Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2011, 20:56
jesse111
jesse111 is offline
Hallo,

Ik had vanmiddag op een branden gevoel bij m'n anus.
Als ik liep viel het wel mee, maar als ik zat deed het een beetje pijn.
Nu keek ik in de spiegel en ik zag in m'n kont ene klein paars bobbeltje zitten.
Ik denk dat dit een aambei is, maar ik heb geen idee wat er kan gebeuren en wat ik moet doen. Ik las op iets anders dat een jongen zei: ''ik ben 17 en heb na al aambeien. Dit lijkt me erg jong.'' Ik ben pas 14 en heb ze nu ook! Als ik niks doe, word hij dan steeds groter? Of als ik wacht gaat hij dan vanzelf weg...
HELP!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 21:23
Verwijderd
Aambeien heeft bijna iedereen, maar vaak heb je er geen last van. Een aambei is namelijk alleen maar een verdikking van een bloedvaatje. Je krijgt er last van als dat bloedvaatje geïrriteerd raakt, bijvoorbeeld als je te veel druk zet bij het poepen of, als het meer aan de buitenkant zit, als je te hard je billen afveegt. Als je te hard drukt bij het poepen, kunnen ze naar de buitenkant van je anus gaan, en dat is meestal wél vervelend.

In principe gaan ze niet weg, maar je kunt wel voorkomen dat het erger wordt, door te zorgen dat je ontlasting niet te hard of te zacht is (dus gezond en vezelrijk eten, genoeg drinken, etcetera) en door niet te hard te persen. Als je echt jeuk/pijn hebt, kun je bij de dokter een zalfje halen of misschien bij de drogist ook wel. Maar ik denk dat er misschien gewoon een adertje geknapt is, en dan zal dat vanzelf wel overgaan.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten