Oud 27-05-2007, 14:55
tinustijger
tinustijger is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 24-05-2007 @ 17:20 :
daarover?

dat was zeg maar de clou van het hele verhaal
Haha! Nee hoor, over dat ik te weinig tijd had heb ik wel klacht ingediend trouwens,,
Oud 27-05-2007, 15:15
Ziya
Ziya is offline
Citaat:
AllureV schreef op 27-05-2007 @ 14:59 :
haha ja, heb je gymnasium gedaan (alleen latijn extra) en sta je daar een 2 voor. Dan is het gewoon atheneum vind ik
Ik sta dan een 4.

Voor Latijn heb ik een 4 ingecalculeerd. Ik kan het niet laten vallen. En gezien het mijn slechtste vak is kan het me eigenlijk niet schelen of ik er een 4 of een 6 voor sta. Ik slaag liever met een nep-gymnasium-diploma dan dat ik helemaal niet slaag.

Bovendien heb ik mijn uiterste best gedaan voor Latijn. Maar wanneer een klas van de 1e t/m de 6e les krijgt met de waarde van een natte krant, en vervolgens in 3 weken moet leren vertalen, verwijt ik mezelf weinig.

Ik ben het overigens met je eens dat het gymnasium vrij weinig voorstelt. Zo ken ik meer mensen die Latijn kozen vanwege de Rome-reis in de 4e dan mensen die het vak uit interesse of kunde kozen.

Laatst gewijzigd op 27-05-2007 om 15:19.
Oud 27-05-2007, 17:55
Lotte
Lotte is offline
Bij ons was de kwaliteit van de lessen dan wel hoog genoeg vind ik, de hoeveelheid uren die wij kregen waren echter te weinig. Wij hebben eigenlijk alleen non-stop lopen vertalen en verder was er niet echt tijd om wat kunde van de leraar toe te voegen. Tenminste niet echt iets wat tot mij doordrong. Het kwam vooral aan op zelf opnieuw rijtjes leren etc. Maar dit kan ook liggen aan het feit dat mijn school niet echt een gymnasium is maar wel gymnasium onderwijs beschikbaar stelt. Ik heb niet echt het idee dat ik de laatste jaren vooruit ben gegaan ofzo, had ik ook geen tijd voor met alle andere vakken. Wij kregen ook niet klassikaal via het bord les maar gewoon in een groepje waarmee we vertaalden.
Oud 27-05-2007, 20:50
Verwijderd
bij ons was het juist andersom, wij hebben heel veel achtergrond gehad, vertalen schoot er maar zon beetje in.. en ik had t liever andersom gezien
Oud 27-05-2007, 23:10
rensd
rensd is offline
Bij ons werd alles voorgekauwd. We gingen altijd klassikaal vertalen en voordat ik zelf uberhaupt wist wat elk woord was, was er al weer een of andere slimmerik die het antwoord al had gezegd. Zo leer je er zelf ook niets van..

Zelfs als de docent aan mij vroeg om een zin te vertalen moest ik echt altijd even kijken en das was er alweer iemand anders die het antwoord door de klas heen tetterde.

Met als gevolg dat een deel van de klas heel goed was in Latijn en een deel slecht (hoor ik dus bij)
Oud 27-05-2007, 23:21
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
rensd schreef op 28-05-2007 @ 00:10 :
Bij ons werd alles voorgekauwd. We gingen altijd klassikaal vertalen en voordat ik zelf uberhaupt wist wat elk woord was, was er al weer een of andere slimmerik die het antwoord al had gezegd. Zo leer je er zelf ook niets van..

Zelfs als de docent aan mij vroeg om een zin te vertalen moest ik echt altijd even kijken en das was er alweer iemand anders die het antwoord door de klas heen tetterde.

Met als gevolg dat een deel van de klas heel goed was in Latijn en een deel slecht (hoor ik dus bij)
Bij ons hetzelfde Al ben ik heel goed in uit het niets dingen te weten. Waar de leraar zich dan weer aan ergerde omdat ik niet zijn favoriet was maar hij deed hard zijn best om dat niet te laten blijken.
Oud 28-05-2007, 10:25
Heksjuh
Heksjuh is offline
Wij hebben maar een klas van twee bij Latijn, dus bij ons werd weinig voorgekauwd. Als we klassikaal gingen vertalen moest je om de beurt een stukje hardop vertalen. Ik ben daar heel langzaam in dus moest ook altijd wel even kijken, maar mijn klasgenootje riep het nooit zomaar door de klas. Wij moesten ook vaak eerst zelf een stukje vertalen en daarna klassikaal bespreken.
Onze docente heeft wel vaak stukjes hardop vertaald, dat zij zegmaar de vertaling voorleest en dat wij moesten meelezen. Dit deed ze vooral bij lastige stukjes. Dat vond ik wel minder, want dan moest ik thuis alsnog kijken hoe het er nou stond.
Maar als ik het zo lees is het dus wel een voordeel om maar met twee mensen in een klas te zitten.
Oud 28-05-2007, 22:40
Magican
Magican is offline
Ik wilde nog even zeggen dat ik het een naaistreek vind om over de toch minder belangrijke/populaire tekst van Venus en Volcanus vragen te stellen.
En wat belachelijk weinig achtergrondvragen.
Oud 28-05-2007, 22:52
docent
docent is offline
Ja, als je al vantevoren wist waar ze over gingen vragen, had je die teksten niet meer hoeven leren. M.a.w. ze kunnen altijd alles vragen!
Ik vond het juist heel veel achtergrondvragen voor een examen. Nog nooit zo veel gezien.
Oud 28-05-2007, 22:54
docent
docent is offline
Maar troost je (of niet): mijn leerlingen blijken ook niet alles te weten (terwijl ik toch hoopte dat ze opeens alles goed zouden doen...
Oud 28-05-2007, 22:56
Lethe
Lethe is offline
Ben jij echt een docent of lul je maar wat
Mocht je echt een docent zijn, sorry voor het woord 'lul'
Oud 28-05-2007, 23:06
Magican
Magican is offline
Citaat:
docent schreef op 28-05-2007 @ 23:52 :
Ja, als je al vantevoren wist waar ze over gingen vragen, had je die teksten niet meer hoeven leren. M.a.w. ze kunnen altijd alles vragen!
Ik vond het juist heel veel achtergrondvragen voor een examen. Nog nooit zo veel gezien.
Het boekje bestond uit 1/3e achtergrond informatie en er werden van de (ongeveer toch?) 80 punten maar 3 punten (volgens mij)aan die vragen over die info gespendeerd.

En met die teksten, ja je hebt wel gelijk maar toch. Het was gewoon een tekst die nogal onboeiend was en dan toch vragen.
Oud 29-05-2007, 16:15
tinustijger
tinustijger is offline
ik wist ook niet wat predicatief vertalen betekende, gebruikten ze 2 keer.
Oud 29-05-2007, 16:32
docent
docent is offline
Citaat:
AllureV schreef op 28-05-2007 @ 23:56 :
Ik lul uiteraard maar wat. Ik ben wél docent, overigens.
Oud 29-05-2007, 16:43
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
AllureV schreef op 28-05-2007 @ 23:56 :
Oud 29-05-2007, 17:26
yavanna
yavanna is offline
mijn docent zei vandaag toen we over de norm aan het praten waren: 'Ik moet nu een stel mensen wiens achternaam begint met de A opsturen en dan verzinnen ze een norm. Dus als al die mensen het slecht gedaan hebben maken ze de norm wel hoog.... alleen als iedereen het zo goed als Yavanna heeft gedaan niet.'

o nou voel ik me schuldig
Oud 29-05-2007, 19:38
Sanctus
Sanctus is offline
Hoeveel punten had je?
Oud 30-05-2007, 09:15
Sieffie
Sieffie is offline
Heb de volledige 6 jaar Latijn in 1 jaar gedaan. Heb in de 2e 1 jaartje Latijn gehad en eind oktober de boeken doorgewerkt. Ik zit op de VAVO en daar kan je dus geen Latijn kiezen, dus heb alles volledig zelfstandig gedaan en heb me ingeschreven voor het staatsexamen. Ik ging voor de 4, die heb ik waarschijnlijk wel, met wat mazzel zelfs een 5. Ik heb de sof doorgelezen, niet geoefend met vertalen (had ik geen tijd meer voor ivm de andere vakken) en die dus alleen in de vertaalde versie gelezen de ochtend van het examen. T enige wat ik wel heb gedaan en heel erg veel heeft geholpen, is in de bieb de Nederlandse versie halen van de Aeneas en die lezen (mocht 'm gebruiken voor Nederlands). Nu in juli nog het mondeling. In de vakantie toch maar wat bijles vragen voor het helpen met vertalen.
Oud 31-05-2007, 16:51
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
yavanna schreef op 29-05-2007 @ 18:26 :
mijn docent zei vandaag toen we over de norm aan het praten waren: 'Ik moet nu een stel mensen wiens achternaam begint met de A opsturen en dan verzinnen ze een norm. Dus als al die mensen het slecht gedaan hebben maken ze de norm wel hoog.... alleen als iedereen het zo goed als Yavanna heeft gedaan niet.'

o nou voel ik me schuldig
Het wordt ook gebaseerd op wat 5VWO er voor haalt. Ze nemen een paar willekeurige klassen en laten die ook het examen maken om te bepalen wat de moeilijkheidsgraad is.
Oud 31-05-2007, 16:55
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Lotte schreef op 31-05-2007 @ 17:51 :
Het wordt ook gebaseerd op wat 5VWO er voor haalt. Ze nemen een paar willekeurige klassen en laten die ook het examen maken om te bepalen wat de moeilijkheidsgraad is.
5VWO? Hoe kunnen die nou een examen over de Aeneis maken terwijl ze dat nooit gehad hebben?
Oud 31-05-2007, 16:56
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
yavanna schreef op 31-05-2007 @ 17:55 :
5VWO? Hoe kunnen die nou een examen over de Aeneis maken terwijl ze dat nooit gehad hebben?
Ojah.
Oud 31-05-2007, 17:06
LadyJosine
LadyJosine is offline
Onzin dus, de normering komt gewoon door de vergadering van docenten en door de gemiddelde score in nl (gebaseerd op de 1e 5 leerlingen per school op achternaam)
Oud 31-05-2007, 17:51
docent
docent is offline
Lotte schreef op 31-05-2007 @ 17:51 :

Klopt ten dele. De vragen worden uitgetest tijdens schoolexamens (want leerlingen die geen Vergilius als eindexamenauteur hebben kunnen best een schoolexamen over de Aeneis maken) waarbij bijvoorbeeld op verschillende scholen één vraag tussen de "gewone vragen" (dus die de docenten zelf gemaakt hebben) wordt verstopt.
Dit heb ik althans altijd gehoord.
Zou op zich best waar kunnen zijn, al krijg ik toch de indruk dat sommige vragen nog nooit door leerlingen bekeken zijn (van die vragen die heel slecht gesteld zijn of te vaag).
Oud 07-06-2007, 22:07
docent
docent is offline
Hebben jullie veel punten behaald?
Oud 08-06-2007, 05:10
Verwijderd
Citaat:
docent schreef op 07-06-2007 @ 23:07 :
nee, niet echt
Oud 08-06-2007, 13:22
Verwijderd
Ik heb nog wel redelijk wat punten voor die vertaling, tegen alle verwachtingen in.

Straks heb ik nog een voldoende.
Oud 09-06-2007, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Nee. Mijn SE-cijfer was een 8,2 en een 6,8 leek me wel leuk, om afgerond een 8 te staan, maar ik weet niet eens of ik de 4,8 (voor een 7) wel gehaald heb. Misschien maar een herexamen doen, alleen wordt dat centraal afgenomen hè. Maar ja, dan maar naar Amsterdam.
Oud 11-06-2007, 10:28
Verwijderd
Citaat:
32, ongeveer.
Ik vind t allemaal best, zolang ik maar een 4.3 heb.
Oud 11-06-2007, 10:28
Verwijderd
Citaat:
yavanna schreef op 31-05-2007 @ 17:55 :
Nou.
Leraar maakt kopietjes van boeken?
Oud 11-06-2007, 12:39
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Lilith schreef op 11-06-2007 @ 11:28 :
Nou.
Leraar maakt kopietjes van boeken?
Dan moeten ze dus eerst een deel van de Aeneïs gaan vertalen - naast het andere werk dat ze moeten doen - en vervolgens dat leren en dan er vragen over beantwoorden in hun DT?
het lijkt mij niet echt een waterdichte methode want nadenkende leerlingen zouden dan toch wel kunnen doorhebben dat het voor een examen is? Of doen ze dit dan 5 jaar van tevoren?
Oud 11-06-2007, 14:44
Verwijderd
Citaat:
yavanna schreef op 11-06-2007 @ 13:39 :
Dan moeten ze dus eerst een deel van de Aeneïs gaan vertalen - naast het andere werk dat ze moeten doen - en vervolgens dat leren en dan er vragen over beantwoorden in hun DT?
het lijkt mij niet echt een waterdichte methode want nadenkende leerlingen zouden dan toch wel kunnen doorhebben dat het voor een examen is? Of doen ze dit dan 5 jaar van tevoren?
Ik snap je niet.
Als de huidige 5v ook nu bezig is met Aeneas, dan hebben ze geen ander werk ofzo.

Bij ons krijgt de huidige 5v nu ook Aeneas. Vorig jaar kreeg ik Vergilius.

Als oefening voor de échte zooi.
Oud 12-06-2007, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 11-06-2007 @ 15:44 :
Bij ons krijgt de huidige 5v nu ook Aeneas. Vorig jaar kreeg ik Vergilius.
Vergilius heeft de Aeneis geschreven.

Verder lijkt het mij ook raar dat V5 niets beters te doen heeft dan examens testen. Het kost namelijk gewoon bijna een heel schooljaar om dat fatsoenlijk te doen. Die tijd is echt wel nuttiger te besteden.
Oud 12-06-2007, 21:45
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 12-06-2007 @ 21:13 :
Vergilius heeft de Aeneis geschreven.

Verder lijkt het mij ook raar dat V5 niets beters te doen heeft dan examens testen. Het kost namelijk gewoon bijna een heel schooljaar om dat fatsoenlijk te doen. Die tijd is echt wel nuttiger te besteden.
Blaat.
Hersens gingen uit op 1 juni hoor.

Ik had dan die andere.
Met de metamorphosen.
Oud 14-06-2007, 17:39
tinustijger
tinustijger is offline
Ow, ovidius?

GESLAAGD! met een 5,8 voor t latijn examen
Oud 14-06-2007, 19:39
Bob89
Bob89 is offline
OMG 7.7
Echt wtf, ik werd gek, dat kan toch niet
Oud 14-06-2007, 20:10
rensd
rensd is offline
Ik had een 4.4 Had een 4.8 nodig voor een 5,5 gemiddeld...
Oud 14-06-2007, 21:43
Lethe
Lethe is offline
Als je gymnasium doet (met alleen Latijn) en je staat voor Latijn een onvoldoende, mag je dan nog zeggen dat je een gymnasium diploma hebt?
Oud 14-06-2007, 22:04
rensd
rensd is offline
Citaat:
AllureV schreef op 14-06-2007 @ 22:43 :
Als je gymnasium doet (met alleen Latijn) en je staat voor Latijn een onvoldoende, mag je dan nog zeggen dat je een gymnasium diploma hebt?
Wrijf het er maar lekker in

Nee, volgens mij wel want dat is mijn enige onvoldoende.
Oud 14-06-2007, 23:08
Verwijderd
Citaat:
AllureV schreef op 14-06-2007 @ 22:43 :
Ja.

Like; ik heb gymnasium met een 5 voor latijn en een 3 voor grieks..
Oud 15-06-2007, 07:29
Sieffie
Sieffie is offline
Ik moet nog tot juli wachten tot ik m'n cijfer hoor
Oud 15-06-2007, 10:57
Verwijderd
geslaagd, maar met een 4,4 voor latijn, dus een 6 gemiddeld *stond 6,8* whoeijsss
Oud 15-06-2007, 12:11
Subject
Subject is offline
8,6
Oud 15-06-2007, 12:38
Verwijderd
4.7 voor mn CE, 5 gemiddeld. Doen we het voor.
Oud 15-06-2007, 13:46
Sanctus
Sanctus is offline
9,6
Oud 16-06-2007, 01:45
Verwijderd
6,0 (Het gaat leuk om en om: slecht cijfer, vreselijk goed cijfer, slecht cijfer, asociaal goed cijfer en dan mijn cijfer, waar anderen misschien tevreden mee waren geweest, maar ik niet)
Oud 16-06-2007, 02:25
Magican
Magican is offline
4.2
Oud 16-06-2007, 08:53
Alan
Alan is offline
8,3
Oud 16-06-2007, 12:43
tinustijger
tinustijger is offline
Wooooow Sanctus! Gefeliciteerd! "U gaat klassieke talen studeren neem ik aan?"