Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2002, 19:15
bulbanos
bulbanos is offline
We hebben een proef gedaan met een knikker die je dan verticaal lanceert vanuit een buis vanop een bepaalde hoogte en dan registreer je hoever die vliegt.

Zo heb ik bij een aantal y waarden (hoogte buis boven tafel) een x waarde (de rx)
hoe kan ik van daaruit de vergelijking van de parabool vinden en v0 (de beginsnelheid)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2002, 19:26
Verwijderd
Formule voor een horizontale worp: r(x)=vrt

Volgens mij kan je het ook nog doen met:
9,8y=0,5v²
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 20:19
Verwijderd
Citaat:
BTL_BTR schreef:
Je kan volgens mij uitrekenen hoe lang de kogel bezig was met "vliegen".

s=0,5*a*t^2

s is je verticale afstand van de knikker aan het begin tot de grond.

Zo kun je t dus uitrekenen (a=9,81)
Vervolgens kan je de snelheid uitrekenen met:
v=gt
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 20:35
BTL_BTR
BTL_BTR is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Vervolgens kan je de snelheid uitrekenen met:
v=gt
Hij wilde graag de beginsnelheid uitrekenen. Wat jij nu uitrekend is alleen de snelheid die hij op het einde van een verticale val zou hebben.

Je kan de t dus uitrekenen.

Met s=v*t kun je zijn beginsnelheid uitrekenen. s is de horizontale afstand en v zijn beginsnelheid.

Hierbij ga ik er natuurlijk van uit dat hij na de lancering een constante snelheid in horizontale richting heeft. Dus dat er geen luchtwrijving is.

Oja.... en bij mijn verhaal ben ik er ook vanuit gegaan dat hij bij de lancering geen verticale snelheid had. Ik hoop dat dit ook daadwerkelijk het geval was, anders moet je het nog een beetje aanpassen
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 07:34
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
BTL_BTR schreef:
Hij wilde graag de beginsnelheid uitrekenen. Wat jij nu uitrekend is alleen de snelheid die hij op het einde van een verticale val zou hebben.

Je kan de t dus uitrekenen.

Met s=v*t kun je zijn beginsnelheid uitrekenen. s is de horizontale afstand en v zijn beginsnelheid.

Hierbij ga ik er natuurlijk van uit dat hij na de lancering een constante snelheid in horizontale richting heeft. Dus dat er geen luchtwrijving is.

Oja.... en bij mijn verhaal ben ik er ook vanuit gegaan dat hij bij de lancering geen verticale snelheid had. Ik hoop dat dit ook daadwerkelijk het geval was, anders moet je het nog een beetje aanpassen
thx, zonder luchtwrijving, gn verticale beweging in het begin en snelheid constant
mogen het niet te moeilijk maken ::
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 10:49
mathfreak
mathfreak is offline
Bij een horizontale worp gelden de volgende formules:
- xt=vx*t=v0*t
- yt=1/2*g*t2.
Door de eerste formule in t uit te drukken en deze waarde voor t in de tweede formule in te vullen is y uit te drukken in x en is daarmee de gevraagde vergelijking van de parabool bekend. De snelheid v0 is zonder verdere problemen uit de eerste formule af te leiden omdat het daar om een eenparige rechtlijnige beweging gaat, wat betekent dat de snelheid in de x-richting constant is.
Reageren

Regels voor berichten