Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2004, 21:18
Sade
Sade is offline
Ik had vandaag wel een interessante discussie in m'n maatschappijleer klas over emancipatie.

Mijn leraar kwam namelijk met de volgende stelling: vrouwen hebben veel moeite gedaan om geemancipeerd te worden (denk aan de Dolle Mina's ed.) maar in ong. 30 jaar is er nog steeds weinig veranderd. Veel vrouwen stoppen als ze kinderen krijgen met werken, en gaan dan fulltime voor hun kinderen zorgen, terwijl de man nog steeds ouderwets de kostwinnaar is.

Zijn stelling was: vrouwen willen niet emanciperen.

De meiden bij mij in de klas en ikzelf hadden hier natuurlijk onze eigen mening over, maar ik was wel benieuwd hoe de meningen hier verdeeld liggen.
Oud 10-09-2004, 21:21
Verwijderd
Vrouwen willen wel, maar de regering/staat/mannenmaatschappij maakt het hen moeilijk. Denk aan slechte kinderopvang, relatief kort zwagerschapsverlof en bazen die erg moeilijk doen over flexibele werktijden.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 21:24
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat het meer een kwestie van (niet) kunnen dan van
(niet) willen is; de keuze om te stoppen met werken wanneer
een vrouw een kind heeft gekregen, is niet altijd geheel en puur
gebasseerd op haar eigen wil, volgens mij. (zie post zuster bijv)
Oud 10-09-2004, 21:24
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
ik vind ons eigenlijk best wel al behoorlijk geëmancipeerd
Oud 10-09-2004, 23:06
Verwijderd
Emancipatie, als in gelijkwaardigheid, is volgens mij al lang en breed bereikt. De stelling van je docent dat vrouwen niet willen emanciperen is dan ook onzin; ze zijn al geëmancipeerd. Ze kiezen er immers zelf voor om kinderen te hebben en ervoor te zorgen, ze kiezen er zelf voor om thuis te blijven, maar ook net zo goed voor een carriere te maken. Niemand die het ze oplegt.

Daarnaast slaat het ook nergens op dat er weinig is veranderd. Er zijn genoeg vrouwen met een goede baan, ook in hogere posities. Er is juist veel veranderd.

Slechte kinderopvang, relatief kort zwagerschapsverlof en bazen die erg moeilijk doen over flexibele werktijden heeft ook niks met emancipatie of een 'mannenmaatschappij' te maken, maar met de economische malaise.

Hoog tijd om nog eens met je docent in discussie te gaan
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 23:19
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Ik vind al dat gezeur over emancipatie maar onzin. Vrouwen willen meer rechten, maar minder plichten dan de man. Ik vind dat alles gewoon voor beide geslachten moet zijn. Werk, mode etc. Dat gezeur dat vrouwen fysiek werk minder goed kunnen doen is onzin, want een paar extra hormonen kunnen dat veranderen

Natuurlijk willen de meeste vrouwen over het algemeen dit allemaal niet
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 23:44
Jordi
Jordi is offline
Ik ben het eigenlijk wel eens met ********. Vrouwen hebben tegenwoordig volgens mij minstens gelijke rechten.

Veel vrouwen kiezen er echter voor om te stoppen met werken als ze kinderen krijgen. Je kunt zeggen dat dat de schuld is van de (ongeëmancipeerde) overheid omdat die geen goede kinderopvang et cetera regelen, maar dat is natuurlijk net zoveel het probleem van de vader als van de moeder. Er is helemaal niets ongeëmancipeerds aan. In de praktijk is het vaak (bijna altijd) zo dat als er iemand stopt met werken, dat dat de vrouw is. Daar kiezen ze zelf in overleg met hun partner voor. De man kan (lijkt mij) evenveel druk op zijn vrouw uitoefenen om te stoppen met werken als zij op hem, dus ik denk ook niet dat er veel vrouwen onder veel druk deze beslissing moeten nemen.

De reden dat het toch meestal de vrouw is die stopt met werken, is denk ik dat er heel veel mensen van oudsher een bepaald rollenpatroon in hun hoofd hebben. Veel mensen (en dus ook vrouwen) willen niet van die rolverdeling afwijken en dus zou je kunnen zeggen dat die vrouwen niet willen emanciperen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 12:31
boe-1986
boe-1986 is offline
ik vind ons ook al behoorlijk geëmancipeert. ik bedoel als je naar alle kleine dingetjes kijkt. vrouwen met kort haar, broeken ipv rokken, vrouwen mogen naar het cafe gaan en in dezelfde ruimte als de mannen zitten. het zijn een heleboel kleine dingetjes die ons al behoorlijk geëmancipeert maken. en ik denk dat op dit moment idd de regering/mannenmaatschappij ons niet verder laat gaan omdat ze bang zijn dat zij niet meer de baas kunnen zijn (niet dat ik vind dat wij dat moeten doen, de macht over nemen, maar voor balkenende mag er wel een ander komen)

-x-
Oud 11-09-2004, 14:10
Dannemann
Dannemann is offline
Vrouwen kunnen kiezen en hebben gelijke rechten, het voorrecht om zwanger te kunnen worden heeft in mijn optiek verder weinig met emancipatie te maken.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:09
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
boe-1986 schreef op 11-09-2004 @ 13:31 :
en ik denk dat op dit moment idd de regering/mannenmaatschappij ons niet verder laat gaan omdat ze bang zijn dat zij niet meer de baas kunnen zijn (niet dat ik vind dat wij dat moeten doen, de macht over nemen, maar voor balkenende mag er wel een ander komen)
Je kunt je alleen afvragen of dat ligt aan de regering/mannenmaatschappij. Ik bedoel: in principe kan elke vrouw ervoor 'kiezen' om carrière te maken. Tenminste, zij kan dat even goed als een man. De reden dat er nog maar relatief zo weinig vrouwen in hoge posities zijn, ligt er wellicht aan dat heel veel vrouwen er niet voor kiezen om carrière te maken. Bovendien duurt het over het algemeen best lang voordat je in een hoge positie zit en dat betekent dus dat vooral oudere vrouwen hiervoor in aanmerking zouden moeten komen (veruit de meeste macht is ook in handen van wat oudere mannen). Het probleem is alleen dat de emancipatie vroeger nog niet zo ver was, dus dat deze wat oudere vrouwen misschien wel niet de kansen hebben gehad die vrouwen tegenwoordig wel hebben.
Misschien klopt dit wel niet, want ik heb het net zelf verzonnen (), maar het lijkt me toch niet heel onwaarschijnlijk.
Bovendien kun je je afvragen waarom mannen graag de baas zouden willen spelen. Tenminste, de meeste mensen willen zelf wel de baas spelen, maar ik denk dat het de meeste mannen niet zoveel kan schelen of hun opvolger, of een andere 'baas' een man of een vrouw is. Het lijkt me stug dat wij mannen bang zijn dat jullie vrouwen de macht over zouden nemen ofzo. En wat zou er trouwens gebeuren als er wel veel meer vrouwen aan de macht komen? Dat maakt toch voor de gemiddelde persoon (die geen macht heeft) niet zo heel veel uit?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:21
LMP
LMP is offline
Vrouwen zijn al genoeg geëmancipeerd. Als ze nog meer rechten zouden krijgen moeten wij mannen geëmancipeerd worden. Als je als stel een kindje krijgt, moet je die niet in een kinderopvang stoppen zodat jullie allebei kunnen werken. Dan krijg je maar geen kindje.

Aangezien de man in de meeste gevallen het meest geschikt is om de kost te verdienen, kan de vrouw het best voor de kinderen zorgen. Dat is gewoon altijd zo geweest, en het heeft altijd goed gewerkt toch of niet soms?

owja en die vrouwen met hun gezeik over die wc-bril.. Wanneer komt de tijd dat de vrouw de wc bril omhóóg doet voor ons...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:25
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Na de post van ******** ben ik gestopt met lezen,
want dat klopt gewoon helemaal.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:26
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Luka schreef op 12-09-2004 @ 01:21 :
Aangezien de man in de meeste gevallen het meest geschikt is om de kost te verdienen, kan de vrouw het best voor de kinderen zorgen. Dat is gewoon altijd zo geweest, en het heeft altijd goed gewerkt toch of niet soms?
Ergens heb ik ook nog wel dit gevoel, maar in principe kan een vrouw natuurlijk net zo goed de kost verdienen en moet een man ook gewoon goed voor zijn kinderen kunnen zorgen. Als het inderdaad zo zou zijn dat mannen het best de kost kunnen verdienen, dan zou dat inderdaad komen door een gebrek aan emancipatie, omdat dan vrouwen blijkbaar structureel minder zouden verdienen ofzo. En dat vind ik dan weer wel een slechte zaak.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:29
LMP
LMP is offline
Citaat:
Jordi schreef op 12-09-2004 @ 01:26 :
Ergens heb ik ook nog wel dit gevoel, maar in principe kan een vrouw natuurlijk net zo goed de kost verdienen en moet een man ook gewoon goed voor zijn kinderen kunnen zorgen. Als het inderdaad zo zou zijn dat mannen het best de kost kunnen verdienen, dan zou dat inderdaad komen door een gebrek aan emancipatie, omdat dan vrouwen blijkbaar structureel minder zouden verdienen ofzo. En dat vind ik dan weer wel een slechte zaak.

We zouden het tog nouwelijks denken vanuit onze glazen huizen, maar onze vaders werken wel hard. En dan heb ik het nog niet over het zware werk, fabrieken enzo. Zeg nou zelf, zwaar werk laten we liever aan mannen over en niet aan onze dames.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:33
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Luka schreef op 12-09-2004 @ 01:29 :
We zouden het tog nouwelijks denken vanuit onze glazen huizen, maar onze vaders werken wel hard. En dan heb ik het nog niet over het zware werk, fabrieken enzo. Zeg nou zelf, zwaar werk laten we liever aan mannen over en niet aan onze dames.
Waarom? Er zijn m.i. maar een aantal dingen die mannen echt beter kunnen dan vrouwen:
- Sporten en eigenlijk alle dingen die lichamelijke inspanning vereisen (dus mannen zijn bijvoorbeeld betere bouwvakkers)
- Dingen waar je ruimtelijk/technisch inzicht voor nodig hebt, aangezien onze hersenen daar blijkbaar beter voor zijn gebouwd

Verder zouden vrouwen volgens mij in principe alles even goed (en sommige dingen beter) moeten kunnen doen als mannen.
Oud 12-09-2004, 00:39
LMP
LMP is offline
Citaat:
Jordi schreef op 12-09-2004 @ 01:33 :

- Sporten en eigenlijk alle dingen die lichamelijke inspanning vereisen (dus mannen zijn bijvoorbeeld betere bouwvakkers)
- Dingen waar je ruimtelijk/technisch inzicht voor nodig hebt, aangezien onze hersenen daar blijkbaar beter voor zijn gebouwd.

Daar zeg je al 2 van de belangrijkste eigenschappen die nodig zijn voor een baan in deze maatschappij.

Laatst gewijzigd op 12-09-2004 om 00:52.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 09:13
Jordi
Jordi is offline
Dat valt ook nog wel mee toch?

Het enige wat hier onder valt zijn fysiek zware beroepen zoals bouwvakker en nog wat andere beroepen. In onze maatschappij is het echter niet die fysiek zware arbeid die het meest wordt beloond. Vrouwen kunnen even goede dokters/chirurgen, advocaten, politici en kantoorbaanmensen zijn als mannen.
Oud 12-09-2004, 11:52
Masquerade
Masquerade is offline
Ik vind het erg frappant dat deze discussie altijd door mannen gevoerd wordt.

Vrouwen zijn mijn inziens nog niet geheel geëmancipeerd. Mannen verdienen nog altijd meer, er zijn nogal altijd meer mannen in hogere functies (kijk naar de politiek), en zo zijn er andere voorbeelden te noemen.

Ik denk dat vrouwen wel willen emanciperen, maar dat alles veranderd wanneer ze een kind krijgen. Het moederlijke instinct is sterk, en ik denk dat maar weinig vrouwen hun kind in een creche willen stoppen. Verder is het natuurlijk erg lastig om én te werken én een kind te verzorgen. Ik denk dat vrouwen daarom sneller besluiten thuis te blijven om te zorgen voor het kind, dan mannen.

Gelukkig heb je tegenwoordig de keus om níet zwanger te worden.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 14:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Luka schreef op 12-09-2004 @ 01:21 :
owja en die vrouwen met hun gezeik over die wc-bril..
Ik dacht dat alleen de mannen dat deden...
*sorry, kon het niet laten... *
Oud 12-09-2004, 16:46
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 12-09-2004 @ 12:52 :
Ik vind het erg frappant dat deze discussie altijd door mannen gevoerd wordt.
Dat is niet 'onze' schuld. Op dit forum zijn er denk ik wel ongeveer evenveel vrouwen als mannen, dus als vrouwen hierover willen discussiëren dan is er niemand die ze tegenhoudt... Als deze discussie alleen door mannen wordt gevoerd, wil dat dus zeggen dat het de vrouwen blijkbaar weeinig boeit...

Citaat:
Masquerade schreef op 12-09-2004 @ 12:52 :Ik denk dat vrouwen wel willen emanciperen, maar dat alles veranderd wanneer ze een kind krijgen. Het moederlijke instinct is sterk, en ik denk dat maar weinig vrouwen hun kind in een creche willen stoppen. Verder is het natuurlijk erg lastig om én te werken én een kind te verzorgen. Ik denk dat vrouwen daarom sneller besluiten thuis te blijven om te zorgen voor het kind, dan mannen. [/B]
Dus die vrouwen willen liever thuis voor hun kinderen zorgen dan dat ze willen emanciperen.
Oud 12-09-2004, 18:23
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Jordi schreef op 12-09-2004 @ 17:46 :
Dat is niet 'onze' schuld. Op dit forum zijn er denk ik wel ongeveer evenveel vrouwen als mannen, dus als vrouwen hierover willen discussiëren dan is er niemand die ze tegenhoudt... Als deze discussie alleen door mannen wordt gevoerd, wil dat dus zeggen dat het de vrouwen blijkbaar weeinig boeit...
Ik heb het niet over schuld. Ik vraag me alleen af waarom mannen zo geneigd zijn er over te discussiëren, terwijl het iets is dat vrouwen meer aangaat.

Citaat:
Dus die vrouwen willen liever thuis voor hun kinderen zorgen dan dat ze willen emanciperen.
Ze kiezen ervoor om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen, maar dat betekent niet dat ze niet willen emanciperen.

Het wordt vrouwen sowieso niet erg makkelijk gemaakt: als ze kiezen om thuis te blijven en voor hun kind te zorgen zijn ze ouderwets, blijven ze werken, dan is het ook weer niet goed, want dan verwaarlozen ze hun kind.

Laatst gewijzigd op 12-09-2004 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 18:47
debieltje nr 1
debieltje nr 1 is offline
volgens mij zijn vrouwen nog steeds niet volledig geemancipeerd.Zelfs als ze uit werken gaan en de man ook,komt het huishouden en de zorg voor de kinderen in de meeste gezinnen nog altijd het meest op de schouders van de vrouw terecht (en dat in combi met ene fulltime job). Meeste mannen denken eens ze getrouwd zijn nog altijd alsof ze bij hun moeder wonen.ze 'helpen' af en toe een handje en denken dan heel wat gedaan te hebben.Ze zouden niet moeten 'een beetje helpen' maar HUN deel moeten doen vind ik.Ik zie het hier thuis ook hoor,mijn pa weet niet hoe een wasmachine of een strijkijzer werkt en kan geen degelijke maaltijd klaarmaken.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 20:12
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 12-09-2004 @ 19:23 :
Ik heb het niet over schuld. Ik vraag me alleen af waarom mannen zo geneigd zijn er over te discussiëren, terwijl het iets is dat vrouwen meer aangaat.
Als vrouwen inderdaad minder rechten hebben, dan is dat toch de schuld van mannen? Want zij hebben de macht en zouden dus moeten zorgen dat iedereen gelijke rechten heeft.
Ik denk dat veel mannen zich aangevallen voelen als je zegt dat vrouwen nog helemaal niet geëmancipeerd zijn. Alsof we ervan worden beschuldigd dat we jullie onderdrukken ofzo.

Citaat:
Ze kiezen ervoor om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen, maar dat betekent niet dat ze niet willen emanciperen.
Maar ze willen wel liever voor de kinderen zorgen, dus ze kiezen er dan zelf voor om niet te gaan emanciperen. Of eigenlijk kiezen ze er niet voor om carrière te maken. Deze keuze hebben mannen eigenlijk net zo goed...

Citaat:
Het wordt vrouwen sowieso niet erg makkelijk gemaakt: als ze kiezen om thuis te blijven en voor hun kind te zorgen zijn ze ouderwets, blijven ze werken, dan is het ook weer niet goed, want dan verwaarlozen ze hun kind.
Er zijn altijd mensen die je beslissingen wel/niet goedkeuren. Als je als vrouw thuis blijft om voor je kinderen te zorgen, zullen sommige mensen je ouderwets vinden, maar die mensen zullen het zeker niet afkeuren als je blijft werken. Andersom zullen de mensen die vinden dat je je kind verwaarloost het niet ouderwets vinden als je thuis blijft om voor je kinderen te zorgen.
Reageren

Regels voor berichten