Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
We know that the world will hate this..
|
![]() |
||
Citaat:
Omdat heel veel 'kindertjes' nirvana nu ook 'cool' zijn gaan vinden is het hele standpunt verandert. Dan mag een muziekliefhebber het niet meer waarderen want dan ben je een oetker oid ![]()
__________________
We know that the world will hate this..
|
![]() |
||
Citaat:
Waarom zou geniale muziek complex moeten zijn...Dat kan inderdaad wel, maar het blijft muziek: Het gaat niet om wat ik mooi of lelijk vind, maar muziek blijft een kunstvorm en er komt meer bij kijken dan complexiteit. Een complex nummer kan toch eveneens een gebrek hebben aan creativiteit wat het nummer heel wat minder geniaal maakt.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
|
![]() |
|
je moet zelf geniaal zijn om geniale muziek leuk te vinden
![]() for the record: ik ben geen fan van geniale muziek in die zin ![]() Als muziek aanslaat dan is eerder een gevolg van trend/hype/tijdelijke interesse. Daarom blijven bepaalde klassieke muziekstukken overeind staan, vanwege de complexiteit. Geld ook voor bepaalde jazz klassiekers. Ik ken weinig mensen die nu nog dagelijks naar DJ paul elstak luisteren, of een gemiddelde 80ies band. (fans natuurlijk uitgezonderd).
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
|
![]() |
||
Citaat:
jazz klassiekers...Take five bijvoorbeeld. Volgens mij is dit een klassieker omdat er een vernieuwende maatsoort werd gebruikt in jazzmuziek. Creativiteit dus (in combinatie met complexiteit) Min of meer geld dit ook voor andere jazznummers, of muziek in het algemeen. Muziek hoort een bepaalde sfeer/gevoel op te roepen en met enkel complexiteit bereik je dit doel zelden. Complexiteit is slechts optioneel (of soms zelfs niet aan de orde) om geniale muziek tot stand te brengen.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Laatst gewijzigd op 07-11-2003 om 00:17. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Geniale muziek hoeft niet per se complex te zijn. Soms is hele simpele muziek op een geniale wijze toch erg complex. Denk aan een compositie van J.S. Bach, bijvoorbeeld de Goldberg variations. De melodie en het ritme lijkt op het eerste gezicht heel simpel. Op dat gebeid is er maar weinig variatie en alles wordt op een klavecimbel/piano gespeeld. Nothing Fancy. Maar als je nu de harmonie-en en de contrapunctuele elementen gaat bekijken kom je tot de ontdekken dat deze nagenoeg perfect is. En dan 30 variaties lang. En complexe muziek heeft veel elementen, veer veranderingen, veel subtiliteiten en verborgen thema's/motieven/wat dan ook. Er is gewoon veel meer ruimte voor creativiteit en er worden ook meer eisen gesteld aan je creativiteit. Citaat:
Trouwens zijn de schrijvers van die popliedjes ook geniaal bezig, ze zijn geniaal in het vernietigen van de muziekkunst en de talentvolle nieuwe generatie te verzieken. Elementen waarop aan te spreken valt heeft dus helemaal niets met genialiteit te maken. Iedereen kent Pachelbel canon in D majeur, een nummer waarin een cheesy melodie enkele keren wordt herhaald en gespeeld wordt door verschillende instrumenten. Creativiteit en complexiteit ontbreken totaal, maar iedereen kent het. Bijna niemand kent Alexander Scriabin(Skryabin). Zijn stijl evolueerde binnen 31 jaar op revolutionaire manier van Chopinesque romantische piano naar pre-Schonberg atonaliteit. Zijn muziek is totaal uniek, bizar en indrukwekkend. Ik heb geen definitie van genialiteit maar twee dingen zijn het in iedergeval niet: Populairiteit en invloed hebben op andere muzikanten. |
![]() |
|
Kerry King/Jeff Hannemann - Slayer
Ihsahn - Emperor Dave Murray/Adrian Smith - Iron Maiden Alexi Laiho - Children Of Bodom Michael Angelo (beestachtig, die gast speelt gewoon op gitaren met 4 halzen op een tempo dat gewoon niet te filmen is ![]()
__________________
Hou je bek of ik stop mijn lul erin.
|
![]() |
|
kerel er valt niet te discussieren over wie welke gitarist goed vind.
en als jij vraagt welke gitaristen goed zijn geeft ieder zijn eigen mening. als je geen gitaar speelt weet je t al helemaal niet meer en vind je alles wat mooi klinkt goed. Ik weet dat Steve Vai heel goed is. Maar sorry ik vind zijn muziek na 5minuten geen ene ruk meer aan.dat is MIJN mening. Frusciante speelt heel erg simpel, maark daar kan ik langer naar luisteren. je moet gewoon geen commentaar hebben op mensen die er misschien minder dan jou vanaf weten. En over smaak valt sowieso niet te discussieren. Ik luister liever frusciante. dat wil niet zeggen dat ik vai slecht vind. maar ik vind de muziek van frusciante een maal leuker. ( wil niet zeggen dat ik vai niet mooi vind spelen ) en ik weet zelf ook als gitarist dat vai meer techniek bezit dan frusciante. op zo'n moment denk je dan van : NOU EN?
__________________
Appelmoes
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Weet je, smaak is maar een illusie, een soort mentale barriere. Elk mens kan elke soort muziek mooi vinden. Ik heb Frusciante aardig wat ongeinspireerde solo's horen spelen. En als hij dat niet doet vult hij de achtergrond op met (totaal betekenisloze) popharmonie waar niets interresants in gebeurd en totaal voorspelbaar is. Het enige leuke wat ik ooit van Frusciante gehoord heb is de solo van Scar Tissue. Hij zal vast wel meer leuke dingen gedaan hebben maar ik koop hun CDs niet dus ik hoor alleen (per ongeluk) hun singles op MTV. Het kan best dat je je niet zo voor muziek interreseert en dat je er wel erg veel van geniet, zo op z'n tijd. En je hebt geen zin om je in alle genres te verdiepen. Het is immers vermaak en tijdverdrijf. Fijn voor je, zo bekijkt bijna iedereen het. Maar kom dan niet hier claimen dat Frusciante 'de' beste gitarist is(dat zeg jij dan wel niet, maar anderen wel) en dat ik m'n mond maar moet houden. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
|
![]() |
|
![]() |
Hij quote een hele lap text nutteloos terwijl dat niet nodig is.
Jouw bericht, hoe kort dan ook, is ook totaal oninterresant, ononderbouwd en kan enkel falen in z'n doel, als het dan al heeft. En ik kan het weten want in tegenstelling tot jij heb ik jouw post wel gelezen. Je kunt toch gewoon niet bot zeggen dat iemand geen verstand van muziek heeft en z'n mening daardoor irrelevant is? Nee, dat is respectloos, vandaar dat ik dus echt wat zinvols typ, uit respect voor de andere gebruikers van dit forum. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind die knaap persoonlijk geniaal, en ik kan alles luisteren van Nigger Song tot A Fall Thru the Ground (mijn favoriet) en zelfs zijn cover van Come As You ARe is geweldig (maar dat is eerder doordat ie zo belachelijk is).... en oja aangezien ik nu toch bezig ben... je spreekt jezelf tegen, iemand aardig wat ongeinspireerde solo's horen spelen, maar alleen de muziek kennen van (per ongeluk) gehoorde singles op MTV... tsjah knul ga maar lekker slapen
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
|
![]() |
|
hey daevrem mijn gebrek aan wat?
en sorry steve vai wint echt niet op ALLE fronten met gitaar spelen van frusciante ik heb de "superieure" album van vai. Passion & Warfare. en ik heb het vaak beluisterd. hij doet moelijke dingen.. nou en??? als ik vind dat frusciante mooiere muziek speelt, vind ik dat. en ik ben zo te zien niet de enige. en als je alleen de singles op mtv "per ongeluk" kijkt, zegt t al genoeg dat je nauwelijks iets kent over frusciante
__________________
Appelmoes
|
![]() |
||
Citaat:
En ik heb prima gelezen, toch vind ik dat je niet kan oordelen op singles die je (per ongeluk) ziet... Want het mag voor jou ongeinspireerd lijken, check dan maarres wat live video's (en het liefst niet van de tijd vlak voordat John de band verliet vanwege ze dope, die zijn ietwat anders geinspireerd dan jij kan waarderen denk ik) Enne beste gitarist... Hillel Slovak doet daar ook wel een gooi naar, die gast was vet...
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
|
![]() |
|
en om er ff wat dieper op in te gaan
jij zegt dat smaak irrelevant is... techniek is net zo irrelevant, iemand mag de technisch moeilijkste capriolen uithalen,.... als het zo saai als mijn tantes reet is, dan is die gast niet de beste gitarist... en als je het zo bekijkt is alles irrelevant en is het eigenlijk totaal smaakgebonden... net zoals waarom de ene wel van zuurkool met ananas houd en de ander niet.
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
|
![]() |
|
![]() |
Je zegt het zelf al. Je luistert naar Vai en hoort alleen moeilijke dingen. Daar gaat de muziek helemaal niet over.
Dat is jouw gebrek. En als ik Frusciante hoor hoor ik ongeinspireerde popmuziek. Dat is mijn gebrek en ik denk dat die meer te rechtvaardigen is. Ja ik ken niet al het werk van Frusciante, ik zei dat zelf al dus geen nood, dat heb ik in mijn mening al ingecalculeerd. Ik kan aan die singles van ze al horen dat hij gewoon niet de potentie heeft om een van de groten der aarde te zijn, hij mist finesse, intonatie en articulatie. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat op de singles van de RHCP zo goed kan verbergen. En dit is geen discussie over smaak want dan is het simpel en is Frusciante een hele grote, veel groter dan Vai en de redenen hiervan zijn natuurlijk duidelijk. Voor mij is er zelfs een verschil tussen het mooi vinden en het horen of iemand een goede muzikale prestatie neerzet. Ik zal geen obscure voorbeelden aanhalen maar als mij zoiets overkomt dan wil ik die artiest leren begrijpen, zijn muziek snappen want ik zie de potentie die die muziek heeft. Ja dat kost moeite maar dat is het waard. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als jij de techniek hebt om de moeilijkste capriolen uit te halen kun je alles spelen op elke manier die je zou willen wensen. Je kunt je diepste emotie in je spel leggen. Je kunt een noot op 1000 verschillende manieren spelen. Dat is de kracht van techniek. Zonder kun je gewoon helemaal niets. Waarom zouden anders de grootste muzikanten uit de geschiedenis anders z'n enorme technische vaardigheid hebben? Toeval? Lijkt me niet. |
![]() |
|
daevrem ik vind vai persoonlijk beter dan frusciante...
maar daar heeft t nu weinig mee te maken. t is gewoon een zinloze discussie maar ik ken gitaristen die beter dan vai zijn. en zeker jij ook. maar het gaat nu gewoon om dat jij je gaat bemoeien omdat sommige mensen frusciante de beste gitarist vinden. daar heb jij gewoon niks over te zeggen. Ik vind geen 1 nummer van frusciante mooier dan The Audience is listening, of van For The Love Of God. Dan hebben we het niet een over Crossroads. en wat jij ongeinspireerd noemt zien sommige mensen misschien anders? Een goede gitarist is iemand als hij zijn publiek kan laten genieten van zijn muziek vind ik. En als frusciante dat kan bij veel mensen, Dan is hij toch ook een goede gitarist???
__________________
Appelmoes
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Probeer je nu je eigen slappe geouwehoer te verbergen met rare zinnen en "moeilijke" woorden... Muziek luister je en dat dig je ofniet... "ik wil de diepere potentie kennen die de muziek heeft" ouwehoer niet als een stonede hippie Voor mij is er ook een verschil tussen mooi vinden en het kunnen horen of iemand goede technische shit neerzet... En dan/? Ben ik toch eerder geneigd naar wat ik mooi vind... iedereen denk ik, en dan kan ik wel objectief denken van goh gitarist 1 vind ik mooi, maar gitarist 2 overtreft hem kwa techniek dus die ik beter, dat vind ik niet waar. Gitarist 2 overtreft misschien kwa techniek, maar je hebt ook nog zaken als creativiteit en orginaliteit, muziek is nietemin de kunst van het weglaten. Als iemand een supersimpel basloopje neerzet, maar met een ongelovelijke vette groove, dan vind ik dat vetter, als een gigantisch gecompliceerde solo in een toonsoort en toonladder die een normale sterveling amper kan uitspreken.
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
|
![]() |
|
![]() |
Nee, dat is helemaal niet waar. Dat maakt zo iemand een goede entertainer, niet een betere muzikant. En dat geld voor alle kunstvormen. Je kunt mensen leren het meest belachelijke enorm mooi te vinden. Er zijn hier zat voorbeelden van. Ik kan eigenlijk niet geloven dat er nog steeds mensen zijn die populariteit gelijk stellen aan kwaliteit. Je ziet, maar goed dat we deze discussie voeren.
|
![]() |
|
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Daevrem schreef op 11-11-2003 @ 23:51: Je zegt het zelf al. Je luistert naar Vai en hoort alleen moeilijke dingen. Daar gaat de muziek helemaal niet over. -------------------------------------------------------------------------------- Gast dat zeg ik helemaal niet leer L-E-Z-E-N --------------------------------------------------------------------------------- Dat was voor mij bedoeld infested
__________________
Appelmoes
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Voor mij is er wel heel veel verschil. Ik zie muziek niet als entertainment maar als kunstvorm. En dat gelul over moeilijke woorden vind ik maar onzin, ik probeer het al zo simpel mogelijk te houden door kritieken die ik gehad heb en ik ben verdomme iemand met een mavo opleiding. Ik ken dus niet eens moeilijke woorden. Om maar eens een voorbeeld te noemen, voor zover dat nut heeft. Alexander Scriabin, hij was een russische componist die vooral voor piano schreef. In het begin leek zijn stijl erg op die van Chopin(die ken je toch wel hoop ik). Binnen 32 jaar berijkte hij een soort van atonaliteit(dus niet 7-tonige muziek) in z'n muziek en dit voor Schonberg(die er historisch gezien mee begon). Zijn muziek is erg indrukwekkend. Hij nam muziek erg serieus, veer erger dan mij. Hij was ook geinspireerd door de theologie van Helena Petrovna Blavatsky. Hij was dus een erg merkwaardig persoon. Echt een exentriek genie. Z'n muzikale stijl eindigde dus atonaal. Dit was een stijl waarin hij de harmonische functies van het romantisme erg ver en op unieke manier doorvoerde. De harmonische verbanden waren dus erg subtiel, erg genieus. Zijn muziek lijkt op geen andere componist en is totaal uniek. Nu probeer ik zijn muziek te begrijpen, dat lukt tot nu toe aardig en er gaat eigenlijk een wereld voor me open. Het geeft je gewoon nieuwe inzichten over wat je kunt doen met tonen. Ik hoop dat dat te begrijpen was, sorry maar ik heb niet de vaardigheden om dit nu zo makkelijk uit te leggen. Het komt er op neer dat zijn muziek raar, uniek en(dus) geniaal is maar om diezelfde rede erg ontoegankelijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nee, ik snap jullie wel. Ik heb vaak van dit soort discussies en het lijkt er altijd op dat ik tegen een betonnen muur praat, dat frustreert me maar ik geef het niet op. Ik heb veel moeite gedaan om mijn muzieksmaak en mijn mening over muziek te vormen, ik zie het ook als een soort levenstaak. Ik gebruik geen drugs, geen alcohol en gebruik nauwelijks caffeine. Mijn gebrabel komt enkel voort uit veel muziek luisteren, spelen, analyseren en er veel over lezen. Ik vind het alleen nogal vervelend dat sommige mensen denken dat dit forum enkel dient als opsomming voor; welk nummer je luistert, welke CD je het laatst gekocht hebt, welk concert je het laatst bezoekt hebt enz. Er mag best wel wat meer discussie zijn. Laatst gewijzigd op 11-11-2003 om 23:16. |
![]() |
|
nou daevrem , slaap lekker
![]() ik snap wel wat je allemaal bedoelt hoor, en ik vind vai ook een betere gitarist. maar ik ben het er alleen niet mee eens dat jij dan kritiek hebt op mensen die frusciante de beste vinden ![]() mijn favo gitarist is eric clapton. en als jij zegt dat jij vai de beste gitarist vind, dan ga ik jou ook geen kritiek geven. t is gewoon je mening.
__________________
Appelmoes
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik snap niet volledig wat je bedoeld Daevrem, maar ik meen wel te voelen waar je naartoe wil. Ik heb wat nummers afgehaald van artiesten die je genoemd hebt (Alexander Scriabin) Ik ken niet genoeg van muziek om het ten volle te kunnen apprecieren maar ik geniet er wel steeds meer van dus je post was niet zo nutteloos zoals de meesten beweerden. Maar wat ik me afvraag is, als je je niet baseert op smaak of techniek (wat ikzelf ook foute pijlers vind), hoe weet je dan wie de beste gitarist zou zijn? Ikzelf heb ook vaak een absolute overtuiging, ongeacht mijn smaak, welke muziek beter is. Ik heb echter geen idee waarop ik deze overtuiging baseer. Hoe weet je zeker dat de beste muzikanten volgens jou niet bepaald worden door jou smaak?
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
|
![]() |
|
volgens mij heb ik al een keer gereageerd op dit topic, en ik blijf bij mijn standpunt dat ik (aangaande mijn lijstje) gitaristen die vernieuwend bezig zijn in het lijstje 'beste' wil scharen.
Je kunt technisch zo uber zijn, maar als je er niks interessanters dan toonladders op turbo speed uitpoepen mee doet is die techniek eigenlijk overbodig.
__________________
Richtiger Manner
|
![]() |
|
![]() |
Ja ik weet dat het tricky is, het blijft gevoel dat je probeert te verklaren.
Je kunt op gitaar bijvoorbeeld kijken naar de vibratotechniek. Is deze constant in amplitude, ritme enz. Je kunt kijken naar hoe de note gespeeld worden, zoals ik al gezegd heb kun je een noot op wel 1000 verschillende manieren spelen(articularen), denk hierbij aan technieken als vibrato, naat de noot toe 'sliden', hard spelen, zacht spelen, legato, staccato, overtonen dmv flageoletten(harmonics) enz. Welke je in welke situatie gebruikt blijft natuurlijk een kwestie van 'smaak' maar een goede gitarist(of saxefonist, violist) gebruikt er bijvoorbeeld veel. Hier kun je toch enkel tot de conclusie komen dat techniek de muzikaliteit versterkt. Persoonlijk ben ik dus ook een fan van complexe muziek. En het kunnen spelen van snelle passages zorgt er gewoon voor dat je meer noten in minder tijd kunt priegellen. Maar het zorgt er ook voor dat je bij een belangrijke noot, die in het stuk een belangrijke harmonische functie heeft bijvoorbeeld, nuanceren of subtiliseren of extra kleur en karakter geven door noten er voor of achter eraan toe te voegen. Je kunt hiervan duizenden voorbeelden vinden in bijna elke muziekvorm. Een hele mooie muzikale melodielijn kun je vervangen door een paar noten welke eigenlijk de kern zijn van de melodielijn zelf maar muzikaliteit missen. Met techniek kun je dus complexere muziek spelen en in complexere muziek kun je meer creative dingen doen. En over Scriabin, ik doelde in de tekst hierboven vooral op Sonata 7 en Sonata 10. Die vind ik zelf het mooist. Maar Sonata 6 t/m 10 zijn Scriabins laatste werken(op wat kleine dingetjes na) en zijn semi-atonaal. Trouwens is mijn favorite gitarist helemaal niet Steve Vai maar Shawn Lane(voor de goede orde). Shawn Lane was een wonder, een niet te bevatten wonder. Ik kan het niet in woorden uitdrukken. Voor info over hem www.tarsun.net Maar Shawn Lane is weer niet m'n favorite jazzgitarist of favorite bluesgitarist of favorite flamencogitarist, tja... Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 00:27. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
beste gitaristen alive? DerMarlon | 19 | 28-08-2011 20:36 | |
Muziek |
Gitaristen! Issun | 16 | 30-03-2010 14:11 | |
Muziek |
Beste Gitarist Snakeboy | 105 | 19-04-2006 08:08 | |
Muziek |
Jimi Hendrix MrlS | 101 | 28-03-2004 16:25 | |
Muziek |
beste gitarist No return | 89 | 11-08-2003 14:44 | |
Muziek |
Wat heeft Queen dat andere (rock)bands niet hebben? TMLWKY | 98 | 22-07-2002 12:54 |