Hallo mensjes.
Eindelijk m'n havo diploma behaald, nu door voor een vwo diploma.
Nu wel het enige nadeel; Ik zit nog 2 jaar vast aan Natuurkunde
Ik ben al begonnen met het bijspijkeren van Natuurkunde (haalde op het havo nooit goede cijfers voor Natuurkunde, niet dat ik er veel voor gedaan heb). Ik wil toch een voldoende voor dit vak staan, al heb ik echt 0 inzicht. Ik ben een zachte bèta

Heb nooit wat van Natuurkunde gesnapt en zal het ook nooit doen. Ik ben eigenlijk al tevreden met een 5.0
De volgende opgave (bladzijde 79 systematische natuurkunde 4 VWO kernboek A, voor diegenen die kunnen meekijken) :
Van twee fietsers zie je in het volgende figuur (hieronder) het v,t-diagram. Op te = 0 s passeert fietser B fietser A. Bepaal met behulp van dit figuur het tijdstip t en de plaats x waarop fietser A fietser B passeert.
Mijn antwoord:
Ik heb eerst de verplaatsing uitgerekend van beide fietsers tot t = 22 s.
Bij fietser A had ik: 88 meter
Bij fietser B had ik: 110 meter
Het verschil tussen de twee (bij t = 22 s) is 22 meter.
En nu? Ik volg het helemaal niet meer, hoe bepaal ik vanuit dit figuur op welk tijdstip ze elkaar passeren. De snelheid van fietser B is toch de hele tijd groter tot t = 22 s?
Later staat ook nog in de uitwerkingen dat de afstand die de fietsers afgelegd hebben gelijk is aan 130 meter.
Ik heb echt geen flauw idee hoe ze dit hebben uitgerekend!

Met de oppervlakte methode toch?
En nog een opgave:
Een chauffeur van een personenauto wil met een snelheid van 108 km/h een vrachtwagencombinatie inhalen waarvan de snelheid 90 km/h is.
De personenauto is 5.0 meter lang, de vrachtwagencombinatie is 17 meter. De chauffeur begint naar de linkerweghelft te gaan als de afstand tussen de wagens 20 m is. Hij gaat naar de rechterweghelft terug als de afstand tussen de wagens 30 m is. Tijdens deze manoeuvre legt de personenauto een grotere afstand af dan de vrachtwagencombinatie.
In de verte nadert een tegenligger die een snelheid heeft van 72 km/h.
C: Op welke afstand van de personenauto moet deze tegenligger zich bevinden opdat de chauffeur toch met zijn manoeuvre kan beginnen?
Deze snap ik al helemaal niet
Iemand?