Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2002, 16:17
100% puur kattevlees
100% puur kattevlees is offline
Hai,

ik heb een beetje een vreemde vraag maar ik wil hem toch stellen; wat doe je na een vreetbui?

Ik ben namelijk nogal huiverig voor overgeven maar als ik een vreetbui heb gehad voel ik me echt vreselijk en wil ik het zo snel mogelijk kwijt...
Weet iemand wat ik dan kan doen om me beter te voelen? Veel water drinken? Rustig gaan zitten? Sporten?

Wie heeft hier nog meer vreetbuien en wat doe je erna? En ook; wat doe je ertegen?
Oud 18-04-2002, 16:23
Verwijderd
wat een nickname heb jij zeg!!

maargoe.......
vroeger toen ik nog d8 dat ik dik was......
Ik weet nog wel dat we naar de verjaardag van m'n oma gingen en ik had taart gegeten.....
Toen ging ik daarna buiten joggen
Naja, vlak na een vreetbui sporten is natuurlijk niet goed.
Je kunt ook gewoon sowieso heel veel water gaan drinken, dat vult ook je maag weer ff, en tis sowieso goed voor je.
Je kunt ook gewoon op fitness gaan, dan kun je al je stress en eet-stress en eetbuien en weet ik wat lekker van je af sporten.
Uitkotsen moet je iig niet aan beginnen, dat slaat echt nergens op!!
Misschien staat er nog wel wat nuttigs in die Lijn-topics hierzow, veel kan ik er nl eigenlijk niet over zeggen...
Oud 18-04-2002, 16:30
100% puur kattevlees
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Je kunt ook gewoon sowieso heel veel water gaan drinken, dat vult ook je maag weer ff, en tis sowieso goed voor je.
Ik drink al liters cola light, maar dat vult niet erg hoor
Maarja, veel water drinken is dan een voorzorgsmaatregel.. maar wat als het al gebeurd is?

Citaat:
Je kunt ook gewoon op fitness gaan, dan kun je al je stress en eet-stress en eetbuien en weet ik wat lekker van je af sporten.
Ik train al (als ik de discipline heb), maar fitness is me te duur... ik doe zelf oefeningen en ik beweeg veel. Maarja, die vreetbuien komen er toch wel. Als ik honger heb, als ik me verveel, als ik me rot voel...

Citaat:
Uitkotsen moet je iig niet aan beginnen, dat slaat echt nergens op!!
Het is soms echt de enige optie, dan heb ik zoveel gegeten dat mn maag het toch niet aankan. En bovendien voel ik me erna veel beter. Maar het is ongezond, vandaar dat ik dit topic heb gemaakt.

Dankjewel voor je reactie
Oud 18-04-2002, 17:03
damaetas
damaetas is offline
het beste is gewoon gaan rusten, zo half plat gaan iggen en je maag de tijd geven om te bekomen
Oud 18-04-2002, 19:20
*freedom*
*freedom* is offline
hoihoi!!
ik heb hier OOK last van.....het beste wat je kan doen is een vreetbui voorkomen (jaja, makkelijker gezegd dan gedaan enzo....)
nouja........."gewoon" heel sterk zijn......de eerste paar keer zijn het moeilijkst en het is soms ook ONvermijdelijk....
't helpt vaak als je ergens mee bezig bent of als je iets gaat doen als je denkt dat je gaat eten.....
ja...'tis wel moeilijk allemaal want als je wilt gaan eten kan je van alles tegen jezelf gaan zeggen, maar het helpt weinig.....
misschien een paar glazen water drinken ofzo?
-xxx-
Oud 18-04-2002, 19:52
Kat
Kat is offline
Tja, ik heb zelf nooit zo'n last van vreetbuien, maar ik denk dat je je eten iig niet moet uitkotsen, das in geen geval goed voor je.

Verder schijnt het zo te zijn dat je minder snel vreetbuien krijgt als je niet al te streng lijnt. Gewoon gezond eten, gewoon brood eten enzow. Maar wat minder vette dingen, en misschien wat meer sporten. Dan kom je al een heel eind.
Oud 19-04-2002, 00:30
miep
miep is offline
hai,
ik ken 't....
als ik me rot voel, als ik me verveel.... als ik "gewoon" zin heb om al dat lekkere naar binnen te werken.
en ik weet niet wat je er tegen kan doen,
ik ben ook een zwak persoon, steek namelijk ook m'n vinger in m'n keel, ik weet dat 't slecht is, en probeer te stoppen, want ben nu al heel lang zo bezig, en dat is echt onwijs ongezond en slecht voor je lichaam!
wat je er tegen kan doen, tja, kaugom eten, water drinken. desnoods augurken, meloen, komkommer en van dat soort naar binnen werken, daar zitten namelijk bijna geen calorieen in.
dat doe ik wel eens, maar na 10 augurken en 5 stukken meloen denk ik, ach, als je dat bij elkaar op telt = 't ook al te veel calorieen voor mijn lichaam; ik ben nu toch al slecht bezig.. en dan pak ik chocola, chips, ijs etc... nou en als ik dan echt niet meer kan dan heb ik 't punt bereikt dat ik 't er gewoon uit MOET spugen, niet alleen omdat ik me zo vies en dik voel, maar ook omdat 't voelt alsof m'n buik gaat ontploffen!
als ik dit zo van mezelf lees denk ik ook: mens, waarom zou je in hemelsnaam zo veel eten? tja, goede vraag, maar de mensen die het ook hebben weten er denk ik ook geen antwoord op.
het is gewoon een heel moeilijk iets, en het kan ook best wel uit de hand lopen...
nouja, zoals je merkt heb ik niks nuttigs te zeggen, ik laat je alleen even weten dat ik met het zelfde probleem zit. (ja, een probleem is het zeker wel)

succes in ieder geval (alsof je daar iets aan hebt )
sorry..

miep
Oud 19-04-2002, 00:57
Verwijderd
Binnenhouden?

Peukie roken, dan zakt het opgeblazen gevoel.
Oud 19-04-2002, 14:15
mausi
mausi is offline
Ik heb ook altijd van die vreetbuien, vaak als ik me verveel, en ik word er helemaal gek van. Probeer ik af te vallen, gaat het de goede kant op, krijg ik er weer 1. Nu eet ik gewoon de rest van de dag zo weinig mogelijk en ik drink zo veel mogelijk, dan voel ik me niet zo schuldig als ik een keer iets te veel eet (wat eigenlijk nog wel dagelijks voorkomt). Kotsen werkt bij mij sowieso niet. Het LUKT gewoon niet. Ook niet als het eigenlijk noodzakelijk is, als ik bijvoorbeeld veel en veel te veel gedronken heb (is me gelukkig al een tijdje niet meer overkomen, maar toen lukte het iig ook niet).
Oud 19-04-2002, 14:24
miep
miep is offline
Citaat:
mausi schreef:
Ik heb ook altijd van die vreetbuien, vaak als ik me verveel, en ik word er helemaal gek van. Probeer ik af te vallen, gaat het de goede kant op, krijg ik er weer 1. Nu eet ik gewoon de rest van de dag zo weinig mogelijk en ik drink zo veel mogelijk, dan voel ik me niet zo schuldig als ik een keer iets te veel eet (wat eigenlijk nog wel dagelijks voorkomt). Kotsen werkt bij mij sowieso niet. Het LUKT gewoon niet. Ook niet als het eigenlijk noodzakelijk is, als ik bijvoorbeeld veel en veel te veel gedronken heb (is me gelukkig al een tijdje niet meer overkomen, maar toen lukte het iig ook niet).
wat je doet is niet slim,
namelijk als je de hele dag weinig eet, denkt je lichaam dat het "oorlog" is, en dus wanneer je wel wat eet (of veel ) dan gaat je lichaam dat ALLEMAAL opslaan, omdat ie bang is dat ie straks weer een keer een hele dag geen eten krijgt.
plus je vergroot de kans op eetbuien, lichamelijke doen, je lichaam krijgt erg veel trek, en als het je niet meer lukt dat gevoel weg te drukkken; vreten.
het beste is 3 goede maaltijden eten, alles binnen krijgen, vet op z'n tijd, groente, fruit, brood, etc, dan is er teminste geen *lichamelijke vreetbui*
die *emotionele vreetbui* (of verveel, waar het probleem ook ligt) zijn moeilijker te verhelpen.
als het je echt niet alleen lukt kun je hulp zoeken.
goed trouwens dat je niet kotst, alhoewel ik begrijp dat je dat niet doet omdat je dat niet lukt...

misschien is het een plan om als eerste proberen niet af te vallen? dan is de drang misschien een beetje weg, en dus snakken naar eten kan ook worden verkleind. (weet niet hoor) ik heb 't zelfde probleem als jou...
Oud 19-04-2002, 14:26
100% puur kattevlees
Ik probeer al dingen erop te vinden.. ik heb net een zakje popcorn gekocht.. kun je in de oven laten poppen, hoeft er geen olie bij. Dan is de schade wat minder groot

Nare Man: Ik rook niet dus dat is geen optie

Ja, rusten wil wel helpen en een tijdje erna wat minder eten ook. Maar vaak als ik 's ochtends al een zakje chips op heb ofzo, dan is het hek van de dam.. dan blijf ik de hele dag vreten tot ik 's avonds kotsmisselijk ben

Hoe voorkom ik dat als ik wat lekkers eet, dat ik meteen ALLES opeet? Waar haal ik die discipline vandaan?

En dingen doen tegen de verveling helpt wel maar als ik even stil zit dan begint het weer..

Ik haat eten
Oud 20-04-2002, 14:28
Mara
Mara is offline
Ik weet precies wat je bedoelt, ik heb precies hetzelfde.

Citaat:
miep schreef:
dat doe ik wel eens, maar na 10 augurken en 5 stukken meloen denk ik, ach, als je dat bij elkaar op telt = 't ook al te veel calorieen voor mijn lichaam; ik ben nu toch al slecht bezig.. en dan pak ik chocola, chips, ijs etc...
(...)
als ik dit zo van mezelf lees denk ik ook: mens, waarom zou je in hemelsnaam zo veel eten? tja, goede vraag, maar de mensen die het ook hebben weten er denk ik ook geen antwoord op.
Dit herken ik ook heel goed, je hebt dan 1 verkeerd dingetje gegeten en dan denk je "Ach ik ben nu toch al bezig" en je gaat meteen een heleboel eten.
Het is idd heel raar, ik weet ook niet waarom ik zoveel eet, het is niet nodig, waarom..????

Als ik weer zo'n vreetbui heb gehad, neem ik me voor om die avond niks meer te eten op het avondeten na (de 3 maaltijden zijn wel belangrijk! Ga daar niets aan veranderen!). Dat lukt meestal wel.
Wat ik meestal doe om niet te gaan eten is 'iets' doen (voor mij is dat meestal huiswerk of een computerspelletje) en dan zo ver mogelijk bij het eten weggaan zitten, zodat je een heel eind moet lopen (ik slaap op zolder, dus dat is 2 trappen, een overloop, een gang, een huiskamer en de keuken). Op deze manier lukt het me soms om me onderweg nog te bedenken van "nee, dit is niet goed!"

Je kan ook jezelf gaan trainen, dat is een van de allermoeilijkste dingen vind ik zelf.
Als je een vreetbui voelt opkomen (ik kan dat heel duidelijk voelen) dan moet je naar het eten enz. toegaan, de kast/koelkast of waar je het maar hebt liggen, daar moet je de deur van opendoen zodat je alles ziet liggen.
Daarna ga je er de hele tijd naar kijken zonder het te pakken.

Dit is echt heel moeilijk, ik heb er zelf ook heel veel moeite meer, maar langzaamaan helpt het wel. Steeds vaker lukt het om gewoon naar al dat koek,snoep, ijs en chocola te kijken zonder iets te pakken.
Je moet meteen depri worden als het niet lukt om alleen te kijken, en je toch iets pakt. Ga het ook niet uitkotsten!
Gewoon denken "volgende keer beter"

Ik weet, dat als je dit leest dat je denkt van "die heeft makkelijk praten, dat lukt me nooit". Nou geloof me, ik heb er echt hartstikke veel moeite mee. Meestal lukt me het niet, maar ik blijf hopen dat het op een keer lukt. Maar ga iig niet kotsen, dat is verschrikkelijk slecht.

Hopelijk heb je hier iets aan

Veel liefs en sterkte
Romy
Oud 20-04-2002, 15:25
100% puur kattevlees
Citaat:
MeelFriek schreef:
Je kan ook jezelf gaan trainen, dat is een van de allermoeilijkste dingen vind ik zelf.
Als je een vreetbui voelt opkomen (ik kan dat heel duidelijk voelen) dan moet je naar het eten enz. toegaan, de kast/koelkast of waar je het maar hebt liggen, daar moet je de deur van opendoen zodat je alles ziet liggen.
Daarna ga je er de hele tijd naar kijken zonder het te pakken.
Das wel een hele goeie.. mezelf confronteren.. maar gelukkig heb ik ook bijna geen eten meer in huis, dat helpt ook.
Ik zie het helemaal voor me, mezelf voor een open koelkast met een depri gezicht erbij: "ik wil het wel maar ik mag het niet"
Maarja je hebt wel gelijk ik moet een keertje discipline krijgen want ik ben echt een zwakkeling. Gister heb ik een heel stokbrood op als avondeten en savonds ook nog een heleboel chips op een feestje.. ik schaam me dood voor hoe ik daar heb zitten vreten..
Maarja ze vroegen of ik ook wou en toen ik er ééntje nam kon ik niet stoppen Wat heb ik dus geleerd bij deze? Gewoon niet aan beginnen, want ik ben een zwakkeling. Snoepen is gewoon niet weggelegd voor mij..

Citaat:
Dit is echt heel moeilijk, ik heb er zelf ook heel veel moeite meer, maar langzaamaan helpt het wel. Steeds vaker lukt het om gewoon naar al dat koek,snoep, ijs en chocola te kijken zonder iets te pakken.
Het gekke is, ik geef weinig om koek, snoep enzo. Als ik een vreetbui heb dan stort ik me op de chips, op vette snacks, op broodjes, blikjes knakworst of vis, etc.. en als ik dan toch bezig ben dan eet ik echt alles, dus ook ijs, terwijl ik daar niet eens van hou
Heb gisteren ook een halve zak zoutjes op die ik niet lustte

En ik kom alleen maar weer aan
Oud 20-04-2002, 22:33
Gwenniej
Gwenniej is offline
ik voel me nu schuldig alsk teveel heb gegeten of iets lekkers (dus meestal nie goed voor je) heb gegeten.

meestal ga ik dan 10 min touwtje springen ofzo, daarna voelk me in ieder geval wel weer lekker, of t nou helpt of niet.
Oud 20-04-2002, 23:49
miep
miep is offline
ja sow hee, voor de koelkast zitten en dan niks eten?
dat kan ik dus niet!
want kijk,
als ik echt wil afvallen, zoals vorig jaar, dan blijf ik wel van snoep af!
en nu wil ik ook echt afvallen maar als ik dan zo'n "vreetbui" heb, ofte wel voel aankomen, dan denk ik SCHIJT- HET BOEIT ME GEEN ENE FLIKKER!!! nou, wat doe je daar tegen dan??
HEEEEEL soms heb ik ook dat wanneer ikd an aan het vreten ben dat ik denk HE GATVER, en soms stop ik dan omdat ik he gatver denk en ja ok, andere keren eet ik evengoed door. maar meestal is het gewoon die SCHIJT I DON'T FUCKING CARE -attitude, en wat doe je daar aan??

ik weet het echt niet......
ik heb daarna ALTIJD spijt.. dan denk ik opeens, waarom dee dik dat in godsnaam, dit was de laatset keer, maar wanneer ik er weer 1 voel opkomen, dan denk ik, bluhh boeit 't!

SHIT

ik ben zowat schizo, want dat zijn echt 2 stemmen, en ze spreken elkaar nooit tegen, niet op het moment wanneer het nodig is in ieder geval

Oud 25-08-2004, 16:33
MissesLena
MissesLena is offline
ik weeeeet het....

wie heeft t in godsnaam verzonnen, die vreetbuiten, en waar komen ze vandaan... Soms denk ik, heeft iedereen er last van? Ik kan me niet voorstellen hoe t zou zijn als je er geen last van hebt... majah... mijn vreetbuien zijn de laatste tijd niet meer in de vorm van chips enzo... dat hebben we niet in huis namelijk... maar ik kan brood eten... (niet lachen)... echt niet normaal. Boterham met dit met dat... 8 9 huppakee ga maar door... en dan lijkt het of ik ontplof maar ik gaaa maaar dooor... echt lomp gewoon... en daarna snel wat koek ofzo pakken omd e laatste gaatjes te vullen.... pfff... en zin om te sporten heb ik dan helemaal niet meer... dan wil ik niets niets niets doen....
Oud 25-08-2004, 17:24
Sterretje*
Sterretje* is offline
Douchen!
Spoel alle spanningen even van je af. Meestal voel je je op zo'n moment rot en uithuilen onder een warme waterstraal lucht enorm op. Na het douchen zul je niet gelijk happy zijn, maar kruip lekker op de bank voor de tv en sta jezelf toe om even 'zielig' te zijn. Wees lief voor jezelf en neem ff de tijd om de gebeurtenis (de eetbui) een plek te geven. Voel je de neiging om te (vr)eten, ga dan zo snel mogelijk een blokje om. Wandelen verminderd de eetlust. Heb je last van verveling? Ga ff op bed liggen en kom er pas vanaf als je iets bedacht hebt om te gaan doen.
Eet je omdat je niet lekker in je vel zit? Spreek iets af met mensen, ook als je er niet veel zin in hebt. Afleiding kan voorkomen dat je alleen thuis de koelkast gaat leeg plunderen.
Sporten is een vorm van ontspanning en is goed om te doen. Je wordt je dan meer bewuster van je lichaam en hebt het gevoel alsof je gezond bezig bent. Door dit gevoel ga je ook gezonder eten. Vaak is het ook zo dat het sporten je veel energie heeft gekost en je niet wilt dat al die moeite voor niks is geweest en dus heb je een sterke positieve gedachte die je helpt de verleiding om veel te eten te weerstaan.
Oud 25-08-2004, 17:44
Roos
Roos is offline
Punt 1: Voorkomen is beter dan genezen. Na een vreetbui is het leed al geschiedt en kun je er niets meer aan doen (behalve dan kiezen voor hele ongezonde manieren om de eetbui ongedaan te maken, vb. overgeven)

Punt 2: Het is nogal onhandig om direcht na zo'n eetbui te gaan hardlopen. Je hebt immers net gegeten! Als je nou zulke schuldgevoelens hebt, dat je gelijk weer wilt afvallen, ga dan gewoon later op de dag sporten.
Oud 25-08-2004, 18:15
Verwijderd
Wat een ontiegelijk oud topic
Topic gesloten

Regels voor berichten