Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() hehe zorry
|
![]() |
horizontale asymptoot: gewoon de limiet in oneindig van uw functie berekenen (plus of min oneindig naar gelang)
schuine asymptoot: als de vgl van de recht ax+b is: voor de a: lim f(x)/x voor de b: lim f(x)-x (denk ik, mijn geheugen...)
|
![]() |
Er zijn 3 soorten assymptoten, de horizontale, vertikale en schuine.
Je hebt een horizontale als de graad van de teller kleiner of gelijk is aan de graad van de noemer. Je kan deze dan berekenen d.m.v. de limiet in oneindig. Je hebt een vertikale in elk nulpunt van de noemer dat geen nulpunt is van de teller. Dan moet je met de nulpunten een tekenschema maken zodat je kan zien welke de linkerlimiet en welke de rechterlimiet is. Je hebt een schuine assymptoot als de graad van de teller 1 hoger is dan de graad van de noemer.Dan kan je een staartdeling maken.
|
Asymptoten zijn de rechten in een grafiek waar je grafiek naartoe nadert, maar de grafiek zal deze asymptoten nooit raken.
Verticale Asymptoot: Loodrecht op de x-as in de punten waar de functie niet bestaat (nulpunten van de noemer) --> dit geldt echter enkel en alleen wanneer het enkel een nulpunt van de noemer is. Horizontale asymptoot of Schuine asymptoot: voer de Euclidische deling uit van je functie, het quotient is de vergelijking van je Asymptoot Hopelijk helpt dit :-) |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Asymptoten DiceGFX | 13 | 12-04-2011 19:17 | |
[WI] asymptoten piet-r | 3 | 13-06-2009 19:28 | |
[WI] asymptoten bepalen hejduk | 6 | 25-08-2007 18:30 | |