Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2003, 16:46
Upke
Upke is offline
Ik had laatst gehoord dat astronauten hier op Aarde worden getraint in kamers waar men de ruimte kon nabootsen? Is dit werkelijk waar dat je gewichteloos in een kamer kan gaan zweven zonder dat je in de ruimte bent? En als het waar is, hoe kunnen ze de zwaartekracht dan veranderen, en als je het lichter kunt maken, kun je het dan ook zwaarder maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2003, 20:09
Just Johan
Just Johan is offline
Ik wist het niet, maar ik kan me iets voorstellen bij een lift die naar beneden dondert van heel hoog ofzo; net zoals ze paraboolvluchten maken met een vliegtuig? Hmm maar dan moet die lift misschien wel erg hoog zijn... Geen idee dan.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 22:25
Gatara
Gatara is offline
Ik ken een rakettenbouwer (bij de Nederlandse Vereniging voor RUimtevaart) ik zal t m vragen

Laatst gewijzigd op 07-08-2003 om 22:32.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 09:04
Upke
Upke is offline
Oke bedankt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 12:02
GeritoDM
GeritoDM is offline
Zwaarder maken kan idd, door in een centrifugeding te gaan zitten. Je zit dan in een soort cabine aan een arm die dan heel hard rond gaat draaien, je ervaart dan zgn. g-krachten op je lichaam. 1 g staat gelijk aan je eigen lichaamsgewicht, wat je dus normaal ervaart. 2 g is twee keer je lichaamsgewicht. Je voelt hetzelfde als je in een achtbaan zit of in de auto en je in een bocht tegen de kant wordt aangedrukt.
Gewichtloos maken doen ze o.a. door onder water in speciale pakken te gaan. Dat lijkt al sterk op gewichtloosheid. Verder weet ik niet zo gauw of ze daar nog andere methodes voor hebben. Daarvoor moeten we maar op Gatara wachten.
Oud 21-08-2003, 13:28
Gatara
Gatara is offline
Antwoord:

"Training van astronauten is erg uitgebreid en langdurig. Gewichtsloosheid in kamers nabootsen is helaas niet mogelijk. Gewichtsloos kun je alleen zijn in de ruimte of gedurende een paraboolvlucht met een vliegtuig (max 30 seconden).
De beste manier om gewichtslooshied op aarde na te bootsen is in een zwembad. Als de astronaut daar evenveel weegt als het water blijft hij op een hoogte drijven. Voor ruimtewandelingen wordt er veel getraint in grote bassins waarin levensgrote modellen van ruimteschepen zijn nagebouwd. Zo is er bijvoorbeeld voor de assemblage van het ISS en voor de reparaties van de
Hubble Space telescope geoefend.

Ik weet niet waar het verhaal van gewichtloosheid in kamers vandaan komt, maar ik denk dat de vraagsteller een plaatje heeft gezien van een paraboolvlucht in een vliegtuig en zich niet heeft gerelasieerd dat dit in een vliegtuig was."
Oud 10-09-2003, 16:06
duifeltje
duifeltje is offline
je hebt ook kamers waarin je in een soort stoel zit die kan bewegen maar de kamer om je heen kan ook bewegen dus je weet soms niet wat er dan precies beweegt, daarmee trainen ze ook atronauten.
Oud 12-09-2003, 21:27
Verwijderd
Ik weet dat voor de kust van Florida een "onderwaterstation" is waar astronauten zitten om in gewichtsloosheid te oefenen.
Ze trainen in het water natuurlijk, niet in het station zelf.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 15:21
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-08-2003 @ 14:28:
Gewichtsloos kun je alleen zijn in de ruimte of gedurende een paraboolvlucht met een vliegtuig (max 30 seconden)
(37 seconden... )
Oud 09-10-2003, 17:42
BBEM
BBEM is offline
dat water zit daar wat in ofzo ? want normaal is de massa per/m3 minder dan de massa van een mens per/m3
Oud 09-10-2003, 20:23
Verwijderd
Citaat:
BBEM schreef op 09-10-2003 @ 18:42:
dat water zit daar wat in ofzo ? want normaal is de massa per/m3 minder dan de massa van een mens per/m3
Nee, maar ze hebben natuurlijk wel een pak gevuld met lucht, net als in de ruimte zal zijn.
Ik denk dus dat ze dan ook lood nodig hebben om niet de stijgen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:07
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 09-10-2003 @ 21:23:
Nee, maar ze hebben natuurlijk wel een pak gevuld met lucht, net als in de ruimte zal zijn.
Ik denk dus dat ze dan ook lood nodig hebben om niet de stijgen.
ja dat is waar, in de ruimte loopt je natuurlijk ook niet in je blote bast rond
Oud 09-10-2003, 22:19
Verwijderd
Citaat:
BBEM schreef op 09-10-2003 @ 22:07:
ja dat is waar, in de ruimte loopt je natuurlijk ook niet in je blote bast rond
Dat houd je niet lang vol nee.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 22:27
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
BBEM schreef op 09-10-2003 @ 18:42:
Watermoleculen vormen waterstofbruggen en zijn daarom geneigd neutraal geladen moleculen 'weg' te duwen.
Oud 11-10-2003, 00:18
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
das tog logisch

euh hoe zit dat?

H - H ?
maar waarom duwen ze die dan weg?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 17:26
perfectme
perfectme is offline
DNo, mss omat ze geen bindingen meer kunnen aangaan H heeft 1 valentie elektron
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 18:04
nofi
nofi is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 09-10-2003 @ 23:27:
Watermoleculen vormen waterstofbruggen en zijn daarom geneigd neutraal geladen moleculen 'weg' te duwen.
:\ ehm, wat heeft dat er nou mee te maken? Je blijft echt niet in water drijven omdat er in het water waterstof bruggen voorkomen. Een voorwerp drijft als de massa van zijn inhoud minder is dan de massa van water met de zelfde inhoud (wet van archimedes als ik me niet vergis).

Ene er bestaan geen geladen moleculen, het is alleen mogelijk dat er in een molecuul een ladings verschil bestaat.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 18:25
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
nofi schreef op 31-10-2003 @ 19:04:
:\ ehm, wat heeft dat er nou mee te maken? Je blijft echt niet in water drijven omdat er in het water waterstof bruggen voorkomen. Een voorwerp drijft als de massa van zijn inhoud minder is dan de massa van water met de zelfde inhoud (wet van archimedes als ik me niet vergis).

Ene er bestaan geen geladen moleculen, het is alleen mogelijk dat er in een molecuul een ladings verschil bestaat.
Me reactie is inderdaad een beetje krom, maar klopt wel degelijk als het gaat om vloeistoffen (wat hier uiteraard niet het geval is).

Maarre.. nooit gehoord van hydrofoob/hydrofiel? Dipoolmoleculen? Werking van zeep? Daar doelde ik namelijk op
Oud 31-10-2003, 21:05
nofi
nofi is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 31-10-2003 @ 19:25:
Maarre.. nooit gehoord van hydrofoob/hydrofiel? Dipoolmoleculen? Werking van zeep? Daar doelde ik namelijk op
ik heb ook scheikunde gehad idd maar jou verhaal is toch een beetje krom, een stof zal niet gaan drijven omdat het hydrofoob is. En verder hebben dipoolmoleculen geen lading alleen in het molecuul is een ladings verschil. Om simpel te zeggen je verhaal zal kloppen maar het is niet echt relevant als je het drijven van dingen wil verklaren, ook niet bij vloeistoffen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 21:19
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
nofi schreef op 31-10-2003 @ 22:05:
ik heb ook scheikunde gehad idd maar jou verhaal is toch een beetje krom, een stof zal niet gaan drijven omdat het hydrofoob is. En verder hebben dipoolmoleculen geen lading alleen in het molecuul is een ladings verschil. Om simpel te zeggen je verhaal zal kloppen maar het is niet echt relevant als je het drijven van dingen wil verklaren, ook niet bij vloeistoffen.
Olie en water mengen niet. Dat komt door de waterstofbruggen die water vormt, en olie juist niet. Ongetwijfeld oud nieuws voor je, maar het is juist díe eigenschap van water waar ik op doelde.
Oud 16-11-2003, 16:33
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 31-10-2003 @ 22:19:
Olie en water mengen niet. Dat komt door de waterstofbruggen die water vormt, en olie juist niet. Ongetwijfeld oud nieuws voor je, maar het is juist díe eigenschap van water waar ik op doelde.
door de waterbruggen kun je verklaren of de vloeistoffen zullen mengen, de dichtheden bepalen vervolgens welke vloeistof op de andere drijft.
Oud 23-11-2003, 14:47
apekop123
apekop123 is offline
Is het in theorie wel mogelijk om de zwaartekracht op te heffen? of is het gewoon een leuk idee, maar meer niet?
Oud 23-11-2003, 17:58
Verwijderd
Wat ik me afvroeg,
Als je onder water bent, en je gaat wat wild met je armen bewegen, dan beweeft je lichaam mee, je kunt dus zwemmen.
Ik neem aan dat dat in de ruimte niet kan (nee toch, daar is toch geen wrijving?).
Hebben ze daar iets op gevonden in dat zwembad?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 21:54
aniki
aniki is offline
Citaat:
Jensk schreef op 23-11-2003 @ 18:58:
Wat ik me afvroeg,
Als je onder water bent, en je gaat wat wild met je armen bewegen, dan beweeft je lichaam mee, je kunt dus zwemmen.
Ik neem aan dat dat in de ruimte niet kan (nee toch, daar is toch geen wrijving?).
Hebben ze daar iets op gevonden in dat zwembad?
niet wild met je armen zwaaien?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 16:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Misschien kun je wel wrijving creeren met je eigen lichaam. Geen idee of je dan vooruit komt, maar wrijving is er
Oud 27-11-2003, 11:14
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
De manier waarom je je in de ruimte beweegt is je af te zetten tegen iets anders, of jezelf vooruit te trekken.
Je kan ook nog bewegen met een straalpak.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 18:43
Gandalf
Gandalf is offline
of een moonbuggy
Oud 17-12-2003, 09:41
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Dat kan je allen op planeten gebruiken, maar niet in de "vrije" ruimte
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 15:40
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 16-12-2003 @ 19:43:
of een moonbuggy
Die werkt alleen als-ie zich tegen een oppervlak kan afzetten...
Oud 22-12-2003, 10:11
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 17-12-2003 @ 16:40:
Die werkt alleen als-ie zich tegen een oppervlak kan afzetten...
uiteraard bedacht ik me dat pas nadat ik gepost had. alhoewel het ook niet als een serieuze reactie bedoeld was maar ik vermoed dat dat wel voor zichzelf spreekt
Oud 25-12-2003, 22:48
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Wat ik me afvroeg,
Als je je in een ruimteschip in de ruimte bevind, isser wel wrijving (er is immers ook lucht).

Maargoed, ik begrijp wat je bedoeld, en ik denk dat ze daar moeilijk iets op kunnen verzinnen in een zwembad....
Reageren

Regels voor berichten