Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2010, 13:31
miekmuis
miekmuis is offline
Mijn nieuwe verhuurder eist voor de huur automatische incasso. Ik vind dat erg vervelend en zou veel liever de huur zelf overmaken. Nou vertelde mijn vriend dat hij dacht dat automatische incasso niet mag worden verplicht. Klopt dit?
Oud 07-10-2010, 14:40
Verwijderd
Volgens mij niet, het enige dat ik vind is

BW7: Artikel 212
De huurder is verplicht de tegenprestatie op de overeengekomen wijze en tijdstippen te voldoen

En daar valt automatische incasso ook onder.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 14:44
ganralph
ganralph is offline
Maar moet er dan niet ook een nieuw huurcontract opgesteld worden waarin deze verplichting is opgenomen?

in dat geval kun je weigeren te tekenen en aan je oude contract vasthouden (wat de verhuurder niet zo maar mag verbreken).

Maar goed, ik weet niet of een nieuw contract noodzakelijk is (en hoeveel gesteggel je met je verhuurder wilt )
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 17:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als het haar nieuwe verhuurder is heeft ze nu waarschijnlijk nog geen contract
Oud 07-10-2010, 19:46
miekmuis
miekmuis is offline
Ik had inderdaad nog geen contract bij deze verhuurder. Het vervelende is alleen dat ze nu nog de huur niet hebben afgeschreven, terwijl dat de eerste van de maand zou gebeuren. Daarom heb ik dus liever acceptgiro.
Oud 08-10-2010, 08:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als het haar nieuwe verhuurder is heeft ze nu waarschijnlijk nog geen contract
Citaat:
Ik had inderdaad nog geen contract bij deze verhuurder. Het vervelende is alleen dat ze nu nog de huur niet hebben afgeschreven, terwijl dat de eerste van de maand zou gebeuren. Daarom heb ik dus liever acceptgiro.
O, nevermind. Ik had het gelezen als dat je een nieuwe verhuurder kreeg voor een oude woning (dat het huis dus van eigenaar verwisselde en jij bleef wonen)
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 18:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik had inderdaad nog geen contract bij deze verhuurder.
Maar staat dus een verplichting tot automatische incasso nu wel of niet in het contract met de verhuurder die dat eist?

Als je dat getekend hebt, ben jij namelijk automatische incasso overeen gekomen, en dan ben je eraan gebonden.

Staat er niets over vastgesteld, dan mag jij dus bepalen hoe je betaald, zolang het maar gebeurd, en op tijd.

Als je daarover wilt overleggen met je verhuurder: diegene staat daar waarschijnlijk op omdat zelf overmaken vergeten kan worden, en hij dan zijn geld niet krijgt.

Wellicht moet je het erop gooien om die angst weg te nemen.
Oud 11-10-2010, 08:40
Adore
Adore is offline
Citaat:
Als je dat getekend hebt, ben jij namelijk automatische incasso overeen gekomen, en dan ben je eraan gebonden.
Als er iets onwettigs in een contract staat, kan dit altijd alsnog nietig worden verklaard en daarmee dus ongeldig. Waar je voor tekent zit je niet standaard omonstotelijk aan vast. Je kunt je contract ter beoordeling voorleggen bij de huurcommissie, bijvoorbeeld. De vraag blijft alleen of je op zulke voet verder wil met je verhuurder.

----
Onderbouwen kan ik het niet, maar volgens mij mag een verplichting tot automatische incasso niet. Er wordt je geen andere methode aangeboden om te betalen.
Zo zijn er bedrijven die voor abonnementen en diensten klanten laten bijbetalen als zij per acceptgiro willen betalen. Zij moeten dan naast deze vorm van betalen die extra kosten met zich meebrengt, nog een andere mogelijkheid bieden. Bedrijven gaan net zo goed akkoord met internetbankieren, dus zo heeft een klant naast de niet gewenste automatische incasso en de duurdere acceptgiro nog een derde optie.
Het komt op mij over als een gebrek aan keuze als je alleen per automatische incasso mag betalen.

Maar ik zou dit vooral bespreekbaar maken met je verhuurder.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 13:33
arPos
arPos is offline
Citaat:
Mijn nieuwe verhuurder eist voor de huur automatische incasso. Ik vind dat erg vervelend en zou veel liever de huur zelf overmaken. Nou vertelde mijn vriend dat hij dacht dat automatische incasso niet mag worden verplicht. Klopt dit?
dat klopt, wat er overeen gekomen wordt is hoeveel er betaald wordt en wanneer, hoe dit betaald wordt is gewoonlijk zaak voor de client.

e.e.a. kan contractueel vastgelegd worden maar is in essentie niet nodig omdat je hoe dan ook zal beschikken over overschrijvingsbewijzen.
Reageren

Regels voor berichten