Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2007, 18:32
marrel
marrel is offline
Ik weet vrijwel zeker dat ik sinds woensdag ongeveer een keelontsteking heb. Eerst nah zal wel keelpijn zijn, daarna toch wel vervelend, toen geen tijd en toen oeps weekend en pinksteren en dinsdag dus pas tijd voor een huisarts.

Iemand tips om de pijn wat te verzachten of stopt het bij asprinnes eten.
Oud 26-05-2007, 19:22
Verwijderd
Ik heb zelf heel regelmatig last van keelpijn en keelontstekingen. Gek genoeg worden deze vaak veroorzaakt door verstopte bijholtes en de neusholte. Stomen en neusspray werkt voor mij dan heel erg goed.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 19:24
Verwijderd
Asperines zou ik niet eten.

Zuigsnoepjes of iets als hibitane (of iig veel slikken, hibitane heeft ook een pijnstillende werking), veel kleine slokjes drinken en ijs eten/ijswater drinken kunnen helpen. Verder gorgelen met kamillethee of speciale middeltjes van de drogist ofzo...

Met keelontsteking hoef je toch niet per se meteen naar de huisarts? Vaak gaat het na een aantal dagen vanzelf over? Ik denk dat er een vrij grote kans is dat het dinsdag over of iig een stuk minder is.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 21:14
marrel
marrel is offline
geen idee of je daarvoor naar de huisarts moet, ik kijk idd dinsdag ook wel hoe het gaat, zal toch wel woensdag zijn voor ik tijd heb, maar tot nu toe wordt het alleen maar erger eigenlijk. Ik heb iig geen last van verkoudheid ofzo, dus dat scheelt al weer, ga maar eens in de diepvries graven naar ijs iig altijd goed excuus
Oud 26-05-2007, 21:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij mij werkt thee drinken altijd goed tegen de pijn
Oud 26-05-2007, 22:11
Verwijderd
Thee met honing of hete melk met een beetje (er in gesmolten) roomboter zijn huismiddeltjes die schijnen te helpen tegen keelpijn. In elk geval word ik er altijd mee doodgegooid als ik ziek ben.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 09:37
Nienna*
Nienna* is offline
Als jij nog aspirines kunt slikken, zal het reuze meevallen met die keelontsteking...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 10:44
Krabs
Krabs is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 27-05-2007 @ 10:37 :
Als jij nog aspirines kunt slikken, zal het reuze meevallen met die keelontsteking...
Hoe bedoel je dat?
Oud 27-05-2007, 10:57
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Krabs schreef op 27-05-2007 @ 11:44 :
Hoe bedoel je dat?
Als je een échte keelontsteking hebt, lig je over het algemeen het merendeel van de tijd met hoge koorts in bed en kún je niet méér slikken dan een piepklein slokje water. Het zal echt wel pijn doen, maar ik denk dat een keelontsteking wat overdreven is.

Edit: Dus als je nog pillen kunt slikken, valt het nog mee.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 11:22
marrel
marrel is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 27-05-2007 @ 11:57 :
Als je een échte keelontsteking hebt, lig je over het algemeen het merendeel van de tijd met hoge koorts in bed en kún je niet méér slikken dan een piepklein slokje water. Het zal echt wel pijn doen, maar ik denk dat een keelontsteking wat overdreven is.

Gezien mijn medische achtergrond weet ik nog wel dat er verschillende type ontstekingen zijn, bacterieel, viraal etcetc. En bij elk type zijn de verschijnselen net wat anders. Het is rood, doet verschrikkelijk pijn en zitten witte blaasjes of vlekjes in m'n keel en m'n lymfeklieren zijn vergroot. Klinkt bij mij als keelontsteking maar naja ik ben idd ook geen arts. Slikken doet pijn maar een gladde ibibrofen krijg ik nog wel naar binnen en verder is eten van andere dingen ook lang niet allemaal even geweldig.
Oud 27-05-2007, 11:47
luchtballon
luchtballon is offline
nah, als je niet doodziek bent en nog normaal kan ademen hoef je echt niet naar de huisarts hoor.
en dropjes etc, thee, water.
Vicks om op je borstkas te smeren kan ook wel een beetje helpen om vrijer te ademen misschien, maar aangezien je niet verkouden bent..
Oud 27-05-2007, 20:39
***ailá***
***ailá*** is offline
Een ijsje eten helpt wel
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Nienna* schreef op 27-05-2007 @ 11:57 :

Idd, het valt nog wel mee, maar dat wil niet zeggen dat het geen échte keelontsteking is Niet iedere keelontsteking geeft hoge koorts etc.

Naar de huisarts gaan kan je doen, misschien kan hij wat tips geven. Maar je kan dit ook best zelf proberen te overkomen, vaak kan je lichaam het namelijk zelf wel aan. Thee helpt, zuigsnoepjes verzachten ook.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 23:14
vixen
vixen is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 27-05-2007 @ 12:47 :
nah, als je niet doodziek bent en nog normaal kan ademen hoef je echt niet naar de huisarts hoor.
en dropjes etc, thee, water.
Vicks om op je borstkas te smeren kan ook wel een beetje helpen om vrijer te ademen misschien, maar aangezien je niet verkouden bent..
Want je mag alleen naar de huisart als je doodziek bent en niet meer normaal kan ademen!
Als jij last hebt van je keel en en denkt dat je keelonsteking hebt dan moet je gewoon naar je huisarts gaan. Oh, en veel ijsjes eten.
Oud 27-05-2007, 23:24
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
vixen schreef op 28-05-2007 @ 00:14 :
Want je mag alleen naar de huisart als je doodziek bent en niet meer normaal kan ademen!
Als jij last hebt van je keel en en denkt dat je keelonsteking hebt dan moet je gewoon naar je huisarts gaan. Oh, en veel ijsjes eten.
Wat kan de huisarts voor je doen dan? Zeggen : euh, joaa, rust houden gaat vanzelf wel weer over, eet maar veel dropjes en ijs?
Ik mág daarvoor niet eens naar de dokter als ik bel en ze vragen waarvoor ik kom.
Oud 28-05-2007, 07:35
Verwijderd
Citaat:
vixen schreef op 28-05-2007 @ 00:14 :

Als jij last hebt van je keel en en denkt dat je keelonsteking hebt dan moet je gewoon naar je huisarts gaan.
En dan? Hij zal weinig voor je kunnen doen...wat luchtballon zegt idd.

Maar als het tegen dinsdag/woensdag nog niet minder is (volledig weg zal het nog niet zijn, maar minder mag je wel verwachten, volgens mij), dan zou ik idd wel even bellen...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 14:38
Konijn
Konijn is offline
Ik heb hier pas ook nog een topic over gehad.
Het heeft bij mij echt ruim drie weken geduurt voor het weer normaal was. (Het is nog steeds niet helemaal over).
Ijsjes en zuigtabletten zijn goede tips, en ik had capsules die 's nachts het hoesten stopten, zodat ik in ieder geval wat nachtrust had..
Oud 29-05-2007, 15:26
Nuck
Nuck is offline
Als het een bacteriële keelontsteking is kan de huisarts wel degelijk wat voor je doen, namelijk antibiotica voorschrijven. Bij een virale infectie is het inderdaad wachten tot het overgaat en waar mogelijk de pijn verzachten.
Oud 29-05-2007, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 29-05-2007 @ 16:26 :
Als het een bacteriële keelontsteking is kan de huisarts wel degelijk wat voor je doen, namelijk antibiotica voorschrijven. Bij een virale infectie is het inderdaad wachten tot het overgaat en waar mogelijk de pijn verzachten.
Als ik me niet vergis is de kans op de virale variant wel een stuk groter...? Dat zegt natuurlijk niet dat het nu niet de bacteriële kan zijn...maar toch. De meeste huisartsen wachten volgens mij ook vaak wel even af of het niet vanzelf overgaat, omdat ze vaak niet "te snel" antibiotica voor willen schrijven...die ervaring heb ik iig.

@TS: Is het bij jou trouwens al minder?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 29-05-2007 @ 16:26 :
Antibiotica is vaak helemaal niet nodig, omdat je lichaam het heel goed zelf aan kan. Als dat echt niet lijkt te lukken, kan je altijd nog voor antibiotica kiezen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 16:04
DDM
DDM is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 29-05-2007 @ 16:51 :
Antibiotica is vaak helemaal niet nodig, omdat je lichaam het heel goed zelf aan kan. Als dat echt niet lijkt te lukken, kan je altijd nog voor antibiotica kiezen.
Daarnaast verkort antibiotica de ziekteduur maar met 2-3 dagen En antibiotica is alleen nodig bij echt heel ziek zijn en bij verdenking op een specifieke verwekker. Omdat 1 soort bacterie indirect nare complicaties kan geven.
Oud 29-05-2007, 16:14
marrel
marrel is offline
Ik zei dat ik pas dinsdag/woensdag voor het eerst tijd had voor de huisarts, niet per definitie dat ik er heen ging, vraag was stillen van de pijn.
Maargoed, had witte blaasjes en die zijn weg, alleen nog rood en wat pijnlijk, maar wel al minder. Kijk het nog wel ff aan, pijn is dusdanig verminderd dat ik iig ook 's nachts goed slaap en dat vind ik eigenlijk al het belangrijkste.
Oud 29-05-2007, 16:52
Verwijderd
Slaap heb je ook nodig om te herstellen, dus dat is idd wel belangrijk.

Fijn dat het beter gaat.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 17:03
Nuck
Nuck is offline
De kans dat het een virale infectie betreft is idd veel groter, maar ik wees alleen even op de mogelijkheid van antibiotica. Het wordt inderdaad niet vaak voorgeschreven voor een keelontsteking (en terecht ook), maar ik heb zelf 1 keer een hele nare variant gehad waarbij ik het wel heb gekregen en ik er erg blij mee was .

Regels voor berichten