Advertentie | |
|
![]() |
|
Als ik je een tip mag geven: www.latijnnederlands.nl
ga ook naar geavanceerd zoeken om Nederlands=>Latijn te kunnen zoeken! ![]() |
![]() |
|
![]() |
Er zijn verschillende vormen van de constructio ad sententiam mogelijk. Het spelen met enkelvoud en meervoud in subject-predicaat-relaties is niet zeldzaam. Bovendien verliezen in het Grieks mannelijke of vrouwelijke woorden soms hun geslacht, wanneer ze in algemene uitspraken worden gebruikt: ze worden dan verbonden met onzijdige adiectiva. Iets vergelijkbaars kan met relativa gebeuren. Het lijkt mij dus niet onwaarschijnlijk, dat een metaforisch gebruikt woord zich in geslacht, waar dat nodig is, aanpast aan het geslacht van de persoon in kwestie. Dit geldt evenwel voor het Grieks: ik weet niet in hoeverre het Latijn zich met dergelijke constructies inlaat. Wellicht kan DE bezoeker ons daar meer over vertellen.
|
![]() |
Of we raadplegen het internet. De door jouw (docent) versmade Amerikaanse grammatica van Allen and Greenough vertelt ons:
"A word sometimes takes the gender or number, not of the word with which it should regularly agree, but of some other word implied in that word. This use is called Synesis, or constructio ad sensum." Geciteerde voorbeelden: pars certare parati -> a party ready to contend multitudo convicti sunt -> a multitude were convicted etc. ![]()
|
![]() |
Wat trouwens vooral met pronomina in de gaten gehouden moet worden is dat het niet het geslacht en aantal neemt van het woord waarnaar het verwijst indien er een predicaatsnomen is, waarmee zij in dat geval congrueren.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe, waarom en wanmeer ontstond verschil in sekse? Diary of Dreams | 44 | 26-09-2006 21:35 | |
Evolutie versus klonen. Verwijderd | 47 | 29-05-2004 16:58 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
verkrachters moeten gecastreerd worden Kill me Ce soir | 103 | 25-11-2003 18:26 | |
zijn alle mensen gelijk? lovetear | 50 | 31-05-2003 09:42 | |
Psychologie |
homosexualiteit is een geestelijke ziekte Verwijderd | 266 | 11-04-2003 13:46 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
klinefelter syndroom Joelle | 6 | 17-04-2001 16:34 |