Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2016, 15:12
JanKalleman
JanKalleman is offline
Hai,

Op dit moment zit ik in Havo 4 (NT) en mijn vraag was kan je met een HAVO diploma naar de universiteit? Wat ik wel weet is dat er twee mogelijkheden zijn; Je havo eerst afmaken en dan twee jaar vwo doen, maar ik had ook iets gelezen over een 'Sprint' dat je je diploma in een jaar haalt.
Of met behulp van je Propedeuse, waar ik geen bal van snap, hopelijk kan iemand mij hier verder in toelichten.
Tot zover weet ik niet wat ik wil worden maar hoogst waarschijnlijk iets met geneeskunde.

Bij voorbaat dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2016, 15:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Propedeuse is het eerste jaar van een HBO of WO-studie. Met een HBO propedeuse ben je toelaatbaarttot de universiteit maar ee kunnen wel aanvullende eisen gesteld worden zoals bepaalde vakken op vwo niveau.

VWO 5 en 6 in een jaar is denk ik alleen haalbaar als het om een paar vakken gaat op bijvoorbeeld de vavo of Luzac maar niet als je alles volledig moet doen.
Oud 14-07-2016, 16:07
JanKalleman
JanKalleman is offline
Citaat:
Propedeuse is het eerste jaar van een HBO of WO-studie. Met een HBO propedeuse ben je toelaatbaarttot de universiteit maar ee kunnen wel aanvullende eisen gesteld worden zoals bepaalde vakken op vwo niveau.

VWO 5 en 6 in een jaar is denk ik alleen haalbaar als het om een paar vakken gaat op bijvoorbeeld de vavo of Luzac maar niet als je alles volledig moet doen.
Dus stel ik kies geneeskunde. Dan zou ik het eerste jaar eigenlijk wat moeten doen, me voorbereiden voor de stof? En het HBO heeft ook geen geneeskunde als HBO Opleiding dus wat zou ik nou moeten kiezen om door te stromen naar de universiteit. Ik lees ook dat je van het HBO geen geneeskunde op universitair niveau mag doen sinds het VERPLICHT is om voor alle Béta-vakken als VWO examen moeten zijn gemaakt
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 22:47
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dus stel ik kies geneeskunde. Dan zou ik het eerste jaar eigenlijk wat moeten doen, me voorbereiden voor de stof? En het HBO heeft ook geen geneeskunde als HBO Opleiding dus wat zou ik nou moeten kiezen om door te stromen naar de universiteit. Ik lees ook dat je van het HBO geen geneeskunde op universitair niveau mag doen sinds het VERPLICHT is om voor alle Béta-vakken als VWO examen moeten zijn gemaakt
Met elke hbo-propedeuse kun je worden toegelaten tot geneeskunde, mits je inderdaad ook de vwo-examens wiskunde A of B, natuurkunde, scheikunde en biologie hebt afgelegd (via vavo, staatsexamen, certificaat van een goedgekeurd instituut indien mogelijk/toegestaan). Dat zul je in je "eigen tijd" moeten doen. Voor de hand ligt een hbo-opleiding te kiezen die redelijk dicht bij geneeskunde ligt, zoals Verpleegkunde of Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2016, 23:07
Positive mind
Positive mind is offline
Op een aantal middelbare scholen kun je inderdaad vwo in 2 jaar doen als je je havodiploma hebt gehaald. Wel is er dan vaak de eis dat je frans of duits in je pakket hebt en is het niet op elke middelbare school mogelijk.

Houd er met geneeskunde rekening mee dat de decentrale selectie om toegelaten te worden behoorlijk zwaar schijnt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2016, 08:07
Elin3
Elin3 is offline
Een kennis van mij heeft wel na zijn havo nog VWO gedaan. Keihard gewerkt en cum laude geslaagd. Nu studeert hij Geneeskunde.
Reageren

Regels voor berichten