Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik vind dat als iets lang duurt dan is de tijd ook gewoon langer!
|
als iets beweegt van punt A naar punt B dan is het dus eerst bij A en daarna bij B. het is dus niet tegelijk bij A en B. dat is tijd... niet meer niet minder. zonder beweging is er ook geen tijd. en als jij onder die saaie les je pen eens zou laten vallen en dan zou opmeten hoe lang die er over doet, dan zou je tot de conclusie komen dat dat even lang is, ongeacht een eventuele saaie les of boeiende les en als je buurman die les wel boeiend vind dan lopen op een begevn moment jullie tijden niet meer gelijk. dat zou uiteraard een beetje verwarrend werken, niet?
||
Citaat:
geld is liefde -> liefde is Tha Joker -> en Tha Joker verdient bakken met geld... hahahaha, zegt een leraar van ons altijd... Vwo-leraren... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Je doet over iets een bepaalde "tijd", tijd is een verzonnen woord en de indeling ervoor is ook naar onszelf aangepast, maar "tijd" is dus gewoon de duur van een "verplaatsing" van A naar B, hetzij van 12 naar 1 uur, hetzij van dag tot dag ![]()
||
Citaat:
tijd is iets een verdeling van de periode tussen twee punten, meestal dag en nacht, geijkt aan iets regelmatigs, je hart bijvoorbeeld, of een horloge. een handeling vericht je tijdens een aantal van die opgedeelde stukjes, en zo kom je bij iets wat belangrijk is voor tijd: je kunt geen twee dingen te gelijk doen, tijd veroorzaakt keuzes.
|
Dat de tijd soms langzamer en soms sneller lijkt te gaan, ligt niet zozeer aan de tijd zelf, maar aan de (subjectieve) waarneming van de persoon op dat moment. Zoals iemand eerder al zei, ookal gaat de tijd voor jou snel of langzaam, een onafhankelijk experiment zal altijd even lang duren.
De tijdsindeling is inderdaad door mensen verzonnen, maar dat is slechts iets om de tijd aan te kunnen geven. Misschien moet je tijd maar zien als een continue golfbeweging oid. Het enige moment waarop je daarmee in de problemen komt, is als je de lichtsnelheid gaat benaderen. Dan wordt tijd relatief (evenals plaats), en is lichtsnelheid de enige constante. (= Einstein's relativiteitstheorie). Dit zijn echter dusdanig exotische omstandigheden, dat je daar normaal niet mee te maken hebt.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() en ontopic: ook einstein zei het, tijd is erg relatief. Op zich is tijd helemaal niet relatief, maar staat het vast, het enige wat relatief is, is hoe je die tijd waarneemt en ervaart. Dit wordt beinvloed door de situatie, waardoor een dezelfde tijdsstip langer of korter kan LIJKEN dan die daadwerkelijk IS. |
![]() |
|
Als ik het goed begrepen had, was volgens Einstein licht wel degelijk "echt" relatief, en dan niet eens meer in de zin waarop wij het waarnemen. Onder exotische omstandigheden IS tijd inderdaad langer of korter (om en nabij de lichtsnelheid dus). Alleen, aangezien wij allemaal in huis-tuin-en-keuken omstandigheden leven, hebben we daar dus vrij weinig aan.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
juist ja, beweging en tijd liggen heel dicht bij elkaar. zonder tijd geen beweging en zonder beweging geen tijd. ze zijn van elkaar afhankelijk.
|
Dat geldt toch niet speciaal voor tijd?
Kijk, bij tijd verbazen veel mensen zich erover, maar het is echt algemeen voor menselijke waarneming. Als je je vermaakt, pratend en lachend met een paar vrienden, kan het best gezellig zijn om 10 kilometer te lopen. Lijkt helemaal niet zo ver. Maar in je eentje in de regen wel. Een gouden trofee van 20 kilo omhooghouden is ook heel anders dan een zak aardappelen van 20 kilo sjouwen. Dat ligt echt niet aan de wereld, maar aan de waarnemer.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Als jij morgen een superraket neemt, en je gaat met de helft van de lichtsnelheid rondjes vliegen door het zonnestelsel, een jaar lang, en je tweelingbroer blijft hier op aarde achter, dan kom je terug en ben je een jaar ouder. Maar op aarde is veel meer tijd verlopen! Jouw tweelingbroer is misschien al wel dertig, misschien allang dood zelfs. (Ik ken de formules niet, maar de natuurkundestudenten hier kunnen het ongetwijfeld berekenen). Dat is misschien niet hoe jij je het voorstelt, maar wel hoe het universum werkt. En dat is nou relativiteit.
|
![]() |
||
Citaat:
tijd is een hulpmiddel. wij meten aan de hand van dingen die wij periodiek achten af wat we moeten doen. DAARVOOR hebben we tijd in het leven geroepen, en bedacht. wij hebben die klokken zelf gebouwd. als we dan een handeling vinden die zich niet aan onze defenitie van tijd houdt (tweelingparadox ofzo, doe maar wat), dan veranderd daar de defenitie niet van, hij klopt misschien niet, of wel, maar met nog een andere regel er door. tijd is, net als geld, een afspraak.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
vertel eens wat je daar nu helemaal mee bedoelt. hoe kun je van een dimensie spreken als je hem maar een keer kan gebruiken?
||
Citaat:
![]() ik denk dat het een dimensie is omdat het niet te stoppen of te vertragen is. niks heeft er invloed op, wat er ook gebeurd de tijd gaat door. (en ik ben heel slecht in uitleggen wat ik bedoel ![]()
||
Citaat:
dit is met tijd niet het geval.
||
![]() |
Citaat:
Negatieve temperatuur bestaat wel.
||
![]() |
Citaat:
![]() Je kan een temperatuur van beneden de 0 K hebben. Bedenk hierbij wel dat temperatuur niet gelijk staat aan de (gemiddelde) kinetische energie van deeltjes.
||
Citaat:
althans, dat denk ik ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ik bedoel dat ALS het heelal uitdijt er een bepaalde tijd voor nodig is. na x seconden is het heelal x meter uitgedijt. dus tijd is voor mij een dimensie... (sorry maar ik kan echt slecht uitleggen ![]()
|
![]() |
Tijd en ruimte zijn volgens de relativiteitstheorie onontkoombaar met elkaar verbonden volgens de ruimte-tijd-viervector. Zonder ruimte geen tijd en vice versa.
Die viervector moet je zijn als een soort van coordinaten. Ieder gebeuren/'event' wordt uniek beschreven door deze set van coordinaten. Het aangaan van een lamp beschrijf je dus niet alleen met de plaats maar ook met het tijdstip. En zoals Blitzkrieg Bop het al uitlegde speelt relativiteit hier een ontzettend grote rol in.
||
Citaat:
||
Citaat:
wat jij lijkt te zeggen is dat de ruimte van de tijd afhankelijk is, en dat is dus volgens mij niet zo. enkel de ruimte/inhoud van het heelal is afhankelijk van de tijd, toch?
||
![]() |
Citaat:
Een voorbeeld: gelijktijdigheid. Stel je bevindt je in een rijdende trein met voor- en achterin de coupé 2 lampen. Op tijdstip t1 gaan de 2 lampen voor jou gelijktijdig aan. Je ziet dus beide lampen tegelijk aangaan en dus kan je van gelijktijdigheid spreken (althans, voor de waarnemer in de trein). Maar nu blijkt dat wanneer je deze situatie ook toepast voor iemand buiten de trein (die dus stilstaat), dan is er helemaal geen sprake van gelijktijdigheid! (de fijne berekeningen laat ik maar achterwege) Voor de waarnemer zijn er 2 verschillende tijdstippen waarbij eerst de ene lamp, dan de andere lamp aangaat. Je kan voor deze waarnemer niet spreken van 'tijdstip t1'. Wat ik probeer te schetsen met dit voorbeeld is dat een tijdstip op zichzelf totaal iets anders kan betekenen voor 2 verschillende waarnemers. Tijd en ruimte kan je niet los van elkaar zien.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Columnwedstrijd] De mooiste tijd van mijn leven Verwijderd | 0 | 12-09-2006 12:09 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Meerdere tijd dimensies Diary of Dreams | 34 | 13-08-2005 22:26 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Voor als je tijd over hebt Not for Sale | 5 | 10-02-2003 17:41 | |
Definitie van de tijd LOGIC OR CHAOS | 19 | 09-11-2002 12:49 | |
ARTistiek |
[verhaal] Tijd TyZZel | 11 | 15-07-2002 18:44 | |
Bestaat tijd of is het slechts een illusie van ons brein? I Spirit | 8 | 13-03-2002 18:45 |