Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals ik al zei, niemand heeft er problemen mee. De politie is tevreden, de burgemeesters zijn tevreden, ook de inwoners van de wijk zelf zijn tevreden. Ook mensen die gefouilleerd worden en niets bij zich hebben vinden het niet erg. Die wonen zelf in die wijk en weten dat het een groot probleem is. Het is juist dat stelletje oerlinkso's dat geen betere argumenten kan verzinnen dan 'bla bla schending van de privacy, bla bla'. Ik zeg zeker niet dat het doel de middelen heiligt, maar voor wat betreft fouilleren vasthouden aan het aloude principe van de redelijke verdenking ten aanzien van enig strafbaar feit (de individuele aanpak dus) getuigt van weinig realiteitszin. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wat heeft links of rechts en jou antipatie van linkse mensen ermee te maken? ![]() als ik op straat loop en er komt zo'n manneke in blauw op me af en wil me betasten dan heb ik daar moeite mee, ik hou er niet van van als wild vreemde mensen mn lichaam aanraken, en ten tweede lijtk het net alsof ik iets misdaan heb of er luguber en crimineel uitzie ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind het wel een goed plan. Het is net zoiets als een metaaldetector bij de ingang van een kansloze discotheek (waar ik nooit kom, maargoed). Het duurt maar 20 seconden en dan kan je weer gaan, en volgens mij levert het wel degelijk veiligheid op.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 18-03-2004 om 23:16. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dikke snikkel, het heeft wel degelijk effect. Zoals ik zei is het gewoon op alle fronten winst. Politie én gefouilleerden zijn er voor en vinden het een prima plan. Het is duidelijk aantoonbaar dat in wijken waar preventief gefouilleerd wordt, mensen zich veiliger voelen op straat. Iedereen werkt ook mee aan het fouilleren omdat ze het een prima initiatief vinden.
Geen van de direct belanghebbenden klaagt erover. Het enige gemiemel komt altijd van mensen die van een afstandje blèren over privacy, terwijl een 'recht op privacy' (wat onze wetgeving overigens niet op díe manier kent) hier helemaal niet in het geding is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als je dan 50 plussers gaat vragen of ze zich veiliger voelen terwijl die nooit op het tijdstip dat er met wapens word gezwaait in de stad komen dan vind ik dat ook een zeer vreemd verschijnsel. Gelukkig heb ik geen tintje en vallen de agentjes mij niet zo snel lastig ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik ben geen voorstander van preventief fouilleren en wel precies om deze reden. Maar als het preventief fouilleren persee ingevoerd moet worden, dan moet iedereen gefouillieerd worden ipv dat politie er selectief bepaalde personen er uit pikt. |
![]() |
|
![]() |
Ach ik heb hier al eens een paper aan besteed, hier een deeltje ervan:
Grondwet artikel 10 .1.Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer. Het moge duidelijk zijn dat ter zake van fouillering op dit artikel een inbreuk zou worden gemaakt, wanneer dit niet bij wet zou zijn vastgesteld. Nu is dit echter wel zo, namelijk door middel van de uitzondering dat er sprake moet zijn van een ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking hiervan (art. 55a lid 1 Sv.), dit om willekeur van de staat te voorkomen. Dat er bij preventief fouilleren geen sprake is van verdenking, zou dus betekenen dat er niet voldaan werd aan de te stellen beperkingen van de wet en er dus sprake is van een inbreuk op de grondwet. De Kamer heeft echter op initiatief van de heer Van de Camp de bevoegdheid tot preventief fouilleren ondergebracht in het bestuursrecht, om precies te zijn artikel 151b. van de gemeentewet. Hierdoor heeft er dus geen verandering plaatsgevonden in de classificatie van de verdachte, dit zou namelijk een bijna onmogelijke wijziging betekenen voor het gehele strafrechtelijk systeem. Dat de gemeente nu bevoegd is tot het aanwijzen van veiligheidsrisicogebieden en daar preventief mag gaan fouilleren, is juridisch gezien dus niet in strijd met de grondwet aangezien het bij wet is opgesteld. Deze wijziging heeft echter een zeer groot nadeel ten opzichte van de wijziging die in het strafrecht zou moeten volgen om preventief fouilleren toe te staan. De gemeente is namelijk verplicht volgens art 3:40 Awb. een besluit tot aanwijzing van zo’n gebied bekend te maken, alvorens het in werking mag treden. Dit betekent dus dat de kans op een effectief fouilleren vele kleiner wordt (Blok 2003). Kwaadwillige personen zullen immers zo’n gebied waarschijnlijk niet betreden op dat moment (WODC). Een prachtige werking natuurlijk, alleen wordt er geen aandacht besteed aan de oorzaak van wapenbezit maar juist aan het gevolg ervan. Het effect van de actie is niet dat er minder kwaadwilligen rondlopen, ze lopen alleen slechts in mindere mate rond in een dergelijk gebied. Nu is de kans dus zeer aanwezig dat zich dan probleemverschuiving gaat voordoen en deze personen zich naar andere gebieden gaan begeven, alwaar er dus minder ruimte is voor meer kwaadwilligen en de kans dus groter wordt dat zich daar gewelddadige delicten voordoen. Dus ik geloof dat het weinig zin heeft dit prachtige initiatief, t heeft enkel zin om het veiligheidsgevoel van mensen wat te versterken...qua misdaadbestrijding niet echt. Alhoewel het voor mensen natuurlijk prettiger is als men zich veiliger voelt op straat, ook al betekent dat in werkelijkheid niks, daar is ook wat voor te zeggen.
|
Verwijderd
|
Jij weet waarschijnlijk als geen ander dat de perceptie van misdaad minstens zo belangrijk is als het daadwerkelijke aantal misdaden. Aangezien politiek, veiligheid en dergelijke onderwerpen toch voornamelijk draaien om de perceptie van mensen en hun gevoelens, en niet zozeer hoeveel misdaden er écht gepleegd worden, vind ik het feit dat mensen zich veiliger voelen best positief.
Verder is het natuurlijk ook al een grote stap vooruit als je wapenbezit en dergelijke kunt beheersen. Je hebt misschien gelijk wanneer je stelt dat door de bekendmaking van het besluit tot gebiedsaanwijzing mensen toch al niet meer in dat gebied gaan lopen met een wapen, zodat fouilleren daar aan effectiviteit inboet. Maar dan heb je in elk geval een instrument om het van die plek af te halen, waarna je eventueel ook op andere plekken wel kunt gaan fouilleren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Onveiligheidsgevoelens bepalen ook in grote mate de aangiftebereidheid e.d. dus in die zin heb je zeker gelijk dat het positief is als men zich veiliger voelt en het idee heeft dat de politie nuttig werk verricht. Ik vind het wel erg jammer dat de media een gigantische invloed kan uitoefenen op het beleid van de misdaadbestrijding door bepaalde zaken heel erg veel aandacht te geven en op die manier mensen zichzelf onveilig te laten voelen. Dus in die zin is preventief fouilleren wel een goede manier voor het toenemende veiligheidsgevoel te bewerkstelligen, maar naar mijn idee is er als we die richting op willen een betere manier.
|
Verwijderd
|
Goh, tien jaar geleden zou dit not done zijn. En zie, tien jaar later is het geen enkel probleem. What's next? Alles opgeven voor de veiligheid, privacy bestaat niet meer. Omdat toevallig een minderheid van de bevolking het nodig acht met een wapen over straat te gaan, moet de meerderheid maar ongewenste intimiteiten toestaan. Ik vind het wel degelijk een schending van de privacy zonder gegronde reden, er is geen enkele sprake van een redelijk vermoeden aan een strafbaar feit, de enkele aanwezigheid in een fouilleergebied is al voldoende als een crimineel behandeld te worden. Bovendien werkt het discriminatie in de hand, zie de post van charmedkiz. Als ze echt preventief bezig willen zijn, beginnen ze bij hulpverlening aan randgroepjongeren en wordt er aandacht besteed aan de opvoeding van kinderen op scholen.
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Voor jou geldt hetzelfde als voor Gauloises. Je moet het niet zien als fouillering omdat je verdacht wordt van een feit. Het is gewoon een vrij simpele redenatie. In een bepaalde wijk is bekend dat er vaak met wapens op zak wordt gelopen. Teneinde de veiligheid van agenten en burgers te waarborgen wordt gewoon iedereen gefouilleerd. De meeste mensen vinden dat helemaal niet eens erg. Als je telkens maar moet wachten tot er zo'n stom redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit ontstaat, dan kun je blijven wachten tot je een ons weegt. Dat noem ik krampachtig regelformalisme, dat in dit soort gevallen een efficiënte strafvordering in de weg staat. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is het verkeerd om je als burger te verzetten tegen de afbraak van onze democratische rechtstaat? ![]() |
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
nare man schreef op 19-03-2004 @ 14:40:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien meen ik dat het enkele redelijke vermoeden best kan dienen als goed instrument om te fouilleren. Desnoods zet je metaaldetectors neer bij uitgaansgelegenheden, dan worden slechts de mensen aangepakt die daadwerkelijk iets te verbergen hebben. M.a.w ook aan het proportionaliteitsbeginsel is niet voldaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Debat Preventief Fouilleren Mikkelmike | 8 | 14-11-2005 17:39 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Burgerwacht Zuidoost (Amsterdam) Gatara | 28 | 16-07-2004 17:09 | |
Grootscheepse fouilleer-actie op Schiphol MissCzechMeOut | 21 | 26-05-2003 18:24 | |
Drugs & Alcohol |
Preventief fouilleren & Drugs Mad Ruda | 2 | 30-01-2003 14:34 | |
CDA: preventieve controles in auto en trein Atje85 | 29 | 10-01-2003 21:13 | |
Preventief fouilleren Aegishjalmur | 43 | 01-10-2002 17:50 |