Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2012, 10:41
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Bijna drie weken geleden werd ik verkouden en kreeg ik keelpijn; die keelpijn bleef tot ongeveer een week geleden. Ik had opgezette klieren, mijn keel was helemaal rood met witte plekken en slikken/gapen/hoesten deed erg veel pijn. Ik ging naar de dokter en die zei dat het met een paar dagen over moest zijn. Dat gebeurde uiteindelijk ook, dus ik was weer blij.
Nu merk ik opeens dat ik weer een beetje keelpijn begin te krijgen en ik zie ook in mijn keel weer een rode plek met witte puntjes.

Heeft iemand tips om te voorkomen dat het erger wordt? En als het vanzelf toch erger wordt, wanneer ik naar de dokter moet? Overigens heb ik mijn amandelen nog, kan dat ermee te maken hebben? Ook zei de dokter iets over Pfeiffer en dat ik daar de goeie leeftijd voor heb, en keelontsteking dan wel langer kan duren zoals bij mij het geval was, maar ze deed verder geen testjes ofzo. Moet ik daar over doorgaan? Advies is welkom!
Oud 23-06-2012, 13:11
Verwijderd
Ik heb als kind keelontsteking gehad, en ik kreeg daar toen gewoon penicilline voor.
Lijkt me niet dat je kan voorkomen dat het erger wordt als het al ontstoken is (geweest) toch?

Zou gewoon teruggaan naar de huisarts, aangezien het nu dus weer terug is.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 14:16
Pluis
Pluis is offline
keelontstekingen worden meestal veroorzaakt door een virus en gaan daarom ook vanzelf weer over. Pfeiffer is ook geen virus waar je keelklachten van kunt krijgen maar ook dat moet vanzelf overgaan. het heeft dus wat dat betreft niet zo veel zin om het te testen.
Als het nu terug komt kan het zijn dat je lijf het virus gewoon nog niet helemaal geklaard heeft of dat er misschien stiekem toch een bacterie bij gekomen heeft die nu verder gaat met de ontsteking. Dat laatste merk je vanzelf wel doordat je dan ook weer ziek wordt met koorts enzo.
Lang verhaal kort: als het aanhoudt, terug naar de huisarts.
En tot die tijd kun je het wat koelen met waterijsjes en veel koud drinken.
Oud 24-06-2012, 09:55
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Drankjes met citroen zijn erg fijn bij keelonstekingen, omdat het zuur je keel schoonhoudt. Gember werkt verzachtend en honing ook. Ik zou zo weinig mogelijk zuivel nemen, want daar krijg je juist meer slijm van waardoor je keel nog meer gaat dichtzitten.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 22:02
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Up, want dingen!
Inmiddels is het ruim drie maanden geleden dat ik voor het eerst keelpijn kreeg, en het is nu alwéér terug, zonder dat die ooit langdurig weggeweest is. De pijn is nu op de achtergrond aanwezig, maar de binnenkant van mijn keel is de hele tijd rood en lijkt op een aantal plekken gezwollen, er zitten een paar bulten helemaal achterin en die kan ik voelen zitten als ik slik. Tijdens de vakantie ben ik ook twee weken heel moe en ziekig geweest, mijn amandelen waren ontstoken en mijn klieren waren een hele tijd gezwollen.
Ik ben inmiddels al drie keer naar de huisarts geweest, maar het enige wat ze tegen me zegt is dat het heerst, ik veel moet drinken en het vanzelf weer overgaat. Ik snap best dat ze niet meteen een geneesmiddel voor me heeft, maar ik ben inmiddels wel erg benieuwd waarom het zo lang duurt en of daar geen achterliggende oorzaak achter zit. Heeft iemand tips voor me? Hoe kom ik aan een second opinion, bijvoorbeeld?
Oud 18-09-2012, 09:42
anned
anned is offline
Dropjes verzachten het een beetje, maar verder doe ik er altijd maar weinig tegen. Goed gezond eten en dan hopen dat het snel over is.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2012, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Up, want dingen!
Inmiddels is het ruim drie maanden geleden dat ik voor het eerst keelpijn kreeg, en het is nu alwéér terug, zonder dat die ooit langdurig weggeweest is. De pijn is nu op de achtergrond aanwezig, maar de binnenkant van mijn keel is de hele tijd rood en lijkt op een aantal plekken gezwollen, er zitten een paar bulten helemaal achterin en die kan ik voelen zitten als ik slik. Tijdens de vakantie ben ik ook twee weken heel moe en ziekig geweest, mijn amandelen waren ontstoken en mijn klieren waren een hele tijd gezwollen.
Ik ben inmiddels al drie keer naar de huisarts geweest, maar het enige wat ze tegen me zegt is dat het heerst, ik veel moet drinken en het vanzelf weer overgaat. Ik snap best dat ze niet meteen een geneesmiddel voor me heeft, maar ik ben inmiddels wel erg benieuwd waarom het zo lang duurt en of daar geen achterliggende oorzaak achter zit. Heeft iemand tips voor me? Hoe kom ik aan een second opinion, bijvoorbeeld?
De richtlijn voor artsen is dat wanneer jij drie keer in korte tijd (ca drie maanden) ontstoken amandelen hebt, je amandelen eruitgehaald zouden kunnen worden. Dat is wel echt een nare ingreep voor volwassenen en doe je alleen als het te verwachten is dat je het nog veel vaker krijgt. Als je Pfeiffer hebt, dan heb je gedurende die tijd een verhoogde kans erop en dan is zo'n ingreep onnodig omdat je een paar maanden later misschien nergens meer last van hebt. Of je Pfeiffer hebt, kan geprikt worden. Meestal is dat niet nodig, want je kunt er verder toch niks mee als je het weet. In jouw geval zou je dat kunnen vragen aan je arts, omdat je duidelijkheid wil wat betreft je keelontstekingen.

Ik heb na vier rondes in drie maanden (en vier keer antibiotica) mijn amandelen eruit laten halen. Wat betreft symptoombestrijding is binnenkant koelen, buitenkant warm houden goed: waterijsjes en een sjaal. Kijk uit met fruitsmoothies (banaan! je verwacht het niet) maar denk er wel aan dat je echt nog genoeg energie binnenkrijgt om de ontsteking uberhaupt aan te pakken.

Je kunt altijd een andere arts raadplegen. Voor vast naar een andere praktijk gaan kan meestal niet want wachtlijsten, voor een eenmalig consult helpen ze je meestal wel. Maar dat doen ze liever als jouw eigen huisarts het druk heeft, en niet zo graag wanneer het gaat om de beslissing van een ander controleren. Helaas komt het dan vaak neer op buiten kantooruren naar de huisartsenpost gaan, wat natuurlijk niet helemaal de bedoeling is maar voor het gepeupel het beste werkt.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten