Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2003, 09:25
Bella_De_Koe
Bella_De_Koe is offline
ok, hier komt het dus, ik en m'n broer waren overlaatst naar een Nederlands tv-programma aan het kijken (ja we zijn zelf belgisch, want anders, als je dat niet weet, komt men vraag NOG idioter over dan nu) en ineens schold er iemand een andere uit voor 'leuningbijter'. Nu wat is dit???? want die vent werd echt kweenie hoe kwaad!

Mijn eerste idee was 'homo' (ja als je een beetje logisch redeneert, dan kan je dat er wel uit afleiden, maar omdat ik dit niet echt een scheldwoord vind, wil ik eigelijk toch wel weten ,wat het nu ECHT wil zegge
Oud 15-02-2003, 09:31
WolterB
WolterB is offline
ik ben Nederlander, maar heb ook nooit van dit woord gehoord
Oud 15-02-2003, 09:32
Bella_De_Koe
Bella_De_Koe is offline
alhoewel ik echt wel wil weten wat het betekent, ben ik ergens wel blij dat jij, als nederlander, he ook niet weet nu voel ik me toch al niet zo stom meer
Oud 15-02-2003, 10:04
the tourist
the tourist is offline
Nooit van gehoord, maar het klinkt wel grappig
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 10:28
G.T.C.
G.T.C. is offline
haha,
lijkt me eigenlijk dat de gene tegen wie je dat zegt, hard in lachen uitbarst!!!

leuningbijter.....pfffff, nee. Nog nooit van gehoord!

* en ook ik ben nederlander *
Oud 15-02-2003, 10:29
G.T.C.
G.T.C. is offline
welke nederlandse zenders kunnen jullie eigenlijk allemaal bekijken?
Oud 15-02-2003, 10:47
qghp
qghp is offline
Wat is een leuningbijter?

--------------------------------------------------------------------------------

Een leuningbijter is een nietsnut, een leegloper. Met het woorddeel leuning wordt verwezen naar de leuning van een brug, waarin een nietsnut zou 'bijten'.

Het Bargoens Woordenboek (1974/1986) van Enno Endt schrijft over het woord leuningbijter:

"nietsnut, leegloper. Verouderend. — Vergelijk AB [= Algemeen Beschaafd Nederlands] balie-kluiver; werkloos volk hield zich oudtijds kringetjesspuwend bij de bruggen beschikbaar voor aanwerving als 'cargadoors', destijds schertsend voor: karrenduwers."
Ook Van Dale en het Woordenboek der Nederlandsche Taal geven de betekenissen "leegloper, baliekluiver". Volgens Van Dale is een leegloper een ‘nietsdoener'. Baliekluiver is min of meer hetzelfde woord als leuningbijter: het is letterlijk 'iemand die over de balies (‘railingen') van bruggen hangt', en zo iemand is in die zin dus ook een nietsnut.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 11:56
Verwijderd
Citaat:
mat-ice schreef:
Wat is een leuningbijter?

--------------------------------------------------------------------------------

Een leuningbijter is een nietsnut, een leegloper. Met het woorddeel leuning wordt verwezen naar de leuning van een brug, waarin een nietsnut zou 'bijten'.

Het Bargoens Woordenboek (1974/1986) van Enno Endt schrijft over het woord leuningbijter:

"nietsnut, leegloper. Verouderend. — Vergelijk AB [= Algemeen Beschaafd Nederlands] balie-kluiver; werkloos volk hield zich oudtijds kringetjesspuwend bij de bruggen beschikbaar voor aanwerving als 'cargadoors', destijds schertsend voor: karrenduwers."
Ook Van Dale en het Woordenboek der Nederlandsche Taal geven de betekenissen "leegloper, baliekluiver". Volgens Van Dale is een leegloper een ‘nietsdoener'. Baliekluiver is min of meer hetzelfde woord als leuningbijter: het is letterlijk 'iemand die over de balies (‘railingen') van bruggen hangt', en zo iemand is in die zin dus ook een nietsnut.
aha
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 12:01
vreselijke fout
vreselijke fout is offline
had er wel van gehoord, kijk hierboven
Oud 15-02-2003, 13:11
Pla
Pla is offline
Citaat:
WolterB schreef:
Oud 15-02-2003, 13:21
Quiana
Quiana is offline
Nooit van gehoord..
Oud 15-02-2003, 13:27
Martjin
Martjin is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Nooit van gehoord..
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 17:18
Black Reina
Black Reina is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Nooit van gehoord..
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 17:56
Bella_De_Koe
Bella_De_Koe is offline
Citaat:
G.T.C. schreef:
welke nederlandse zenders kunnen jullie eigenlijk allemaal bekijken?
Nederland 1,2 en 3 (mja of ze nu anders heten weet ik niet echt, maar zo staan ze in de tv-gids )

Maar ik heb dat programma gezien op een belgische post. Alhoewel ik het HAAT om naar een nederlands tv-programma te kijken terwijl het ondertiteld is! komaan we spreken toch -ongeveer- dezelfde taal, dus daar zie ik het nut echt niet van in :-) (en als ze dan al wille ondertitelen, dat ze dan woorden zoals 'leuningbijter' vertalen :-)
Oud 15-02-2003, 19:03
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
WolterB schreef:
same here

Hehe, wel een geinig woord! Leuningbijter!
Oud 16-02-2003, 08:50
Thomas
Thomas is offline
Ik ga het woordje zeker vaker gebruiken!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 14:24
Adrenaline
Adrenaline is offline
GNA! is het weer terug?
Dan woord gebruikte ik in groep 8 ofzo...ghehe wat leuk
Oud 16-02-2003, 14:46
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik kende het woord niet, maar ik vraag me wel af hoe jij er uit afleid dat het "homo" zou kunnen betekenen
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 14:50
Bella_De_Koe
Bella_De_Koe is offline
Citaat:
Sultan_of_Swing schreef:
Ik kende het woord niet, maar ik vraag me wel af hoe jij er uit afleid dat het "homo" zou kunnen betekenen
geloof me, je wilt niet weten hoe ik er op gekomen ben dat het mss "homo" zou beteken. Laten we het zo zeggen, als ik iets niet weet, en het niet met een logishe redenering kan vinden, dan begint mijn 'perverse' geest te werken en dan ja, krijg je zo'n dingen als "leuningbijter=homo"
Oud 16-02-2003, 19:10
miss_sunshinegirl
miss_sunshinegirl is offline
Ik had er nog nooit van gehoord maar klinkt wel grappig. Bij welk programma heb je dat gehoord? Ben nl. wel benieuwd welk programma dit soort (oude?) woorden gebruiken. -x-
Oud 16-02-2003, 19:46
Bella_De_Koe
Bella_De_Koe is offline
Citaat:
miss_sunshinegirl schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord maar klinkt wel grappig. Bij welk programma heb je dat gehoord? Ben nl. wel benieuwd welk programma dit soort (oude?) woorden gebruiken. -x-
ok, jullie moge me nu allemaal uitlachen maar het programma waar ik dat gehoord heb, was 'baantjer'

MAAR ik heb een excuus ==>er was ECHT niks anders op tv
Reageren

Regels voor berichten