Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2004, 12:26
TheMain
TheMain is offline
'Ello,

ik vroeg me af of hier een paar mensen zitten die ook daadwerkelijk de studie psychologie volgen/hebben gevolgd. Zit Ik zit in 5gym en zit er nl. over na te denken.
Aangezien je op school wordt doodgegooid met studierichtingen, OSB-uren, etc leek het me wel ns aardig om reacties te peilen van mensen die psychologie studeren! Leuk/Niet leuk? Eerste jaar te doen? Interessant? Laat maar horen!

cheers, Carlos
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 12:29
Gothic
Gothic is offline
dit hoort niet hier.
Oud 31-03-2004, 12:59
pluizeb33stje
pluizeb33stje is offline
Ik studeer psychologie in Gent (België) en ik vind het een heel goede keuze geweest. Heel interessante vakken, niet TE veel colleges, soms praktische dingen. Echt een aanrader. Er zitten natuurlijk mindere en moeilijkere vakken tussen zoals sociologie en filosofie.. maar ja, die moet je er gewoon bijnemen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 13:32
martijn1985
martijn1985 is offline
Yep, eerstejaars psychologie aan de RuG. T bevalt goed tot nu toe, de meeste vakken zijn interessant. Het is wel hard werken, verwacht geen studie die je even op je sloffen doet. Hou er ook rekening mee dat er een behoorlijk aandeel statistiek en methodologie in de studie zit, naast alle 'psychologische' vakken.
Oud 31-03-2004, 13:48
songeur
songeur is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-03-2004 @ 13:29 :
dit hoort niet hier.
Ik zou het niet bij contact gezocht zetten, als je heel precies wilt zijn, hooguit die formulering een beetje aanpassen...
Oud 31-03-2004, 15:46
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
songeur schreef op 31-03-2004 @ 14:48 :
Ik zou het niet bij contact gezocht zetten, als je heel precies wilt zijn, hooguit die formulering een beetje aanpassen...
Hij stond toen nog op Psych
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:50
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Carlitos schreef op 31-03-2004 @ 13:26 :
'Ello,

ik vroeg me af of hier een paar mensen zitten die ook daadwerkelijk de studie psychologie volgen/hebben gevolgd. Zit Ik zit in 5gym en zit er nl. over na te denken.
Aangezien je op school wordt doodgegooid met studierichtingen, OSB-uren, etc leek het me wel ns aardig om reacties te peilen van mensen die psychologie studeren! Leuk/Niet leuk? Eerste jaar te doen? Interessant? Laat maar horen!

cheers, Carlos
ben nu 1e jaars en het is echt onwijs interessant, leert echt veel over hoe mensen nu echt in elkaar zitten...alleen de beroepsvooruitzichten zijn niet echt geweldig dus ik kan je aanraden om of hele goeie punten te halen of er nog iets bij te doen (btw, voor mij is psychologie iets voor erbij, ik ben 3e jaars recht).

maar het is echt een leuke studie (ow in nijmegen dan )
Oud 31-03-2004, 18:01
Verwijderd
Ik ben nu tweedejaars, in Maastricht. Ik vind het een ontzettend leuke studie. Sowieso alle vakken die echt met psychologie te maken hebben, en methodologie valt ook wel mee. Alleen statistiek vind ik wat minder eigenlijk.

Als je meer wil weten over psychologie in Maastricht, mag je me mailen/pm'en/msnen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:32
Sithan
Sithan is offline
Ik ben 2e jaars in Amsterdam...ik vind t bijzonder interessant, met uitzondering van de al vaker genoemde statistiek, dat vink een ramp...maar goed er zijn af en toe nou eenmaal dingen die er wel bij horen, maar die je niet leuk vind, dat heb je volges mij bij elke studie wel...
ik heb wel gemerkt dat ik in het 1e jaar buitengewoon veel tijd over hield, zelfs naast een bijbaan en hobbies, dat ik heb gekozen om er nog een studie naast te doen...
De beroepsperspectieven zijn zo algemeen dat je eigenlijk overal wel aan de slag komt, echter wat ik denk dat Nemo bedoeld is de richting voor gezondheidspsycholoog, daar zijn namelijk maar heel weinig opleidingsplaatsen voor en moet je inderdaad bijna uitmuntend scoren of zeer veel ervaring hebben om toegelaten te worden. Het is echter wel het beeld dat veel mensen hebben van wat je wordt als je psychologie studeert dus hou daar wel rekening mee, dat om bijv psychotherapeut oid te worden er zeer veel inzet is vereist.
Oud 01-04-2004, 17:42
TheMain
TheMain is offline
Thanks voor de reacties.
Ben van plan om op de UvA ns te gaan kijken...

Statistiek rules hoor ik al Zal wel goed komen bij iedereen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 07:55
Rensketje
Rensketje is offline
Hoi ik loop te twijfelen over de VU, zou iemand me kunnen vertellen hoe het daar bevalt? Hoe de sfeer is, en waar je tegenaan loopt bijvoorbeeld? En zit je op kamers of reis je met openbaar vervoer?

Gr's renske
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 12:54
Drizzt
Drizzt is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 31-03-2004 @ 14:32 :
Het is wel hard werken, verwacht geen studie die je even op je sloffen doet.
Dat geldt dan zeker alleen voor de RuG? Ik ben derdejaars aan de UvA, begin na de vakantie met afstuderen, maar ik heb het pas sinds kort een beetje druk.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:02
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Drizzt schreef op 02-04-2004 @ 13:54 :
Dat geldt dan zeker alleen voor de RuG? Ik ben derdejaars aan de UvA, begin na de vakantie met afstuderen, maar ik heb het pas sinds kort een beetje druk.
Geen idee waar dat wel en niet geld, maar ik heb (op de RuG idd) wel om de 6 of 7 weken tentamens, en als je die wil halen moet je daar toch wel wat voor doen.
Oud 02-04-2004, 19:21
Gigli
Gigli is offline
Mmm....weet iemand ofdat deze studie in Nijmegen hard werken is?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 18:34
hairsprayqueen
hairsprayqueen is offline
Ben 2e jaars in Leiden en ik vind het onwijs interessant. Leuk in Leiden is dat je major/minor combinaties kan doen. Dan volg je 2/3 je hoofstudie ( bijv. psychologie ) en voor 1/3 een andere studie erbij. Ik doe voor 1/3 culturele antropologie erbij, maar je kunt bijvoorbeeld ook bestuurskunde ofzo erbij doen.

Maar over psychologie kan ik in ieder geval zeggen: doen!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 18:42
ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 31-03-2004 @ 19:01 :
Ik ben nu tweedejaars, in Maastricht. Ik vind het een ontzettend leuke studie. Sowieso alle vakken die echt met psychologie te maken hebben, en methodologie valt ook wel mee. Alleen statistiek vind ik wat minder eigenlijk.

Als je meer wil weten over psychologie in Maastricht, mag je me mailen/pm'en/msnen
Lijkt me ook een erg leuke studie (vooral Gezondheidspsychologie lijkt me erg leuk) maar helaas is de werkgelegenheid een stukje minder. Jammer, anders was ik zeker PSY gaan studeren.
Oud 03-04-2004, 18:44
ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
hairsprayqueen schreef op 03-04-2004 @ 19:34 :
Ben 2e jaars in Leiden en ik vind het onwijs interessant. Leuk in Leiden is dat je major/minor combinaties kan doen. Dan volg je 2/3 je hoofstudie ( bijv. psychologie ) en voor 1/3 een andere studie erbij. Ik doe voor 1/3 culturele antropologie erbij, maar je kunt bijvoorbeeld ook bestuurskunde ofzo erbij doen.

Is het ook mogelijk om een combinatie met Geneeskunde/Biomedische Wetenschappen te doen?
Oud 04-04-2004, 18:41
Fleurrr
Fleurrr is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 03-04-2004 @ 19:44 :
Is het ook mogelijk om een combinatie met Geneeskunde/Biomedische Wetenschappen te doen?
Als je meer over die major/minor wilt weten moet je even kijken op www.leidenuniv.nl. Ik geloof dat Geneeskunde niet de combineren is met een minor, omdat je dan al zoveel college-uren/studielasturen hebt. Snap trouwens ook niet waarom je dat wilt combineren met Biomedische Wetenschappen, bijna alles wat je leert bij BMW krijg je ook bij GNK.
Succes met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:09
ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
Fleurrr schreef op 04-04-2004 @ 19:41 :
Als je meer over die major/minor wilt weten moet je even kijken op www.leidenuniv.nl. Ik geloof dat Geneeskunde niet de combineren is met een minor, omdat je dan al zoveel college-uren/studielasturen hebt. Snap trouwens ook niet waarom je dat wilt combineren met Biomedische Wetenschappen, bijna alles wat je leert bij BMW krijg je ook bij GNK.
Succes met je keuze!
Ik wilde graag PSY combineren met GNK of PSY en BMW, niet GNK met BMW
Oud 04-04-2004, 20:25
Jules
Jules is offline
Weet iemand de grootste verschillen bij de VU vs. UVA?
Oud 05-04-2004, 10:06
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Sooz schreef op 04-04-2004 @ 21:25 :
Weet iemand de grootste verschillen bij de VU vs. UVA?
Het verschil inhoudelijk zit hem vooral in het tweede en derde jaar van je bachelor, en de masters verschillen.
Daarbij is de VU kleinschaliger (driehonderd eerstejaars ten opzichte van zo'n vier a vijfhonderd), en op het gebied van biologische psychologie en neuropsychologie hoog aangeschreven.
Oud 05-04-2004, 11:49
Gigli
Gigli is offline
To Pebbles:

Ik was za op de open dag in Nijmegen en daar was een student die na 3 jaar Maast. naar Nijm. was overgestapt. Hij zei dat de colleges in Nijm. qua moeilijkheid niets zijn in vergelijking met die in Maast. Nou is mijn vraagje: is de studie in Maastricht goed te doen? En hoeveel vallen er ongeveer het 1e jaar af?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 18:17
TheMain
TheMain is offline
Hoe zit het verder met werk ed?

Wat kan je allemaal doen met een Ma Psychologie?
Ik ben niet echt van plan om Neuro-psych te doen of iets in die richting. Eerder sociaal of bedrijfs, iets 'alfa-ish'.
Waar kan je aan de bak na je studie?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 18:20
ellen16
ellen16 is offline
Heb heel vaak gehoord dat vooral Gezondheidspsychologen moeilijk aan het werk komen, weet niet hoe het zit met andere 'soorten' psychologen.
Oud 06-04-2004, 11:52
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 05-04-2004 @ 19:20 :
Heb heel vaak gehoord dat vooral Gezondheidspsychologen moeilijk aan het werk komen, weet niet hoe het zit met andere 'soorten' psychologen.
Nou als gezondheidspsycholoog kom je zeker aan de bak, alleen het te worden word je vrij moeilijk gemaakt...
Oud 20-04-2004, 19:07
Sitia
Sitia is offline
Citaat:

Maar wat zijn nog meer studies die je voor 1/3 kan volgen dan? Ook iets van filosofie of theologie? Of criminologie?
*Ik kon het niet vinden op de site, vandaar*
Oud 21-04-2004, 09:13
Lente
Lente is offline
Citaat:
Sitia schreef op 20-04-2004 @ 20:07 :
Maar wat zijn nog meer studies die je voor 1/3 kan volgen dan? Ook iets van filosofie of theologie? Of criminologie?
voor criminologie moet je een P van één van de sociale wetenschap studies halen of van rechten. toch?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 11:51
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Lente schreef op 21-04-2004 @ 10:13 :
voor criminologie moet je een P van één van de sociale wetenschap studies halen of van rechten. toch?
Jazeker
Oud 21-04-2004, 13:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 04-04-2004 @ 20:09 :
Ik wilde graag PSY combineren met GNK of PSY en BMW, niet GNK met BMW
Dat lukt misschien nog wel. Geneeskunde met biomedische wetenschappen gaat je hoogstwaarschijnlijk niet lukken aangezien het allebei lotingstudies zijn (of bmw in Leiden loting is weet ik niet 100% zeker) en je mag maar voor een lotingstudie tegelijk meeloten.
Oud 21-04-2004, 22:43
Redhead
Redhead is offline
Ik ben eerste jaars psychologie in Leiden en ik vind het heel leuk. Het is het eerste jaar wel een beetje droog; het is lezen, lezen en nog eens lezen en dan heb je ook nog dat statistiek waar je doorheen moet. Maar je krijgt zo wel een heel goed beeld van wat je precies met de studie kan.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 11:20
hairsprayqueen
hairsprayqueen is offline
Citaat:
Sitia schreef op 20-04-2004 @ 20:07 :
- Psychologie en CA/SNWS
- Psychologie en Bestuurskunde
- Psychologie en Informatica
- Psychologie en Pedagogische wetenschappen
- Psychologie en Politicologie
- Psychologie en Wijsbegeerte
- Psychologie en Taalwetenschappen

Wijsbegeerte komt dus het dichts in de buurt voor jou.

Criminologie moet je eerste een volledig jaar psychologie voor gedaan hebben, of volledig jaar rechten geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 14:42
clubje
clubje is offline
Ik ben blijkbaar de enige die niet echt enthousiast is over de studie.
Ik heb psychologie gedaan aan de universiteit Gent en ben gestopt.
Er zijn vele redenen, maar de grootste was dan nog dat ik niet geloofde in wat ik leerde. Dat ik dus echt vaak dacht van: 'dit is nonsens'. Dat men bij bepaalde 'experimenten' veel te vlug voorbarige conclusies trok, enz...
Het is mij niet wetenschappelijk genoeg.

Nog veel succes
clubje
Oud 13-06-2004, 22:48
Zazoo
Zazoo is offline
ik wilde iets vragen over de kosten van de studie en aangezien er al een topic is over de studie psychologie post ik het hier: hoeveel kost de studie en wanneer moet je welk bedrag betalen?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 08:33
martijn1985
martijn1985 is offline
Die kosten verschillen heel sterk per universiteit. Je betaalt sowieso 1476 euro collegegeld (dat geldt voor iedere uni), en dan komen daar nog de boeken bij. Bij de RuG betekent dat je ieder blok (er zijn 6 blokken) kunt rekenen op bedragen van zo'n 50 tot 100 euro (afhankelijk van het blok).
Oud 14-06-2004, 10:56
'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Is de studie goed te doen naast een andere studie? Ik studeer nu namelijk engels maar denk er ernstig over na om volgend jaar psychologie erbij te pakken.
Oud 14-06-2004, 22:21
clubje
clubje is offline
Citaat:
[Divinity] schreef op 31-03-2004 @ 13:59 :
Ik studeer psychologie in Gent (België) en ik vind het een heel goede keuze geweest. Heel interessante vakken, niet TE veel colleges, soms praktische dingen. Echt een aanrader. Er zitten natuurlijk mindere en moeilijkere vakken tussen zoals sociologie en filosofie.. maar ja, die moet je er gewoon bijnemen.
Eerstejaar? Dan heb ik bij je gezeten het eerste semester.
Oud 16-06-2004, 20:15
Cool_Runner
Cool_Runner is offline
Citaat:
Carlitos schreef op 05-04-2004 @ 19:17 :
Hoe zit het verder met werk ed?

Wat kan je allemaal doen met een Ma Psychologie?
Ik ben niet echt van plan om Neuro-psych te doen of iets in die richting. Eerder sociaal of bedrijfs, iets 'alfa-ish'.
Waar kan je aan de bak na je studie?
Same Here!
Kan iemand op deze vraag ingaan?

Ik zit te twijfelen tussen Rechten en Psychologie.
Ik heb open dagen bezocht. Maar bij Psochologie hebben ze me niet echt kunnen overtuigen van wat je er allemaal mee kunt doen als je Sociaal/Bedrijfs richting hebt.
En rechten lijkt me ook zo'n gortdroge studie

Het feit dat t redelijk brede studies zijn trekt me alleen, ik weet niet precies wat ik wil
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 13:04
Luna
Luna is offline
Citaat:

wow, dat klinkt echt heel vet!
Ik zit de laatste tijd erg na te denken over een studie en ik psychologie lijkt me heel erg leuk/interessant maar culturele antropologie ook, dat doet een vriend van mij ook in Leiden, nu 1e jaars, en dat klinkt heel erg leuk!
Weet je toevallig of dit in Amsterdam ook mogelijk is? Of volg je hier alleen maar hele studies?
Oud 17-06-2004, 13:05
Luna
Luna is offline
Citaat:
NyteWolf schreef op 14-06-2004 @ 11:56 :
Is de studie goed te doen naast een andere studie? Ik studeer nu namelijk engels maar denk er ernstig over na om volgend jaar psychologie erbij te pakken.
een vriend van mij doet ook 2 studies, natuurkunde en wiskunde. Nou als dat te doen is moet engels&psych ook wel lukken.
Oud 17-06-2004, 13:22
mosterd
mosterd is offline
natuur en wiskunde is in het eerste jaar bijna de zelfde
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 13:28
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Luna schreef op 17-06-2004 @ 14:05 :
een vriend van mij doet ook 2 studies, natuurkunde en wiskunde. Nou als dat te doen is moet engels&psych ook wel lukken.
Rare vrienden heb jij..
Mjah wat is gezondheidspyschologie voor iets dan?
Oud 17-06-2004, 16:06
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 17-06-2004 @ 14:28 :
Rare vrienden heb jij..
Dat is vrij normaal hoor voor die studies! Er zit zeker in het eerste jaar veel overlap tussen. Volgens mij deed in Utrecht wel 40% van de wiskunde studenten een dubbele propedeuse (of major? Dat weet ik niet meer )
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 16:08
Verwijderd
Is psychologie trouwens alleen maar theorie leren, en colleges volgen, of doe je ook practische dingen? Hoeveel tijd besteed je in verhouding aan theorie/praktijk?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 10:27
Luna
Luna is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 17-06-2004 @ 14:28 :
Rare vrienden heb jij..
ze hebben in ieder geval hersens.
Reageren

Regels voor berichten