Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2006, 22:31
Krynn
Krynn is offline
Um, we hebben een grasmaaikonijn. Scharrelt in een rennetje rond op onze moestuin en houdt op die manier de slootkanten bij. Jeu!

Bij dat konijn zagen we op een kwade dag een vrij dikke kin/bult onder kaak. Nu riep er vanavond iemand dat dat op de konijnenziekte kan duiden, en dat ons konijn binnen een maand kassiewijle zal zijn. Verder heeft-ie niet echt klachten...eh...zij...ze eet wel meer dan anders maar ze is net gedekt dus dat lijkt me logisch? Vacht ziet er goed uit, keutels ook, drinkt niet overdreven veel...

Mijn vraag dus: is dit 'de' konijnenziekte? Zo ja, is er wat aan te doen? Zo nee, wat kan het dan misschien zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2006, 06:52
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Zou idd de konijnenziekte (mixomatose) kunnen zijn.

Geen zin in inlezen. Doe het zelf maar: klik en klik .
Oud 31-05-2006, 10:53
Bloem
Bloem is offline
Als het myomatose is is er over het algemeen vrij weinig aan te doen, maar dat begint meestal niet met een bult aan zijn kop, maar doordat zijn koppie op gaat zwellen en zijn ogen gaan pussen ed. Het is wel erg besmettelijk, dus als jullie zelf ook konijnen hebben zou ik goed in de gaten houden dat ze geen contact hebben met elkaar.

Als het echt een bult aan zijn kop is kan het ook zijn dat 'ie gewond is geraakt en dat dat bijvoorbeeld is gaan ontsteken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 10:57
Bloem
Bloem is offline
Het kan trouwens ook nog zijn dat haar 'wam' (huidplooi met vet die vooral bij voedsters vaak zichtbaar is) ontstoken ofzo is. Of misschien groter wordt omdat ze gedekt is.

Als je je zorgen maakt zou ik er even iemand met verstand van konijnen naar laten kijken, zelf kun je er weinig aan doen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 11:16
TechXP
TechXP is offline
Naar de dierenarts gaan!

Beter het zekere voor het onzekere..
Oud 31-05-2006, 16:48
wizkid
wizkid is offline
Wat TechXP zegt
Oud 31-05-2006, 19:32
Krynn
Krynn is offline
Bedankt voor de reacties...ik had al een beetje rondgeklikt maar kon niet echt goeie foto's van het ziektebeeld vinden. Het ging me vooral om de besmettelijkheid...grasmaaikonijn heeft dekkonijn op bezoek gehad, en dekkonijn komt van iemand die z'n brood verdient met beestenhandel, vandaar.

Ben ook wel gerustgesteld nu....ze heeft geen snotogen of bulten op andere plekken van haar lichaam
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 17:25
Verwijderd
Naar de dierenarts ermee, het kan ook een kaakabces zijn en dat zijn echt misselijke dingen.

Idd, beter het zekere voor het onzekere.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 16:08
Gruppie
Gruppie is offline
Naar de dierenarts!

Mijn konijn had dit een half jaar geleden ook. Het bleek een abces te zijn... Normaal gesproken is het bij konijnen helemaal hard maar bij mijn konijn was het vloeibaar. De dierenarts heeft een sneetje gemaakt en alle pus eruit laten lopen ( vrij veel kwam eruit, omg wat stonk dat ).. antibiotica gegeven en maar hopen dat het niet terug kwam, tot nu toe nog niet terug gekomen gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 08:41
Verwijderd
idd naar de dierenarts!

mijn konijn had ook zoiets mr dan op dr buik, k weenie wat et precies was, mr de dierenarts had het toen weggehaald (et kwam kort voordat ze overleed terug)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 20:31
Krynn
Krynn is offline
Misschien dat iemand nog geinteresseerd is in de afloop:

Bult is weg, en ze is eergister moeder geworden
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 21:09
Bloem
Bloem is offline
Oh fijn, en leuk dat er kleintjes zijn
Met citaat reageren