Citaat:
Up, want dingen!
Inmiddels is het ruim drie maanden geleden dat ik voor het eerst keelpijn kreeg, en het is nu alwéér terug, zonder dat die ooit langdurig weggeweest is. De pijn is nu op de achtergrond aanwezig, maar de binnenkant van mijn keel is de hele tijd rood en lijkt op een aantal plekken gezwollen, er zitten een paar bulten helemaal achterin en die kan ik voelen zitten als ik slik. Tijdens de vakantie ben ik ook twee weken heel moe en ziekig geweest, mijn amandelen waren ontstoken en mijn klieren waren een hele tijd gezwollen.
Ik ben inmiddels al drie keer naar de huisarts geweest, maar het enige wat ze tegen me zegt is dat het heerst, ik veel moet drinken en het vanzelf weer overgaat. Ik snap best dat ze niet meteen een geneesmiddel voor me heeft, maar ik ben inmiddels wel erg benieuwd waarom het zo lang duurt en of daar geen achterliggende oorzaak achter zit. Heeft iemand tips voor me? Hoe kom ik aan een second opinion, bijvoorbeeld?
|
De richtlijn voor artsen is dat wanneer jij drie keer in korte tijd (ca drie maanden) ontstoken amandelen hebt, je amandelen eruitgehaald zouden kunnen worden. Dat is wel echt een nare ingreep voor volwassenen en doe je alleen als het te verwachten is dat je het nog veel vaker krijgt. Als je Pfeiffer hebt, dan heb je gedurende die tijd een verhoogde kans erop en dan is zo'n ingreep onnodig omdat je een paar maanden later misschien nergens meer last van hebt. Of je Pfeiffer hebt, kan geprikt worden. Meestal is dat niet nodig, want je kunt er verder toch niks mee als je het weet. In jouw geval zou je dat kunnen vragen aan je arts, omdat je duidelijkheid wil wat betreft je keelontstekingen.
Ik heb na vier rondes in drie maanden (en vier keer antibiotica) mijn amandelen eruit laten halen. Wat betreft symptoombestrijding is binnenkant koelen, buitenkant warm houden goed: waterijsjes en een sjaal. Kijk uit met fruitsmoothies (banaan!

je verwacht het niet) maar denk er wel aan dat je echt nog genoeg energie binnenkrijgt om de ontsteking uberhaupt aan te pakken.
Je kunt altijd een andere arts raadplegen. Voor vast naar een andere praktijk gaan kan meestal niet want wachtlijsten, voor een eenmalig consult helpen ze je meestal wel. Maar dat doen ze liever als jouw eigen huisarts het druk heeft, en niet zo graag wanneer het gaat om de beslissing van een ander controleren. Helaas komt het dan vaak neer op buiten kantooruren naar de huisartsenpost gaan, wat natuurlijk niet helemaal de bedoeling is maar voor het gepeupel het beste werkt.