Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2003, 20:08
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Shakeel schreef op 06-11-2003 @ 21:03:
Maak je niet druk Daevrem. Ze kunnen er ook niks aan doen dat zen o.a. Shawns muziek niet kunnen waarderen..

Hij komt nou eenmaal niet op mtv he

Grapjas,

Bewaar die bullcrap maar voor een ander.

Het meeste spul wat hier rondhangt luisterd naar muziek die amper op mtv komt.
Oud 06-11-2003, 20:10
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Ok denk die laatste zin maar weg dan.
Oud 06-11-2003, 20:12
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Shakeel schreef op 06-11-2003 @ 21:10:
Ok denk die laatste zin maar weg dan.
Wij kunnen er wel degelijk wat aan doen. Namelijk onze eigen weg gaan wat betreft muziek. En tjah, meningen verschillen. Maar Kurt Cobain afkraken vind ik te ver gaan.
Oud 06-11-2003, 20:15
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Uiteraard dude . Afkraken gaat inderdaad te ver en is nergens voor nodig. Wat betreft mr Cobain hij was gewoon geniaal. Maarja dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Oud 06-11-2003, 20:18
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Shakeel schreef op 06-11-2003 @ 21:15:
Uiteraard dude . Afkraken gaat inderdaad te ver en is nergens voor nodig. Wat betreft mr Cobain hij was gewoon geniaal. Maarja dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Omdat heel veel 'kindertjes' nirvana nu ook 'cool' zijn gaan vinden is het hele standpunt verandert. Dan mag een muziekliefhebber het niet meer waarderen want dan ben je een oetker oid
Oud 06-11-2003, 23:46
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 06-11-2003 @ 18:53:
Een nummer schrijven dat heel populair is heeft helemaal niets met geniaal zijn te maken.
Echte geniale muziek is zo complex en ingewikkeld dat het vreselijk is om naar te luisteren.
Wanneer een nummer/artiest aanslaat bij mensen EN voor een lange tijd bekend blijft lijkt me dat wel een goeie referentie om te kunnen zeggen dat het nummer of artiest geniaal was.
Waarom zou geniale muziek complex moeten zijn...Dat kan inderdaad wel, maar het blijft muziek: Het gaat niet om wat ik mooi of lelijk vind, maar muziek blijft een kunstvorm en er komt meer bij kijken dan complexiteit. Een complex nummer kan toch eveneens een gebrek hebben aan creativiteit wat het nummer heel wat minder geniaal maakt.
Oud 06-11-2003, 23:52
Carn
Carn is offline
je moet zelf geniaal zijn om geniale muziek leuk te vinden

for the record: ik ben geen fan van geniale muziek in die zin

Als muziek aanslaat dan is eerder een gevolg van trend/hype/tijdelijke interesse. Daarom blijven bepaalde klassieke muziekstukken overeind staan, vanwege de complexiteit. Geld ook voor bepaalde jazz klassiekers. Ik ken weinig mensen die nu nog dagelijks naar DJ paul elstak luisteren, of een gemiddelde 80ies band. (fans natuurlijk uitgezonderd).
Oud 07-11-2003, 00:14
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Carn schreef op 07-11-2003 @ 00:52:
Als muziek aanslaat dan is eerder een gevolg van trend/hype/tijdelijke interesse. Daarom blijven bepaalde klassieke muziekstukken overeind staan, vanwege de
complexiteit.Geld ook voor bepaalde jazz klassiekers.
Ik heb eigenlijk veel complexere klassieke muziek gehoord dan deze die het nu nog steeds doen. (Die complexe stukken zijn niet per defenitie slecht natuurlijk, integendeel, sommige zijn inderdaad ontzettend knap. Geniale muziek is breder dan enkel de muziek die blijft aanslaan bij mensen)

jazz klassiekers...Take five bijvoorbeeld. Volgens mij is dit een klassieker omdat er een vernieuwende maatsoort werd gebruikt in jazzmuziek. Creativiteit dus (in combinatie met complexiteit)
Min of meer geld dit ook voor andere jazznummers, of muziek in het algemeen. Muziek hoort een bepaalde sfeer/gevoel op te roepen en met enkel complexiteit bereik je dit doel zelden.
Complexiteit is slechts optioneel (of soms zelfs niet aan de orde) om geniale muziek tot stand te brengen.

Laatst gewijzigd op 07-11-2003 om 00:17.
Oud 07-11-2003, 00:18
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Droyd schreef op 07-11-2003 @ 00:46:
Wanneer een nummer/artiest aanslaat bij mensen EN voor een lange tijd bekend blijft lijkt me dat wel een goeie referentie om te kunnen zeggen dat het nummer of artiest geniaal was.
Waarom zou geniale muziek complex moeten zijn...Dat kan inderdaad wel, maar het blijft muziek: Het gaat niet om wat ik mooi of lelijk vind, maar muziek blijft een kunstvorm en er komt meer bij kijken dan complexiteit.
Als een nummer/artiest aanslaat bij mensen EN voor een lange tijd bekend blijft zegt dat helemaal niets over de muziek zelf. Hoe kun je dan wat over de complexiteit, genialiteit, creativiteit van de muziek zeggen? Misschien is die persoon dan geniaal dat hij het voor elkaar krijgt met muziek mensen zo lang te entertainment maar dat wil nog niet zeggen dat hij een geniaal muzikant is en dat zijn muziek geniaal is.

Geniale muziek hoeft niet per se complex te zijn. Soms is hele simpele muziek op een geniale wijze toch erg complex. Denk aan een compositie van J.S. Bach, bijvoorbeeld de Goldberg variations. De melodie en het ritme lijkt op het eerste gezicht heel simpel. Op dat gebeid is er maar weinig variatie en alles wordt op een klavecimbel/piano gespeeld. Nothing Fancy. Maar als je nu de harmonie-en en de contrapunctuele elementen gaat bekijken kom je tot de ontdekken dat deze nagenoeg perfect is. En dan 30 variaties lang.

En complexe muziek heeft veel elementen, veer veranderingen, veel subtiliteiten en verborgen thema's/motieven/wat dan ook. Er is gewoon veel meer ruimte voor creativiteit en er worden ook meer eisen gesteld aan je creativiteit.

Citaat:
Een complex nummer kan toch eveneens een gebrek hebben aan creativiteit wat het nummer heel wat minder geniaal maakt.
Een complex nummer zal altijd meer gebreken, of elementen waar wat op aan te spreken of aan te verbeteren valt, bevatten. Dat is juist omdat het complex is. De schrijver heeft meer keuzes moeten maken en de kans is dus groter dat hij een grotere gemaakt heeft. Op een hedendaags, uit de tmf dagtop5, gegrepen nummer zou ik werkelijk niets kunnen verbeteren, ik zou er alleen elementen aan toe kunnen voegen en het te lang maken en het zo 'radiounfriendly' maken. Als ik een CD van John Coltrane pak en de solo's beluister dan zullen er wel enkele momenten komen waarvan ik denk 'dat had ik anders gedaan". Dat wil niet zeggen dat ik gelijk heb of dat ik het nummer echt beter kan maken. En het wil al helemaal niet zeggen dat ik genialer ben dan Coltrane(haha) maar toch kun je op een complex stuk meer aanmerken dan op een simpel stuk.

Trouwens zijn de schrijvers van die popliedjes ook geniaal bezig, ze zijn geniaal in het vernietigen van de muziekkunst en de talentvolle nieuwe generatie te verzieken.

Elementen waarop aan te spreken valt heeft dus helemaal niets met genialiteit te maken.

Iedereen kent Pachelbel canon in D majeur, een nummer waarin een cheesy melodie enkele keren wordt herhaald en gespeeld wordt door verschillende instrumenten. Creativiteit en complexiteit ontbreken totaal, maar iedereen kent het. Bijna niemand kent Alexander Scriabin(Skryabin). Zijn stijl evolueerde binnen 31 jaar op revolutionaire manier van Chopinesque romantische piano naar pre-Schonberg atonaliteit. Zijn muziek is totaal uniek, bizar en indrukwekkend. Ik heb geen definitie van genialiteit maar twee dingen zijn het in iedergeval niet: Populairiteit en invloed hebben op andere muzikanten.
Oud 07-11-2003, 00:38
konflict
konflict is offline
haha

dude je bent echt geniaal met je gehatseflats over componisten en je overtuigingen
Oud 07-11-2003, 00:43
Daevrem
Daevrem is offline

Serieuse discussie is niet mogelijk hier? Dit forum heeft als enkel doel een aantal opsommingstopics te herbergen? Ik wil gewoon weten wat voor interessante dingen andere mensen te zeggen hebben.
Oud 07-11-2003, 06:08
Skinless
Skinless is offline
sorry maar het enige dat het doet is mij moe maken van het lezen
Oud 07-11-2003, 18:19
reel big bram
reel big bram is offline
Weet ik zo niet maar vind Stevie Ray Vaughan wel heel erg goed en de gitariust die above me van rufio heeft ingespeeld kan het ook !!!

Bram O
Oud 08-11-2003, 14:44
dortpimp
dortpimp is offline
mike kroeger van nickelback natuurlijk...!
Oud 08-11-2003, 16:34
Verwijderd
Ook Ritchie Blackmore kan mij trouwens enorm boeien.
Oud 08-11-2003, 17:29
yuck fou
yuck fou is offline
ik weet nie hoe ze heten maar de gitaristen van de bands silverchair en inme vind ik oowk helemaal geweldig en kurt cobain.
Oud 09-11-2003, 00:26
Ragnar
Ragnar is offline
Kerry King/Jeff Hannemann - Slayer
Ihsahn - Emperor
Dave Murray/Adrian Smith - Iron Maiden
Alexi Laiho - Children Of Bodom
Michael Angelo (beestachtig, die gast speelt gewoon op gitaren met 4 halzen op een tempo dat gewoon niet te filmen is )
Oud 09-11-2003, 10:37
ratsja
ratsja is offline
steve vai
roger waters ook niet vergeten he
Oud 09-11-2003, 11:15
Verwijderd
downing
tipton
denner
shermann
shelton
laRocque
Oud 11-11-2003, 21:55
Brutus
Brutus is offline
kerel er valt niet te discussieren over wie welke gitarist goed vind.
en als jij vraagt welke gitaristen goed zijn geeft ieder zijn eigen mening.

als je geen gitaar speelt weet je t al helemaal niet meer en vind je alles wat mooi klinkt goed.

Ik weet dat Steve Vai heel goed is. Maar sorry ik vind zijn muziek na 5minuten geen ene ruk meer aan.dat is MIJN mening.
Frusciante speelt heel erg simpel, maark daar kan ik langer naar luisteren. je moet gewoon geen commentaar hebben op mensen die er misschien minder dan jou vanaf weten. En over smaak valt sowieso niet te discussieren.

Ik luister liever frusciante.
dat wil niet zeggen dat ik vai slecht vind. maar ik vind de muziek van frusciante een maal leuker. ( wil niet zeggen dat ik vai niet mooi vind spelen )

en ik weet zelf ook als gitarist dat vai meer techniek bezit dan frusciante. op zo'n moment denk je dan van : NOU EN?
Oud 11-11-2003, 22:04
Verwijderd
Goede gitaristen uit Nederland vind ik o.a. Jan Akkerman (Brainbox, Focus), Elco Gelling (Cuby and the Blizzards) en Edward van Halen.
Oud 11-11-2003, 22:27
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Rambo schreef op 11-11-2003 @ 22:55:
Maar sorry ik vind zijn muziek na 5minuten geen ene ruk meer aan.dat is MIJN mening.
En je gebrek.

Citaat:

en ik weet zelf ook als gitarist dat vai meer techniek bezit dan frusciante. op zo'n moment denk je dan van : NOU EN?
Dus met je smaak kun jij bepalen wie de beste gitarist is. Weet je, jouw smaak is totaal irrelevant. Als je het analiseert zie je dat bijv. Steve Vai op alle (muzikale) fronten van Frusciante 'wint'. Ik ben ook niet z'n groot fan van Vai, te zappians, maar zoiets als beste gitarist is voor het grootste deel empirisch te bepalen. En dat heeft niets met techniek te maken(altijd dat gezeik over techniek, dat hoor je nooit over klassieke muziek). De voorkeur tussen de allergrootsten wordt natuurlijk bepaald door je persoonlijke smaak.

Weet je, smaak is maar een illusie, een soort mentale barriere. Elk mens kan elke soort muziek mooi vinden.

Ik heb Frusciante aardig wat ongeinspireerde solo's horen spelen. En als hij dat niet doet vult hij de achtergrond op met (totaal betekenisloze) popharmonie waar niets interresants in gebeurd en totaal voorspelbaar is. Het enige leuke wat ik ooit van Frusciante gehoord heb is de solo van Scar Tissue. Hij zal vast wel meer leuke dingen gedaan hebben maar ik koop hun CDs niet dus ik hoor alleen (per ongeluk) hun singles op MTV.

Het kan best dat je je niet zo voor muziek interreseert en dat je er wel erg veel van geniet, zo op z'n tijd. En je hebt geen zin om je in alle genres te verdiepen. Het is immers vermaak en tijdverdrijf. Fijn voor je, zo bekijkt bijna iedereen het. Maar kom dan niet hier claimen dat Frusciante 'de' beste gitarist is(dat zeg jij dan wel niet, maar anderen wel) en dat ik m'n mond maar moet houden.
Oud 11-11-2003, 22:29
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 11-11-2003 @ 23:27:
En je gebrek.

Dus met je smaak kun jij bepalen wie de beste gitarist is. Weet je, jouw smaak is totaal irrelevant. Als je het analiseert zie je dat bijv. Steve Vai op alle (muzikale) fronten van Frusciante 'wint'. Ik ben ook niet z'n groot fan van Vai, te zappians, maar zoiets als beste gitarist is voor het grootste deel empirisch te bepalen. En dat heeft niets met techniek te maken(altijd dat gezeik over techniek, dat hoor je nooit over klassieke muziek). De voorkeur tussen de allergrootsten wordt natuurlijk bepaald door je persoonlijke smaak.

Weet je, smaak is maar een illusie, een soort mentale barriere. Elk mens kan elke soort muziek mooi vinden.

Ik heb Frusciante aardig wat ongeinspireerde solo's horen spelen. En als hij dat niet doet vult hij de achtergrond op met (totaal betekenisloze) popharmonie waar niets interresants in gebeurd en totaal voorspelbaar is. Het enige leuke wat ik ooit van Frusciante gehoord heb is de solo van Scar Tissue. Hij zal vast wel meer leuke dingen gedaan hebben maar ik koop hun CDs niet dus ik hoor alleen (per ongeluk) hun singles op MTV.

Het kan best dat je je niet zo voor muziek interreseert en dat je er wel erg veel van geniet, zo op z'n tijd. En je hebt geen zin om je in alle genres te verdiepen. Het is immers vermaak en tijdverdrijf. Fijn voor je, zo bekijkt bijna iedereen het. Maar kom dan niet hier claimen dat Frusciante 'de' beste gitarist is(dat zeg jij dan wel niet, maar anderen wel) en dat ik m'n mond maar moet houden.
jij typt te lange teksten, dan wordt het niet interessant om te lezen
Oud 11-11-2003, 22:33
Daevrem
Daevrem is offline
Hij quote een hele lap text nutteloos terwijl dat niet nodig is.

Jouw bericht, hoe kort dan ook, is ook totaal oninterresant, ononderbouwd en kan enkel falen in z'n doel, als het dan al heeft.

En ik kan het weten want in tegenstelling tot jij heb ik jouw post wel gelezen. Je kunt toch gewoon niet bot zeggen dat iemand geen verstand van muziek heeft en z'n mening daardoor irrelevant is? Nee, dat is respectloos, vandaar dat ik dus echt wat zinvols typ, uit respect voor de andere gebruikers van dit forum.
Oud 11-11-2003, 22:35
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 11-11-2003 @ 23:27:
En je gebrek.

gast als je de moeite niet doet om de muziek van Frusciante te horen oordeel dan niet....
Ik vind die knaap persoonlijk geniaal, en ik kan alles luisteren van Nigger Song tot A Fall Thru the Ground (mijn favoriet) en zelfs zijn cover van Come As You ARe is geweldig (maar dat is eerder doordat ie zo belachelijk is)....

en oja aangezien ik nu toch bezig ben... je spreekt jezelf tegen, iemand aardig wat ongeinspireerde solo's horen spelen, maar alleen de muziek kennen van (per ongeluk) gehoorde singles op MTV... tsjah knul ga maar lekker slapen
Oud 11-11-2003, 22:40
Daevrem
Daevrem is offline
De oude singles van hen hadden wel solos.

Beter lezen.
Oud 11-11-2003, 22:42
Brutus
Brutus is offline
hey daevrem mijn gebrek aan wat?

en sorry steve vai wint echt niet op ALLE fronten met gitaar spelen van frusciante

ik heb de "superieure" album van vai. Passion & Warfare.
en ik heb het vaak beluisterd. hij doet moelijke dingen..
nou en??? als ik vind dat frusciante mooiere muziek speelt, vind ik dat. en ik ben zo te zien niet de enige.

en als je alleen de singles op mtv "per ongeluk" kijkt, zegt t al genoeg dat je nauwelijks iets kent over frusciante
Oud 11-11-2003, 22:43
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 11-11-2003 @ 23:40:
De oude singles van hen hadden wel solos.

Beter lezen.
vertel mij wat...
En ik heb prima gelezen, toch vind ik dat je niet kan oordelen op singles die je (per ongeluk) ziet... Want het mag voor jou ongeinspireerd lijken, check dan maarres wat live video's (en het liefst niet van de tijd vlak voordat John de band verliet vanwege ze dope, die zijn ietwat anders geinspireerd dan jij kan waarderen denk ik)

Enne beste gitarist... Hillel Slovak doet daar ook wel een gooi naar, die gast was vet...
Oud 11-11-2003, 22:44
Brutus
Brutus is offline
jah hillel was vet
Oud 11-11-2003, 22:46
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
en om er ff wat dieper op in te gaan

jij zegt dat smaak irrelevant is...
techniek is net zo irrelevant, iemand mag de technisch moeilijkste capriolen uithalen,.... als het zo saai als mijn tantes reet is, dan is die gast niet de beste gitarist... en als je het zo bekijkt is alles irrelevant en is het eigenlijk totaal smaakgebonden... net zoals waarom de ene wel van zuurkool met ananas houd en de ander niet.
Oud 11-11-2003, 22:51
Daevrem
Daevrem is offline
Je zegt het zelf al. Je luistert naar Vai en hoort alleen moeilijke dingen. Daar gaat de muziek helemaal niet over.

Dat is jouw gebrek.

En als ik Frusciante hoor hoor ik ongeinspireerde popmuziek.

Dat is mijn gebrek en ik denk dat die meer te rechtvaardigen is.

Ja ik ken niet al het werk van Frusciante, ik zei dat zelf al dus geen nood, dat heb ik in mijn mening al ingecalculeerd. Ik kan aan die singles van ze al horen dat hij gewoon niet de potentie heeft om een van de groten der aarde te zijn, hij mist finesse, intonatie en articulatie. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat op de singles van de RHCP zo goed kan verbergen.

En dit is geen discussie over smaak want dan is het simpel en is Frusciante een hele grote, veel groter dan Vai en de redenen hiervan zijn natuurlijk duidelijk.

Voor mij is er zelfs een verschil tussen het mooi vinden en het horen of iemand een goede muzikale prestatie neerzet. Ik zal geen obscure voorbeelden aanhalen maar als mij zoiets overkomt dan wil ik die artiest leren begrijpen, zijn muziek snappen want ik zie de potentie die die muziek heeft. Ja dat kost moeite maar dat is het waard.
Oud 11-11-2003, 22:53
Verwijderd
Oh men.. sommige mensen hebben echt hobbies nodig.
Oud 11-11-2003, 22:56
harrie84
harrie84 is offline
Citaat:
eXo schreef op 11-11-2003 @ 23:53:
Oh men.. sommige mensen hebben echt hobbies nodig.
Oud 11-11-2003, 22:56
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Inf3sted Funk schreef op 11-11-2003 @ 23:46:
techniek is net zo irrelevant, iemand mag de technisch moeilijkste capriolen uithalen
Jezus, je ziet techniek als een clownsact. Dat is wel erg achterhaald. Het gaat er enkel om dat het instrument je geen beperkingen oplegt. Het instrument verdrijnt dan en je speelt de muziek rechtstreeks. Lees maar eens wat bijvoorbeeld Franz Liszt erover zei. Dat argument van je is eeuwen geleden al weerlegt. Alhoewel er wel mensen zijn die een hele goede techniek hebben en kutmuziek maken, maar dan is hun techniek vooral erg beperkt.

Als jij de techniek hebt om de moeilijkste capriolen uit te halen kun je alles spelen op elke manier die je zou willen wensen. Je kunt je diepste emotie in je spel leggen. Je kunt een noot op 1000 verschillende manieren spelen. Dat is de kracht van techniek. Zonder kun je gewoon helemaal niets. Waarom zouden anders de grootste muzikanten uit de geschiedenis anders z'n enorme technische vaardigheid hebben? Toeval? Lijkt me niet.
Oud 11-11-2003, 22:58
Brutus
Brutus is offline
daevrem ik vind vai persoonlijk beter dan frusciante...
maar daar heeft t nu weinig mee te maken. t is gewoon een zinloze discussie

maar ik ken gitaristen die beter dan vai zijn. en zeker jij ook.
maar het gaat nu gewoon om dat jij je gaat bemoeien omdat sommige mensen frusciante de beste gitarist vinden.
daar heb jij gewoon niks over te zeggen.

Ik vind geen 1 nummer van frusciante mooier dan The Audience is listening, of van For The Love Of God. Dan hebben we het niet een over Crossroads.

en wat jij ongeinspireerd noemt zien sommige mensen misschien anders?

Een goede gitarist is iemand als hij zijn publiek kan laten genieten van zijn muziek vind ik. En als frusciante dat kan bij veel mensen, Dan is hij toch ook een goede gitarist???
Oud 11-11-2003, 22:58
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 11-11-2003 @ 23:51:
Je zegt het zelf al. Je luistert naar Vai en hoort alleen moeilijke dingen. Daar gaat de muziek helemaal niet over.

Gast dat zeg ik helemaal niet leer L-E-Z-E-N

Citaat:
En als ik Frusciante hoor hoor ik ongeinspireerde popmuziek.

Dat is mijn gebrek en ik denk dat die meer te rechtvaardigen is.

Ja ik ken niet al het werk van Frusciante, ik zei dat zelf al dus geen nood, dat heb ik in mijn mening al ingecalculeerd. Ik kan aan die singles van ze al horen dat hij gewoon niet de potentie heeft om een van de groten der aarde te zijn, hij mist finesse, intonatie en articulatie. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat op de singles van de RHCP zo goed kan verbergen.

En dit is geen discussie over smaak want dan is het simpel en is Frusciante een hele grote, veel groter dan Vai en de redenen hiervan zijn natuurlijk duidelijk.

Voor mij is er zelfs een verschil tussen het mooi vinden en het horen of iemand een goede muzikale prestatie neerzet. Ik zal geen obscure voorbeelden aanhalen maar als mij zoiets overkomt dan wil ik die artiest leren begrijpen, zijn muziek snappen want ik zie de potentie die die muziek heeft. Ja dat kost moeite maar dat is het waard.
enne over dit laatste stukje...
Probeer je nu je eigen slappe geouwehoer te verbergen met rare zinnen en "moeilijke" woorden...

Muziek luister je en dat dig je ofniet...
"ik wil de diepere potentie kennen die de muziek heeft"
ouwehoer niet als een stonede hippie

Voor mij is er ook een verschil tussen mooi vinden en het kunnen horen of iemand goede technische shit neerzet... En dan/?

Ben ik toch eerder geneigd naar wat ik mooi vind... iedereen denk ik, en dan kan ik wel objectief denken van goh gitarist 1 vind ik mooi, maar gitarist 2 overtreft hem kwa techniek dus die ik beter, dat vind ik niet waar. Gitarist 2 overtreft misschien kwa techniek, maar je hebt ook nog zaken als creativiteit en orginaliteit, muziek is nietemin de kunst van het weglaten. Als iemand een supersimpel basloopje neerzet, maar met een ongelovelijke vette groove, dan vind ik dat vetter, als een gigantisch gecompliceerde solo in een toonsoort en toonladder die een normale sterveling amper kan uitspreken.
Oud 11-11-2003, 23:00
Daevrem
Daevrem is offline
Nee, dat is helemaal niet waar. Dat maakt zo iemand een goede entertainer, niet een betere muzikant. En dat geld voor alle kunstvormen. Je kunt mensen leren het meest belachelijke enorm mooi te vinden. Er zijn hier zat voorbeelden van. Ik kan eigenlijk niet geloven dat er nog steeds mensen zijn die populariteit gelijk stellen aan kwaliteit. Je ziet, maar goed dat we deze discussie voeren.
Oud 11-11-2003, 23:01
Brutus
Brutus is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------

Dat was voor mij bedoeld infested
Oud 11-11-2003, 23:02
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 11-11-2003 @ 23:56:
Jezus, je ziet techniek als een clownsact. Dat is wel erg achterhaald. Het gaat er enkel om dat het instrument je geen beperkingen oplegt. Het instrument verdrijnt dan en je speelt de muziek rechtstreeks. Lees maar eens wat bijvoorbeeld Franz Liszt erover zei. Dat argument van je is eeuwen geleden al weerlegt. Alhoewel er wel mensen zijn die een hele goede techniek hebben en kutmuziek maken, maar dan is hun techniek vooral erg beperkt.

Als jij de techniek hebt om de moeilijkste capriolen uit te halen kun je alles spelen op elke manier die je zou willen wensen. Je kunt je diepste emotie in je spel leggen. Je kunt een noot op 1000 verschillende manieren spelen. Dat is de kracht van techniek. Zonder kun je gewoon helemaal niets. Waarom zouden anders de grootste muzikanten uit de geschiedenis anders z'n enorme technische vaardigheid hebben? Toeval? Lijkt me niet.
gast... dit verhaaltje voor het slapen gaan was leuk, beetje stoken en kijken wat eruit komt... maar jij lijkt mij niet te begrijpen, en niemand begrijpt jou met dat gewauwel van je... laat je nakijken of stop met drugs...
Oud 11-11-2003, 23:03
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Rambo schreef op 12-11-2003 @ 00:01:
quote:

---------------------------------------------------------------------------------

Dat was voor mij bedoeld infested
hehe, dat zie ik nu pas... Het kwam na mijn post, en tsjah ik d8 dat het op mij sloeg, kan ook wel ik had het in mij post ook over techniek etc... blaat... deze discussie suckt echt
Oud 11-11-2003, 23:03
harrie84
harrie84 is offline
Tom Delonge () van Blink 182
Oud 11-11-2003, 23:05
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
harrie84 schreef op 12-11-2003 @ 00:03:
Tom Delonge () van Blink 182

ik snap je daevrem
Oud 11-11-2003, 23:10
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Inf3sted Funk schreef op 11-11-2003 @ 23:58:
Voor mij is er ook een verschil tussen mooi vinden en het kunnen horen of iemand goede technische shit neerzet... En dan?
Nee, geen technisch gepriel. De artisieke prestatie.

Voor mij is er wel heel veel verschil. Ik zie muziek niet als entertainment maar als kunstvorm.

En dat gelul over moeilijke woorden vind ik maar onzin, ik probeer het al zo simpel mogelijk te houden door kritieken die ik gehad heb en ik ben verdomme iemand met een mavo opleiding. Ik ken dus niet eens moeilijke woorden.

Om maar eens een voorbeeld te noemen, voor zover dat nut heeft. Alexander Scriabin, hij was een russische componist die vooral voor piano schreef. In het begin leek zijn stijl erg op die van Chopin(die ken je toch wel hoop ik). Binnen 32 jaar berijkte hij een soort van atonaliteit(dus niet 7-tonige muziek) in z'n muziek en dit voor Schonberg(die er historisch gezien mee begon). Zijn muziek is erg indrukwekkend. Hij nam muziek erg serieus, veer erger dan mij. Hij was ook geinspireerd door de theologie van Helena Petrovna Blavatsky. Hij was dus een erg merkwaardig persoon. Echt een exentriek genie. Z'n muzikale stijl eindigde dus atonaal. Dit was een stijl waarin hij de harmonische functies van het romantisme erg ver en op unieke manier doorvoerde. De harmonische verbanden waren dus erg subtiel, erg genieus. Zijn muziek lijkt op geen andere componist en is totaal uniek. Nu probeer ik zijn muziek te begrijpen, dat lukt tot nu toe aardig en er gaat eigenlijk een wereld voor me open. Het geeft je gewoon nieuwe inzichten over wat je kunt doen met tonen.

Ik hoop dat dat te begrijpen was, sorry maar ik heb niet de vaardigheden om dit nu zo makkelijk uit te leggen. Het komt er op neer dat zijn muziek raar, uniek en(dus) geniaal is maar om diezelfde rede erg ontoegankelijk.
Oud 11-11-2003, 23:11
harrie84
harrie84 is offline
freakshow hier!
Oud 11-11-2003, 23:14
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Rambo schreef op 12-11-2003 @ 00:05:
ik snap je daevrem
Dat was vast een grapje.

Nee, ik snap jullie wel. Ik heb vaak van dit soort discussies en het lijkt er altijd op dat ik tegen een betonnen muur praat, dat frustreert me maar ik geef het niet op. Ik heb veel moeite gedaan om mijn muzieksmaak en mijn mening over muziek te vormen, ik zie het ook als een soort levenstaak.

Ik gebruik geen drugs, geen alcohol en gebruik nauwelijks caffeine. Mijn gebrabel komt enkel voort uit veel muziek luisteren, spelen, analyseren en er veel over lezen.

Ik vind het alleen nogal vervelend dat sommige mensen denken dat dit forum enkel dient als opsomming voor; welk nummer je luistert, welke CD je het laatst gekocht hebt, welk concert je het laatst bezoekt hebt enz. Er mag best wel wat meer discussie zijn.

Laatst gewijzigd op 11-11-2003 om 23:16.
Oud 11-11-2003, 23:14
Brutus
Brutus is offline
nou daevrem , slaap lekker

ik snap wel wat je allemaal bedoelt hoor, en ik vind vai ook een betere gitarist.

maar ik ben het er alleen niet mee eens dat jij dan kritiek hebt op mensen die frusciante de beste vinden

mijn favo gitarist is eric clapton.
en als jij zegt dat jij vai de beste gitarist vind, dan ga ik jou ook geen kritiek geven. t is gewoon je mening.
Oud 11-11-2003, 23:18
Brutus
Brutus is offline
ja idd, en ik vond dit wel een nuttige discussie
Oud 11-11-2003, 23:58
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Rambo schreef op 12-11-2003 @ 00:18:
ja idd, en ik vond dit wel een nuttige discussie
Same here. Ik heb bewust me even teruggehouden opdat het topic niet helemaal ging omslaan in iets wat merendeel niet zou kunnen op prijs stellen.

Ik snap niet volledig wat je bedoeld Daevrem, maar ik meen wel te voelen waar je naartoe wil. Ik heb wat nummers afgehaald van artiesten die je genoemd hebt (Alexander Scriabin) Ik ken niet genoeg van muziek om het ten volle te kunnen apprecieren maar ik geniet er wel steeds meer van dus je post was niet zo nutteloos zoals de meesten beweerden.
Maar wat ik me afvraag is, als je je niet baseert op smaak of techniek (wat ikzelf ook foute pijlers vind), hoe weet je dan wie de beste gitarist zou zijn? Ikzelf heb ook vaak een absolute overtuiging, ongeacht mijn smaak, welke muziek beter is. Ik heb echter geen idee waarop ik deze overtuiging baseer. Hoe weet je zeker dat de beste muzikanten volgens jou niet bepaald worden door jou smaak?
Oud 12-11-2003, 00:21
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
volgens mij heb ik al een keer gereageerd op dit topic, en ik blijf bij mijn standpunt dat ik (aangaande mijn lijstje) gitaristen die vernieuwend bezig zijn in het lijstje 'beste' wil scharen.

Je kunt technisch zo uber zijn, maar als je er niks interessanters dan toonladders op turbo speed uitpoepen mee doet is die techniek eigenlijk overbodig.
Oud 12-11-2003, 00:23
Daevrem
Daevrem is offline
Ja ik weet dat het tricky is, het blijft gevoel dat je probeert te verklaren.

Je kunt op gitaar bijvoorbeeld kijken naar de vibratotechniek. Is deze constant in amplitude, ritme enz. Je kunt kijken naar hoe de note gespeeld worden, zoals ik al gezegd heb kun je een noot op wel 1000 verschillende manieren spelen(articularen), denk hierbij aan technieken als vibrato, naat de noot toe 'sliden', hard spelen, zacht spelen, legato, staccato, overtonen dmv flageoletten(harmonics) enz. Welke je in welke situatie gebruikt blijft natuurlijk een kwestie van 'smaak' maar een goede gitarist(of saxefonist, violist) gebruikt er bijvoorbeeld veel. Hier kun je toch enkel tot de conclusie komen dat techniek de muzikaliteit versterkt.

Persoonlijk ben ik dus ook een fan van complexe muziek. En het kunnen spelen van snelle passages zorgt er gewoon voor dat je meer noten in minder tijd kunt priegellen. Maar het zorgt er ook voor dat je bij een belangrijke noot, die in het stuk een belangrijke harmonische functie heeft bijvoorbeeld, nuanceren of subtiliseren of extra kleur en karakter geven door noten er voor of achter eraan toe te voegen. Je kunt hiervan duizenden voorbeelden vinden in bijna elke muziekvorm. Een hele mooie muzikale melodielijn kun je vervangen door een paar noten welke eigenlijk de kern zijn van de melodielijn zelf maar muzikaliteit missen.

Met techniek kun je dus complexere muziek spelen en in complexere muziek kun je meer creative dingen doen.

En over Scriabin, ik doelde in de tekst hierboven vooral op Sonata 7 en Sonata 10. Die vind ik zelf het mooist. Maar Sonata 6 t/m 10 zijn Scriabins laatste werken(op wat kleine dingetjes na) en zijn semi-atonaal.

Trouwens is mijn favorite gitarist helemaal niet Steve Vai maar Shawn Lane(voor de goede orde). Shawn Lane was een wonder, een niet te bevatten wonder. Ik kan het niet in woorden uitdrukken. Voor info over hem www.tarsun.net
Maar Shawn Lane is weer niet m'n favorite jazzgitarist of favorite bluesgitarist of favorite flamencogitarist, tja...

Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 00:27.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten