Advertentie | |
|
![]() |
|
Tevredenheid
Een doel wat dus constant verandert. Ik heb het onder andere ooit eens beschreven in een korte samenvatting van mijn denken: Ik denk
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het leven heeft geen zin.. Puur biologisch gezien zijn we deel van een complex systeem, en betekent onze dood iemand anders zijn leven. Vermenigvuldig u en ga daarna dood.. Dat is eigenlijk je enige opdracht als je geboren wordt.
Maar.. De mens heeft veel dingen voor zichzelf gecreeerd buiten slechts het biologische. Zo zal een beetje een nadenkend persoon niet tevreden zijn met een leven waarin hij helemaal niets belangrijks bereikt of gedaan heeft, of wat dan ook.. Ik denk meestal dat als op je begrafenis/crematie een aantal dingen genoemd worden ten gunste van jou, waar je zelf ook trots op bent en waar je bewust voor gewerkt hebt, DAN heb je bereikt wat je wilde bereiken, want dan zullen mensen je herinneren als de persoon die je graag wilde zijn... Genesis Offtopic: vaag verhaaltje dit ![]() |
![]() |
||
Citaat:
...slaat trouwes ook op genisis' reactie
||
Citaat:
|
Het doel van 'leven' is volgens mij gewoon doen wat je leuk vind, dingen doen waarvan JIJ denkt dat je goed bezig bent.
Jezelf plezieren en vermaken, lol hebben (maar wel mensen in hun waarde laten, hoewel er mensen zijn die zich goed voelen als ze een ander pijningen/kwetsen), gelukkig zijn. En altijd streven naar het betere.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
De zin van het leven is er niet. Immers, we worden geboren, vernietigen alles en iedereen om ons heen (kortom, de wereld) om vervolgens weer dood te gaan.
Maar dit alles wil niet zeggen dat je niet van het leven zou moeten genieten voor zo lang je het hebt. Zorg ervoor dat het leven aangenaam is voor jou en je omgeving, dan blijft het leven nog leuk voor zolang als het duurt!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Deze ouders geven jou de opvoeding die zal leiden tot je opdracht. |
![]() |
|
![]() |
Wel, door little nemo is de opvatting geproponeerd dat, nu waarschijnlijk is dat het leven uiteindelijk tot niets strekt, het beëindigen van leven niet op bezwaren kan stuiten. Dat lijkt prima facie admissibel. Zij wordt in ieder geval niet ontkracht door eventueel leed dat nabestaanden aandoet, nu die nabestaanden op grond derzelver opvatting uitgeworteld mogen worden. En ook ik, net als Bootsman, stel mij vaak voor hoe de wereld eruit zag ware de mensheid, of welke diersoort dan ook, in het niet verdwenen, welke inbeelding het geringe gewicht van het leven lijkt te emfaseren en de gedachte doet baanbreken als zou het van waarde verstoken zijn. Deze denkwijze steunt nochtans op het postulaat dat, wat geen nut heeft, geen bestaansgrond heeft. Welks juistheid evenwel onwaarschijnlijk is. Immers, als we in termen van nut gaan redeneren belanden wij waarlijk in een eindeloze zoektocht: telkens als wij het einddoel ontwaard menen te hebben, zal ons blijken dat wij abuis zijn. Anders gezegd: als wij stellen dat het leven een bepaald doel heeft, dan dringt de vraag zich onweerstaanbaar op wat dan toch het nut van dat doel is, etc. Uiteindelijk zal derhalve de consequentie van dat postulaat zijn dat niets een bestaansgrond heeft.
Dat op zichzelf falsifiëert dat postulaat niet, akkoord, maar, nu de implicatie ervan, dat leven achteloos beëindigd mag worden, onverkieslijk schijnt (niet in het minst vanwege onze drang naar zelfbehoud), is het wellicht méér verkieslijk te bezien of het niet zo kan zijn, dat, als we dan een bestaansgrond wensen die het doden verbiedt, daarvoor als ijkpunt niet een vluchtig en troebel begrip als "nut" te hanteren, maar een begrip als "geluk" of "welzijn" dat, ofschoon evenzeer weinig helder, laat staan meetbaar, een ethisch impediment opwerpt om de toelaatbaarheid van het doden te verwerpen. Immers, wanneer we toelaten dat "geluk" nastrevenswaardig is, kunnen we aannemen dat, als het leven gemiddeld beschouwd tot een hoeveelheid "geluk" die de omvang van "leed" overtreft leidt, "geluk" het gevolg van "leven" is, ofwel, dat "leven" de oorzaak is van "geluk". Dit omvademt twee gevolgtrekkingen: dat leven leidt tot geluk, en dat geluk bestendigt en doet toenemen door nieuw leven te doen ontstaan. In zoverre strekt het leven tot geluk. In zoverre heeft het leven bestaansgrond. Tweedens brengt het mee dat het beëindigen van leven, nu het derogeert aan wat wij nastrevenswaardig vinden, namelijk afbreuk doet aan (de hoeveelheid) geluk, niet toelaatbaar is. Ja, heren, dames, zoveel woorden misbruikt Mickey om deze boodschap te relateren: de bestaansgrond van het leven moet niet in nut, maar in welzijn gezocht worden.
||
Citaat:
trouwens, wie zegt dat als ik jou dood, jij ongelukkig wordt??
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar het leven is zo zinvol als je werkt aan je ziel,dat is het doel.Niet het vergaren van materiele rijkdommen maar van innerlijke rijkdom. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het leven heeft zeker zin. Er is leven en ik heb er zelf voor gekozen. Waarom denk jij dat je op dit moment in dit leven staat,Bootsman? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nu, "geluk" vinden wij allen, per definitie, nastrevenswaardig en ofschoon het begrip allerminst concreet is, is het toch enigermate eenduidig. Dat maakt het een redelijk criterium: het kan het leven immers doel geven, het kan wellicht het doel zijn. Je laatste vraag kan als volgt beantwoord worden. In mijn voorgaande post typte ik: Immers, wanneer we toelaten dat "geluk" nastrevenswaardig is, kunnen we aannemen dat, als het leven gemiddeld beschouwd tot een hoeveelheid "geluk" die de omvang van "leed" overtreft leidt, "geluk" het gevolg van "leven" is, ofwel, dat "leven" de oorzaak is van "geluk". Ik ga er dus vanuit dat een leven, per saldo, tot geluk leidt. Als we dit als juist toelaten, en bovendien aannemen dat de dood (zoals jij min of meer zegt) niet erger kan zijn dan een "neutraliteit" (dus: noch geluk, noch leed), dus dat de dood niet "erg" is, dan resulteert het doden (nogmaals: aangenomen dat het leven per saldo tot "geluk" leidt) in afname/vernietiging van geluk/welzijn.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het aardse leven is eindig. Je ziel is eeuwig. De wens van de ziel om eeuwig te kunnen zijn maar niet meer in een aards bestaan is het nut.Of meer het verlangen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat het niet in woorden uit te drukken is wat de ziel zal ervaren als het eeuwig leven bereikt wordt. Een groter geluk bestaat er niet. Toch kiezen die zielen vaak weer voor een aards leven om de dwalende mens de weg te wijzen naar het Goddelijke.Deze daad komt voort uit diepe liefde voor God. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
pfff..dat voelt goed.. ![]() Ik denk dat wij elkaar niet begrijpen anders zou je dit niet vragen.. ![]() Laatst gewijzigd op 15-08-2003 om 14:41. |
![]() |
|
De zin van het leven is onszelf ervaren en te herscheppen op een manier zoals wij dat willen. Als je ervan uit gaat dat we eeuwig levende zielen zijn (wat ik doe): waarom zouden we imperfect gecreeerd zijn? We leren op aarde geen lessen, maar ervaren precies dat wat we nodig vinden voor het proces van te worden wat we willen zijn.
zo denk ik er over
||
Citaat:
een ongewoon gesprek met God? de wetenschap der zelfrealisatie? een van die gelezen? tis n theorie die je de laatste tijd vaker hoort/leest
||
Citaat:
je hebt mn vraag niet goed gelezen, ik vroeg niet wat de zin van het leven, maar van EEN leven is, dat is niet hetzelfde...
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-08-2003 om 22:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() praat jij zoals je schrijft?? dat zou echt te koel zijn en ik ben wel overtuigd van mijn eigen intelligentie, of lade of fights dat nou vind of niet ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Wegwijzen & Voorstellen |
De zin in het leven. Vosje7 | 0 | 19-04-2016 10:17 | |
Eten & Drinken |
De zin van het leven aan tafel Verwijderd | 5 | 22-06-2004 21:50 | |
Psychologie |
De zin van jouw leven? Regenboog! | 13 | 13-03-2004 21:16 | |
De Kantine |
Laten we eens uitgebreid praten over de zin van het leven... kHebTrekInWatLekkers | 47 | 07-11-2002 18:08 | |
Psychologie |
de zin van het leven LonelyLostOne | 13 | 07-09-2002 09:30 | |
ARTistiek |
de zin van het leven (versie 1) stroopwafel | 5 | 22-01-2002 19:36 |