Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
" Proefopgave Vreemde Talen Nederlands-Duits Auteur: M. de Vaan Het Nederlands en het Duits zijn nauw aan elkaar verwant. Hieronder vind je een lijst van verwante woorden uit beide talen. boud bald stout stolz gelden gelten veld Feld goud Gold vulde füllte hield hielt wild wild houden halten woud Wald hout Holz wouden wollten milt Milz zelden selten mout Malz zouden sollten oud alt zout Salz smelten schmelzen zult Sülz Opgave 1 Je ziet dat in sommige woorden de -l- of -ll-, die het Duits in alle gevallen heeft, in het Nederlands een u is geworden. Omschrijf in welke gevallen dit precies gebeurd is. (Noot: Het verschil tussen -l- en -ll- in het Duits doet niet ter zake.) Opgave 2 Geef de reden waarom juist in deze gevallen de -l- tot -u- is geworden, terwijl de andere Nederlandse woorden hun -l- behouden hebben. Opgave 3 Sommige Nederlandse vormen voldoen niet aan het verwachtingspatroon, bijvoorbeeld gegolden (Duits gegolten) of rolde (Duits rollte). Geef een mogelijke reden waarom dat zo is." |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wij wouden ![]() ![]() |
![]() |
|
ik zal
jij zult hij/zij/het zal wij zullen jullie zullen zij zullen Ik ben helemaal fan van deze site: http://www.verbix.com Het is een zeer handige site voor de vervoeging van allerlei werkwoorden in zeer veel verschillende talen. Maar ook van Nederlandse werkwoorden. De grootste talen staan meteen op de hoofdpagina. Voor de kleinere talen, zoals het Nederlands, dien je op 'more' te klikken. Vervolgens kun je de Engelstalige naam van de taal opzoeken waar je mee bezig bent. Dan wordt er nog gevraagd of je een conjugator wilt downloaden, maar ik gebruik altijd de on-line conjugator.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jij zal wel zien. Jij zult wel zien. Ik vind de eerste echt vriendelijker dan de tweede. De tweede lijkt bijna een soort dreigement. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
'Jij zult eten maken' 'Jij zal eten maken' De eerste vind ik echt een opdracht, je zal niets anders gaan doen, je móet echt eten gaan maken. De tweede is meer een soort verwachting, je zal vast wel eten gaan maken. Natuurlijk kan je de tweede ook heel benadrukt gaan uitspreken, dan wordt 't ook een verplichting. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Willen is ook apart. Alle drie de enkelvoudsvormen kunnen zowel wilde als wou zijn. Bij meerdere personen gaat dat niet op. Dus: ik, jij, zij, hij, u, het wou/wilde én wij, jullie, zij wilden. Ans zegt dat zelfs wouen ook toegestaan is. Ik vraag me af of je het dan ook consequent moet toepassen. De lezer kan niet de genoemde onderwerpen in je tekst fout keuren. Laat hem het eerst maar bewijzen. En dat kun je toch haast niet bij een taal.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"Verenigde Staten zullen opsplitsen in zes naties" Love & Peace | 53 | 06-02-2009 15:57 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoeveel invloed zullen robots in onze samenleving hebben? moonchild | 6 | 14-05-2003 13:20 | |
Verhalen & Gedichten |
ZuLLeN Ze 'T ooiT VeRGeTeN... *meissie* | 7 | 12-09-2002 16:53 | |
Zeer weinig mensen zullen uit emotie op LPF stemmen Ik ben de Walrus! | 7 | 11-05-2002 15:24 | |
Balkenstein: Over 15a20 jaar 50%bevolking inde 4 grootste ned steden zullen .... TRUNKS! | 10 | 05-03-2002 12:11 | |
Verhalen & Gedichten |
* Zullen ze me missen? * Anne | 8 | 28-02-2002 14:32 |