Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik snap er niets van
![]() x² + 6 = 5x Hoe zouden jullie zo'n (voor jullie simpele ![]() x2 - 5x + 6 = 0 staat in de uitwerking. Dat volg ik nog enigszins, maar daarna komt (x-3)(x-2) = 0. Ehrr...hoe komen ze in hemelsnaam aan (x-3) en (x-2)? Nu ik naar het antwoord kijk, voel ik me bijna beledigd hoe simpel het antwoord is :\ Ik denk maar dat ik eerst ontbinden in factoren ga oefenen voordat ik hieraan begin ![]()
|
Verwijderd
|
Dude, ik wil je echt niet beledigen ofso, maar wtf, je doet vwo? Dit is 2e jaars havo stof.
x^2+6=5x Naar 0 herleiden x^2-5x+6=0 Ontbinden in factoren of abc formule toepassen, in dit geval is dat niet nodig. (x-2)(x-3)=0 x=2 of x=3 Kijk maar. (x-2)(x-3)=0 x^2 -3x -2x +6 x^2-5x+6=0 Volg je het een beetje? Als je de basics wilt doornemen. Dan raad ik basis wiskunde van Kees van de hoek aan, behandelt verzamelingen tot tweedegraads vergelijkingen en functies, ook wat economie, maar dat heb ik niet gedaan. Je krijgt ook een hoofdstuk over ontbinden in factoren met een hoop leuke oefeningen. |
![]() |
||
Citaat:
Dus voor x2 - 5x + 6 = 0 krijg je: A+B=-5 A*B=6 A|B 1|6 A+B=7 2|3 A+B=5 -2|-3 A+B=-5 dus heb je (X-2)(X-3)=0 Omdat een product van 2 termen 0 is als 1 van de termen 0 is (0*iets=0), moet je nu dus oplossen X-2=0 of X-3=0. Dit geeft dus dat X=2 of X=3 oplossingen zijn van je vergelijking.
|
x2 - 6x - 7 = 0
Als je zo'n vergelijking op wilt lossen dan is er maar één ding dat je moet weten. dat is dat je 2 getallen moet kiezen die: Bij het getal waar de X staat bij elkaar opgeteld -6 moet zijn Bij het getal waar geen X staat door elkaar vermenigvuldigd -7 moet zijn dus: Welke getallen kan je krijgen zodat -6 & -7 krijgt. dat is 1 & -7 De getallen moet keer elkaar -7 worden (dat klopt want 1*-7=-7) Bij elkaar opgeteld moet het -6 worden (dat kopt want 1+ -7= -6) Je moet bij deze vergelijking gewoon zorgen dat de twee getallen die je kiest bij elkaar opgeteld (X2+...X+....) moet zijn Je moet bij deze vergelijking gewoon zorgen dat de twee getallen die je kiest maal elkaar (X2+...X+....) moet zijn...
|||
Citaat:
Citaat:
![]() @ Hunternogwat: Ehh, was jij niet diegene met tot nu toe een miezerig kaderdiplomaatje op zak? ![]() For the record: Ik heb gewoon Wiskunde-A (thank God ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nogmaals, lees het boek van kees van den hoek, erg handig. (ps: Het einde telt, basis, kader, tl, havo of vwo, ik zal er verder niet op ingaan.) |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Bedankt voor de tip, ik heb het boek in m'n schoolbibliotheek gevonden. Erg goed boek ![]() Ik ga eerst maar eens hieruit werken voor ik aan m'n Wis-B stof begin ![]()
Laatst gewijzigd op 05-10-2010 om 17:45. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] vergelijkingen sarah18 | 8 | 27-02-2010 10:51 | |
[WI] ontbinden in factoren/kwadratische vergelijkingen oplossen, LADY-H | 27 | 30-08-2008 01:23 | |
Software & Hardware |
[matlab]/[maple] stelsel vergelijkingen oplossen en afgeleiden Verwijderd | 9 | 12-02-2008 20:03 | |
[WIS] Algeabrische vergelijking oplossen Tamagotchi | 4 | 26-06-2005 21:34 | |
[WI] hulp nodig vergelijkingen 3e klas HisS | 8 | 17-12-2004 10:45 | |
Vergelijkingen oplossen met de product-som-methode. Hoe werkt dit? Sentingua | 8 | 12-09-2003 19:45 |