Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2011, 10:17
Verwijderd
Hee,,

Misschien een heel vaag onderwerp,
Maar hoe denken jullie over Refo's?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2011, 11:12
Verwijderd
Zoveelste clubje van gelovige clowns. What about it?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 11:44
Schrödinger
Schrödinger is offline
Zoals alle gelovigen hebben ze rare ideeën.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 13:00
T_ID
T_ID is offline
Daar is heel veel over te discussiëren, maar zonder verdere toelichting is het een onderwerp waar niet veel over op te merken is.

Waar ben je precies naar op zoek? Over hun versie van het Christendom? Over de sociale misstanden in die groep? Bepaalde interne gebruiken zoals de grote macht van ouderlingen?
Oud 18-05-2011, 14:09
Verwijderd
Ik was gewoon benieuwd naar jullie mening
Misschien zijn er wel meer refo's die hier kijken
Want.... Ik ben zelf refo en was best benieuwd hoe niet christelijke mensen dan tegen je aankijken,
Zien ze je echt als gek zegmaar, respectloos of juist met respect..
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 14:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Want.... Ik ben zelf refo en was best benieuwd hoe niet christelijke mensen dan tegen je aankijken,
Maar waarom wil je dat weten?

Maakt het je echt uit wat de gevolgen zijn van het handelen van gereformeerden als groep?

Of is dit toch meer om een bepaald beeld van de buitenwereld bevestigd te krijgen? Het is immers gebruikelijk onder gereformeerden om kinderen te leren dat de buitenwereld slecht is, en de gereformeerden haat omdat alleen zij gelijk hebben.

Het is een slecht idee als je hier aast op negatieve uitspraken om daarna te denken dat dat beeld dus klopt, en je daarna te isoleren in je eigen gereformeerde wereldje.
Oud 18-05-2011, 14:40
Verwijderd
Nee het maakt me allemaal niets uit!! Helemaal niets!
Was alleen benieuwd wat de buitenwereld denkt..
Tevens ben ik ook niet gereformeerd.. miss kank beter zeggen; kben christelijk
En waarom zou ik me moeten isoleren van de buitenwereld..
Als zij vinden dat ik, als christelijk persoon, raar ben, moeten ze dat zelf weten!
Ik accepteer mijn medemensen en was benieuwd of mijn medemensen mij ook zouden accepteren!
En in mijn omgeving wordt ook niet gezegd dat de buitenwereld slecht is!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 15:37
HybridTheory
HybridTheory is offline
De woorden die als eerste in me opkomen als ik aan gereformeerden denk zijn bang en naïef.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 16:22
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Nou, ik vind het een beetje infantiel om te geloven in een sprookjesman in de wolken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 16:36
Verwijderd
Citaat:
.
Tevens ben ik ook niet gereformeerd.. miss kank beter zeggen; kben christelijk
Waarom zeg je dan eerst dat je wel 'refo' bent?

En wat vind ik ervan? Mjah, zo'n beetje wat ik van alle religieuzen vind.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 16:43
Verwijderd
Neee okeeej begrijp jullie..
En dat was een vergissing van mij--> ben niet egt refo!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 17:08
T_ID
T_ID is offline
Ik sta er in ieder geval bijzonder negatief tegenover, vanwege de dogmatische en veroordelende houding. Wat de leer is wordt zonder een moment nadenken aangenomen als zoete koek, regels boven mensen, en de hele buitenwereld is.

Ik heb toch wel een aantal ervaringen waar dat idee van superioriteit toe kan leiden. Mensen die echt volledig verblind asociaal gedrag vertonen omdat 'de leer' hen volgens henzelf ver boven de opvattingen van anderen plaatst.
Oud 18-05-2011, 21:00
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Geloof zelf is prima; het geeft voor mensen troost of nut aan hun leven.
Erg veel mensen hechten er te veel waarde aan en dringen het aan anderen op; in mijn opzicht is zelfs in Europa nog teveel indirecte invloed van de kerk op de maatschappij. (politieke partijen en lobby's)
Oud 19-05-2011, 08:11
hookee
hookee is offline
Citaat:
Want.... Ik ben zelf refo
Citaat:
En dat was een vergissing van mij--> ben niet egt refo!
Ik heb meer respect voor refo's die gewoon staan voor waar ze in geloven, dan iemand die er niet voor durft uit te komen. Kom uit de kast meid !
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 11:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vraag me vooral af of gerformeerden zelf het woord 'refo' gebruiken? Het klinkt zo denigrerend. Maar misschien is het zo'n term die aanvankelijk denigrerend bedoeld is en dat mensen het toen maar als geuzennaam zelf gingen gebruiken.

Verder deel ik de mening van Alpha_Omega.
Oud 19-05-2011, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Ik vraag me vooral af of gerformeerden zelf het woord 'refo' gebruiken? Het klinkt zo denigrerend. Maar misschien is het zo'n term die aanvankelijk denigrerend bedoeld is en dat mensen het toen maar als geuzennaam zelf gingen gebruiken.

Verder deel ik de mening van Alpha_Omega.
Eens. Het klinkt als een scheldwoord. Ik vind het een vreselijke afkorting.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 13:47
Verwijderd
Tja daar hebben jullie gelijk in; Refo is nou niet bepaald een geweldige naam.. En ik durf voor mijn geloof uit te komen.. Ben geen Refo, maar ik geloof wel (Christen dus).. En tja de gereformeerden gebruiken het woord "refo" volgens mij niet onder elkaar.. Vindt het zelf ook wel beetje stom klinken maar mensen weten wel meteen wat je bedoeld
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 15:08
Verwijderd
Ze noemen zichzelf anders met trots refos. Check ook http://www.refoweb.nl/
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 15:54
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Ze noemen zichzelf anders met trots refos. Check ook http://www.refoweb.nl/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/...spel-verkeerd/
Oud 19-05-2011, 16:05
Verwijderd
Achjaa... Ik vind sommige dingen ook vaag owr Soms raar dat je in 1 dezelfde God gelooft maar ieder op een andere manier..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Achjaa... Ik vind sommige dingen ook vaag owr Soms raar dat je in 1 dezelfde God gelooft maar ieder op een andere manier..
Dat is helemaal niet raar. Wat raar is dat je elkaar gaat vermoorden omdat je arrogant bent en je denkt dat jouw manier de enige juiste is.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 18:01
Verwijderd
Tja, daar kan ik idd ook geen begrip voor op brengen!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 18:22
Jarich
Jarich is offline
"Ik hoop dat jouw geluk niet afhankelijk is van een kaartspel. Laat je niet in de kaart spelen, maar geef je kaarten uit handen aan God. Speel open kaart naar Hem bij wie jij en ik van nature alles verspeeld hebben."

Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 18:43
Verwijderd
Mooie opmerking, maar was ie sarcastisch bedoeld of om mee te geven?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 21:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Of optie 3: willekeurige bible speak om goede sier mee te maken. Impliciete wedstrijdjes wie de beste gelovige is en wie zijn omgeving het meest kan irriteren met dwepende referenties naar god komt nogal vaak voor in dat soort kringen.
Oud 19-05-2011, 21:35
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Dat refoweb kan helemaal niet als ze de eigen redenatie volgen:

Internet en sociale netwerken zorgen ervoor dat mensen minder face to face contact hebben.
Internet drijft mensen dus uit elkaar.
De Duivel drijft mensen uit elkaar.
Internet is het werk van de Duivel.
Als je gebruik maakt van Internet help je dus de Duivel.
Dus refronet mag niet, het is stiekem verkapte propaganda van de Duivel om refro's op het internet te lokken!
Oud 19-05-2011, 22:21
Verwijderd
Prima. Het blijft een geuzennaam.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 23:35
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Naar welke kerk ga je?
Oud 20-05-2011, 18:11
Verwijderd
Hersteld Hervormd
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 16:12
Sebastien
Sebastien is offline
ik woon heel dicht bij staphorst.. en als ik soms die refo's hoor zeggen dat de aarde 6000 jaar oud is denk ik wel eens bij mezelf: hoe dom zijn die lui
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 17:28
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Is refoweb niet een satirische site, bedoeld om christenen belachelijk te maken?
Oud 23-05-2011, 23:55
arPos
arPos is offline
het probleem met refo's is zoals met alle religieuzen dat ze een naam geven aan een groep waar ze bij zouden horen maar ondertussen blijk geven van een heel individualistisch geloofsbeeld.

Een tweede probleem met refo's is zoals met alle religieuzen dat ze vanuit dat niet-kloppende groepsbeeld anderen niet behorende tot wat zij hun groep beschouwen, inferieur achtten.
Oud 25-05-2011, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Erg veel mensen hechten er te veel waarde aan en dringen het aan anderen op; in mijn opzicht is zelfs in Europa nog teveel indirecte invloed van de kerk op de maatschappij. (politieke partijen en lobby's)
Geloof is helemaal niet prima. Geloof is de molensteen om de nek van de mensheid.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 20:16
black-jack
black-jack is offline
Citaat:
Hersteld Hervormd
Ik ook maarja ze noemen het dus wel refo.

Citaat:
ik woon heel dicht bij staphorst.. en als ik soms die refo's hoor zeggen dat de aarde 6000 jaar oud is denk ik wel eens bij mezelf: hoe dom zijn die lui
wat geloof jij dan?
Waarom zou het niet waar kunnen zijn?

Citaat:
Geloof is helemaal niet prima. Geloof is de molensteen om de nek van de mensheid.
Geloof is een levensovertuiging deze mensen ervaren dat dus niet als een last.

Laatst gewijzigd op 25-05-2011 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 22:54
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Ik ben zelf absoluut geen fan van religie, maar er zit wel een enorm verschil tussen "ik geloof in god" en zoiets als The Westboro Baptist Church.
Oud 25-05-2011, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Ik ben zelf absoluut geen fan van religie, maar er zit wel een enorm verschil tussen "ik geloof in god" en zoiets als The Westboro Baptist Church.
Met andere woorden: Het verschil tussen geloof en religie. Iedereen moet fijn geloven wat-ie wil, maar zodra het georganiseerd wordt in religie gaat het fout.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 00:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Met andere woorden: Het verschil tussen geloof en religie. Iedereen moet fijn geloven wat-ie wil, maar zodra het georganiseerd wordt in religie gaat het fout.
Mensen zijn anders prima in staat om zelfstandig door te draaien als het om religieuze ideeën gaat.
Oud 26-05-2011, 03:58
Verwijderd
Citaat:
Mensen zijn anders prima in staat om zelfstandig door te draaien als het om religieuze ideeën gaat.
Ik heb het over het verschil tussen geloven en religie. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen 'ik geloof in god' en 'ik geloof in god en daarom doe/denk/voel/zeg ik precies hetzelfde als andere mensen omdat het volgens de kerk/moskee/whatever moet.'

Dat eerste is helemaal niet erg. Pas wanneer er dogma's, vage rituelen en 'wetten' bij komen kijken wordt het een probleem. Omdat je dan massa's mensen krijgt die blindelings doen wat hen wordt gezegd door een religieuze autoriteit.

Ik ken zat mensen die geloven in god, maar die de religies eromheen complete onzin vinden.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 11:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat eerste is helemaal niet erg. Pas wanneer er dogma's, vage rituelen en 'wetten' bij komen kijken wordt het een probleem. Omdat je dan massa's mensen krijgt die blindelings doen wat hen wordt gezegd door een religieuze autoriteit.
Dat is zeker zo, maar ik denk dat je een denkfout maakt door dat te hangen aan het verschil tussen geloof en religie. Mensen kunnen prima zelfstandig heel veroordelend en dogmatisch worden, door het aanhangen van een religie. Daarvoor zijn in principe geen priesters nodig.

Yvette Lont (CU raadslid) is een voorbeeld. Die is van verslaafde prostituee naar geloofswaanzinnige gegaan zonder dat daar een kerk actief bij betrokken was, dat is gewoon puur haar eigen werk om haar leven tot dat punt zo ver mogelijk achter zich te laten.

Je kunt dus niet stellen dat geloof niet dogmatisch maakt, en dat dat altijd via een georganiseerde religie verloopt.
Oud 26-05-2011, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Geloof is een levensovertuiging deze mensen ervaren dat dus niet als een last.
Het is een rem op de vooruitgang en verlichting van de (weldenkende) mens.

Citaat:
De wens is de vader van de gedachte; wanneer je eenmaal ratio laat varen en een schepper in je leven toestaat is het hek van de dam. Het is dan nog maar een kleine stap naar georganiseerde toestanden.

Citaat:
Ik heb het over het verschil tussen geloven en religie. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen 'ik geloof in god' en 'ik geloof in god en daarom doe/denk/voel/zeg ik precies hetzelfde als andere mensen omdat het volgens de kerk/moskee/whatever moet.'

Ik ken zat mensen die geloven in god, maar die de religies eromheen complete onzin vinden.
Zoals eerder gezegd; een schepper accepteren als antwoord op "moeilijke vragen" is de deur op een kier zetten voor allerlei ellende en misvattingen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 15:42
black-jack
black-jack is offline
Citaat:
Het is een rem op de vooruitgang en verlichting van de (weldenkende) mens.
Nu mag je me ook uitleggen hoe jij die vooruitgang en die verlichting bedoeld
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Stamcelonderzoek.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Dat kan mijnheer Dawkins je ook vertellen en hij is veel eloquenter dan ik dus farbeit from me daar een slap aftreksel van te typen:

Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 18:54
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Even Googelen op Israël of Palestina geeft een mooi beeld van wat het nut in het leven van gelovigen is.
Oud 26-05-2011, 19:57
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Even Googelen op Israël of Palestina geeft een mooi beeld van wat het nut in het leven van gelovigen is.
Stopt iedereen eens met op mijn post te duiken, ik zou zelf ook het liefst alle geloof in fabeltjes en oude boeken zien verdwijnen maar dat betekent niet dat iedere gelovige of religieuze persoon meteen een gevaar is of erg agressief probeert de wereld in de eigen visie te herordenen.
Oud 26-05-2011, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Stopt iedereen eens met op mijn post te duiken, ik zou zelf ook het liefst alle geloof in fabeltjes en oude boeken zien verdwijnen maar dat betekent niet dat iedere gelovige of religieuze persoon meteen een gevaar is of erg agressief probeert de wereld in de eigen visie te herordenen.
Heb je het stukje van Dawkins geheel uitgezeten? Daarin legt-ie namelijk uit dat hoe onschuldig het ook mag lijken het, uiteindelijk, allemaal de deur op een kier zet voor wanstaltigheden.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 21:01
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Heb je het stukje van Dawkins geheel uitgezeten? Daarin legt-ie namelijk uit dat hoe onschuldig het ook mag lijken het, uiteindelijk, allemaal de deur op een kier zet voor wanstaltigheden.
Ja, maanden terug al.
Oud 26-05-2011, 21:23
Verwijderd
En je blijft toch bij je opmerking. Hmm.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 21:40
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat kan mijnheer Dawkins je ook vertellen en hij is veel eloquenter dan ik dus farbeit from me daar een slap aftreksel van te typen:

[filmpje]
Opmerkelijk dat hij wel vrouwenbesnijdenis noemt, maar niet mannenbesnijdenis.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 21:46
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ja, ik zie religie en geloof zelf graag verdwijnen; maar er zijn vast ook genoeg mensen die volledig voor vooruitgang zijn en ook een geloof aanhangen.

Ik vind niet dat je 100% van de groep gelovigen + religieuzen over één kam mag scheren; de hypothetische 98% die wel dingen afremt moet wel stoppen met anderen beïnvloeden, zich bemoeien met het leven van anderen en de vooruitgang te belemmeren.
Reageren

Regels voor berichten