Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 12:19
metaldready
metaldready is offline
een goedemiddag,

ben de laatste tijd errrrrrug moe. maandag bloed laten prikken, want men dokter d8 dat ik pfeiffer had, nou dat was dus niet het geval. Ik ben een jaar vega nu, en om nou te zeggen dat ik veel vervangende dingen eet nee. dus daar zal men moeheid in liggen (kan dat?) denk ik. ik ben nogal een slechte eter zegmaar en van al dievega burgers enso slaan men darmen op hol nogal kut dus.
wat helpt goed om een beetje fit te blijven. wat zijn nou goede vleesvevangers?

1 ding, ik verrek het om weer vlees te gaan eten, no way..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 12:35
trasher
trasher is offline
Citaat:
metaldready schreef op 21-05-2004 @ 13:19 :
Ook niet als het de enige weg was om je weer fit te voelen?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:42
cyntha
cyntha is offline
Ik eet zelf gewoon vlees en weet dus niet of dit goede vleesvervangers zijn en of ze lekker zijn. Maar een vriendin van mij eet dit als vleesvervangers: tofu, tempé, sojavlees, sojamelk, seitan en lopino.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:44
trasher
trasher is offline
Citaat:
sensual schreef op 21-05-2004 @ 13:42 :
Ik eet zelf gewoon vlees en weet dus niet of dit goede vleesvervangers zijn en of ze lekker zijn. Maar een vriendin van mij eet dit als vleesvervangers: tofu, tempé, sojavlees, sojamelk, seitan en lopino.
Dat zijn geen vleesvervangers, dat zijn vleessurrogaten.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:45
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
trasher schreef op 21-05-2004 @ 13:44 :
Dat zijn geen vleesvervangers, dat zijn vleessurrogaten.
Ow, wat is het verschil?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:49
trasher
trasher is offline
Citaat:
sensual schreef op 21-05-2004 @ 13:45 :
Ow, wat is het verschil?
Het een bevat de essentiële voedingsstoffen die in vlees zitten, het ander verzadigt slechts enigszins de principiële vegetarier zijn behoefte aan een lapje.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:53
metaldready
metaldready is offline
Citaat:
trasher schreef op 21-05-2004 @ 13:35 :
Ook niet als het de enige weg was om je weer fit te voelen?
tsja klinkt miss stom, maar ik kan het gewoon niet meer. ik word gewoon al misselijk bij de gedachte..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 13:04
Auntie M
Auntie M is offline
collegaatje van mij had dat ook (dat moe zijn) en dat kwam door een vitamineB12 en foliumzuurgebrek.
Voor de b12 kreeg ze prikken voor de b11 tabletten.
B12 zit alleen in dierlijke producten, b11 ook nog wel in sommige groenten.
Oud 21-05-2004, 13:37
metaldready
metaldready is offline
ik heb nu ook b12 tabletten van de kruidvat, iemand ervaring mee? helpen die moeheid tegen??
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 13:46
Verwijderd
Als je moeheid wordt veroorzaakt door een b12-tekort, dan zal het wel helpen he
je zou ook een ijzertekort of eiwittekort kunnen hebben; eiwitten kun je makkelijk aanvullen door bruine peulvruchten (of dingen die daarvan zijn gemaakt) en ei en kaas te eten. IJzer zit ook wel in groenten enzo, maar je kunt het ook als tabletje kopen (maar daar moet je mee oppassen, want van een ijzer-overschot krijg je constipatie)
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 13:49
Verwijderd
Een tekort aan vitamine B12 kan het niet zijn; je lichaam bevat een voorraad waar je vijf jaar lang op kunt teren zonder echt iets te merken, het lijkt me heel sterk dat je na een jaar al moe wordt van een gebrek aan B12, ik neem aan dat je genoeg eieren en melk nuttigt?

'k Denk eerder dat je te weinig zuivel nuttigt en/of over het algemeen te weinig eet.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 14:04
Amare
Amare is offline
Citaat:
perseus schreef op 21-05-2004 @ 14:49 :
Een tekort aan vitamine B12 kan het niet zijn; je lichaam bevat een voorraad waar je vijf jaar lang op kunt teren zonder echt iets te merken, het lijkt me heel sterk dat je na een jaar al moe wordt van een gebrek aan B12, ik neem aan dat je genoeg eieren en melk nuttigt?

'k Denk eerder dat je te weinig zuivel nuttigt en/of over het algemeen te weinig eet.
Ik heb laatst ook een B-12 tekort gehad en heb toen over een aantal weken verdeeld 7 spuiten daarvoor gehad.
Dit tekort kun je oplopen door bijvoorbeeld te weinig vlees eten. Maar het kan ook zo zijn, dat je wel genoeg vlees eet, maar dat je lichaam de stoffen die het nodig heeft, niet goed opneemt.
En dan moet je het dus in de vorm van een pilletje/spuitje toegediend krijgen
Oud 21-05-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Gewoon, de vleesvervangers van de AH met toegevoegde B12 oid? En /of idd dingen als tofu, tempé, sojavlees, sojamelk, seitan en lopino. En/of dingen als bonen en noten. Of idd pillen of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:38
Auntie M
Auntie M is offline
Als je nu ff op internet een lijstje opzoekt (zijn er zat) waar welke vitamines in welk voedsel voorkomen, dan kun je zo zien wat je dan kan/moet eten en wat je eventueel met supplementen aan zou moeten vullen.
Oud 22-05-2004, 18:45
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Je hebt iig een goeie instelling wat (geen) vlees eten betreft.
Eet iig méér. De standaard Quorn is volgens mij tamelijk neutraal (ivm met je darmflora dus) en goed te eten, kijk maar bij de ah. Het is een surrogaat voor kip geloof ik. Aan pillen zou ik niet beginnen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 11:18
Silver rain
Silver rain is offline
Misschien kom je sowieso vitamines tekort? Ik bedoel dus ookal zou je vlees eten dan kom je misschien nog steeds wat tekort.
Als je darmen nogal gevoelig zijn lijkt Quorn me het beste (zoals al gezegd is door opgeroth)
Ik heb nooit echte B12 tabletten gehad maar heb nu wel multivitamine tabletten (met 75% adh B12) en ik moet zeggen dat ik me er wel beter door begin te voelen. Maar zo van de ene op de andere dag merk je het niet.
Oud 23-05-2004, 11:28
Ilsch_temp
Ilsch_temp is offline
Als je b12 erg te laag is kun je daar prikken voor krijgen (heb ik paar jaar geleden ook gehad) als dat het is waar je zo moe van wordt, krijg je daar een aardige opkikker van
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 11:29
Dzjes
Dzjes is offline
Ik heb zelf ijzertabletten moeten innemen.. en er bestaan ook van die speciale vitaminen (zijn wel vrij duur) waar zowat alle vitaminen samengebundeld zijn.. Bij de apotheker hier kosten ze 30 EUR.. (ik geloof dat ze Omnivit heten,maar dan moet ik eens gaan kijken)
En wat hierboven ook al gezegd is, opzoeken hoeveel vitamines er in wat zit..en wat een normale mens zoal binnenmoet krijgen per dag
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Amare schreef op 21-05-2004 @ 15:04 :
Ik heb laatst ook een B-12 tekort gehad en heb toen over een aantal weken verdeeld 7 spuiten daarvoor gehad.
Dit tekort kun je oplopen door bijvoorbeeld te weinig vlees eten. Maar het kan ook zo zijn, dat je wel genoeg vlees eet, maar dat je lichaam de stoffen die het nodig heeft, niet goed opneemt.
En dan moet je het dus in de vorm van een pilletje/spuitje toegediend krijgen
Dat klopt. Echter zou ik hier nog graag een kanttekening bij maken: bij een tekort is het onmogelijk dat weer te verliezen door maar genoeg pilletjes in te slikken; het menselijk lichaam kan slechts een beperkte hoeveelheid per dag (5 microgram als ik het goed heb) opnemen via het voedsel. Bij een tekort zijn injecties noodzakelijk. Vandaar mijn advies aan de topicstarter om gewoon meer te eten. Indien de topicstarter tot nu toe weinig zuivel in heeft genomen, zou het verstandig zijn voor haar om eens een bezoekje te brengen aan de huisarts. Veel mensen met een vitamine B12-tekort voelen zich binnen een paar uur na zo'n injectie al stukken beter (dat effect is meestal niet helemaal psychologisch), zo heb ik gelezen in rapporten van verscheidene onderzoeken naar een tekort aan vitamine B12.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:58
C r Y p S
C r Y p S is offline
Ben zelf ook vega. Ik geloof niet zo in die vitaminepilletjes. Op zich is er genoeg vervanging mogelijk.
Voor ijzer kan je bijv. denken aan noten (erg gezond!) en ik dacht bepaalde groenten (zelf eet ik wel van die vega-burgers, dus ben niet zo heel erg thuis in het niet-vlees en niet-vega-vurgers dieet ).
Ijzertekort kan trouwens zeker een oorzaak van moeiheid zijn. Ijzer zorgt voor de aanmaak van HB (hemoglobine, of zoiets), een stof die helpt bij het vervoeren van zuurstof in je bloed. Een tekort aan ijzer uit zich al snel in een tekort aan HB. Zuurstof wordt minder goed vervoerd door je lichaam >> je hebt minder energie, kunt minder doen. Slapen helpt daarbij (is mijn ervaring) niet. Ik heb ooit een HB van 3 gehad, terwijl 12 normaal is. Dat kwam door een inwendige bloeding. En idd: ik was érg moe, maar niet slaperig.

Afijn. Weet je dat ook weer.
Oud 24-05-2004, 18:01
Verwijderd
Maar bloedarmoede is toch een tekort aan hemoglobine?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 18:30
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
een goedemiddag,

ben de laatste tijd errrrrrug moe. maandag bloed laten prikken, want men dokter d8 dat ik pfeiffer had, nou dat was dus niet het geval. Ik ben een jaar vega nu, en om nou te zeggen dat ik veel vervangende dingen eet nee. dus daar zal men moeheid in liggen (kan dat?) denk ik. ik ben nogal een slechte eter zegmaar en van al dievega burgers enso slaan men darmen op hol nogal kut dus.

Raar eigenlijk dat je huisarts niet verder is gaan zoeken naar de oorzaak waarom je zo moe bent. Ok Pfeiffer wordt niet geconstateerd, maar wat is het dan wel zou een logische gedachte van die huisarts moeten zijn geweest lijkt me. Ik zou gewoon weer teruggaan en het hele vegagedoe met hem bespreken en om na te laten gaan of het inderdaad aan een vitaminetekort ligt. Stel dat het aan een vitaminentekort ligt kun je met ook overleggen hoe het tekort aangevuld moet worden en misschien kan je ook met hem (of een dietiste) bepalen welk voedsel goed voor je is, zeker ook omdat je darmen snel van streek raken bij bepaalde producten.
Oud 24-05-2004, 21:08
C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
perseus schreef op 24-05-2004 @ 19:01 :
Maar bloedarmoede is toch een tekort aan hemoglobine?
Idd, dat klopt.
Oud 24-05-2004, 21:41
Verwijderd
Citaat:
C r Y p S schreef op 24-05-2004 @ 22:08 :
Idd, dat klopt.
Ik dacht even dat de dokter al had gecontroleerd of ze ook bloedarmoede heeft. Het is wel érg vreemd dat dat nog niet gebeurd is!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 21:47
eric wright
eric wright is offline
Je bent al bij de dokter geweest, maar ik denk dat je er beter weer heen kan gaan, want de dokter weet vast wel beter wat goede vleesvervangers zijn dan de lui van scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2004, 00:28
Verwijderd
Citaat:
eric wright schreef op 24-05-2004 @ 22:47 :
Je bent al bij de dokter geweest, maar ik denk dat je er beter weer heen kan gaan, want de dokter weet vast wel beter wat goede vleesvervangers zijn dan de lui van scholieren.com
Ik hoor links en rechts () weleens dat er huisartsen zijn die vegetarisme echt ongezond vinden en er dus weinig of geen verstand van hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten