Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2004, 11:19
Stefanie
Stefanie is offline
Ik moet morgen een betoog houden over stierenvechten. Ik ben dus tegen stierenvechten en dat moet ik duidelijk overbrengen op het publiek. De informatie heb ik allemaal al en ik heb het al een aantal keer geoefend. Hebben jullie nog tips om het goed te doen, want ik ga altijd heel snel praten als ik zenuwachtig ben. Thuis doe ik dan 12 minuten over een presentatie en op school maar 7

Tips asjeblieft!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2004, 11:21
Verwijderd
Er iig opletten dat je niet te snel praat.

Ga voor je gevoel maar extra sloom praten. En/of spreek met iemand uit je klas af dat die het aangeeft als je gaat ratelen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 11:32
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb het al zoooo vaak geprobeerd om langzaam te praten en het lukt gewoon niet. Dit is de tweede keer dat ik deze presentatie moet houden op deze school (zelf voor gekozen natuurlijk...), maar dit jaar bij een andere leraar. De vorige lerares was heel streng met alles en toen had ik een 7,5. Nu moet de presentatie 5 min langer zijn, dus dan MOET ik wel letten op mn snelheid, anders gaat t echt fout Bedankt voor je tip!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 11:51
Verwijderd
Dan vraag je dus aan een klasgenoot of die aan wil geven als je te snel gaat praten. Dan wordt je er steeds aan herinnert, misschien helpt dat.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 12:39
Goede Fee
Goede Fee is offline
Euhm... dé beste tip is natuurlijk al gegeven: Praat gewoon héél langzaam! Maar ik denk dat je behalve langzaam moet praten, het voor de mensen die luisteren ook interessant moet maken en daarom melodisch moet praten. Verder kun je de klas erbij betrekken door in het begin een soort van 'openingsvraag' te stellen en mensen daarop te laten reageren...

Heel veel succes!
Oud 06-01-2004, 13:13
Verwijderd
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf waarop die presentatie beoordeeld wordt. Gaat het om de inhoud, om het houden van een consistent en logisch betoog, of gaat het echt alleen maar om de externaliteiten, om de manier van praten, je presentatie, je houding? In het eerste geval is rustig praten natuurlijk een pré, maar het is niet essentiëel. Als je door je snelle praatstijl een ander cijfer zou krijgen zou ik dat uitermate kinderachtig vinden, het gaat om de inhoud neem ik aan.

Gaat het wel om de externaliteiten, dan heb ik zoals hierboven ook al aangegeven maar éen goede raad, en dat is oefen vaak in rustig praten.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 13:19
Verwijderd
Een pleitdebat voeren is soms niets anders dan een betoog houden.
Klik hier eens, neem de dingen die jou van belang lijken even door en lees vooral paragraaf 4.3 aandachtig.
Succes.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 13:33
INViCTuS
INViCTuS is offline
*Neem bv een pen in je handen tegen de zenuwen,
*sta niet de hele tijd stil,
*kijk mensen niet de hele tijd recht in de ogen maar wel alsof het zo lijkt,
*schrijf dingen op het bord

Ik zal er nog even wat opzoeken in m'n reader aangezien daar wel het 1 en ander in staat en ik er les in heb.
Oud 06-01-2004, 13:46
Verwijderd
Citaat:
INViCTuS schreef op 06-01-2004 @ 14:33:
*Neem bv een pen in je handen tegen de zenuwen
Kijk wel uit dat je niet continu met die pen gaat spelen en/of klikken, dat is verschrikkelijk irritant. Als je zo'n pen gewoon 'stil' kunt houden, dan werkt het vaak wel goed idd. Of schrijf steekwoorden (GEEN hele verhalen!) op een briefje en houdt dat vast, kan ook.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 16:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
INViCTuS schreef op 06-01-2004 @ 14:33:
*Neem bv een pen in je handen tegen de zenuwen,
*sta niet de hele tijd stil,
*kijk mensen niet de hele tijd recht in de ogen maar wel alsof het zo lijkt,
*schrijf dingen op het bord

Ik zal er nog even wat opzoeken in m'n reader aangezien daar wel het 1 en ander in staat en ik er les in heb.
hehe, de tips die ze bij ons op school geven zijn echt precies omgekeerd!
- Wij mogen geen voorwerpen in de handen houden, aangezien je er dan mee gaat spelen en dat leidt af.
- Stilstaan is juist goed, maar beweeg wel met je handen. In ieder geval niet van het ene op het andere been gaan staan leunen. Gewoon recht op twee voeten.
- Kijk mensen gewoon aan
- Schrijf alleen op het bord als je echt duidelijk en groot kan schrijven op een bord. Anders al van te voren doen (wanneer je voorbereidtijd krijgt) of op een groot stuk papier al voorbereiden en die op het bord plakken.
Oud 06-01-2004, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 06-01-2004 @ 17:15:
- Wij mogen geen voorwerpen in de handen houden, aangezien je er dan mee gaat spelen en dat leidt af.
- Stilstaan is juist goed, maar beweeg wel met je handen. In ieder geval niet van het ene op het andere been gaan staan leunen. Gewoon recht op twee voeten.
- Kijk mensen gewoon aan
- Schrijf alleen op het bord als je echt duidelijk en groot kan schrijven op een bord. Anders al van te voren doen (wanneer je voorbereidtijd krijgt) of op een groot stuk papier al voorbereiden en die op het bord plakken.
Bij ons ligt het er aan...
- Wij mogen wel iets vast houden, mits we er niet mee gaan spelen.
- Kans dat je als een standbeeld staat is groot en dat is saai om naar te kijken. Bewegen is ook iets anders dan 'wiebelen'.
- Niet te erg, want dan ga je staren. Als je een beetje de klas rond kijkt en iedereen af en toe aankijkt, dan is het goed.
- Zelf werk ik meestal met papieren (of met powerpoint als het even kan), leest vaak een stuk makkelijker en is sneller voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 18:58
kiwi16
kiwi16 is offline
en niet in de lach schieten....
Oud 09-01-2004, 20:07
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ik bluf altijd dat ik niet zenuwachtig ben, en uiteindelijk ben ik het dan ook niet echt. Het boeit ook echt helemaal niets als je tussen door even een hap adem neemt en daarna weer rustig verder gaat. Even tussen je zinnen door wachten helpt ook altijd goed als je iets duidelijk wilt maken, doe gewoon alsof je voor een klas met 5 jarigen staat.

Mensen denken na over wat je zegt, en geef ze ook die tijd !
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 14:28
Denise84
Denise84 is offline
Kleine aantekeningsbriefjes zo groot als een kaartje in je hand houden, zodat je niet hele stukken overslaat en je niet bang hoeft te zijn dat je ineens niets meer weet te vertellen.
Oud 11-01-2004, 14:56
fractuur
fractuur is offline
- relaxed voor de klas gaan staan. gewoon denken 'ik zie dr goed uit en dit praatje doe ik wel even' Werkt zeker.
- hou je handen stil inde zin van iets in de handen hebben of met een rits staan spelen, je kan in de betoog natuurlijk wel met je handen gebaren, dan laat je zien dat je achter je punt staat.
- ga in een houding staan waarin je je goed voelt. Niet al te stijf, want dan kon je ook ze over. Leunend op je rechterbeen ofzo..
- niet alleen naar een goede vriend of de docent staren, gewoon je 'ik-voel-me-goed-want-ik-voel-me-cool' blik opzetten en ontspannen de klas in kijken.

Succes!
Oud 12-01-2004, 21:02
Verwijderd
Tijdens de presentatie niet denken over hoe je het doet, maar gewoon rustig door vertellen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 17:18
INViCTuS
INViCTuS is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-01-2004 @ 17:15:
- Kijk mensen gewoon aan
Wij mogen in principe zelf weten of we iets in de hand houden want ze kunnen moeilijk zeggen het mag niet en ik vindt zelf een pen wel handig maar klik er niet dehele tijd mee .

Stilstaan, dat ligt wel aan hetgeen wat je verteld denk ik en hoelang het duurt. Als je een beetje beweegt dan volgen ze je sneller en heb je de aandacht.

Meestal kijk ik de mensen wel aan maar niet te lang want dat is ook maar vervelend. dat moet je jezelf gewoon aanleren.

Hulpmiddelen zoals op het bord schrijven is wel handig voor jezelf.

gister en vandaag nog een presentatie gehad wat wel aardig ging.
Oud 13-01-2004, 18:13
oOAnGeLOo
oOAnGeLOo is offline
Ik heb niet echt tips (heb zelf ook altijd onwijze zenuwen voor een presentatie oid )
maar zorg iig dat je net over de hoofden van je klasgenoten heen kijkt, dan kijk je wel de klas in, maar wordt je er niet heel zenuwachtig door..

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 18:16.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:22
Verwijderd
Mijn tip: niet voorlezen
Maak voor noodgevallen een 'spiekbriefje' van een kwart A4 (A6 dus).
1.) Je verdiept je meer in de materie
2.) Je kijkt je publiek aan
3.) Leraren vinden je cool als je het uit je hoofd doet, je krijgt er zo een vol punt bij

Wel zorgen dat je dan dus alles weet, maar dat mag ik aannemen als je het al x keer hebt geoefend.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 07:27
Qamra
Qamra is offline
Onthoudt; tussen je onderwerpen/alinea's/hoe je het ook wilt noemen, adem. Houdt 3 seconden stil. Dan begin je "opnieuw" met je verhaal en begin je dus ook langzamer.

En ik ga mee met de seinen door iemand uit je klas.
Oud 15-01-2004, 07:54
El Kim
El Kim is offline
* Sta je achter een tafel? Plant dan je handen op de tafel neer, sta je stabiel en ga je niet met dingen staan spelen.
* Gebruik als het even kan powerpoint of sheets.
* Neem een goede basishouding aan en maak eventueel daaruit een beweging als die in de presentatie past (aanwijzen tabellen ofzo). Niet gaan wiebelen!!!
* Draag kleren waarin je je prettig voelt.
* Inderdaad, het seinen
* Als je mensen niet aan durft te kijken, kijk dan naar de wenkbrauwen.
* Kijk mensen gerust één hele zin of langer aan; als je het korter doet kom je zo gejaagd over.
* Maak kleine kaartjes met steekwoorden en hou die in je hand (niet op tafel leggen, anders kijk je naar beneden).

En de laatste (natuurlijk...) GOED VOORBEREIDEN! (al zit dat hier wel goed lijkt me
Reageren

Regels voor berichten