| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat lage besparingen op de lange termijn wel weer leiden tot investeringen: veel consumptie-->hogere winsten-->hogere winstreserves-->meer geld om te investeren
Laatst gewijzigd op 26-05-2004 om 21:42. |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Als er sprake is van loondifferentiatie kunnen ze de lonen verhogen van banen waar weinig mensen zich voor aanbieden. Door een hoger loon zullen mensen zich eerder aanbieden voor die baan waardoor de werkloosheid afneemt. Zoiets dacht ik.
|
|
||
|
Citaat:
![]() Loondifferentiatie houdt in dat in bedrijfstakken waar het slecht gaat, de lonen meer stijgen dan in andere bedrijfstakken. Bijvoorbeeld bij een tekort aan bouwvakkers, stijgt het loon daar meer. Hoe beinvloedt dit de kwalitatieve structuurwerkeloosheid? Dit is vooral op de lange termijn. Als er in die sector meer lonen stijgen, zullen werkelozen zich eerder laten omscholen, gelokt door het hogere loon. Op die manier zorg je ervoor dat banen en werkelozen beter bij elkaar gaan passen
|
|
||
|
Citaat:
Ja dat stukje moest er nog even bij ![]() Anders hoeft er geen sprake te zijn van een afname van de kwalitatieve structurele werkloosheid
|
|
||
|
Citaat:
Ik heb altijd de neiging om er te moeilijk over na te denken. Ik hoop trouwens ook dat het examen van morgen makkelijker is dan die van 2003! Moet een 5.6 halen, hopen dat dat erin zit! Veel succes allemaal!!
|
|
|
|
[QUOTE]Rickus schreef op 26-05-2004 @ 21:48 :
Is lastig, maar ik probeer het gewoon ![]() Loondifferentiatie houdt in dat in bedrijfstakken waar het slecht gaat, de lonen meer stijgen dan in andere bedrijfstakken. Bijvoorbeeld bij een tekort aan bouwvakkers, stijgt het loon daar meer. Hoe beinvloedt dit de kwalitatieve structuurwerkeloosheid? Dit is vooral op de lange termijn. Als er in die sector meer lonen stijgen, zullen werkelozen zich eerder laten omscholen, gelokt door het hogere loon. Op die manier zorg je ervoor dat banen en werkelozen beter bij elkaar gaan passen. Dankjewel, het is me nu helemaal duidelijk
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
*hoopt heel hard!*
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
En naja anders ga ik voor de 3,5 dan sta ik nog een 4,5 en slaag ik alsnog (als ik wiskunde voldoende maak )
|
||
|
|
||
|
Citaat:
![]() ik heb lager nodig.. maar vin'k niet echt leuk ... liever wel alles voldoende
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik ga met goede moed het examen in! veel succes iedereen
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
elasticiteit = % verandering Qv / % verandering P |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
en nu nog even uitgebreid en het zijn geen eigen woorden (dus klopt dit denk ik wel)
--------------------------- De multiplier is het getal waarmee we de exogenen (b.v. de autonome overheidsbestedingen) in het model moeten vermenigvuldigen om de endogene Y (het nationaal inkomen) te verkrijgen. Dus er geldt: Y = multiplier * alle exogenen. Zo geldt ook, dat een noodzakelijke verandering van Y gevonden kan worden met deze multiplier, want er geldt ook: delta Y = multiplier * delta betreffende exogene. In de Keynesiaanse theorie kennen we 3 standaardmodellen, elk met een eigen multiplier: 1. gesloten economie zonder overheid: Consumptievariant C = c Y I = Io Y = C + I multipliers: 1/1-c Spaarvariant S = s Y I = Io S = I 1/s 2.gesloten economie met overheidssector Consumptievariant C = c (Y-B) I = Io B = b Y O = Oo Y = C + I + O multipliers: 1/1-c+cb Spaarvariant S = s (Y-B) I = Io B = b Y O = Oo S + B = I + O 1/s-sb+b 3. open economie met overheid Consumptievariant C = c (Y-B) I = Io B = b Y O = Oo E = Eo M = m Y Y = C + I + O + E - M multipliers: 1/1-c +cb+m Spaarvariant S = s (Y-B) I = Io B = b Y O = Oo E = Eo M = m Y S+B+M =I+O+E 1/s-sb+b+m In principe heeft elk ander model dan deze standaardmodellen een andere multiplier, die iets afwijkt van het bovenstaande, maar de multipliers zijn altijd af te leiden uit de oplossingsvergelijkingen, waarbij de endogene Y is uitgedrukt in louter exogenen (b.v. Io) en in parameters of quotes (b.v. consumptiequote c), waarbij het getalletje voor de betreffende exogene, de multiplier is. Er geldt wel altijd dat elke parameter of quote vertegenwoordigd moet zijn in de multiplier . Nu als voorbeeld een oplossingsvergelijking: Y = 1 / 1-c + cb + m . (-c Bo + Co + Io + Oo + Eo). De multiplier voor Bo (de exogene belastingen) is nu: - c / 1-c + cb + m dus deze is negatief! Men ziet dat er 5 exogenen en 3 quotes / parameters zijn! |
|
|
|
|
|
En nu ff duidelijk;
Als je gaat rekenen met de multiplier moet je het volgende in je achterhoofd ( of GRM ) houden;^Y / ^ ?? = het getal van de multiplier ( meestal gegeven ) Dus stel je krijgt een vraag met de opdracht hoeveel moet ?? ( bijvoorbeeld C of O ) stijgen / dalen om een bepaalde Y te halen. Dan vul je dus de dingen die je weet in de formule van hierboven en kun je het antwoord berekenen met ^ bedoel ik delta / verschil |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
![]() Bedankt allemaal! Nu moet het wel lukken denk ik. Wil eigenlijk stiekem heel graag een 7,7 halen, dan sta ik namelijk een 8 , maar met een 5,7 heb ik al een 7, en dat moet wel lukken, aangezien mijn laagste cijfer voor eco een 6,6 was..
|
|
|
|
Maar multipliers hoef je toch niet te kunnen berekenen? Stond iig in samengevat...
En wat oh wat is puntelasticiteit? Ik ken alleen prijselasticiteit, kruislingse prijselasticiteit en inkomenselasticiteit...
| Advertentie |
|
|
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Economie Plakboek Hassan A. | 2 | 15-02-2006 13:40 | |
| Studeren |