Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2006, 17:51
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
In het huis wat ik samen met een vriendin deel hebben we adsl internetvebinding in de woonkamer. Eigenlijk wil ik wel een internetverbinding in mijn eigen kamer. Hoe doe ik dit? Met een router, dacht ik zelf. Maar zit er ook nog enig verschil in routers? Ik ken de bedraade en draadloze versies, maar zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Oud 19-06-2006, 18:55
dafelix
dafelix is offline
merk, sommige routers zijn veel beter dan anderen ivt de prijs
verder is het leuk om te zien hoeveel poorten een router heeft, dus hoeveel computers je eraan kunt hangen, maar de meeste routers hebben sowieso wel 4 poorten (waarvan je er 2 gebruikt)
En de router moet geschikt zijn voor ADSL, dat word meestal in de specificaties aangegeven of dit het geval is

lijkt me overigens meer iets voor hardware, maar maakt het je uit of je bedraad of draadloos wil? Want bedraad is imho altijd nog veiliger en komt misschien ook nog goedkoper uit
Oud 19-06-2006, 19:45
Verwijderd
Merk maakt inderdaad vrij veel uit. De functies die een router heeft, tellen voor mij ook goed mee. De ondersteuning van adsl-2, telt voor mij ook mee.

Wat de veiligheid betreft raad ik je een draadige router aan en geen wlan. Wat gemak betreft bij laptops...

Ik heb zelf goede ervaringen met Linksys en sitecom.

Verder is het meer een hw-topic.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 19:52
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Piloff schreef op 19-06-2006 @ 20:45 :
Merk maakt inderdaad vrij veel uit. De functies die een router heeft, tellen voor mij ook goed mee. De ondersteuning van adsl-2, telt voor mij ook mee.
Dat is natuurlijk alleen van toepassing als je een modem/router combinatie koopt.

Verder lijkt me dit idd meer iets voor Hardware.
Oud 19-06-2006, 19:55
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 19-06-2006 @ 20:52 :
Dat is natuurlijk alleen van toepassing als je een modem/router combinatie koopt.
Juh.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 19:55
pc nerd
pc nerd is offline
Zo onveilig zijn draadloze routers nou ook niet.

- beveilig op mac adres
- stel een sleutel in: WEP, WPA
- zorg dat niemand je netwerknaam kan zien
- vergeet het wachtwoord van je router niet te wijzigen

Laatst gewijzigd op 19-06-2006 om 20:33.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 19:58
Relief
Relief is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 19-06-2006 @ 20:55 :
Zo onveilig zijn draadloze routers nou ook niet.

- beveilig op mac adres
- stel een sleutel in: WEP, WPA
- zorg dat niemand je netwerknaam ziet
- vergeet het wachtwoord van je router niet te wijzigen
Het gaat niet echt om de veiligheid, maar om de snelheid en stabiliteit. Al betwijfel ik of de gemiddelde leek de eerste 2 dingen zelf kan instellen.
Oud 19-06-2006, 20:02
pc nerd
pc nerd is offline
de snelheid van mijn router is 11 mbps, je mag blij zijn als je zo snel internet hebt.

Voor de snelheid hoeft je het echt niet te laten, als je een router alleen voor internet gebruikt zit er echt geen verschil qua snelheid tussen draadloos en niet draadloos.

En die eerste twee punten worden gewoon beschreven in de handleiding die bij je router zit.

edit:
En over stabiliteit: Ik heb het hele jaar nog geen problemen gehad.

Ik zie meer voordelen aan een draadloze router.

Laatst gewijzigd op 19-06-2006 om 20:08.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 21:30
dafelix
dafelix is offline
voordelen van wired vs wireless hangen zeer sterk vanaf wat het niveau is van de gebruiker

een beginner doet er verstandig aan een bedraad netwerk te nemen, dat scheelt een hoop rompslomp (i know, WPA instellen is voor een gemiddelde PC-nerd geen enkel probleem, maar beginners kunnen nogal problemen tegenkomen bij het instellen van de PC wat niet precies staat beschreven in de manual van je router)

vaak is een draadje geen groot probleem (bij plafonds is het iets anders, maar dat stoort het wifi-signaal ook weer), een klein gaatje of gewoon bestaande openingen gebruiken (raampje, gootjes) als de router ergens anders staat dan de PC

wireless is grappig, zeker als je een PPC gebruikt, maar meestal is bedraad handiger in gebruik
Oud 20-06-2006, 08:03
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Relief schreef op 19-06-2006 @ 20:58 :
Het gaat niet echt om de veiligheid, maar om de snelheid en stabiliteit. Al betwijfel ik of de gemiddelde leek de eerste 2 dingen zelf kan instellen.
ik denk eerder het wachtwoord en de encryptie

oja, slechte ervaring met sitecom router (wireless) hier. Als ik instellingen over de poorten wil wijzigen schopt ie me van het netwerk af.

edit: wireless moet je nooit door een plafond heen hebben, zoals ik heb (en op het moment dat ik dat wilde posten viel ie weer uit )

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 08:05.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 09:30
J-roenn
J-roenn is offline
merken maken wel degelijk uit, met mijn sitecom router slibte heel mijn netwerk dicht wanneer bitlord een paar connecties opende, nu een belkin router installed en niks aan de hand. routingtable was gewoon te klein bij die sitecom.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 09:35
Verwijderd
Ja idd, hier ook alleen maar slechte ervaringen met Sitecoms, vooral wanneer je met meerdere pc's online bent zijn die dingen zwaar bagger.
Investeer gewoon meteen in een fatsoenlijke router (Belkin/Linksys/Asus oid), dat scheelt echt een hoop gezeik en ellende.
Het is misschien ook een idee om ff te controleren of je geen modem/router combo hebt, dat wil namelijk ook lang niet altijd even goed werken als je er een router achter zet (iets dat dan ook eigenlijk niet nodig is).
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 13:30
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
namnatulco schreef op 20-06-2006 @ 09:03 :
ik denk eerder het wachtwoord en de encryptie

oja, slechte ervaring met sitecom router (wireless) hier. Als ik instellingen over de poorten wil wijzigen schopt ie me van het netwerk af.

edit: wireless moet je nooit door een plafond heen hebben, zoals ik heb (en op het moment dat ik dat wilde posten viel ie weer uit )
Mijn wirelessrouter staat ook beneden en ik internet meestal boven (zoals nu) en ik heb daar echt nooit problemen mee.

Als je een goede router heb zijn 1 of 2 plafonnen/muren echt geen probleem.

Bij ons word de router ook gebruikt voor VOIP en echt nog nooit problemen gehad.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 20:40
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 20-06-2006 @ 10:35 :

Het is misschien ook een idee om ff te controleren of je geen modem/router combo hebt, dat wil namelijk ook lang niet altijd even goed werken als je er een router achter zet (iets dat dan ook eigenlijk niet nodig is).
Je bedoelt daarmee dat ik mijn laptop ook rechtstreeks op het modem kan aansluiten, neem ik aan? Daar heb ik al naar gekeken, maar dat kan niet. Tenminste, ik zie geen mogelijkheid om nog een netwerkkabel te plaatsen.

En die routers die jullie aanraden, wat kosten die ongeveer?
Oud 20-06-2006, 20:42
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
Ik heb bij mijn ouders thuis zo'n ontvanger voor draadloosnetwerk, die ik dan via USB op mijn laptop aansluit. Kun je deze ontvangers, of hoe ze dan ook mogen heten, gebruiken voor ieder draadloos netwerk?

Ik ben echt een leek in deze dingen.
Oud 20-06-2006, 21:06
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Pinkish Dress schreef op 20-06-2006 @ 21:42 :
(...)Kun je deze ontvangers, of hoe ze dan ook mogen heten, gebruiken voor ieder draadloos netwerk(...)
yeah, maar de vraag is of je echt draadloos wilt of dat een draadje toch wel iets makkelijker is

ikzelf heb een linksys router (WRT54G), wel tevreden over, 4 poorten en ook WiFi, geschikt voor cable en ADSL (i presume)
Oud 22-06-2006, 15:38
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
Citaat:
dafelix schreef op 20-06-2006 @ 22:06 :
yeah, maar de vraag is of je echt draadloos wilt of dat een draadje toch wel iets makkelijker is

ikzelf heb een linksys router (WRT54G), wel tevreden over, 4 poorten en ook WiFi, geschikt voor cable en ADSL (i presume)
Het maakt me opzich niet uit, maar aangezien ik niet echt handig ben in zulk soort dingen, is het misschien wel handig om gewoon bedraad te nemen. Die ontvanger zal vast weer ingesteld moeten worden. En ik neem aan dat een draadloze router ook meer kost dan bedraad.
Oud 22-06-2006, 17:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bedraad is makkelijker in aanleg en werkt gewoon, veel 'probleemlozer' dan draadloos. Dus als draadloos niet perse moet kun je beter een bedraad router kopen, alhoewel draadloze routers ook poorten hebben om netwerkkabels op aan te sluiten (dus zowel bedraad als draadloos).

Merk, mjah, ik ben niet ontevreden met Zyxel. Koop iig geen sweex of zo'n 25 euro ding -- een beetje kwaliteit is zeker aan te raden.
Oud 27-06-2006, 19:09
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-06-2006 @ 18:41 :
... mjah, ik ben niet ontevreden met Zyxel...
Ziet die van jou er ook zo maaaasterlijk uit?
Oud 27-06-2006, 19:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 27-06-2006 @ 20:09 :
Ziet die van jou er ook zo maaaasterlijk uit?
Ik heb een BSD router en die is veel 'masterlijker' dan al die consumentenroutertjes.

Alhoewel Zyxel ook traffic shaping kan wat een redelijke revolutie is in router-land.
Reageren

Regels voor berichten