Oud 14-07-2004, 15:03
elsje87
elsje87 is offline
sinds ik vaak bij mijn vriend slaap, draag ik liever ook 's nachts tampons ipv maandvervand. Vind het namelijk niet zo charmant om maandverband te dragen. Nou had ik laatst gehoord dat je een ziekte kon krijgen als je een paar dagen achter elkaar alleen maar tampons in hebt...klopt dat??

En wie kan me uitleggen hoe zo'n inbrenghuls werkt?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 15:12
Lorelei
Lorelei is offline
Volgens mij is het niet slecht als je tampons in hebt voor meerdere dagen, als je ze maar wel vaak genoeg verwisselt. Eigenlijk is een hele nacht al snel te lang (mag max. 8 uur geloof ik), maar ik ken heel veel meiden die dat toch doen. Als je dat al doet, neem dan vlak voor je gaan slapen een nieuwe en als je wakker wordt meteen weer een. (of als je 's nachts naar de wc moet) Maar als je gewoon vaak genoeg wisselt, is het niet zo'n probleem.

Voor de inbrenghuls: Zo'n ding bestaat uit 2 delen waar een tampon in het bovenste deel zit. Je brengt 'm gewoon een stukje in en duwt dan het onderste deel in het bovenste deel. Hierdoor duw je de tampon eruit in jezelf. Kijk maar in de gebruiksaanwijzing.. daar staan ook plaatjes in. Je hoeft er dus niets mee te doen nadat je 'm uit het papier hebt gehaald. Gewoon inbrengen, duwen en er weer uithalen.
Oud 14-07-2004, 15:13
Verwijderd
je kunt die ziekte alleen maar krijgen als je veels te lang een tampon in hebt, maar dat staat in dat gebruiksaanwijzing... en een inbreng huls is gewoon duwen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 15:13
Blackeyed
Blackeyed is offline
Wat is het Toxisch Shock Syndroom (TSS)?
Het Toxisch Shock Syndroom (TSS) is een uiterst zeldzame, doch zeer ernstige, toxische ziekte die zich kan voordoen bij mannen, vrouwen en kinderen – met name na operatieve ingrepen, geboortes of verwondingen en tijdens het verloop van de menstruatie. Het wordt veroorzaakt door toxine (gif) dat wordt geproduceerd door bepaalde bacteriën die algemeen in het menselijk organisme voorkomen. Ongeveer de helft van de ziektegevallen doet zich voor bij menstruerende vrouwen en meisjes. TSS wordt geassocieerd met tampongebruik, maar kan ook optreden tijdens de menstruatie als geen tampons worden gebruikt.

TSS kan een fataal verloop hebben en moet daarom in een vroegtijdig stadium worden herkend en behandeld. De symptomen van TSS kunnen zich plotseling en op elk ogenblik tijdens de menstruatie voordoen. De symptomen worden hieronder opgesomd, maar hoeven zich niet allemaal voor te doen: plotselinge hoge koorts (39 °C of hoger), braken, diarree, hoofdpijn, keelpijn, duizeligheid, flauwvallen, spierpijn, met zonnebrand vergelijkbare huiduitslag. Heb je last van deze symptomen, dan moet je:

als voorzorgsmaatregel de tampon verwijderen
onmiddellijk je arts raadplegen (Aanvullende informatie voor tieners: We raden je aan onmiddellijk je ouders of iemand anders die je vertrouwt op de hoogte te brengen en hen/hem/haar te vragen met je mee te gaan.)
je arts vertellen dat je menstrueert en dat je denkt aan TSS.

Ik denk dat je het over deze ziekte hebt, maar ik denk dat dit redelijk uitzonderlijk is. met een inbrenghuls heb ik geen ervaring
Oud 14-07-2004, 15:15
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik denk dat je het over deze ziekte hebt, maar ik denk dat dit redelijk uitzonderlijk is.
Ik denk (weet het dus niet zeker!) inderdaad niet dat het echt vaak voorkomt. Maar misschien kan het ook wel gaan irriteren of een schimmelinfectie veroorzaken? (weet ik dus ook niet )
Oud 14-07-2004, 15:35
Roos
Roos is offline
Je kunt tijdens je ongesteldheid prima dag&nacht tampons dragen. Als je een tampon indoet, voordat je gaat slapen, en 's ochtends breng je een nieuwe in, is er niets aan de hand.

Het risico op TSS wordt pas groter, als je dezelfde tampon uren achter elkaar draagt. Het is dus belangrijk om regelmatig te verversen! Maar je tampon midden in de nacht weer verwisselen is niet nodig (tenzij je héél hevig ongesteld bent). 's Nachts lig je namelijk horizontaal, dus verlies je minder bloed.
Oud 14-07-2004, 15:36
Mara
Mara is offline
Gewoon vaak genoeg verwisselen, dan kan er weinig/niets gebeuren
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 16:21
Verwijderd
Citaat:
elsje87 schreef op 14-07-2004 @ 16:03 :
sinds ik vaak bij mijn vriend slaap, draag ik liever ook 's nachts tampons ipv maandvervand. Vind het namelijk niet zo charmant om maandverband te dragen. Nou had ik laatst gehoord dat je een ziekte kon krijgen als je een paar dagen achter elkaar alleen maar tampons in hebt...klopt dat??

En wie kan me uitleggen hoe zo'n inbrenghuls werkt?
de vraag over die ziekte lijkt me nu wel beantwoord

ik gebruik zelf tampons met een inbrenghuls. tja hoe het werkt je hebt een tampon met twee hoesjes eroverheen de ene schuif je uit en dan breng je hem een heel klein beetje in en dan duw je de andere ehm naar binnen (ik hoop dat het zo duidelijk is) en vervolgens verwijder je de huls (hoesjes zitten dan nu overelkaar)

tip bij tampax zit ook een gebruiksaanwijzing --> volgensmij bij alle tamponmerken

en je kan er ook eentje uitproberen zonder hem in te brengen. heb ik ook gedaan
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten