Oud 23-08-2004, 22:27
phensicske
phensicske is offline
Net een documentaire gezien op telefacts over mensen die vonden dat ze een lichaamsdeel teveel hadden. Het was niet zo dat ze echt één teveel hadden of zo, ze waren 'normaal'.
Die mensen zijn zo bezeten door het feit dat ze vinden dat ze een lichaamsdeel (vb. been) teveel hebben, dat ze het laten amputeren, dan pas voelen ze zich normaal.

Weet iemand hier meer over? Of iemand die zich hierin herkent?
Ik vind het nogal vreemd, daarom dat ik het beter zou willen begrijpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2004, 22:58
Eend
Eend is offline
hmm ja Hier ben ik ook wel nieuwssgierig naar!
Oud 23-08-2004, 22:59
Verwijderd
Ik ken het niet, maar ik wil er ook meer over weten. Klinkt nogal bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 23:19
$omeone
$omeone is offline
ik heb die documentaire een tijd geleden al eens gezien geloof ik, ik vind het ook vreemd. Maar als zij zich er beter door voelen en ze doen er verder niemand kwaad mee.. tsja

Ik dacht dat het wel moeilijk was om een arts te vinden die zo ver wil gaan om een gezond lichaamsdeel te amputeren, toch?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 23:59
Verwijderd
Cool, fantoompijn in een bestaande hand
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 06:15
Verwijderd
Citaat:
$omeone schreef op 24-08-2004 @ 00:19 :
ik heb die documentaire een tijd geleden al eens gezien geloof ik, ik vind het ook vreemd. Maar als zij zich er beter door voelen
Ik heb hem ook een hele tijd geleden al eens gezien, er was toen ook een topic over...die is vast ook nog wel te vinden voor de mensen die geïnteresseerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 09:31
evanescence
evanescence is offline
hahah mn buik is wel iets te veel ja

(nee ik ken dr niks van, nooit van gehoord)
Oud 24-08-2004, 09:56
11568
11568 is offline
Ja heb ik ook gezien bij ShockDoc. Ze voelden zich pas compleet als dat been/arm oid eraf ging.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 11:09
Nona
Nona is offline
Ik vraag me toch af hoe het komt dat mensen op die manier denken - hoe het te verklaren valt enzo. Misschien een vorm van OCS?

En ja, ik heb teveel kont.
Oud 24-08-2004, 11:16
Verwijderd
Ik heb er ook zo'n documentaire over gezien. Heel vreemd
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 11:20
cyntha
cyntha is offline
Ik heb die documentaire niet gezien. Leek me wel interessant. Ik vind het vreemd, ben benieuwd waarom mensen op die manier denken.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 13:11
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Ik heb dit ook wel is gehoord ja... lijkt me toch vreemd...
Ik heb er bij mn studie (psychologie) tot nu toe nog niets over gehoord dacht ik.. wel over als iemand een lichaamsdeel kwijt is maar er dan nog wel pijn in heeft.. maar goed dat is weer anders..
Oud 24-08-2004, 13:18
Balance
Balance is offline
Ik heb het ook een hele tijd terug bij ShockDoc gezien.
Er waren idd wel een paar doktoren die het wilden doen. Hun motivatie om een gezond lichaamsdeel weg te halen bij iemand was dat als zij het niet deden, dat de mensen het dan misschien wel zelf gingen doen en dat is nog veel gevaarlijker. Zit wel wat in, maar 't blijft ziek dat je bij de één een lichaamsdeel weghaalt wat een ander maar al te graag zou willen hebben...
Oud 24-08-2004, 16:42
phensicske
phensicske is offline
Dus niemand die eigenlijk echt weet hoe het ziektebeeld in elkaar zit? Ik geloof dat het iets van DISS of zo noemde. 'k zal het even opzoeken.

Ja, die dokters die het wel wilden doen, de amputatie, deden het omdat ze vonden dat de mentale pijn ook iets ergs was of zo. En idd, als zij het niet deden, dat die mensen zichzelf iets zouden aandoen.

Zo was er een kerel tussen die zichzelf in het been had geschoten, omdat er niemand de amputatie wou uitvoeren. Het was dat of zelfmoord volgens die man.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 16:52
phensicske
phensicske is offline
http://www.vtm.be/telefacts/

Hier is de link van 't programma, maar er staat ook niet echt iets op over de naam van de afwijking.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 16:57
Lotte
Lotte is offline
Zouden die mensen ook bijv. hun buik willen amputeren? Want dat lijkt me een beetje moeilijk.. Ws alleen armen en benen omdat die makkelijker zijn, ze doen het dan denk ik ook om een andere reden dan ze zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 17:19
Tink*
Tink* is offline
ik heb er ook wel eens iets over gehoord...
wel vreemd jah, dat hun het juist willen weghalen terwijl anderen er een moord voor zouden doen weer dat lichaamsdeel te hebben.. denk aan de mensen met kanker ofzo die bv. een been moesten amputeren...
ik vind het wel verantwoordelijk van die dokters die het toch doen omdat de mensen het anders zelf doen..

die mensen voelen zich zo niet compleet.. misschien heeft het ook wel een beetje te maken met mensen die voelen dat ze in een verkeerd lichaam zitten.. die voelen zich ook niet echt compleet... lijkt me heel boeiend om meer over te weten jah.. als iemand weet wanneer dit weer op tv komt.. let me know..
Oud 24-08-2004, 17:20
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Ik zag het ook, een man had als kind iemand met een houten been gezien en toen wilde hij dat later ook omdat hij er helemaal door geobserdeerd was. Wel raar maar ze voelen zich dan idd pas kompleet als ze een lichaamsdeel, of meerdere minder hebben. Sommige mensen probeerden zelfs zichzelf te helpe wel freaky, ben de naam san het syndroom alleen ff kwijt.
Oud 25-08-2004, 20:25
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Maritje schreef op 24-08-2004 @ 18:19 :
...als iemand weet wanneer dit weer op <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=tv&v=56">tv</a> komt.. let me know..
Volgens mij kan je het bekijken op de site die ik hierboven gaf.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 23:15
Tink*
Tink* is offline
thx
Oud 25-08-2004, 23:50
Nanaki
Nanaki is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 24-08-2004 @ 14:11 :
Ik heb dit ook wel is gehoord ja... lijkt me toch vreemd...
Ik heb er bij mn studie (psychologie) tot nu toe nog niets over gehoord dacht ik.. wel over als iemand een lichaamsdeel kwijt is maar er dan nog wel pijn in heeft.. maar goed dat is weer anders..
wel interessant om te zien of die mensen ook fantoompijn ontwikkelen Wat is de huidige medische verklaring?
Oud 27-08-2004, 15:51
phensicske
phensicske is offline
Dus niemand die iets meer weet? Jammer, ik vind er ook niets over.

Ja, eigenlijk is het wel raar, ik hoop alleen dat niemand die een verplichte amputatie moest ondergaan dit gezien heeft, dat moet pas kwetsend zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 21:34
Verwijderd
Wel eens van gehoord, en volgens mij is behandeling van de psyche effectiever dan het amputeren zelf, want als je dan maar niet tevreden bent heb je straks geen lichaam meer over.

Heb trouwens contact met een jongen die ook een lichaamsdeel teveel heeft; met andere woorden hij wil gewoon een meisje zijn en hij gaat zich ook laten opereren. Hier kan ik me dan iets meer bij voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 24-08-2004 @ 17:52 :
http://www.vtm.be/telefacts/

Hier is de link van 't programma, maar er staat ook niet echt iets op over de naam van de afwijking.
Heet dat niet iets van dysmorphophobia?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 22:52
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 28-08-2004 @ 23:03 :
Nee, dat is iets anders. Bij dysmorfobie, ook wel dysmorfische stoornis genoemd, is er sprake van een stoornis in de lichaamsbeleving, waarbij men meent dat er gebreken zijn in het gezicht, zoals de vorm van de neus of kin of de aanwezigheid van rimpels. Soms gaat het ook om vermeende gebreken van handen, voeten of borsten. Waarschijnlijk is hier sprake van een somatische waan.
Ja ik wist wel ongeveer wat het inhoudt, maar ik dacht dus dat het willen amputeren van een lichaamsdeel door zo'n waan veroorzaakt zou kunnen zijn. Dat ze het lichaamsdeel als iets walgelijks zien in hun waan.

Ik heb hier wat gevonden dat ook dat uitgangspunt heeft:
Citaat:
Hoe onvoorstelbaar bovenstaande stoornissen ook moge zijn, Body Dismorphic Disorder kan nog meer bizarre vormen aannemen. Er zijn mensen die hoe dan ook lichaamsdelen willen laten amputeren en er bestaan mensen die juist extra (lichaams)delen willen hebben. Zo’n deel kan een vleugel zijn of een staart. Technisch is zo’n onmenselijk lichaam zelfs mogelijk.
Bron:
http://www.planet.nl/planet/show/id=...2852/sc=70076a
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2004, 13:00
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
12Trix schreef op 28-08-2004 @ 23:52 :
Ja ik wist wel ongeveer wat het inhoudt, maar ik dacht dus dat het willen amputeren van een lichaamsdeel door zo'n waan veroorzaakt zou kunnen zijn. Dat ze het lichaamsdeel als iets walgelijks zien in hun waan.

Ik heb hier wat gevonden dat ook dat uitgangspunt heeft:

Bron:
http://www.planet.nl/planet/show/id=...2852/sc=70076a
Blijkbaar geven ze daar een ruimere definitie van dysmorfobie dan de definitie die ik in mijn Codex Medicus en mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde tegenkwam.
Oud 01-09-2004, 00:59
moenbase
moenbase is offline
Dan toch liever scarification, maar goed, dat heeft dan weer hier nergens mee te maken. Alhoewel...
Oud 01-09-2004, 11:38
phensicske
phensicske is offline
Nee, 'k vind niet dat scarification er mee te maken heeft.
De enige link is dat ik vroeger er eens iets over gepost heb.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 17:22
2probleemkind2
2probleemkind2 is offline
ik had hem ook gezien, vond het een beetje vaag, maarjah je begrijpt zulke mensen niet totdat je er zelf pas in hun schoenen staat!!!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:22
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
2probleemkind2 schreef op 04-09-2004 @ 18:22 :
ik had hem ook gezien, vond het een beetje vaag, maarjah je begrijpt zulke mensen niet totdat je er zelf pas in hun schoenen staat!!!
Of schoen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:06
2probleemkind2
Citaat:
phensicske schreef op 04-09-2004 @ 20:22 :
Of schoen.
die is wel lol
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 14:45
Carn
Carn is offline
ik zag laatst n docu over lichaams "bewerking" oid, was n gast die was een voor een zn vingers aan het afzagen vanaf het bovenste vingerkootje. zn tenen had ie er al af, op zn grote tenen na. Zn plan was om ook zijn oren en zn neus er op een dag af te halen ofzoiets
Oud 05-09-2004, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 05-09-2004 @ 15:45 :
ik zag laatst n docu over lichaams "bewerking" oid, was n gast die was een voor een zn vingers aan het afzagen vanaf het bovenste vingerkootje. zn tenen had ie er al af, op zn grote tenen na. Zn plan was om ook zijn oren en zn neus er op een dag af te halen ofzoiets

Vind dat soort dingen altijd wel erg interessanrt. Heb al wel een aantal docu's over body dismorphia (weet niet zeker of je het zo schrijft) gezien. Erg boeiend iig.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 16:43
Futurist
Futurist is offline
Vreemd, maar het zal wel net zoiets zijn als de hagedisman of van dat soor types.. Mensen die zich dier voelen bedoel ik. Dat vind ik persoonlijk ook niet helemaal normaal. Maar als zij dat willen.. Ik heb er verder geen moeite mee .
Oud 05-09-2004, 16:55
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik zag ook eens een documentaire op Discorvery hierover... Dat ging over een man (een Nederlander...) die ook van plan was zijn been te laten amputeren. Om er alvast aan te wennen en te 'kijken' hoe dat voelde tapde hij zijn onderbeen vast aan zijn bovenbeen. (Voet tegen je kont dus...) Op een gegeven moment zou dat been al wat gaan afsterven of zoiets en daarna zou hij het laten amputeren. Ik vind het ziek.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 08:52
nazman
nazman is offline
ik heb 6 vingers aan 1 hand vet he !!!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 13:07
2probleemkind2
Citaat:
nazman schreef op 06-09-2004 @ 09:52 :
ik heb 6 vingers aan 1 hand vet he !!!
hoe kan dat nou weer.......je hebt toch maar 5 vingers aan een hand!!!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 14:34
Dolores
Dolores is offline
Citaat:
2probleemkind2 schreef op 07-09-2004 @ 14:07 :
hoe kan dat nou weer.......je hebt toch maar 5 vingers aan een hand!!!
Tenzij je dr 6 hebt. Je kan gewoon met 6 vingers geboren worden lijkt me, gewoon een afwijking.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:59
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ooit eens iets op tv daarover gezien

een man was geobsedeerd door het feit dat 2 benen hat

dus wat deed hij:

liet zijn gezonde been aputeren

---

ik vind ut ziek, maar goed.. wie ben ik
Oud 07-09-2004, 17:52
Verwijderd