Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2004, 21:37
Vada
Vada is offline
Ik zal zoooo blij zijn als ik dit examen gehad heb.

Maak die oude examens steeds heel slecht, ik heb blijkbaar geen inzicht erin ofzo Als ze mij een model van keynes geven en ik moet alle dingen berekenen kan ik dat wel, maar nu moet je steeds uitleg geven en verklaren waarom. En dat vind ik echt kut..
Oud 26-05-2004, 21:37
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
heavinly schreef op 26-05-2004 @ 21:33 :
Vraagje: Wat is de referentiewaarde? Ik kwam 't ergens tegen maar kon niet vinden wat 't was. Lekker handig.

En hoe leiden lage besparingen tot een laag investeringsniveau? (vicieuze cirkel). Als er weinig gespaard wordt, wordt er toch juist veel geinvesteerd?
Dat werkt via vraag en aanbod op de kapitaalmarkt; mensen die geld nodig hebben voor investeringen halen dat van de kapitaal/geldmarkt. Op het moment dat er weinig wordt gespaard, is de omvang van die markt erg klein, omdat banken hun spaartegoeden aanbieden op die markt. Er kan dus weinig worden geinvesteerd.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat lage besparingen op de lange termijn wel weer leiden tot investeringen: veel consumptie-->hogere winsten-->hogere winstreserves-->meer geld om te investeren

Laatst gewijzigd op 26-05-2004 om 21:42.
Oud 26-05-2004, 21:38
ikke,ikke,ikke,
ikke,ikke,ikke, is offline
Nee lieve schat...
als er weinig gespaard wordt dan hebben de bedrijven dus ook weining geld ter beschikking ( ze lenen jouw spaargeld in principe ) om te investeren. Dus weing spaargeld --> weing investeringsmoegelijkheden
Oud 26-05-2004, 21:41
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
ikke,ikke,ikke, schreef op 26-05-2004 @ 21:38 :
Nee lieve schat...
als er weinig gespaard wordt dan hebben de bedrijven dus ook weining geld ter beschikking ( ze lenen jouw spaargeld in principe ) om te investeren. Dus weing spaargeld --> weing investeringsmoegelijkheden
ehm...heb je mijn antwoord wel GELEZEN? dat STAAT er!
Oud 26-05-2004, 21:43
ikke,ikke,ikke,
Johnny heitinga is MOOI btw
Oud 26-05-2004, 21:44
Margriet!
Margriet! is offline
Citaat:
Margriet! schreef op 26-05-2004 @ 19:55 :
Kan iemand mij misschien uitleggen wat loondifferentiatie nou precies inhoudt en hoe dit kan leiden tot vermindering van kwalitatieve structuurwerkloosheid?
Anyone??
Oud 26-05-2004, 21:44
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
ikke,ikke,ikke, schreef op 26-05-2004 @ 21:43 :
Johnny heitinga is MOOI btw
ik ook
Oud 26-05-2004, 21:45
ikke,ikke,ikke,
hahaha true true
Oud 26-05-2004, 21:47
ikke,ikke,ikke,
Ik heb zo'n vermoeden dat we morgen grafieken krijgen --> VC, oligopolie e.d.

Oud 26-05-2004, 21:47
Vada
Vada is offline
Citaat:
Margriet! schreef op 26-05-2004 @ 21:44 :
Anyone??
Loondifferentiatie is dat er verschillen in loon zijn.
Als er sprake is van loondifferentiatie kunnen ze de lonen verhogen van banen waar weinig mensen zich voor aanbieden. Door een hoger loon zullen mensen zich eerder aanbieden voor die baan waardoor de werkloosheid afneemt. Zoiets dacht ik.
Oud 26-05-2004, 21:48
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
Margriet! schreef op 26-05-2004 @ 21:44 :
Kan iemand mij misschien uitleggen wat loondifferentiatie nou precies inhoudt en hoe dit kan leiden tot vermindering van kwalitatieve structuurwerkloosheid?
Is lastig, maar ik probeer het gewoon

Loondifferentiatie houdt in dat in bedrijfstakken waar het slecht gaat, de lonen meer stijgen dan in andere bedrijfstakken. Bijvoorbeeld bij een tekort aan bouwvakkers, stijgt het loon daar meer.

Hoe beinvloedt dit de kwalitatieve structuurwerkeloosheid? Dit is vooral op de lange termijn. Als er in die sector meer lonen stijgen, zullen werkelozen zich eerder laten omscholen, gelokt door het hogere loon. Op die manier zorg je ervoor dat banen en werkelozen beter bij elkaar gaan passen
Oud 26-05-2004, 21:51
Vada
Vada is offline
Citaat:
Rickus schreef op 26-05-2004 @ 21:48 :
Als er in die sector meer lonen stijgen, zullen werkelozen zich eerder laten omscholen, gelokt door het hogere loon. Op die manier zorg je ervoor dat banen en werkelozen beter bij elkaar gaan passen

Ja dat stukje moest er nog even bij
Anders hoeft er geen sprake te zijn van een afname van de kwalitatieve structurele werkloosheid
Oud 26-05-2004, 21:51
Margriet!
Margriet! is offline
Citaat:
heavinly schreef op 26-05-2004 @ 21:47 :
Door loondifferentiatie kunnen er bijvoorbeeld deeltijdbanen worden gecreeerd. Zo komen er meer banen vrij en kan er meer gewerkt worden; vermindering structuurwerkloosheid.
En dat is het gewoon?? Thanks!!
Ik heb altijd de neiging om er te moeilijk over na te denken. Ik hoop trouwens ook dat het examen van morgen makkelijker is dan die van 2003! Moet een 5.6 halen, hopen dat dat erin zit!

Veel succes allemaal!!
Oud 26-05-2004, 21:53
ikke,ikke,ikke,
Het willem leidt pas echte economen op !! Schellie bedankt !!!
Wie is schellie vraag je ?? Nou... das de beste leraar economie die je je maar kunt wensen

En excuses voor mijn msn-taal
Oud 26-05-2004, 21:54
Margriet!
Margriet! is offline
[QUOTE]Rickus schreef op 26-05-2004 @ 21:48 :
Is lastig, maar ik probeer het gewoon

Loondifferentiatie houdt in dat in bedrijfstakken waar het slecht gaat, de lonen meer stijgen dan in andere bedrijfstakken. Bijvoorbeeld bij een tekort aan bouwvakkers, stijgt het loon daar meer.

Hoe beinvloedt dit de kwalitatieve structuurwerkeloosheid? Dit is vooral op de lange termijn. Als er in die sector meer lonen stijgen, zullen werkelozen zich eerder laten omscholen, gelokt door het hogere loon. Op die manier zorg je ervoor dat banen en werkelozen beter bij elkaar gaan passen.

Dankjewel, het is me nu helemaal duidelijk
Oud 26-05-2004, 22:00
Aspti
Aspti is offline
Volgens mij is het dit.....

Loondifferentiatie wil zeggen dat er grotere verschillen komen in inkomens tussen verchillende beroepen. Hoe meer je voor een beroep geleerd moet hebben, hoe meer je dus gaat verdienen. Bij kwalitatieve structurele werkloosheid is er juist een tekort aan (hoog) opgeleid personeel. Door het voeren van loondifferentiatie stimuleer je mensen dus om verder te gaan leren, en neemt de kwalitatieve structurele werkloosheid dus af.

succes morgen!
Oud 26-05-2004, 22:17
=vi-jooltje=
=vi-jooltje= is offline
ik heb net ontdekt dat ik 24 van de 56 punten moet halen om een 6 te blijven staan... moet lukken hoop ik toch maar dan moeten er niet te veel rekenvragen in zitten

veel succes allemaal!!!

btw. bedankt voor alle antwoorden iedereen ik had dezelfde vragen maar ik had ze niet gesteld
Oud 26-05-2004, 22:58
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
C@ctusje schreef op 26-05-2004 @ 21:16 :
Maar 2003-II was wel weer goed te doen. Heel weinig berekenen.. We zien t morgen wel.
die ga ik morgenochtend maken..en daarna het echte examen
Oud 27-05-2004, 08:23
marg
marg is offline
goedemorgen
ik ga nog even een examen maken... en dan het echte examen.
hopen dat hij meevalt!
Oud 27-05-2004, 08:27
SusieQ
SusieQ is offline
Citaat:
marg schreef op 27-05-2004 @ 08:23 :
goedemorgen
ik ga nog even een examen maken... en dan het echte examen.
hopen dat hij meevalt!
Ik ook, succes allemaal
Oud 27-05-2004, 09:01
Verwijderd
good luck... we kunnen em hendelen....
Oud 27-05-2004, 09:22
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 27-05-2004 @ 09:01 :
good luck... we kunnen em hendelen....
vast wel .. maar ik ga nog wel een paar dingen ff goed doornemen nu
Oud 27-05-2004, 09:24
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
31 punten van de 56 en je heb gegarandeerd voldoende mensen...

*hoopt*
Oud 27-05-2004, 09:30
Margriet!
Margriet! is offline
Citaat:
Lil'Anthony schreef op 27-05-2004 @ 09:24 :

*hoopt*
Ik ga voor minstens 32 punten, want dat is in ieder geval een 5.6...

*hoopt heel hard!*
Oud 27-05-2004, 09:32
Verwijderd
Is nu al bekend hoeveel punten je kan halen
Oud 27-05-2004, 09:33
Margriet!
Margriet! is offline
Citaat:
Ridder schreef op 27-05-2004 @ 09:32 :
Is nu al bekend hoeveel punten je kan halen
Jep op examen.nl kun je invullen wat voor cijfer je wilt halen en dan geven ze je het aantal punten wat je daar in ieder geval voor moet halen.
Oud 27-05-2004, 09:35
Goalie
Goalie is offline
Citaat:
Lil'Anthony schreef op 27-05-2004 @ 09:24 :

*hoopt*
Dan ga ik maar voor de 31 punten aangezien ik een 5,5 nodig heb En naja anders ga ik voor de 3,5 dan sta ik nog een 4,5 en slaag ik alsnog (als ik wiskunde voldoende maak )
Oud 27-05-2004, 09:39
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
Goalie schreef op 27-05-2004 @ 09:35 :
Dan ga ik maar voor de 31 punten aangezien ik een 5,5 nodig heb En naja anders ga ik voor de 3,5 dan sta ik nog een 4,5 en slaag ik alsnog (als ik wiskunde voldoende maak )

ik heb lager nodig.. maar vin'k niet echt leuk ... liever wel alles voldoende
Oud 27-05-2004, 09:44
marg
marg is offline
ik heb tussen de 16 en 24 punten nodig, dan heb ik een 4,5 (ik sta een 6,5) en dan ben ik voor economie geslaagd! ik hoop het maar ... iedereen heel veel succes
Oud 27-05-2004, 09:57
SusieQ
SusieQ is offline
God, ik wil niet eens weten hoeveel punten ik nodig heb om tevreden te zijn. En van alle proefexamens heb ik er niet 1 voldoende gemaakt. AAAAAargh
Oud 27-05-2004, 09:58
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
marg schreef op 27-05-2004 @ 09:44 :
ik heb tussen de 16 en 24 punten nodig, dan heb ik een 4,5 (ik sta een 6,5) en dan ben ik voor economie geslaagd! ik hoop het maar ... iedereen heel veel succes
jij ook suc6!
Oud 27-05-2004, 09:58
Verwijderd
Citaat:
marg schreef op 27-05-2004 @ 09:44 :
ik ook zoiets (sta een 6,8)

ik ga met goede moed het examen in!
veel succes iedereen
Oud 27-05-2004, 09:59
kever
kever is offline
er zijn altijd wel van die vragen waarmee je zoeizo al een 4 bij elkaar sprokkelt, bij de rest moet je nadenken eh, en dat moet ook lukken
Oud 27-05-2004, 10:00
marg
marg is offline
is dit --> dQ/dP * P/Q
de formule voor elasticiteit of puntelasticiteit?
ik weet het niet
Oud 27-05-2004, 10:01
marg
marg is offline
Citaat:
SusieQ schreef op 27-05-2004 @ 09:57 :
God, ik wil niet eens weten hoeveel punten ik nodig heb om tevreden te zijn. En van alle proefexamens heb ik er niet 1 voldoende gemaakt. AAAAAargh
wat heb je nodig (voor een zes dus 5,5)???
Oud 27-05-2004, 10:02
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
marg schreef op 27-05-2004 @ 10:00 :
is dit --> dQ/dP * P/Q
ik weet het niet
puntelasticiteit.

elasticiteit = % verandering Qv / % verandering P
Oud 27-05-2004, 10:02
SusieQ
SusieQ is offline
Citaat:
marg schreef op 27-05-2004 @ 10:00 :
is dit --> dQ/dP * P/Q
ik weet het niet
puntelasticiteit
Oud 27-05-2004, 10:03
marg
marg is offline
okee bedankt!!
Oud 27-05-2004, 10:03
SusieQ
SusieQ is offline
Citaat:
marg schreef op 27-05-2004 @ 10:01 :
wat heb je nodig (voor een zes dus 5,5)???
Weet ik niet precies, niet zo verschrikkelijk hoog ofzo, maar aangezien ik al die proefexamens zo beroerd heb gemaakt heb ik niet echt hoop ofzo
Oud 27-05-2004, 10:10
marg
marg is offline
Citaat:
SusieQ schreef op 27-05-2004 @ 10:03 :
Weet ik niet precies, niet zo verschrikkelijk hoog ofzo, maar aangezien ik al die proefexamens zo beroerd heb gemaakt heb ik niet echt hoop ofzo
succes dan maar!
Oud 27-05-2004, 10:17
Briseïs
Briseïs is offline
Puntelasticiteit
Nog nooit van gehoord. Geen goed teken he?

Iemand zin om mij nu nog even de multiplier uit te leggen? Ik snap wel wat het is, en ook wel hoe het werkt, maar als je het dan moet gaan berekenen kom ik nergens meer..
Oud 27-05-2004, 10:18
ethere
ethere is offline
die andere elasticiteiten, zijn die ook in procenten? Dus bij bijvoorbeeld puntelasticiteit: dQ\dP * P\Q, is daar die verandering ook in procenten?
Oud 27-05-2004, 10:21
ethere
ethere is offline
Citaat:
Iemand zin om mij nu nog even de multiplier uit te leggen? Ik snap wel wat het is, en ook wel hoe het werkt, maar als je het dan moet gaan berekenen kom ik nergens meer..
hehe, nou zin is wat anders
maar als je het wilt berekenen moet je zorgen dat je alle 'y' dingen in voor de = zet en al het andere erachter dacht ik. Dat moet je oplossen en zo komt er dan een getal voor bijvoorbeeld een autonoom te staan. Dat getal is de multiplier okee niet erg duidelijk zie ik...sorry, misschien moet je toch even op iemand anders wachten dan
(en probeer ik, degene die voor modellen een onvoldoende had, het eens even uit te leggen...)
Oud 27-05-2004, 10:21
SusieQ
SusieQ is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 27-05-2004 @ 10:17 :

De multiplier wordt waarschijnlijk gewoon gegeven, en als je bijvoorbeeld de multiplier van Y hebt gekregen dan vermenigvuldig je die met een autonome Y
Oud 27-05-2004, 10:26
ethere
ethere is offline
en nu nog even uitgebreid en het zijn geen eigen woorden (dus klopt dit denk ik wel)

---------------------------
De multiplier is het getal waarmee we de exogenen (b.v. de autonome overheidsbestedingen) in het model moeten vermenigvuldigen om de endogene Y (het nationaal inkomen) te verkrijgen. Dus er geldt: Y = multiplier * alle exogenen.
Zo geldt ook, dat een noodzakelijke verandering van Y gevonden kan worden met deze multiplier, want er geldt ook: delta Y = multiplier * delta betreffende exogene.

In de Keynesiaanse theorie kennen we 3 standaardmodellen, elk met een eigen multiplier:

1. gesloten economie zonder overheid:
Consumptievariant

C = c Y
I = Io
Y = C + I
multipliers: 1/1-c Spaarvariant

S = s Y
I = Io
S = I
1/s

2.gesloten economie met overheidssector
Consumptievariant

C = c (Y-B)
I = Io
B = b Y
O = Oo
Y = C + I + O
multipliers: 1/1-c+cb Spaarvariant

S = s (Y-B)
I = Io
B = b Y
O = Oo
S + B = I + O
1/s-sb+b

3. open economie met overheid
Consumptievariant

C = c (Y-B)
I = Io
B = b Y
O = Oo
E = Eo
M = m Y
Y = C + I + O + E - M
multipliers: 1/1-c +cb+m Spaarvariant

S = s (Y-B)
I = Io
B = b Y
O = Oo
E = Eo
M = m Y
S+B+M =I+O+E
1/s-sb+b+m

In principe heeft elk ander model dan deze standaardmodellen een andere multiplier, die iets afwijkt van het bovenstaande, maar de multipliers zijn altijd af te leiden uit de oplossingsvergelijkingen, waarbij de endogene Y is uitgedrukt in louter exogenen (b.v. Io) en in parameters of quotes (b.v. consumptiequote c), waarbij het getalletje voor de betreffende exogene, de multiplier is. Er geldt wel altijd dat elke parameter of quote vertegenwoordigd moet zijn in de multiplier . Nu als voorbeeld een oplossingsvergelijking:

Y = 1 / 1-c + cb + m . (-c Bo + Co + Io + Oo + Eo).

De multiplier voor Bo (de exogene belastingen) is nu: - c / 1-c + cb + m dus deze is negatief!
Men ziet dat er 5 exogenen en 3 quotes / parameters zijn!
Oud 27-05-2004, 10:29
ikke,ikke,ikke,
En nu ff duidelijk;

Als je gaat rekenen met de multiplier moet je het volgende in je achterhoofd ( of GRM ) houden;

^Y / ^ ?? = het getal van de multiplier ( meestal gegeven )

Dus stel je krijgt een vraag met de opdracht hoeveel moet ?? ( bijvoorbeeld C of O ) stijgen / dalen om een bepaalde Y te halen. Dan vul je dus de dingen die je weet in de formule van hierboven en kun je het antwoord berekenen

met ^ bedoel ik delta / verschil
Oud 27-05-2004, 10:32
ethere
ethere is offline
Citaat:
En nu ff duidelijk;

Als je gaat rekenen met de multiplier moet je het volgende in je achterhoofd ( of GRM ) houden;

^Y / ^ ?? = het getal van de multiplier ( meestal gegeven )

Dus stel je krijgt een vraag met de opdracht hoeveel moet ?? ( bijvoorbeeld C of O ) stijgen / dalen om een bepaalde Y te halen. Dan vul je dus de dingen die je weet in de formule van hierboven en kun je het antwoord berekenen

met ^ bedoel ik delta / verschil
het staat in de machine genoteerd
Oud 27-05-2004, 10:37
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
ethere schreef op 27-05-2004 @ 10:32 :
het staat in de machine genoteerd
Ja, dat ga ik zo ook maar even doen

Bedankt allemaal! Nu moet het wel lukken denk ik. Wil eigenlijk stiekem heel graag een 7,7 halen, dan sta ik namelijk een 8 , maar met een 5,7 heb ik al een 7, en dat moet wel lukken, aangezien mijn laagste cijfer voor eco een 6,6 was..
Oud 27-05-2004, 10:38
SusieQ
SusieQ is offline
Als GO gegeven is, hoe rekenje dan GTK uit?
Oud 27-05-2004, 10:42
In Your Room
In Your Room is offline
Maar multipliers hoef je toch niet te kunnen berekenen? Stond iig in samengevat...

En wat oh wat is puntelasticiteit? Ik ken alleen prijselasticiteit, kruislingse prijselasticiteit en inkomenselasticiteit...

Regels voor berichten