Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2005, 17:21
Saarah
Saarah is offline
Onze leerkracht Nederlands kan volgens mij écht geen Nederlands, ofwel doet ze er gewoon geen moeite voor ofzo
Een paar dagen geleden zei ze in de les "groter als mij" ipv dan ik, gisteren schreef ze op de toets van een vriendin "leidt je zinnen in met ..." ipv leid, enz...
Omg, als leerkracht Nederlands kan je toch wel goed Nederlands praten hé en als wij een DT-fout maken op een toets, wordt er een punt voor afgetrokken. Normaal natuurlijk, maar dat zij dan zelf tenminste geen DT-fouten maakt hé
Ze geeft maar pas haar tweede jaar les, maar toch, spellen moet je toch al kunnen van in de basisschool hé
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2005, 17:25
Wawl
Wawl is offline
Ja, het is hoogstens vreemd dat ze zo slecht spelt, maar dat doet vast niets af aan haar didactische vaardigheden.
Oud 06-10-2005, 17:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Saarah schreef op 06-10-2005 @ 18:21 :
O
Omg, als leerkracht Nederlands kan je toch wel goed Nederlands praten hé en als wij een DT-fout maken op een toets, wordt er een punt voor afgetrokken. Normaal natuurlijk, maar dat zij dan zelf tenminste geen DT-fouten maakt hé
Ze geeft maar pas haar tweede jaar les, maar toch, spellen moet je toch al kunnen van in de basisschool hé
Je lerares nederlands geeft inderdaad slecht les. Dat blijkt tenminste uit je eigen post. ('goed Nederlands 'praat' je niet, dat 'spreek' je. Grammatica wordt kennelijk niet meer onderwezen tegenwoordig, getuige de andere helft van het stukje hierboven. 'Al kunnen van in de basisschool' is amper een Nederlandse zin.)

Maar goed, ach gut, wat erg, who fucking cares.
Oud 06-10-2005, 17:29
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-10-2005 @ 18:26 :
Je lerares nederlands geeft inderdaad slecht les. Dat blijkt tenminste uit je eigen post. ('goed Nederlands 'praat' je niet, dat 'spreek' je. Grammatica wordt kennelijk niet meer onderwezen tegenwoordig, getuige de andere helft van het stukje hierboven. 'Al kunnen van in de basisschool' is amper een Nederlandse zin.)

Maar goed, ach gut, wat erg, who fucking cares.

Zal wel vlaams zijn ofzo , maar geloof mij, als het moet (bv. op een toets) kan ik wel ongeveer perfect spellen & perfecte zinnen maken hoor
Maar op een forum doe ik er niet zoveel moeite voor hoor ik ga hier geen dialect typen ofzo, maar ik ga er ook niet op letten dat mijn grammatica klopt en mijn zinnen perfect geformuleerd zijn
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 17:31
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Saarah schreef op 06-10-2005 @ 18:29 :
Zal wel vlaams zijn ofzo , maar geloof mij, als het moet (bv. op een toets) kan ik wel ongeveer perfect spellen & perfecte zinnen maken hoor
Maar op een forum doe ik er niet zoveel moeite voor hoor ik ga hier geen dialect typen ofzo, maar ik ga er ook niet op letten dat mijn grammatica klopt en mijn zinnen perfect geformuleerd zijn
Ziedaar de weerbarstige en eventuele reden van je docent Nederlandse taal om niet exact goed te willen spellen.
Oud 06-10-2005, 18:16
Verwijderd
Tja, het is wel erg stom dat ze dergelijke fouten maakt. Maar ja, nu ik zelf lerarenopleiding doe en zie wat daar allemaal voor spul tussenzit (ik bedoel; mensen komen van de HAVO af, 90% kan daar überhaupt niet spellen), vind ik het niet eens zo gek .
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 19:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ach, ik betrap m'n nederlands leraar vaker op fouten, zelfs in z'n antwoordvellen enzo. Maar als je nagaat dat een deel van de 5 vwo-leerlingen nog niet eens weet hoe je 'logisch' (logiesch? logis? logies?) schrijft, vind ik dat niet zo gek.

En trouwens, je zou toch haast denken dat de jongste leraren de minste fouten maken, want ze zijn nog 'vers'. Maar ach, hoe vaak maken leraren wel niet fouten? Fouten als 'dan mij' zijn een van de meest gemaakt fouten, dus gek vind ik het niet. Hier en daar een -dt fout, ach. Als jullie haar weten te verbeteren weet je iig dat jullie het wel kunnen, en natuurlijk let je daar bij een nederlands leraar/lerares ook heel erg op.

Erger vind ik leraren engels die geen engels kunnen, en zelfs bij basiszinnen lopen te stuntelen. Oh en hoevaak verbeteren wij niet wiskundeleraren omdat ze iets verkeerds uitrekenen, of een frans-lerares die de verkeerde antwoorden bij de vragen opleest.

Tuurlijk zijn zulk soort fouten dom, maar het blijven mensen en die maken ook fouten.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 19:24
Verwijderd
Daarom, het is eigenlijk ook heel raar om van je leraar te verwachten dat hij of zij onfeilbaar is. Ik bedoel, die tweedejaars leraar was nog niet zo heel lang geleden net zo goed scholier, en waar precies zou dan die overgang van 'normaal capabel' naar 'perfect en foutloos' plaatsgevonden moeten hebben? Op het moment dat hij of zij 'leraar werd'?
Desalniettemin ben ik wel van mening dat de genoemde voorbeelden wel horen bij wat je aan elementaire kennis/vaardigheden bij een leraar zou moeten kunnen verwachten.

Laatst gewijzigd op 06-10-2005 om 22:28.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 19:56
Verwijderd
Het is sowieso diep triest dat veel mensen hun eindexamen halen zonder dat ze in staat zijn normaal een werkwoord te vervoegen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 20:19
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 06-10-2005 @ 19:16 :
ik bedoel; mensen komen van de HAVO af, 90% kan daar überhaupt niet spellen
Wad ene onsin. Menzuh dhie fan de hoogere allergemene vormende onderweis afkomuwh, die kunnuh heuz well spelluh hoowr...
Oud 06-10-2005, 20:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-10-2005 @ 21:19 :
Wad ene onsin. Menzuh dhie fan de hoogere allergemene vormende onderweis afkomuwh, die kunnuh heuz well spelluh hoowr...
Sorry, maar zo schrijven de meeste mensen in de bovenbouw niet. Zo schrijven ze in de onderbouw. Of op t vmbo
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 20:41
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-10-2005 @ 21:29 :
Sorry, maar zo schrijven de meeste mensen in de bovenbouw niet. Zo schrijven ze in de onderbouw. Of op t vmbo
Ondertussen weet je dan ook best dat ik niet daadwerkelijk zo schrijf. Tis nieh zerieuz beddoelddt hoowr.
Oud 06-10-2005, 20:49
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Tja, het is wel erg stom dat ze dergelijke fouten maakt. Maar ja, nu ik zelf lerarenopleiding doe en zie wat daar allemaal voor spul tussenzit (ik bedoel; mensen komen van de HAVO af, 90% kan daar überhaupt niet spellen), vind ik het niet eens zo gek .
Ik doe ook de lerarenopleiding (eerstejaars) en vandaag hadden we een taaltoets (d's en t's, meervoud, etc).
Je mocht hier maximaal 8 fouten in maken van de ongeveer 40-45 opgaven, als je meer fouten had moet je verplicht je Nederlands bijspijkeren, naast de studie en aan het eind van het jaar nogmaals een taaltoets maken. Ik had er gelukkig maar 5 fouten (het kan nog een beetje veranderen, het wordt 2 maal nagekeken namelijk).

Het viel me op dat veel mensen (voorlopig) meer dan 8 fouten hadden.

Maar om even ontopic te reageren, ik denk dat het goed is je lerares hiermee te confronteren (na afloop van een les bijvoorbeeld) en zeggen wat je ervan vindt. Ze kan er meer aandacht aan besteden aan haar spelling.
Trouwens wat de toets betreft, trek niet te snel conclusies dat zij daadwerkelijk de toets zelf opgesteld heeft (tenzij ze dat gezegd heeft), leraren vinden het vaak leuk toetsen van andere leraren letterlijk te kopiëren.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 20:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-10-2005 @ 21:41 :
Ondertussen weet je dan ook best dat ik niet daadwerkelijk zo schrijf. Tis nieh zerieuz beddoelddt hoowr.
Weet ik Maar jij had het over mensen die van de havo afkomen
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 20:53
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik snap overigens niet hoe een docent Nederlands zoveel fouten kan maken. Ik let er zelf wel behoorlijk op dat ik niet te veel fouten maak (ik weet eigenlijk niet precies waarom ). Hoe kan iemand die Nederlands heeft gestudeerd (of leraar Nederlands) daar niet op letten?! Heb je 4 jaar lang je alleen maar op onze taal zitten focussen, maakt het je nog geen biet uit of je spelfouten maakt.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 20:56
DG
DG is offline
Citaat:
ik bedoel; mensen komen van de HAVO af, 90% kan daar überhaupt niet spellen
Wil je hiermee suggereren dat 90% van de HAVO scholieren niet correct Nederlands kan spellen,spreken en juist toepassen?
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar daar hebben ze waarschijnlijk een flinke achterstand.
Oud 06-10-2005, 21:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
DG schreef op 06-10-2005 @ 21:56 :
Wil je hiermee suggereren dat 90% van de HAVO scholieren niet correct Nederlands kan spellen,spreken en juist toepassen?
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar daar hebben ze waarschijnlijk een flinke achterstand.
Ik denk dat het percentage anders wel aardig in de buurt komt hoor, zeker wat betreft CORRECT spellen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 21:05
DG
DG is offline
Vertel, waar zit de fout in mijn verhaal?
Oud 06-10-2005, 21:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
DG schreef op 06-10-2005 @ 22:05 :
Vertel, waar zit de fout in mijn verhaal?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 21:39
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 06-10-2005 @ 20:24 :
Daarom, het is eigenlijk ook heel raar om van je leraar te verwachten dat hij of zij onfeilbaar is. Ik bedoel, die tweedejaars leraar was nog niet zo heel lang geleden net zo goed scholieren, en waar precies zou dan die overgang van 'normaal capabel' naar 'perfect en foutloos' plaatsgevonden moeten hebben? Op het moment dat hij of zij 'leraar werd'?
Desalniettemin ben ik wel van mening dat de genoemde voorbeelden wel horen bij wat je aan elementaire kennis/vaardigheden bij een leraar zou moeten kunnen verwachten.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 22:26
Verwijderd
Citaat:
wake up gast... het is de harde realiteit, óók bij jou in je dorp
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 00:26
Bianca16*
Bianca16* is offline
hey makaveli, wij zitten op dezelfde school dan! Had ook die taaltoets vandaag! 2 fout Welke richting doe jij?
Oud 07-10-2005, 09:09
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 07-10-2005 @ 01:26 :
hey makaveli, wij zitten op dezelfde school dan! Had ook die taaltoets vandaag! 2 fout Welke richting doe jij?
Ook HRO op de Wijnhaven? , Duaal economie doe ik, tutor 14
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat het percentage nog hoger ligt. Tijdschriften, kranten, reclame zitten allemaal vol spel/taalfouten, en die mensen zullen toch iig wel HAVO hebben gedaan? Ik heb studieboeken waar grove fouten instaan, en dat wordt geacht universitair niveau te hebben. Sommige fouten zijn zó ingeburgerd dat 99% helemaal niet weet dat het fout is.
Denk aan:

- computer programma (spaties waar ze niet horen)
- Vincent's ogen (de allerergste; verengelste capriolen)
- copie (c in plaats van k, zie ook helikopter, accoord e.d.)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 18:11
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Ts: leer eerst zelf ook spellen en de zinopboouw. En die Nederlandse lerares is ook niet de enigste die fouten maakt. Ik zat ook bij een Nlse lerares en ze sprak me naam verkeerd uit ( terwijl het duidelijk opstaat)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2005, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 07-10-2005 @ 19:11 :
Ts: leer eerst zelf ook spellen en de zinopboouw. En die Nederlandse lerares is ook niet de enigste die fouten maakt. Ik zat ook bij een Nlse lerares en ze sprak me naam verkeerd uit ( terwijl het duidelijk opstaat)
Altijd heel gevaarlijk om mensen te sommeren goed te spellen.
Zeker als je 'enigste' en 'me naam' zegt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 19:50
Yerli
Yerli is offline
Het heeft inderdaad wel iets raars.

Ik bedoel, als zelfs je docent Nederlands dat soort fouten maakt.. hij/zij is toch wel een van de persoon die je correct Nederlands leert. Dat is in ieder geval de bedoeling lijkt me.

Tot nu toe heb ik mijn docent Nederlands nog geen grammaticale fouten zien maken. En daar ben ik toch wel blij om..

Maar ja.. het zijn ook maar mensen.. en die maken vaak genoeg fouten.

Laatst gewijzigd op 07-10-2005 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 09:36
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 06-10-2005 @ 21:49 :
Ik doe ook de lerarenopleiding (eerstejaars) en vandaag hadden we een taaltoets (d's en t's, meervoud, etc).
Je mocht hier maximaal 8 fouten in maken van de ongeveer 40-45 opgaven, als je meer fouten had moet je verplicht je Nederlands bijspijkeren, naast de studie en aan het eind van het jaar nogmaals een taaltoets maken. Ik had er gelukkig maar 5 fouten (het kan nog een beetje veranderen, het wordt 2 maal nagekeken namelijk).
Dan zijn ze bij jullie liever dan bij ons. Wij moesten ook een taaltoets doen (ook eerstejaars) en wij mochten maar 1 fout maken. Nou één fout heb je snel gemaakt
(Ok ik doe ook wel de lerarenopelding Nederlands dus het is ook wel logisch dat ze streng zijn )
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 10:07
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 08-10-2005 @ 10:36 :
Dan zijn ze bij jullie liever dan bij ons. Wij moesten ook een taaltoets doen (ook eerstejaars) en wij mochten maar 1 fout maken. Nou één fout heb je snel gemaakt
(Ok ik doe ook wel de lerarenopelding Nederlands dus het is ook wel logisch dat ze streng zijn )
Dat is wel een strenge norm, maar had je dan ook ong. 40-45 opgaven?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 10:21
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 06-10-2005 @ 20:24 :
Daarom, het is eigenlijk ook heel raar om van je leraar te verwachten dat hij of zij onfeilbaar is. Ik bedoel, die tweedejaars leraar was nog niet zo heel lang geleden net zo goed scholier, en waar precies zou dan die overgang van 'normaal capabel' naar 'perfect en foutloos' plaatsgevonden moeten hebben? Op het moment dat hij of zij 'leraar werd'?
Hulde!

Eigenlijk heb ik nog nooit een totaal foutloze docent Nederlands gehad. In de vierde hadden wij een Brabantse die dat accent ook aannam in de klas en het verschil tussen die en wie nog niet kende. Daarbij kwam dat ze er een handje van had om zich te vergrijpen aan de meest domme contaminaties: optelefoneren ect. Ze wist niet eens wat een metonymia was...

In de vijfde kreeg ik een van de beste docente Nederlands van onze school. Het enige foutje was overnieuw. En toen we haar daarop wezen was het van: "Mijn God, als ik dat maar niet ga opschrijven ergens." Daarna hebben we het haar ook nooit meer horen zeggen.

Tegenwoordig heb ik een docente die ook wat probleempje heeft met de dan/als constructie.

Maar volgens mij is het geen doen, om te eisen dat alle docenten Nederlands onveilbaar zijn. Het blijven mensen, al lijkt dat soms anders.
Oud 09-10-2005, 16:39
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 08-10-2005 @ 11:07 :
Dat is wel een strenge norm, maar had je dan ook ong. 40-45 opgaven?
Nee het is inderdaad wel zo dat wij minder opgaven hadden. Een stuk of 30 denk ik.
Reageren

Regels voor berichten