Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2011, 18:39
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende vraag waar ik echt niet uit kom:

Bij een bepaald soort ratten is het allel voor donkere ogen dominant over dat voor rode ogen. De vachtkleur kan bruin, wit of geel zijn. De gele ratten hebben een intermediair fenotype.
Een bruinharige, homozygoot donkerogige rat wordt gekruist met een witharig roodogige rat. De betrokken genen zijn niet gekoppeld en niet x-chromosomaa;. Welk deel van de ratten in de F2 heeft een gele vacht en donkere ogen?

A.)2/8
B.)3/8
C.)4/8
D.)6/8

Vraag 2:

Bij een bepaald vliegensoort komen de allelen E en e voor die de temperatuurtolerantie van de vliegen bepalen.
Bevruchte eieren met het genotype EE ontwikkelen zich niet bij temperaturen die hofer zijn dan 18 graden.
Bevruchte eieren met het genotype Ee ontwikkkelen zich niet bij temperaturen die hoger zijn dan 20 graden.
Bevruchte eieren met het genotype ee ontwikkelen zich niet bij temperaturen die hoger zijn dan 28 graden.
Twee vliegen met genotype Ee paren.
De bevruchte eieren worden opgekweekt bij 19 graden.
De uit deze eieren ontstane dieren paren vervolgens met elkar. Hun bevruchte eieren worden ook opgekweekt bij 19 graden.

welk deel van de laatsgenoemde eieren komt uit?
A.)2/3
B.)3/4
C.)8/9
D.)9/16
E.)15/16

Ik heb echt alle combinaties geprobeerd en ik kom er niet uit, jullie?

En mijn laatste vraag:
Als er mitose in een cel optreedt, heeft een cel op 1 moment dan 92 chromatiden, omdat de chromosomen zich verdubbelen?

bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2011, 19:33
whatsup123
Hoi!

Vraag 1:
Je noemt het allel voor donkere ogen (dominant) A en het allel voor rode ogen (recessief) a

AA (bruinharig) wordt gekruist met aa (witharig)
Dus: P = AA x aa

Dit geeft: F1 = Aa
De F1 zijn geel (want ze zijn heterozygoot, intermediar fenotype)

Bereken F2: Aa x Aa
Hieruit ontstaat:
- 25% is AA
- 50% is Aa
- 25% is aa
Al deze dieren zijn geel, want geel met geel mengen maakt weer geel.

75% van deze nakomelingen in F2 heeft donkere ogen (dominant) en is geel. Dit komt overeen met 6/8 deel.

Vraag 2:
Je kruist Ee x Ee.

Hieruit ontstaan EE, Ee en ee. De EE gaan dood bij deze temperatuur.

de Ee en ee kruis je verder.
Je kunt in totaal 9 combinaties maken: kruisen met zichzelf, en met de 2 anderen. Als je alles uitschrijft krijg je (9x4) 36 combinaties, waarvan er 4 weer uit EE bestaan. Deze gaan dus weer dood. Van de 36 blijven er 32 leven, dit is 8/9 deel.

Vraag 3:

De mens heeft 46 chromosomen per cel (23 paren). Elk chromosoom bestaat uit een langgerekt enkelvoudig DNA-molecuul. Na DNA-replicatie bestaat het chromosoom uit 2 (gelijke) chromatiden. Tijdens de mitose worden deze chromatiden uitelkaar getrokken en ontstaan er 2 losse chromosomen die beide in een dochtercel terecht komen. Je kunt dus zeggen dat tijdens de mitose een cel 92 chromatiden bevat, alleen zitten deze nog aan elkaar vast, dus tel je het als 46 chromatiden.

Hoop dat je het snapt, t is vrij moeilijk uit te leggen Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 19:50
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Kijk helemaaal top! bedankt, alleen bij vraag 1 doe jij alleen de ogen toch, maar hoe zit het dan met de vacht?
En bij vraag 2, je zegt: je kan 9 combinaties maken, maar hoe bedoel je dat, want als de EE dood gaan, dan kruis je dus Ee en ee.
En die kruis je dan weer verder, maar met wie kruis je die dan weer?

de rest helemaal duidelijk, bedankt
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 19:58
Siron
Siron is offline
Citaat:
Kijk helemaaal top! bedankt, alleen bij vraag 1 doe jij alleen de ogen toch, maar hoe zit het dan met de vacht?
En bij vraag 2, je zegt: je kan 9 combinaties maken, maar hoe bedoel je dat, want als de EE dood gaan, dan kruis je dus Ee en ee.
En die kruis je dan weer verder, maar met wie kruis je die dan weer?

de rest helemaal duidelijk, bedankt
Dat was ik me ook aan het bedenken bij de reactie van Whatsup, het is duidelijk een dyhibride kruising en er worden dus 2 kenmerken (in dit geval: oogkleur en vacht) tegelijkertijd gevolgt. Voor de ogen kunnen we zeker weten hoe het genotype eruit ziet zoals reeds gezegd voor de bruine rat: AA en voor de witte: aa. Maar kunnen we met zekerheid wel zeggen of de vachtkleur in dit geval een homozygote/heterozygote allelencombinatie is?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:25
whatsup123
Bij vraag 1: geel was een intermediar fenotype en ontstaat uit bruin en wit. De heterozygote nakomelingen (F1) zullen dus geel zijn. Het lijkt mij dat als deze gele dieren zich weer voortplanten dat deze nakomelingen (F2) ook geel zijn.

En bij vraag 2:
ik zal het even voor je uittypen

P: Ee x Ee
F1 = EE of Ee of Ee of ee
EE valt af dus je houd over: Ee, Ee en ee (voor de duidelheid met een nummer: Ee(1) Ee(2) en ee

als je deze allemaal kruist krijg je:
Ee(1) x Ee(1) = EE of Ee of Ee of ee
Ee(1) x Ee(2) = EE of Ee of Ee of ee
Ee(1) x ee = Ee of Ee of ee of ee
Ee(2) x Ee(1) = EE of Ee of Ee of ee
Ee(2) x Ee(2) = EE of Ee of Ee of ee
Ee(2) x ee = Ee of Ee of ee of ee
ee x Ee(1) = Ee of Ee of ee of ee
ee x Ee(2) = Ee of Ee of ee of ee
ee x ee = ee of ee of ee of ee

Zoals je ziet kun je 36 combinaties maken, en 4 hiervan zijn EE. Deze gaan dus dood. Er blijven 32 levenden over, dit is 8/9 deel.

Snap je het nu?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:28
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Ja helemaal duidelijk, super bedankt!
Maar als je er niet van uit kan gaan dat de F2 ook geel is, hoe moet je het dan doen met een dihybride kruising?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:46
whatsup123
Pfoee van dat intermediaire fenotype zou ik toch je leraar nog even vragen, dat kan ik niet met zekerheid zeggen...
Dat van de dihybride kruisingen opzich is niet moeilijk, dat staat vast letterlijk in je boek.

Voorbeeldje dihybride kruising:

P: AABB x aabb
geslachtscellen: AB ab

F1 = AaBb

Verder kruisen geeft F2:

AB Ab aB ab
AB AABB AABb AaBB AaBb
Ab AABb AAbb AaBb Aabb
aB AaBB AaBb aaBB aaBb
ab AaBb Aabb aaBb aabb

Je doet zegmaar linker kolom x bovenste rij
Als je bijv. wilt weten hoeveel nakomelingen het allel A hebben tel je ze op: dit zijn 12 van de 16, dus 75%
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:48
whatsup123
Het schema is niet helemaal duidelijk geworden
Maar bij schema F2 doe je de bovenste rij x de linker rij. Hopelijk is het duidelijk
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:52
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Oké dat snap ik, maar ik vind het zeg maar moeilijk om genotypes op te stellen aan de hand van gegevens, want als ik Van die rattenvraag nou een dihybride kruising maak, wat worden de genotypes van de ouders dan?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 21:02
Siron
Siron is offline
Het is inderdaad niet altijd gemakkelijk om de genotypes te bepalen, want eens je dat hebt ben je vertrokken en kan je verder. Voor de dyhribide kruising kan je altijd voor de genotypes van de F1 generatie bepalen met een kruisingsvierkant als je dat niet zou zien.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 15:09
wiskunde37
wiskunde37 is offline
Maar hoe moet ik dat met deze vraag doen dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten