![]() |
|
om 19:00 heeft op www.futuremark.com de release plaatsgevonden van 3DMark03.
Het lijkt me dus ook een goed idee om er een nieuw topic voor te maken waar je je ervaringen kan posten en je scores Als je m nu wilt downen wordt het moeilijk, bijna alle mirrors zijn gelijk na de release overvol geraakt. Ook is het programma 176MB om te downen, dus voor de modemgebruikers is het een vervelend grapje enkele screenshots: ![]() ![]() ![]() ![]()
|
![]() |
|
Bijvoeging: http://www.badct.de/dlredir.php3?id=1174&type=file snelle link
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb ook gelezen dat de engine die voor 3DMark03 gebruikt wordt in geen enkele game terug te vinden is
bron: hier
|
Naja hier kan je lezen wat Nvidia ervan zegt. Futuremark heeft er gewoon een aantal elementen ingeflikkerd die door Ati ruimschoots ondersteund worden, maar waarin Nvidia gewoon nogal te kort schiet. Zoals bijvoorbeeld op uitgebreide FSAA.
Dat kost iedere Nvidia kaart eigenaar de kop. Wat ik een vreemde zaak vindt overigens; dat een Ati Radeon 9700 beter presteert dan een Ti4600 wil ik geloven, maar 3x zo hard vind ik zwaar overdreven en dat wijzen die benches dus wel uit. Trek zelf overigens een luttele 1750 3d marks uit de kast. :/ Voor mijn config overigens niet onaardig volgens mij. |
![]() |
|
http://www.tweakers.net/nieuws/25303/?highlight=carmack
Op deze pagina lees ik dat John Carmack ook al niet zo optimistisch was over de nVidia-specifieke APIs, en dat Carmack die in DOOM3 niet gaat ondersteunen, alleen de algemene niet-merkspecifieke APIs. Bij ATi is het performanceverschil heel klein, maar bij nVidia halveert de performance gewoon! Dat vind ik toch wel een slecht teken. Alhoewel er natuurlijk wel het e.e.a. met drivertuning verbeterd kan worden. *reaktie op Koen*
Laatst gewijzigd op 12-02-2003 om 22:36. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is een 3D benchmark, waarmee je de grafische prestaties kunt benchmarken. Je krijgt dan een cijfer, b.v. 4000 Marks, en die kun je vergelijken met andere systemen. Heel handig om te zien in welke mate een overclockpoging effect heeft gehad, en of het systeem stabiel blijft (batchrun).
||
Citaat:
oke bedankt maar weer ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
AMD Athlon XP1800+@1642 MHz (143FSB)
ECS K7S5A 384MB SDR-SDRAM (!) Leadtek GF4 Ti4200 128MB 300/530 http://service.futuremark.com/compare?2k3=55280 Score: 1466 Test één draait nog wel aardig, maar test twee en drie zijn toch wel huilen met de pet op. Test vier wordt simpelweg niet ondersteunt. Score is opzich wel redelijk te noemen, zolang je hemt niet met een Radeon 9500/9700 gaat vergelijken. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind persoonlijk dat hele FSAA verhaal zwaar overdone. Zelfs al had ik een videokaart die 't wel fatsoenlijk kon trekken, had ik 't waarschijnlijk nog niet aangezet. Liever 10 fps meer dan geilere effectjes. Speelbaarheid is alles. En zonder FSAA tipt de ATI Radeon 9500 niet aan de Ti4600, en steekt de ATI Radeon 9700 ook niet met kop en schouders boven de Ti4600 uit. Het ligt er dus maar aan wáár je op vergelijkt, alvorens je een eerlijke score uit kan brengen. Zie ook op GoT het draadje Is 3DMark 2003 representatief?. Ben benieuwd wat men er daar van vindt, maar er zijn iig al zat sites die vinden dat Nvidia er hier gewoon té slecht vanaf komt. |
![]() |
|
![]() |
Weet je wat we doen mensen.
---->We negeren gewoon de scores van iedereeen die een ati radeon 9700 pro. We vergelijken alleen de scores van mensen die een ti4600 of lager hebben. 3dmark zit de boel vet te focken. Ze hadden gewoon net zoals Doom3 alleen de standaard functies moeten ondersteunen. Dan had de ti4600 nog wel 'een eindje' meegekomen met de radeon 9700 pro |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar natuurlijk ligt het er maar net aan waar je op test, maar FSAA is niet onbelangrijk, want met een Radeon 9500/9700 kun je spellen heel goed spellen spelen met FSAA aan. Citaat:
http://www.tweakers.net/nieuws/25476 Waar je wel gelijk in hebt is dat nVidia-videokaarten er te slecht vanaf komen. De Radeon vind ik op dit moment de betere videokaart, maar het verschil tussen ATi en nVidia is wel erg groot in 3DMark03.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar FSAA werd al geintroduceert ten tijde van de beginfases van Q3. Ik heb 't toen nooit gebruikt, en doe dat nu nog steeds niet. Puur door die zware loss aan FPS. Met een Radeon had ik FSAA wel aangezet als me dat 10 fps had gescheelt op zeg 100 fps. Maar niet als ik er meer dan dat door zou verliezen. Dus ik twijfel nog steeds over de juistheid van het standaard testen met FSAA, maar dat zal grotendeels ook een persoonlijke mening zijn denk ik. |
![]() |
|
Trouwens:
GeForce FX Det 42.63 3499 Det 42.67 5113 Radeon 9700 Pro Cat 3.0 4792 Cat 3.1 4803 Bron: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDI4LDQ Gekaapt van GoT-thread ![]() Dus met de nieuwe drivers verslaat de GeForce FX wel de Radeon 9700 Pro.
|
![]() |
|
Ja kijk.. in hoeverre FSAA belangrijk is etc. is natuurlijk een persoonlijke mening. Maar ik denk wel dat dat steeds belangrijker/vanzelfsprekender zal worden. Zeker naarmate de resolutie omhoog gaat, en men smooth graphics wil hebben. Dat Futuremark voor FSAA heeft gekozen, pakt natuurlijk niet leuk uit voor nVidia. Maar wel begrijpelijk denk ik. NV35 en NV40 komt eraan, en de R350 van ATi over niet al te lange tijd. Videokaarten worden sneller, ondersteunen meer trucs om de kwaliteit te verbeteren en het is logisch dat daarmee de kwaliteit naar een ander niveau wordt gebracht.
Kortom: geen slechte ontwikkeling. En wat maakt het uit dat je GF4 Ti-kaart niet zo'n hoge score haalt in 3DMark03? Die benchmark is voor een andere generatie, beginnend bij FX/R9500/9700. Daaronder is 3DMark01SE een betere benchmark, omdat je met zo'n videokaart ook de DX8.1 spellen van nu speelt, en niet DX9 spellen (die er nu ook niet eens zijn).
Laatst gewijzigd op 13-02-2003 om 17:38. |
![]() |
|
![]() |
amd 2000+
512 ddr ti 4600 1575 score In 3dmark2001SE had ik nog 10500 en daar had een ati 9700 pro ongeveer 13000 dus daar scheelt het nie zoveel, maar nu is alles zo op de laatste ati kaarten gericht dat ik vind dat je de scores moeilijk kan vergelijken. Test 1 was oke bij mij maar 2 en 3 waren echt waardeloos tijdens het benchmarken, maar als ik de demo deed draaien zag het er allemaal nog redelijk uit. Ik vind het een onbetrouwbare test die ati kaarten momenteel voortrekt.
||
Citaat:
Zoals ik al zei, 3DMark03 is misschien een betere benchmark voor DirectX9-videokaarten, zoals de Radeon 9500/9700 en de GeForce FX. Voor oudere kaarten kun je het beste de DirectX8.1 benchmarktool gebruiken: 3DMark01.
Laatst gewijzigd op 13-02-2003 om 20:45. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien, FSAA wordt overbodiger naarmate er minder scherpe vlakken komen. Want waar zie je de meeste tearing? Juist, bij scherpe lijnen en grote contrasten. Naarmate spellen meer polygonen en minder hoekige vormen krijgen, wordt de behoefte aan FSAA gewoon minder. |
![]() |
||
Citaat:
Mijn systeem heeft trouwens 1324 3DMarks met 3DMark03. Systeemconf: ECS K7S6A, Athlon XP 1800+, 512MB PC2100 CL2.5, GF4 Ti4200 64MB. Alles op default clock. Gebruik van Detonator 42.86 drivers.
Laatst gewijzigd op 13-02-2003 om 22:05. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
GF4 Ti 4400 128 MB (waarom heeft iedereen toch of een 4200 of en 4600?
![]() AMD athlon XP 2000+ 512MB DDR score: 1493. Zelfde verhaal: 1e spel ging nog wel, de rest zwaar bagger (onder de 10 fps). Jammer :/ In 3dmark 2001 SE zat ik zo rond de 10500.
|
Verwijderd
|
- Epox 8KHAL+, Via KT266a
- Athlon XP 1700+ @ 1466MHz - 512Mb CAS2 PC2100 DDR - Asus V8200T2 GeForce3 Ti200 64Mb @ 210/500 - WinXP Prof SP1, Deto 42.30 - 1017 3DMarks Op zich nog wel redelijk, als ik zie dat de meeste mensen hier rond de 1400/1500 zitten met Ti4200's en veel snellere CPU's. Overigens is de relevantie van zo'n benchmark natuurlijk gering. Er wordt wel gedaan alsof dit de toekomst is, maar dat is niet zo. 80% van de mensen die de technologie bijhouden, werkt met een 4Ti4600. De Radeon is naar verhouding nog steeds redelijk ondervertegenwoordigd, hoe snel hij ook is. Het is echter nooit zo dat GPU's worden gemaakt voor software: software wordt altijd gemaakt voor GPU's. Als de markt gewoon grotendeels NVidia is, zullen de spellen zo geprogrammeerd worden dat ze over het algemeen genomen acceptabel zullen draaien op een 4Ti. Anders zouden programmeurs zichzelf in de vingers snijden. Het is wel een heel stoer initiatief, de test helemaal DX9 te maken zodat de Radeon-serie driemaal zo hoog scoort als de GF4 Ti-serie, maar het is niet representatief voor de gamesmarkt. Niemand wil terug naar de tijd van de 3Dfx Voodoo, waarin spellen uitkwamen die alléén op een Voodoo draaiden. Mensen met een Radeon, GeForce en Xabre moeten allemaal alle spellen kunnen draaien. Optimaliseren voor één chip is er niet meer bij. |
![]() |
|
http://www.tweakers.net/nieuws/25525
Futuremark heeft op haar site een reactie neergezet op de kritiek die onder aanvoering van nVidia verscheen op 3DMark03 na de lancering van deze benchmark. Als eerste haast Futuremark te zeggen dat 3DMark03 bedoeld is om de prestaties van DirectX 9 hardware te testen met benchmarks die qua complexiteit overeenkomen met die van toekomstige DirectX 9 games. Voor het testen van DirectX 7 of de eerste generatie DirectX 8 kaarten raad Futuremark het gebruik van 3DMark 2001 aan. Precies zoals ik al zei. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is heel leuk om DX9 hardware te testen, maar dat is niet representatief voor de gemiddelde gamer met een gemiddelde bak. Dat is nog steeds waar de gemiddelde developer op mikt. 'The Gamer's Benchmark' zijn ze dus zeker niet meer. |
![]() |
||
Citaat:
3DMark liep altijd al vooruit. 3DMark01 kwam ook al uit terwijl er nog geen DirectX 8 spellen waren.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Videokaart] GeForce Go voor laptop? Verwijderd | 20 | 01-07-2004 00:27 | |
Software & Hardware |
Overclocken voor mijn systeem, zonde of nood? Koning | 30 | 03-09-2003 20:59 | |
Software & Hardware |
[Videokaart]Club3D ATI Radeon PCR | 33 | 10-07-2003 00:59 | |
Software & Hardware |
[Videokaart] GeForce FX topic .Mpje Dual | 57 | 25-03-2003 20:25 | |
Software & Hardware |
[DirectX 9.0] welke downloaden? WolterB | 4 | 22-12-2002 10:41 |