Oud 10-03-2015, 06:43
-Marleen
-Marleen is offline
Ik slaap de laatste tijd heel slecht. Ik word ongeveer 5 keer per nacht wakker en s'ochtends ben ik alles behalve uitgerust. Ik weet niet wat de oorzaak is. Hebben jullie mss tips?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2015, 06:55
Elin3
Elin3 is offline
Is er iets anders de laatste tijd? Ander matras? Ander eetpatroon? Stress?
Oud 10-03-2015, 08:20
-Marleen
-Marleen is offline
Geen ander matras. Qua eetpatroon mss meer taarten, omdat iedereen tegelijk jarig is. En ik heb mss wel een beetje meer stress ja. Ik baal vooral van dingen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2015, 08:37
rensend
rensend is offline
Mischien is de tempratuur te koud of te warm
Met citaat reageren
Oud 10-03-2015, 18:49
Loezzel
Loezzel is offline
Kom je moeilijk in slaap nadat je 's nachts wakker bent geworden?
Oud 10-03-2015, 19:01
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Kom je moeilijk in slaap nadat je 's nachts wakker bent geworden?
Ja best wel. Als dan opnieuw wakker wordt vraag ik me altijd af hoe ik ooit weer in slaap heb kunnen vallen. Maar ik lig best wel een tijdje wakker ja.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 16:35
Loezzel
Loezzel is offline
Ik beeld me dan vaak een kaboutertje in die al mijn lichaamsdelen langsloopt. Als het goed is, ben je in slaap gevallen, nog voordat het kaboutertje je hele lijf is langsgelopen
Oud 11-03-2015, 17:29
Verwijderd
Doe je aan lichaamsbeweging?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 17:33
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Doe je aan lichaamsbeweging?
Bedoel je sporten? Ja, daar doe ik aan.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 17:42
Verwijderd
Genoeg? Elke dag een beetje? Hoevaak? Wat?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 18:16
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Genoeg? Elke dag een beetje? Hoevaak? Wat?
8uur in de week, daarnaast fiets ik elke dag 12km naar school heen en terug en ik loop ook nog wel eens hard. Verder heb ik nog gym op school, dus ik denk genoeg.

Ohja ik doe aan handbal en waterpolo.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 20:10
rensend
rensend is offline
Citaat:
8uur in de week, daarnaast fiets ik elke dag 12km naar school heen en terug en ik loop ook nog wel eens hard. Verder heb ik nog gym op school, dus ik denk genoeg.

Ohja ik doe aan handbal en waterpolo.
Ik woord al moe als ik er aan denk
Met citaat reageren
Oud 13-03-2015, 20:45
otacilio
otacilio is offline
Ik luister vaak rustgevende muziek voor het slapen, misschien kan dat je helpen. Ontspanning voor je naar bed gaat is altijd goed. Verder zorgen dat alles goed donker is!
Oud 13-03-2015, 22:27
Verwijderd
Al melatonine geprobeerd?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2015, 12:09
msmells
msmells is offline
Ik zou ook aanraden om vooral niet op je telefoon of je computer te gaan voordat je gaat slapen of als je wakker wordt.
Het licht dat een beeldscherm geeft remt namelijk een stof in je lichaam dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt.

Vaak als ik moeilijk in slaap kom, ga ik even schrijven of lezen (hoewel dit ook erg slecht voor je ogen is bij weinig licht), en val ik meestal binnen no-time in slaap..
Je zou eventueel ook even langs je huisarts kunnen gaan, die hebben vaak ook wel raad met dit soort dingen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2015, 21:18
Benj@min
Benj@min is offline
Hoi, biologisch gezien heeft je lichaam ritme nodig om in slaap te vallen en voldoening uit slaap te krijgen. Als tip zou ik je willen geven ga een week lang op dezelfde tijd naar bed en sta om een zelfde tijd op. Dan kan je lichaam een patroon ontwikkelen. Zoals al gezegd zijn beeldschermen inderdaad niet handig voorals je gaat slapen, lezen zou wel kunnen.
Wat je ook nog kan proberen zijn mindfullness oefeningen of ontspanningsoefeningen. Ik heb er wel een paar als je dat mocht willen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2015, 21:23
Elin3
Elin3 is offline
Marleen, is in slaap vallen of het wakker worden tussendoor het probleem?
Oud 16-03-2015, 19:31
Pluis
Pluis is offline
Ik heb zonet toevallig net een artikel gelezen met slaaptips (van dokters die daar onderzoek naar hebben gedaan) Misschien kun je er iets mee.

Slaaptips voor adolescenten

Hoeveel slaap heeft iemand nodig? Bekijk het slapen midden in de vakantie, als er geen wekker wordt gezet. Het aantal uren dat dan geslapen wordt en het ritme waarin zijn goede indicaties van de behoefte.

Zorg voor een regelmatig slaapritme, slaap in het weekend niet meer dan anderhalf uur uit ten opzichte van doordeweeks.

Drink geen caffeïnehoudende dranken na het avondeten.

Vermijd activerende activiteiten (sporten, studeren, gamen) een uur, liefst twee uur voor het slapengaan.

Stop beeldschermactiviteiten uiterlijk een uur voor het slapen gaan.

Dim het licht in de avond en zoek direct na het opstaan zoveel mogelijk licht op.
Oud 16-03-2015, 19:34
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Marleen, is in slaap vallen of het wakker worden tussendoor het probleem?
Meer het tussendoor wakker worden.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2015, 19:36
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Ik heb zonet toevallig net een artikel gelezen met slaaptips (van dokters die daar onderzoek naar hebben gedaan) Misschien kun je er iets mee.

Slaaptips voor adolescenten

Hoeveel slaap heeft iemand nodig? Bekijk het slapen midden in de vakantie, als er geen wekker wordt gezet. Het aantal uren dat dan geslapen wordt en het ritme waarin zijn goede indicaties van de behoefte.

Zorg voor een regelmatig slaapritme, slaap in het weekend niet meer dan anderhalf uur uit ten opzichte van doordeweeks.

Drink geen caffeïnehoudende dranken na het avondeten.

Vermijd activerende activiteiten (sporten, studeren, gamen) een uur, liefst twee uur voor het slapengaan.

Stop beeldschermactiviteiten uiterlijk een uur voor het slapen gaan.

Dim het licht in de avond en zoek direct na het opstaan zoveel mogelijk licht op.
Oh dankjewel. Het niet beeldschermen zien/niet sporten gaat niet lukken, caffeïne drink ik sowieso niet en met die vakantie/weekend tips ga ik iets doen .
Met citaat reageren
Oud 16-03-2015, 20:01
Pluis
Pluis is offline
hoe komt het dat het met beeldschermen niet lukt? Huiswerk? Ik merk dat het voor mij al helpt om mijn beeldscherm minder fel te zetten. Minder licht = meer slaap. En je kan altijd proberen om je huiswerk zo te plannen dat je éérst je computerhuiswerk doet, en dan pas het deel dat je op papier moet doen (je maakt mij namelijk niet wijs dat al het huiswerk tegenwoordig online moet).
Oud 16-03-2015, 21:25
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
hoe komt het dat het met beeldschermen niet lukt? Huiswerk? Ik merk dat het voor mij al helpt om mijn beeldscherm minder fel te zetten. Minder licht = meer slaap. En je kan altijd proberen om je huiswerk zo te plannen dat je éérst je computerhuiswerk doet, en dan pas het deel dat je op papier moet doen (je maakt mij namelijk niet wijs dat al het huiswerk tegenwoordig online moet).
'S avonds heb ik eigenlijk pas de tijd om echt achter een beeldscherm te zitten, dus dan kijk ik bijvoorbeeld nog even tv of een serie op mijn laptop. Of scrol ik door Instagram/Twitter op mijn mobiel. Computerhuiswerk heb ik eigenlijk helemaal niet, alleen mailtjes en documenten staan op de computer. Ik hoef niets te maken daarop
En ja ik zou met dat alles wss wel kunnen stoppen, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Want het is toch eigenlijk een rustig momentje voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2015, 21:45
Elin3
Elin3 is offline
Goeie tip Pluis, om je scherm minder! Ik probeer ook zelf als ik in bed nog even op mijn mobiel kijk om dan het licht aan te houden. Als ik mijn telefoon wegleg gaat het licht pas uit. Dan is het licht van mijn telefoon in verhouding niet super mega fel.
Oud 18-03-2015, 08:13
Verwijderd
Citaat:
Ik slaap de laatste tijd heel slecht. Ik word ongeveer 5 keer per nacht wakker en s'ochtends ben ik alles behalve uitgerust. Ik weet niet wat de oorzaak is. Hebben jullie mss tips?
Aids
Met citaat reageren
Oud 18-03-2015, 08:16
Verwijderd
F-lux downloaden voor je computer. Die past de kleur/helderheid aan van je scherm. Alles wordt een beetje gelig. Is beter voor je dan blauw licht. Ik heb narcolepsie dus ik heb geen tips. Ja; geen narcolepsie ontwikkelen.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten