Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Is goed Sterrenmeisje ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb wel in een kerk gewoon en daar hadden we een stuk of 3 biechthokjes, maar die hebben we voor heel andere dingen gebruikt. |
![]() |
||
Citaat:
volgens mij is het idee achter biechten de indirecte vergeving, namelijk de vergeving die god uberhaupt al aan al zijn kinderen geeft. gods vergeving heeft in mijn ogen weinig met goed praten te maken. god is bovendien niet achterlijk en een liefhebber van het goede. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat is jouw mening over de biechtstoel? Ik geef mijn mening en ik heb een heel goed idee over mijn mening. Ik snap dus niet waarom je kritiek geeft. Ik weet ook dat de biechtstoel later is uitgevonden, ik heb alleen geen idee hoe de zonden van mensen werden vergeven voordat de biechtstoel er was, vandaar mijn vraagteken daarachter. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Iets opbiechten (niet noodzakelijk in een biechtstoel
![]() In theologisch opzicht heb ik geen flauw benul. ![]()
||
Citaat:
De stoel zelf lijkt me wel van latere orde.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik vind de visie van Django (allereerste reactie) mooi, en in mijn idealisme hoop ik dat zijn kijk op de zaak ook de achtergrond was om de biecht uit te vinden.
Die houding van "die katholieken zondigen er op los en biechten dat daarna van zich af," vind ik een beetje dommig. Als je het nodig vind om na een zonde te gaan biechten, weet je zeg maar dat je fout zit, gelóóf je dat je fout zit. Als jij de moraal hebt om zo'n fout in te zien, belet diezelde moraal (of angst) je ook heus wel om de biecht te proberen te misbruiken. Niet dat ik weet hoe een katholiek persoon denkt, maar niet-gelovigen onderschatten het geloof-gedeelte nogal, heb ik vaak de indruk.
||
Citaat:
![]() god kan zijn engelen naar de aarde sturen als boodschappers, omdat zijn persoonlijke verschijning niet mogelijk is (althans; een mens kan niet voor god bestaan). |
![]() |
||
Citaat:
Een vergelijkbare situatie zou zijn, als ik zou zeggen: 'volgens mij hebben die katholieken de biechtstoel ingevoerd omdat ze dat mooi vonden staan in hun kerk.' Dat zou dan ook mijn mening zijn en toch zou ik door niemand serieus genomen worden.
|
![]() |
Volgens mij is de biechtstoel ook echt om die reden uitgevoerd. En alleen omdat jij mijn mening ongegrond en stom vind zou ik hem niet mogen posten?
Dit is een forum, vrijheid van meningsuiting en ik vind dit over de biechtstoel. Ik zou het veel beter vinden als je gewoon direct bij god in je gebeden de biecht doet zonder dat je het eerst aan een pastoor verteld. Als God luistert naar je gebeden luistert en je daden volgt dan zal hij je wel een teken sturen om je te laten boeten voor de zonden die je gemaakt hebt en als je genoeg boete hebt gedaan dan is het weer goed. Ik vind het hele aspect van de biechtstoel gewoon onzin, klaar. De biecht op zich vind ik niks mis mee hoor. Zoals Django eerder al zei: "Als men zijn zonden onder ogen durft te zien, kan men er wat aandoen. " Ik vind gewoon niet dat daar een biechtstoel of een pastoor bij aan te pas moet komen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar Rome had toch pas gesloten dat ongedoopte babies tóch niet in de hel kwamen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mijn opa en oma gingen vroeger nog naar de biecht. Daar vertelden ze dingen in vertrouwen aan de pastoor, beden hun weesgegroetjes om boete te doen, klaar. Maar toen ze getrouwd waren en de pastoor vond dat het te lang duurde voordat mijn oma weer zwanger was, ging hij ze chanteren met de dingen die in de biecht verteld werden. Mijn opa en zijn broertjes en zusjes moesten vroeger met school ook gaan biechten. Ze vertelden dan soms maar wat omdat ze eigenlijk niet wisten wat ze moesten zeggen tegen de pastoor. Ze zeiden dan dat ze bijvoorbeeld hun broertje/zusje/vriendje of wat dan ook geslagen hadden. Vervolgens kwam de pastoor op bezoek bij mijn overgrootouders om te praten over de opvoeding van hun kinderen en dat ze wat beter hun best moeten doen enz. Hierop basseer ik mijn mening over de biechtstoel en dat dit door pastoren gebruikt werd tegen de mensen. Ik hoop dat ik zo voldoende mijn standpunt onderbouwt heb. Ik had dit er eigenlijk gelijk bij moeten zeggen, maar bij gebrek aan tijd heb ik dat toen niet gedaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het maakt me niet uit of jullie mijn argumenten/menging onderuit willen halen. Dit zijn de verhalen die ik gehoord heb over de biechtstoel en ik heb meerdere naar waarheid geschreven verhalen gelezen over het macht uitoefenen over kerkgangers door pastoren d.m.v. de biechtstoel.
En ik heb het niet over het idee achter de biechtstoel. Ik heb het over hoe de biechtstoel gebruikt is tegen sommige mensen, waardoor ik dus deze mening heb over de biechtstoel. Dit is mijn mening over de biechtstoel en je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar gaat niet heel de tijd zitten zeiken dat mijn mening niet goed, stom en onzinnig is. mijn mening is mijn mening, klaar. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Verder wat Jaj zegt.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
dan kon je zon bewijsje kopen en kon je vrolijk naar de hemel
|
Tja biechten... mijn oma deed het vroeger wel is bij haar in de kerk. Ik heb er nooit zoveel van meegekregen.
Als ik nu nog met zonden en/of problemen zit, dan praat ik gewoon met vrienden erover en dan bidden we voor elkaar ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #95.1 Spelleider | 500 | 27-11-2013 20:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zou de wereld beter af zijn zonder religie? Uice | 500 | 02-08-2010 10:22 | |
Verhalen & Gedichten |
Dagen waarop de zon schijnt. Mooneh | 4 | 29-03-2006 16:50 | |
Verhalen & Gedichten |