Advertentie | |
|
![]() |
|
Bij vraag 1: geel was een intermediar fenotype en ontstaat uit bruin en wit. De heterozygote nakomelingen (F1) zullen dus geel zijn. Het lijkt mij dat als deze gele dieren zich weer voortplanten dat deze nakomelingen (F2) ook geel zijn.
En bij vraag 2: ik zal het even voor je uittypen ![]() P: Ee x Ee F1 = EE of Ee of Ee of ee EE valt af dus je houd over: Ee, Ee en ee (voor de duidelheid met een nummer: Ee(1) Ee(2) en ee als je deze allemaal kruist krijg je: Ee(1) x Ee(1) = EE of Ee of Ee of ee Ee(1) x Ee(2) = EE of Ee of Ee of ee Ee(1) x ee = Ee of Ee of ee of ee Ee(2) x Ee(1) = EE of Ee of Ee of ee Ee(2) x Ee(2) = EE of Ee of Ee of ee Ee(2) x ee = Ee of Ee of ee of ee ee x Ee(1) = Ee of Ee of ee of ee ee x Ee(2) = Ee of Ee of ee of ee ee x ee = ee of ee of ee of ee Zoals je ziet kun je 36 combinaties maken, en 4 hiervan zijn EE. Deze gaan dus dood. Er blijven 32 levenden over, dit is 8/9 deel. Snap je het nu? |
![]() |
|
Pfoee van dat intermediaire fenotype zou ik toch je leraar nog even vragen, dat kan ik niet met zekerheid zeggen...
Dat van de dihybride kruisingen opzich is niet moeilijk, dat staat vast letterlijk in je boek. Voorbeeldje dihybride kruising: P: AABB x aabb geslachtscellen: AB ab F1 = AaBb Verder kruisen geeft F2: AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb Ab AABb AAbb AaBb Aabb aB AaBB AaBb aaBB aaBb ab AaBb Aabb aaBb aabb Je doet zegmaar linker kolom x bovenste rij Als je bijv. wilt weten hoeveel nakomelingen het allel A hebben tel je ze op: dit zijn 12 van de 16, dus 75% |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[BIO] Hulp nodig met oefening natuurwetenschappen Emanugeto | 0 | 09-03-2014 17:20 | |
[BIO] PTA Biologie (Hulp antwoorden nodig van vragen) Haron555 | 2 | 06-06-2012 20:36 | |
[BIO] Genetica Verwijderd | 8 | 20-05-2012 17:48 | |
[BIO] Ziehier mijn Kruisingsschema+ Vraagje. Lychees | 8 | 07-02-2009 09:59 | |
[SK] [Molberekeningen] IJzer uit ijzererts Chris-Verhoeckx | 9 | 21-01-2009 21:03 | |
mensen de veel van genetica kennen? druiveke | 18 | 16-10-2003 18:53 |