Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Eén: terugkrijgen. Niet terug krijgen.
Twee: Bij gedichten is de truc dat je dingen zegt zonder ze te benoemen, en dat je dat dan op een zo mooi mogelijke manier doet. Een gedicht is in mijn ogen meer dan een verhaaltje met enjambement waarin je iets diepzinnigs zegt. Er is ook ritme, binnenrijm, alliteratie, beeldspraak, dat soort dingen. Het staat al heel vaak uitgelegd, kijk, hier en hier, bijvoorbeeld. ![]() ![]() Oh en over je gedicht: ik vind het einde een leuke wending, maar ik denk dat je het beter... overnieuw kan maken. Met beeldspraak. Metaforen. Nieuwe invalshoeken. Beschrijvingen. En dat dan op een zo mooi mogelijke manier zeggen. ![]() Oh en ik geef altijd streng commentaar. Niet om het een of ander, maar voel je niet aangevallen of afgekraakt, want zo is het dus echt niet bedoeld of zo. ![]() |
![]() |
|
misschien wel effe vermelden dat deze tekst oorspronkelijk geen gedicht was, maar meer gewoon een tekst. met 3 proberen te filosoferen over de betekenis van tijd
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Of ze is gewoon Belgisch. ![]() En Etmakas is pas op negenentachtig dagen zestien, dus ze is drie jaar jonger! En het is een gedicht dus wat dat betreft staat het in ieder geval op z'n plaats. Al denk ik dat je filosofische gedachten ook kunt verwerken in een gedicht, zónder dat je dingen echt uit gaat leggen. Sterker nog, ik vermoed dat vrij veel dichters dat doen. Zelf kan ik het trouwens niet, van tevoren een gedachte bedenken en die dan verwerken - dat lukt helemaal niet zo goed, dan ga ik het ook helemaal niet meer mooi opschrijven omdat ik veel te duidelijk wil zijn oid. Al schrijvende een filosofie ontdekken lukt op zich weer wel, soms.
|
ik denk dat in België de meeste mensen wel met u spreken tegen iemand die ze niet kennen. tenzij het nog een klein kindje is
![]() ![]() ik denk dat je een zeer sterke dichter moet zijn als je een filosofische gedachten perfect in een gedicht kunt plaatsen. dus zij die da echt kunnen 'chapeau'. ![]()
|
De eerste en de derde strofe zijn het mooist. Ze bevatten de meeste beeldspraak en laten je sterke punten zien. Zoals al gezegd is, moet je meer beschrijvend werken. Met meer beeldspraak en in plaats van recht voor z'n raap wat meer omschrijvend, zou je gedicht veel leuker zijn om te lezen. Denk ik. Hoewel ik je eerste strofe echt mooi vond.
|
![]() |
|
![]() |
Ik denk juist dat je de mooiste gedichten kunt schrijven waarin filosofische gedachten zitten. Daarnaast denk ik dat redelijk vaak in gedichten wel een filosofie van de dichter zit verwerkt, dan heb ik het niet per se over "tijd" of "waar komt de wereld vandaan"
Verder sluit ik me bij Etmakas aan, in een gedicht zou ik het er niet té dik bovenop leggen, bovendien is dat toch de bedoeling bij filosofie? Dat je mensen iets geeft om over na te denken?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Columnwedstrijd] De mooiste tijd van mijn leven Verwijderd | 0 | 12-09-2006 12:09 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Meerdere tijd dimensies Diary of Dreams | 34 | 13-08-2005 22:26 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Voor als je tijd over hebt Not for Sale | 5 | 10-02-2003 17:41 | |
Definitie van de tijd LOGIC OR CHAOS | 19 | 09-11-2002 12:49 | |
ARTistiek |
[verhaal] Tijd TyZZel | 11 | 15-07-2002 18:44 | |
Bestaat tijd of is het slechts een illusie van ons brein? I Spirit | 8 | 13-03-2002 18:45 |