Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2009, 21:27
Youdoit
Youdoit is offline
Hallo,

Ik doe nu Hbo. Ik vind het niet heel erg bijzonder maar het gaat me wel goed af. Nu hebben wij ook het vak Recht en dit vak vind ik echt prachtig!
Ik zou daarom ook hierna nog wel Rechten willen gaan doen maar vraag mij af of dit wel mogenlijk is?
Weet iemand meer over toelatingseisen op een Universiteit waar je rechten kan doen?

Thanks!

Laatst gewijzigd op 12-09-2009 om 22:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2009, 22:23
Verwijderd
Alle vwo-profielen geven toegang tot de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid.
Er zijn geen verplichte vakken. Instroom op basis van een hbo-propedeuse na de havo wordt sterk afgeraden. Wil je toch vanuit het hbo doorstromen naar de universiteit? Na afronding van de opleiding hbo-rechten is het mogelijk een verkorte bacheloropleiding te volgen die toegang geeft tot een aantal juridische masterprogramma’s. Deze verkorte bacheloropleiding kun je in twee jaar afronden.
Kijk hier voor meer informatie over de centrale procedure van toelating.
Heb je geen diploma dat toegang geeft tot de universiteit? Dan kun je een toelatingsexamen afleggen, het zogenaamde colloquium doctum.

Dus: Nee, je kunt niet nu of na je huidige HBO-opleiding zomaar rechten gaan doen. Je zult dan op zijn minst een VWO-diploma, of een HBO Rechten propedeuse moeten halen. Of die colloquium doctum-toets maken natuurlijk.

P.S. Voor informatie heb ik op de site van de Universiteit Utrecht gekeken. Als je naar een andere universiteit wilt, dan moet je zelf even op de bijbehorende website kijken omdat de toegangseisen nog wel eens willen verschillen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Alle vwo-profielen geven toegang tot de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid.
Er zijn geen verplichte vakken. Instroom op basis van een hbo-propedeuse na de havo wordt sterk afgeraden. Wil je toch vanuit het hbo doorstromen naar de universiteit? Na afronding van de opleiding hbo-rechten is het mogelijk een verkorte bacheloropleiding te volgen die toegang geeft tot een aantal juridische masterprogramma’s. Deze verkorte bacheloropleiding kun je in twee jaar afronden.
Kijk hier voor meer informatie over de centrale procedure van toelating.
Heb je geen diploma dat toegang geeft tot de universiteit? Dan kun je een toelatingsexamen afleggen, het zogenaamde colloquium doctum.

Dus: Nee, je kunt niet nu of na je huidige HBO-opleiding zomaar rechten gaan doen. Je zult dan op zijn minst een VWO-diploma, of een HBO Rechten propedeuse moeten halen. Of die colloquium doctum-toets maken natuurlijk.

P.S. Voor informatie heb ik op de site van de Universiteit Utrecht gekeken. Als je naar een andere universiteit wilt, dan moet je zelf even op de bijbehorende website kijken omdat de toegangseisen nog wel eens willen verschillen.
Nee, das niet waar. Das een grove leugen.

Ik ben dit jaar aangenomen op de VU op lauter een HAVO-diploma aangevuld met een propedeuse chemie. Ja, wat zal ik zeggen. Het rooster is wel chill de eerste paar weken.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 11:04
MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
Citaat:
Nee, das niet waar. Das een grove leugen.

Ik ben dit jaar aangenomen op de VU op lauter een HAVO-diploma aangevuld met een propedeuse chemie. Ja, wat zal ik zeggen. Het rooster is wel chill de eerste paar weken.
Hoe is dat een grove leugen? Je zegt precies hetzelfde als Eindbaas.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 11:19
Verwijderd
Maar Eindbaas zegt dat je een P in Rechten moet hebben, Commando heeft het over een P in Chemie.

Maargoed, je moet dus eerst een P hebben wil je van de havo naar de uni kunnen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 16:08
MizZoo
MizZoo is offline
Zelf een beetje rondkijken kan ook geen kwaad

LINK
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 17:30
Allure
Allure is offline
Een afgeronde hbo-opleiding geeft toch wel toegang tot de universiteit?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 17:54
MizZoo
MizZoo is offline
Als een P toegang geeft tot de universiteit zal een afgeronde HBO opleiding ook wel toegang geven. Volgens mij kun je met een HBO diploma vaak toegang krijgen tot een verkorte bachelor (1,5-2 jaar ofzo).
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Hoe is dat een grove leugen? Je zegt precies hetzelfde als Eindbaas.
Nee. Wat jij daar beweert is volstrekt bezijdens de waarheid en de opvattingen van Commando.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Maar Eindbaas zegt dat je een P in Rechten moet hebben, Commando heeft het over een P in Chemie.

Maargoed, je moet dus eerst een P hebben wil je van de havo naar de uni kunnen.
ja
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Als een P toegang geeft tot de universiteit zal een afgeronde HBO opleiding ook wel toegang geven. Volgens mij kun je met een HBO diploma vaak toegang krijgen tot een verkorte bachelor (1,5-2 jaar ofzo).
Ja, mits je HBO-opleiding relevantie heeft met de nieuwe te studeren studie.

Als je HBO rechten hebt gedaan en naar de uni gaat krijg je bijna 100% vrijstelling.

Als je bijvoorbeeld MER hebt gedaan, daan krijg je een paar vrijstellingen.

Als je totaal iets anders hebt gedaan (Scheikunde, om een lichtend voorbeeld te noemen), krijg je 0% vrijstelling
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 20:23
Kuytfan
Kuytfan is offline
Iedere HBO propedeuse geeft toegang tot de rechtenstudie. Bovendien krijg je geen vrijstellingen voor de bachelor. Alleen ingeval van een afgeronde HBO Rechten kun je wellicht in aanmerking komen voor enkele vrijstellingen. Ik kreeg in Leiden met mijn HBO propedeuse geen enkele vrijstelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten