Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2002, 15:57
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
wat denken jullie?

kben benieuwd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2002, 15:59
dystopia
dystopia is offline
De maan heeft geen dampkring. Je kunt er alleen maar ademen met zuurstofflessen enzo. En wat valt er te doen? Waarom zou je daar willen leven?
Oud 31-08-2002, 16:03
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
dystopia schreef:
De maan heeft geen dampkring. Je kunt er alleen maar ademen met zuurstofflessen enzo. En wat valt er te doen? Waarom zou je daar willen leven?
Dat kan met een soort van ruimtestation op de maan gebouwd. Probleem is echter de aanvoer van zuurstof. Er zou dan elke dag een pendeldienst vanaf de aarde moeten komen, of er zou zuurstof 'gecreëerd' moeten worden, maar daarvoor is nog geen techniek ontwikkeld.

Het wordt een wat te dure zaak denk ik
Oud 31-08-2002, 16:06
D@mien
D@mien is offline
Je zou natuurlijk een ruimtestation kunnen maken, en die eerst beplanten met heel veel flora, zodat et station zelf zuurstof levert, zonder dat aanvoer nodig is...maar et probleem is wel dat dit hel erg langzaam gaat..
Oud 31-08-2002, 16:07
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Er zou dan elke dag een pendeldienst vanaf de aarde moeten komen
Dat is idd reteduur. Het kost liters brandstof om aan de zwaartekracht van de aarde te ontsnappen.

Citaat:
of er zou zuurstof 'gecreëerd' moeten worden, maar daarvoor is nog geen techniek ontwikkeld.
Als je bomen in zo'n ruimtecentrum zet en deze is hermetisch afgesloten... moet je het wel eerst bouwen en dat is nogal een probleem dan, lijkt me..

Wel gaaf, ooit 'vliegt' de maan weg. Dan draait hij niet meer om de Aarde heen. Hij raakt ook steeds verder weg van de Aarde Daar gaat onze kolonie
Oud 31-08-2002, 16:10
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Als je bomen in zo'n ruimtecentrum zet en deze is hermetisch afgesloten... moet je het wel eerst bouwen en dat is nogal een probleem dan, lijkt me..

Wel gaaf, ooit 'vliegt' de maan weg. Dan draait hij niet meer om de Aarde heen. Hij raakt ook steeds verder weg van de Aarde Daar gaat onze kolonie
Het is sowieso de bedoeling dat zo'n ruimtecentrum afgesloten is, anders zou de zuurstof ontsnappen, dus dat idee van die bomen is nog niet zo gek Alleen levert dat waarschijnlijk te weinig zuurstof op en bovendien moeten die bomen ook de nodige stoffen en zonlicht hebben om te kunnen leven.

Maar ik dacht meer aan een techniek van het ontrekken van zuurstof aan de ijle lucht op de maan. Een techniek die nog niet is uitgevonden en ook vrij onwaarschijnlijk lijkt.
Oud 31-08-2002, 16:32
Remqo
Remqo is offline
Buiten dat gedoe om over dat zuurstof.
Wat zou er eventueel gedaan kunnen worden aan de lage gravitatiekracht. Op de maan weeg je ruim 6x zo lichter dan op de aarde.
Als de kolonisten daar te lang zitten, kunnen ze niet meer terug naar de aarde, omdat hun botten en spieren zo zwak zijn dat ze terug op Aarde inelkaar zakken als een pudding.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 16:33
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Citaat:
Boogie schreef:

Maar ik dacht meer aan een techniek van het ontrekken van zuurstof aan de ijle lucht op de maan. Een techniek die nog niet is uitgevonden en ook vrij onwaarschijnlijk lijkt.
zuurstof onttrekken aan de lucht in de ruimte kan niet, want daar is zo goed als niks (aan moleculen)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 16:34
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Draakiej schreef:
Buiten dat gedoe om over dat zuurstof.
Wat zou er eventueel gedaan kunnen worden aan de lage gravitatiekracht. Op de maan weeg je ruim 6x zo lichter dan op de aarde.
Als de kolonisten daar te lang zitten, kunnen ze niet meer terug naar de aarde, omdat hun botten en spieren zo zwak zijn dat ze terug op Aarde inelkaar zakken als een pudding.
Kan je zwaartekracht niet nabootsen zodat er binnen in dat centrum wel zwaartekracht is?
Oud 31-08-2002, 16:44
Remqo
Remqo is offline
Citaat:
Aegishjalmur schreef:

zuurstof onttrekken aan de lucht in de ruimte kan niet, want daar is zo goed als niks (aan moleculen)
Er zullen vast wel stoffen op de maan zijn, die in verbinding zijn met zuurstof. Dat zouden ze daar kunnen ontleden zodat je zuurstof en een andere stof overhoud
Dat lijkt me wel mogelijk

Citaat:
Boogie schreef:

Kan je zwaartekracht niet nabootsen zodat er binnen in dat centrum wel zwaartekracht is?
Ik zou niet weten hoe ze dat kunnen nabootsen. mss met magnetische velden, volgens mij gaat dat een hoop energie kosten om het na te kunnen bootsen
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 17:01
Frida
Frida is offline
Als het dan uiteindelijk mogelijk is....

vraag ik me af, waarom zouden we op de maan (willen) leven?

of zou dat enige oplossing gaan bieden voor bv overbevolking?
Oud 31-08-2002, 17:05
Verwijderd
Op een gegeven moment zal de Aarde overbevolkt raken, als we dan al niet zijn uitgestorven
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 17:09
Roos
Roos is offline
Citaat:
Boogie schreef:

Je zou natuurlijk magnetische vloeren kunnen aanleggen, in combinatie met Magno-schoenen, ofzo.
Oud 31-08-2002, 17:10
Remqo
Remqo is offline
Citaat:
Frida schreef:
Als het dan uiteindelijk mogelijk is....

vraag ik me af, waarom zouden we op de maan (willen) leven?

of zou dat enige oplossing gaan bieden voor bv overbevolking?
voor wetenschap lijkt me, vanaf de maan valt er ook een hoop nieuwe dingen te ontdekken.
Of een soort benzinestation voor ruimteschepen, om verder de ruimte in te komen. Een lancering vanaf de maan lijkt me minder energie te kosten vanaf de Aarde lijkt me

Het wonen op de maan "voor gewone bevolking" lijkt me idd een beetje ver gezocht
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 17:14
Verwijderd
Misschien kunnen we een slang van de aarde naar de maan trekken
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 17:56
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
persoonlijk denk ik dat we wel op de maan gaan leven binnenkort, maar meer zo van dat de maan op de aarde wordt vastgeplakt en dat je er gewoon met je auto naar toe ken rijde.
een soort van EarthExtension om het efen in wetenschappelijke termen te verwoorden
Oud 31-08-2002, 18:01
GinnyPig
GinnyPig is offline
Er is onderzoek gaande naar de samenstelling van het oppervlak van de maan. Er zijn al aanwijzingen dat er misschien water aanwezig is. In dat geval kan je dit water heel gemakkelijk omzetten in zuurstof en waterstof.

Het nut van zo'n maanbasis is, is dat je zo'n plek zou kunnen gebruiken als een lanceerbasis voor veel grotere ruimtereizen. Raketbrandstof is dan tenslotte al aanwezig op de maan (zuurstof en waterstof), en het is veel gemakkelijker om vanaf de maan op te stijgen dan vanaf de aarde.
Oud 31-08-2002, 18:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Draakiej schreef:

Er zullen vast wel stoffen op de maan zijn, die in verbinding zijn met zuurstof.
Waarom denk je dat ze zo op zoek zijn naar water? Precies. Water is H2O, di-waterstofoxide. Je kunt van water dus gewoon waterstof en zuurstof maken, d.m.v. elektrolyse.

Zwaartekracht kan in de ruimte heel makkelijk nagebootst worden door het ruimtestation te later roteren. Door de middelpuntvliedende kracht wordt je dan tegen de wand (dan dus de vloer) gedrukt. Dit is alleen met een kolonie op een planeet niet mogelijk
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 18:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef:
persoonlijk denk ik dat we wel op de maan gaan leven binnenkort, maar meer zo van dat de maan op de aarde wordt vastgeplakt en dat je er gewoon met je auto naar toe ken rijde.
Hoe wou je de maan op de aarde 'vastplakken'? Besides, als dat al zou kunnen, zou de aarde waarschijnlijk uit z'n baan raken. Krijgen we misschien eindelijk weer fatsoenlijke winters!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 19:01
Verwijderd
wie weet zit er binenn in de maan wel een bepaalde soort stof die wij laten voor de techniek nodig gaan hebben, zodat wij onze aarde kunnen gaan "sparen". Leven zal er niet mogelijk zijn denk ik, maar wie weet dat we van de maan bepaalde stoffen kunnen halen zodat wij de levenduur van de aarde kunnen vergroten
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 21:10
Citaat:
Chimera schreef:

Hoe wou je de maan op de aarde 'vastplakken'? Besides, als dat al zou kunnen, zou de aarde waarschijnlijk uit z'n baan raken. Krijgen we misschien eindelijk weer fatsoenlijke winters!
nouw zeg...
je moet ten eerste nylon om de maan doen, en dan met hele sterke machines de maan naar ons toe trekken, eenmaals in de dampkring moeten we met een windmachine tegenhouden dat de maan niet te hard neerstort op ons fragile aardkorstje.
dan kunnen we de maan gewoon rustig neerleggen op de Atlantische oceaan, dat kan best want de maan zuigt al het water gewoon op net als een spons (vandaar dat de maan geel en gatig is) en er zal dus geen overstroming komen.
nou, dan is de maan dus op de aarde en om te zorgen dat ie niet wegrolt ofzo, moeten we hem vastplakken, gewoon met lijm, dat zal geen verdere problemen geven.
Extra oppervlakte om op te bouwen en wonen is het gunstige gevolg.
met hydraulische pompsystemen kan dan het water dat in de maan zit opgepompt worden en dat wordt dan gebruikt voor huishoudelijke doeleinden.
dat water is uiteraard niet meer zout omdat in de maan zelf een zuiverings- en ontzoutingsmechanisme zit.
Hiermee word de hoeveelheid zoet water opgevoerd tot een ongekende hoeveelheid en zullen wij langer door kunnen leven dan voorheen verwacht werd.
Oud 31-08-2002, 21:19
GeritoDM
GeritoDM is offline
FF over die boompjes: als je die wilt gaan gebruiken, moet je eerst een heel ecosysteem bouwen... wat nog nooit gelukt is, een gesloten dan. Zie Biosphere I en II... ging grandioos fout. Ik denk ook niet dat we in korte tijd zoiets kunnen maken, aangezien we het weer niet eens kunnen voorspellen, laat staan een heel ecosysteem beheersen waaronder het weer ook valt. Dus... een zuurstofkringloop opzetten gaat niet via de natuurlijke weg. Misschien, misschien kunnen we een techniek ontwikkelen die de zuurstof in voldoende mate recycled, maar dat duurt ook nog wel een tijdje denk ik zo.
Oja, over die Magno-boots , dat heeft weinig zin, aangezien je de zwaartekracht er niet mee veranderd, je zit alleen vast aan de vloer, verder ben je nog steeds ultra-licht, aards gezien.
Oud 31-08-2002, 21:23
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
jdiezrequejo schreef:
wie weet zit er binenn in de maan wel een bepaalde soort stof die wij laten voor de techniek nodig gaan hebben, zodat wij onze aarde kunnen gaan "sparen". Leven zal er niet mogelijk zijn denk ik, maar wie weet dat we van de maan bepaalde stoffen kunnen halen zodat wij de levenduur van de aarde kunnen vergroten
plutonium zit er veel, waarschijnlijk
Oud 31-08-2002, 21:26
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
plutonium zit er veel, waarschijnlijk
Hmm. Voorzichtig dus met vuurwerk
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 21:26
Tampert
Tampert is offline
hmm. Ruimtebases op de maan, daar kan ik me (qua nut) wel wat bij voorstellen. Woinen op de maan heeft echter een hele hoop nadelen.

Ten eerste moe je een dampkring creëren. Als je dat met een biosfeer doet kan ik nog wel een leuke Al-Quaida actie verzinnen waarmee je meteen een paar miljoen doden hebt. Niet echt een goed plan dus. Verder zit je inderdaad met dat probleem van de zwaartekracht. Een oplossing is om de maan te verzwaren, dit lijkt me echter niet echt een mogelijke opgave. Verder zit je op de vraag of het nu wel zo nuttig is om op de maan te willen wonen. De aarde zit steeds voor de zon dus het dag-nacht-ritme lijkt me ook niet je van hét.

Voor de lancering van ruimtevaartuigen is het natuurlijk wel een kolonie bij uitstek. Je hebt dan maar een relatief klein biosfeertje nodig, je zet er een lanceerbasis op en je hoeft al een stuk minder grote tanks met zuurstof mee t nemen op reis. (áls we daar inderdaad water of een andere, makkelijk te scheiden, zuurstofverbinding vinden.
Oud 31-08-2002, 21:27
Severus
Severus is offline
De 'planeet' die de meeste kans heeft op leven is een maan van Jupiter: Europa. Die is helemaal bedekt met ijs en onder dat ijs zitten oceanen die wel 2x zo diep zijn als de oceanen op aarde. Europa is net een soort hele grote zuidpool. Waarschijnlijk leeft er microscopisch leven op Europa (microscopisch leven kan zelfs onder zeer barre omstandigheden overleven; dat is ook het geval op de zuidpool).

Als de zon nu op Europa scheen en al het ijs smolt daar weg, dan had je een tweede 'Aarde.'

Dus als de mens in de toekomst naar een andere planeet wil verkassen, ga dan maar naar Europa.

Ripper
Oud 31-08-2002, 21:45
Citaat:
Ripper schreef:

Dus als de mens in de toekomst naar een andere planeet wil verkassen, ga dan maar naar Europa.

Ripper
das dan wel handig , want dan hoeve we daaro ook geen ander geld te doen , gewoon de Eurow , zijn we toch al aan gewend....
jaaa.. Ripper's idee is zo slecht nog niet...
Oud 31-08-2002, 21:51
Severus
Severus is offline
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef:

das dan wel handig , want dan hoeve we daaro ook geen ander geld te doen , gewoon de Eurow , zijn we toch al aan gewend....
jaaa.. Ripper's idee is zo slecht nog niet...
LOL!

Ripper
Oud 01-09-2002, 18:27
_koetje_
_koetje_ is offline
neeeeeeeeeeee!
ik denk van nie
Oud 01-09-2002, 19:55
DoubleCheck
DoubleCheck is offline
Citaat:
Boogie schreef:

bovendien moeten die bomen ook de nodige stoffen en zonlicht hebben om te kunnen leven.
Stoffen misschien kunstmest e.d. Zonlicht is daar genoeg. Zelfs veel te sterk. Ik denk dat planten daar niet lang overleven (en mensen ook niet). De maan wordt bestraald met ruimtestraling, UV licht en zonnewinden en bekogeld met meteorieten. Daar hebben wij op de aarde een atmosfeer voor. Op de maan is die er niet.
Oud 01-09-2002, 22:09
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
DoubleCheck schreef:

Stoffen misschien kunstmest e.d. Zonlicht is daar genoeg. Zelfs veel te sterk. Ik denk dat planten daar niet lang overleven (en mensen ook niet). De maan wordt bestraald met ruimtestraling, UV licht en zonnewinden en bekogeld met meteorieten. Daar hebben wij op de aarde een atmosfeer voor. Op de maan is die er niet.
Vergeet niet het aardmagnetisch veld van de aarde, wat ons 'schild' is van o.a. de zonnewinden.
Oud 01-09-2002, 23:01
DoubleCheck
DoubleCheck is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

Vergeet niet het aardmagnetisch veld van de aarde, wat ons 'schild' is van o.a. de zonnewinden.
O ja klopt. Deze is wel niet sterk genoeg om de maan te beschermen. Denk maar eens aan Satelieten die regelmatig naar de knoppen worden geholpen omdat ze met zonnewind bestraald worden.
Het M.V. van de maan is zes keer en dus zes keer gevoeliger voor zonnewinden dan de aarde.
Oud 02-09-2002, 22:47
emperor crono
emperor crono is offline
weet niet of dit al gezegd is, heb threat ff vluchtig doorgelezen:
*als reply op de titel:*

KUNNEN we binnenkort op de maan leven?
absoluut, de techniek is er dus theoretisch is het mogelijk.

LEVEN we binnenkort op de maan?
Nee, want het is niet rendabel door de astronomisch hoge kosten die zouden moeten worden gemaakt voor alleen al de bouw van de maanbase, laat staan bevoorrading enzovoort.
Oud 02-09-2002, 23:29
notbonefish
notbonefish is offline
een groote basis op de maan is niet alleen mogelijk, het is ook noodzakelijk als wij als ras serieus in de ruimte bezig willen zijn. de maan heeft een voordeel: veel minder zwaartekracht. het kost dus veel minder moeite om iets van de maan te lanceren dan vanaf de aarde. dit is zeer belangerijk als we veel dingen moeten lanceren.

ze zijn al decenia bezig met gedetaileerde plannen maken voor maansteden, hoe ze zuurstof uit de maanrotsen kunnen winnen, energie uit grote zonneparken, etc...

en de zwaartekracht... dat is toch juist het leuke?
maar als je perse aardse 'zwaartekracht' wil hebben, kun je een treinrail om de maan leggen, en dan met de juiste vaart rondrijden, zodat je met 1G tegen het plafond aangedrukt wordt. (ala de marstrilogie van Robinson )

*wilt nu al naar de maan*
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 11:23
Roos
Roos is offline
Citaat:
bonefish schreef:
en de zwaartekracht... dat is toch juist het leuke?
maar als je perse aardse 'zwaartekracht' wil hebben, [..]*
Mwa tis niet echt aan te raden, omdat je spieren dan verslappen en zich heel moeizaam weer aanpassen aan de zwaartekracht op aarde.
Oud 03-09-2002, 14:50
siem85
siem85 is offline
Als je toch blijft leven op de maan, hoef je niet meer terug naar de aarde. Dan maakt die slapheid van spieren toch nix meer uit.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 16:03
emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
siem85 schreef:
Als je toch blijft leven op de maan, hoef je niet meer terug naar de aarde. Dan maakt die slapheid van spieren toch nix meer uit.
jaah maar de ellende houdt niet op
je botten ontkalken en worden poreus, en ik weet niet of ze daarmee stoppen als je botten zover ontkalkt zijn dat ze op de maan even sterk zijn als 'niet-ontkalkte' botten op aarde.
Al met al niet erg gezond.
In de laatste KIJK stond iets over dat astronauten 2x per dag 20 minuten op een of andere trilplaat moesten gaan staan en dat zou dan de botten en spieren stimuleren om 'gewoon' te blijven.
Maar toch... liever gewoon zwaartekracht op de maan of in zo'n ringvormig ruimtestation dan allerlei moeilijke dingen gaan doen om niet zo slap als een vaatdoek te worden.
(toch?)
Oud 03-09-2002, 17:51
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
emperor crono schreef:

jaah maar de ellende houdt niet op
je botten ontkalken en worden poreus, en ik weet niet of ze daarmee stoppen als je botten zover ontkalkt zijn dat ze op de maan even sterk zijn als 'niet-ontkalkte' botten op aarde.
Al met al niet erg gezond.
In de laatste KIJK stond iets over dat astronauten 2x per dag 20 minuten op een of andere trilplaat moesten gaan staan en dat zou dan de botten en spieren stimuleren om 'gewoon' te blijven.
Maar toch... liever gewoon zwaartekracht op de maan of in zo'n ringvormig ruimtestation dan allerlei moeilijke dingen gaan doen om niet zo slap als een vaatdoek te worden.
(toch?)
hmm. ik weet niet of die botontkalking ook geldt voor de lichte zwaartekracht op de maan. in de ruimte (0G) ontkalken de (been) botten omdat er heel erg weinig kracht op die botten komen te staan. op de maan is er wel wat zwaartekracht.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 20:03
DaDude
DaDude is offline
kweet niet of we dan erop leven, maar we lanceren er wel raketten opaf want daar is de zwaartekracht veel weiniger
Oud 03-09-2002, 20:15
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Op de maan kun je een leuk astronomisch centrum bouwen, nauwelijks ruis, in tegenstelling tot de steeds bevolkter wordende aarde...
Oud 04-09-2002, 18:59
emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
bonefish schreef:

hmm. ik weet niet of die botontkalking ook geldt voor de lichte zwaartekracht op de maan. in de ruimte (0G) ontkalken de (been) botten omdat er heel erg weinig kracht op die botten komen te staan. op de maan is er wel wat zwaartekracht.
klopt, maar weet iemand of je botten dan langzamer ontkalken maar wel doorgaan tot het bittere eind zeg maar? of is het zo dat je botten na een tijdje ophouden met op te lossen... zou toch mooi zijn.
Oud 05-09-2002, 12:45
siem85
siem85 is offline
Een ander ding waarmee men ernstig rekening moet houden is dat er geen ozonlaag is. Als je dus in je normale kleren buiten loopt, ben je binnen een dag helemaal verbrand. Er bestaat dan ook een zeer verhoogde kans op huidkanker.

Om dit te voorkomen zou óf iedereen een speciaal pak aan moeten óf een of andere beschermende koepel om de maan heen bouwen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 12:53
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
siem85 schreef:
Een ander ding waarmee men ernstig rekening moet houden is dat er geen ozonlaag is. Als je dus in je normale kleren buiten loopt, ben je binnen een dag helemaal verbrand. Er bestaat dan ook een zeer verhoogde kans op huidkanker.

Om dit te voorkomen zou óf iedereen een speciaal pak aan moeten óf een of andere beschermende koepel om de maan heen bouwen
als je in je normale kleren buiten loopt?!
dan heb je wel meer problemen dan zonnebrand, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 13:15
REIE
REIE is offline
Ik heb er maar een oude kijk van maart '97 bij gepakt. Daar staat ook iets over ijs op de maan. Dan hebben we iig water, maar dan zullen we dat wel goed moeten recycleren lijkt me. Al die mensen in de koepels drinken water, en dan komt er condens op het glas die we dan moeten opvangen! Heeft de maan nog grondstoffen? Dan kunnen we die ook ontginnen.

Nog ff dit: http://www.moonmovie.com/10things.html Hierop staan 10 "bewijzen" en redenen waarom en hoe de maanlanding in scene is gezet. Moet je zien!

REIE
Reageren

Regels voor berichten