Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2007, 00:17
Verwijderd
Op vakantie in Afrika verzwikte ik mijn enkel heel erg in de zee. Drie dagen lang was de enkel helemaal opgezwollen en pijnlijk. In de ochtend was de pijn erger en duurde het een tijdje voordat ik er weer op kon lopen. Ik had geen kans om de enkel te koelen met ijs oid, enkel met stromend water 2 tot 3 keer per dag. Na een paar dagen trok de pijn weg en kreeg de enkel zijn normale vorm weer terug, dus toen ik terugkwam in Nederland vond ik het niet nodig om nog naar de dokter te gaan.

De pijn komt nu (ruim 2 weken nadat ik hem verzwikte) steeds weer terug. De enkel is instabiel en ik kan hem niet alle kanten op buigen zonder dat het begint te steken.
Is dit normaal wanneer je je enkel verzwikt hebt?
Is er iets dat ik er zelf tegen kan doen zonder direct een dokter te bezoeken? (oefeningen, zalven, masseren oid?)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 00:26
DDM
DDM is offline
Kan normaal zijn ja. Als de enkelbanden zijn opgerekt dan moeten ze altijd weer wennen aan het gevoel van lopen en orientatie (de propriocepsis). Daarom zak je er nu nog vaak doorheen met het gevolg dat het weer wat oprekt en dat de pijn dus aanhoudt. Er bestaat altijd nog een kleine kans op een breuk. Een arts kan dat makkelijker uitsluiten of aantonen met lichamelijk onderzoek en eventueel een foto. Daarom raad ik je aan om naar je huisarts te gaan. Deze kan er dan ook meteen voor zorgen dat je enkel wat verstevigd wordt doormiddel van een drukverband. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Dat zorgt voor stevigheid en herstel.
Oud 26-06-2007, 01:01
Verwijderd
Een drukverband kan ik zelf ook aanleggen, dat zal ik eens proberen.

En een breuk? Dat lijkt me niet, toch? Ik heb heel erg veel gelopen en gefietst de laatste tijd, zonder al te veel pijn. De enkel doet vooral pijn als ik in kleermakerszit zit (wat echt balen is, want zo zit ik altijd), wanneer ik er lang op stilsta en wanneer ik net wakker ben en uit bed klim. Als ik op het bot druk, voel ik de pijn niet toenemen. Dan is de kans toch klein dat deze gebroken is?

Ik wil je advies om naar de dokter te gaan niet aan mijn laars lappen, maar ik heb een hoog eigen risico bij mijn verzekering en weinig geld Dus ik probeer zoveel mogelijk zelf te verzorgen, zodat ik mij de kosten bespaar.
Als je echt denk dat ik een risico loop wanneer ik geen foto's laat maken, zal ik alsnog gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 10:52
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
als je niet naar de dokter gaat, en er is wel iets met je enkel
is de kans heel egr groot dat de pijn telkens terug komt

het is wel z0o dat je een tijd last kunt blijven houden van je enkel
maar ik zou er echt even naar laten kijken
Oud 26-06-2007, 13:03
Poepkind
Poepkind is offline
Voor zover ik weet, is de huisarts best goedkoop.
Oud 26-06-2007, 13:04
DDM
DDM is offline
Er bestaat altijd een kans op een breuk(je). Je moet er altijd aan denken als de pijn maar blijft terugkomen. Het vervelende is dat de breuk meestal niet aan de zijkant van de enkel zit (dus zeg maar dat uitstekende bot) maar aan de zijkant van je voet aan de kant waar je kleine teen zit. Daar zit namelijk een pees die aan het bot en aan de opgerekte spier gehecht is. Als je je dan verzwikt dan wordt de pees ook opgerekt zodat er een botfragement kan afbreken (een avulsiefractuur). Maar kijk het anders aan met een zelf aangelegd drukverband. Mocht de pijn blijven dan raad ik je toch aan om naar je huisarts te gaan S6
Oud 26-06-2007, 17:05
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 26-06-2007 @ 14:04 :
Er bestaat altijd een kans op een breuk(je). Je moet er altijd aan denken als de pijn maar blijft terugkomen. Het vervelende is dat de breuk meestal niet aan de zijkant van de enkel zit (dus zeg maar dat uitstekende bot) maar aan de zijkant van je voet aan de kant waar je kleine teen zit. Daar zit namelijk een pees die aan het bot en aan de opgerekte spier gehecht is. Als je je dan verzwikt dan wordt de pees ook opgerekt zodat er een botfragement kan afbreken (een avulsiefractuur). Maar kijk het anders aan met een zelf aangelegd drukverband. Mocht de pijn blijven dan raad ik je toch aan om naar je huisarts te gaan S6
Hm ja, de plaatst die je omschrijft is inderdaad de plaats waar het pijn doet.

Goed, ik ga naar de dokter

Bedankt voor je adviezen!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten