Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2004, 16:51
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
eXo schreef op 15-06-2004 @ 12:32 :

Belgen denken nog wel 'ns dat ik een Belg ben terwijl ik er echt 2 keer ben geweest ofzo
kijk eXerd dat geloof ik dus NIET
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2004, 17:31
Verwijderd
ohnee
die ene pipo dacht toch echt dat ik jouw vriend was, en hij vroeg nog van 'hoe is het nou in antwerpen' enzo
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 17:44
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
eXo schreef op 17-06-2004 @ 18:31 :
ohnee
die ene pipo dacht toch echt dat ik jouw vriend was, en hij vroeg nog van 'hoe is het nou in antwerpen' enzo
Maar daar zijn we dan ook van gaan lopen, dat verklaart.
Misschien LIJK je wel uiterlijk belgisch?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 18:04
Verwijderd
oja da's ook wel weer waar ja
hmm ik geloof niet dat ik een echt typisch belgisch uiterlijk heb tho'
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 18:14
Verwijderd
beetje brabants, ik vind het niet mooi maarja het zit er nou eenmaal in. hoe meer alcohol ik op heb hoe erger ik met een ewrr en GGG ga praten. ja toch!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 23:50
Verwijderd
Ik kom uit het Gooi, en dat hoor je ook wel, maar niet heel erg.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 23:56
Kaps
Kaps is offline
Citaat:
Hypocrisy_Female schreef op 13-06-2004 @ 02:02 :
Ik doe mn best om nederlands te praten maar het mislukt bijna bij elk woord, heloas pindakoas!

----

Ik kweek accenten als ik er zin in heb. Vooral Utrechts en Amsterdams.

En af en toe als ik boos ben ga ik ook automatisch Amsterdams lullen.
Oud 18-06-2004, 01:50
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 16-06-2004 @ 21:32 :
Ha'j wat?
Ik vind hasselt echt een domme naam voor iets, wat was het nog maar?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 16:47
Emilia
Emilia is offline
I.v.m. vast en zeker/zeker en vast:

Geachte mevrouw/mijnheer,

Onlangs hebt u via 'Taaladvies on line' een taalvraag gesteld. Hieronder vindt u het antwoord.

VRAAG
Is het "vast en zeker" of "zeker en vast" of mogen beide?

ANTWOORD
Beide volgordes zijn correct. 'Vast en zeker' wordt zowel in Vlaanderen als in
Nederland gebruikt. 'Zeker en vast' komt vooral in België voor, en is er in
verzorgd taalgebruik net zo gebruikelijk als 'vast en zeker'.

TOELICHTING
'Vast en zeker' is een idiomatische nevenschikking. Zulke nevenschikkingen zijn
vaak onomkeerbaar, of doen in elk geval vaak vreemd aan als we ze omkeren. De
meeste taalgebruikers zullen bijvoorbeeld niet spontaan de volgende volgordes
gebruiken: 'de bijtjes en de bloemetjes', 'wel en goed', 'bondig en kort',
'nooit of nu'. Bij andere nevenschikkingen, zoals 'familie en vrienden' en
'fauna en flora', lijkt de volgorde minder vast te liggen. Ook in 'vast en
zeker' varieert de volgorde. Het aparte is dat dit verschil in volgorde
geografisch bepaald is: 'zeker en vast' komt vaak voor in Vlaanderen, maar is
zeldzaam in Nederland. Voor Nederlanders is 'vast en zeker' de gewone volgorde.

*ijverig geweest*
Oud 18-06-2004, 18:05
$tarlight
$tarlight is offline
Citaat:
Madgirl schreef op 13-06-2004 @ 11:35 :
Ik kan wel ABN praten. Maar soms als ik in een andere provincie ben merken anderen wel op dat ik Friese uitdrukkingen gebruik.

Maar zelf kan ik dus echt geen Fries. Ik kan het zelfs amper verstaan.
Dat heb ik vaak met een woord zoals briek: dat schijnt fries te zijn.. maar ik gebruik het ook gewoon als ik nederlands spreek..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 11:35
Astuanax
Astuanax is offline
Ik kom uit antwerpen maar ik versta zelf niet het echte antwerps , ik spreek tegen regiogenoten met 'ge en gij' maar tegen mijn Rotterdamse familie spreek ik netjes met je en jou

(zachte gee roelt )
Oud 07-07-2004, 11:37
duivelaartje
duivelaartje is offline
Noord-Brabants in combinatie met wat Belgisch.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 11:44
rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik spreek de originele Amsterdamse taal zonder bekakte R, maar ouderwets normaal
Nee, ik merk het niet van mezelf, maar ik spreek misschien wel Amsterdams.
Oud 07-07-2004, 11:45
Rachel
Rachel is offline
Brabants... met een héle zachte "g"
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 11:46
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 07-07-2004 @ 12:45 :
West-Brabants... met een hele zachte "g"
Precies, niet Oost-Brabant met hun "kei" enzo.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 11:59
Verwijderd
als ik praat hebben mensen al gouw door dat ik uit brabant kom...(ook een beetje door dat ''kei") ik was een keer in amsterdam en toen zei ik ''houdoe'' en toen keken die mensen me gelijk heel raar aan en snapte niet eens wat ik bedoelde...
ik vind de zachte g echt zo gruwelijk irritant klinken en dat ewrr al helemaal!
maar daar kunnen die mensen denk ik ook niet veel aan doen..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 13:02
11568
11568 is offline
Ik woon zelf in het gooi maar godzijdank heb ik dat walgelijke accent niet, met zo'n RRR. Ik praat gewoon netjes ABN.

Alles met een zachte G vind ik bloedirritant, maar zo'n kamper-accent vind ik écht erg.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 14:15
snoodaard
snoodaard is offline
Ik praat te zacht en volgens velen ietsjes bekakt. In ieder geval als ik nuchter ben wel

Dit laat me nog meer een klein jongentje lijken dan dat m'n uiterlijk dat al doet.
Oud 07-07-2004, 14:21
blurred
blurred is offline
Ik spreek vrij ABN, netjes gewoon. Maar mijn moeder praat erg Westfries, mijn oma kan niet eens anders. Mijn hele moeders kant van de familie praat hardstikke plat. Ik ben echter altijd opgevoed met ABN, godzijdank. Ik merk ook nooit dat mensen vinden dat ik een accent heb. Heel soms, enkele woorden. Alleen ga ik deze zomer naar Maastricht verhuizen, dus vrees ik dat er dan wel taalproblemen zullen komen....
Oud 07-07-2004, 14:40
Verwijderd
Ik heb brabantse ouders en ik ben opgegroeid in twente. Daardoor slik ik alle letters in die in het Brabants ingeslikt worden en alle letters die in het Twents ingeslikt worden. Nouja, als ik haast heb. Ik kan redelijk duidelijk praten, ik hou alleen wel een halfzachte g. En de r kan ik niet, maar dat heeft niets met dialect te maken.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 17:26
Silver rain
Silver rain is offline
Ik praat gewoon Nederlands, maar ik denk wel dat er wat Brabants tussen zit. Komt ook door woorden als "kei" en "houdoe", zoals girlytina4life zei. En affntoe praatk m'schien w'l 'n bietje meej 'n accent, ma den doek 't laang nie zo erg ask hier ant neertikkuh ben.
Nah zolang het te verstaan is erger ik me niet aan accenten (behalve misschien de Gooise r). Dat ik geen rollende r (Engelse ook niet trouwens, het is gewoon een rotletter) kan heeft niks met een accent ofzo te maken
Oud 07-07-2004, 18:15
Ruby Blue
Ruby Blue is offline
ik ben rotterdams, dus ik heb een rotterdams accent
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 13:48
MissRenske
MissRenske is offline
Ik woon in Brabant, maar ja brabants verstaan doe ik niet.
Men zegt dat ik toch wel een beetje met een Engels accent spreek, tsja....jaren buitenland zal wel iets met mijn Nederlands gedaan hebben.
Ik spreek dus eigenlijk heel gewoon Nederlands met zo nu en dan een Engels woord er door heen als ik het Nederlandse woord niet meer weet.
Oud 08-07-2004, 14:03
Verwijderd
Ik ben zelf een limbo en ben er trots op, maar als ik in het noorden ben probeer ik me wel aan te passen, wat aardig lukt.
Zoals al eerder vermeld:

Het is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag dat heel holland Limburgs lult

(Voor de Finse vertaling, kijk hieronder )
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 14:06
merels
merels is offline
tsja, dat baarrrrrrnsche accent komt soms naar voren, maar dat hangt af van de mensen met wie ik op dat moment omga.
Oud 08-07-2004, 17:40
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
merels schreef op 08-07-2004 @ 15:06 :
tsja, dat baarrrrrrnsche accent komt soms naar voren, maar dat hangt af van de mensen met wie ik op dat moment omga.
Mja bij mij ligt het niet aan de mensen, ik heb die kut r altijd
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 17:47
Mysterons
Mysterons is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 08-07-2004 @ 18:40 :
Mja bij mij ligt het niet aan de mensen, ik heb die kut r altijd
me to
Oud 08-07-2004, 18:19
Verwijderd
Ik woon al heel mn leven in Rotterdam, en praat gewoon abn geloof ik, maar niet met een kak r. Mijn vriendje komt uit brabant/limburg (grensgebied) en spreekt wel met een zachte g, maar verder geen dialect. Zijn ouders wel, en ik kan me er soms aan ergeren, maar erger vind ik het nog dat ze vaak zo hard praten in restaurants ofzo.
Als ik bij ze thuiszit en ik luister naar hoe ze praten doe ik het soms in mn hoofd na. Ik hou er niet zo van, maar ja, zij kunnen er ook niks aan doen. Ze kunnen geloof ik ook wel gewoon nederlands, maar ik heb het ze nog nooit echt puur horen spreken, altijd wel een plat woordje erdoor.

Ik vind mensen niet dommer (klinken) doordat ze dialect spreken, maar wel een beetje jammer als ze alleen dat kunnen. Maar ja, de meeste mensen uit boeren plaatsjes komen vaak niet eens in de randstad ofzo, dus waarom zouden ze.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 20:06
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik kom uit West-Brabant, ik heb wel een zachte g maar anders dan andere Brabanders er is ook wel een verschil tussen het westen van Brabant en het oosten.
Misschien omdat er hier meer invloed van de randstad is...

Wat me erg opvalt is dat wanneer mensen een Brabants accent nadoen het heel erg overdrijven.
Het verschil tussen west-Brabants en ABN is niet erg groot, op uitzondering van de welbekende zachte g die trouwens meer als ge dan als ga wordt uitgesproken.
Oud 08-07-2004, 20:21
tuttebel
tuttebel is offline
limburgs.

en volgens vrienden uit utrech valt mn accent wel mee. ik praat niet boers ofzo, wel een zachte g.

maar dat kun je niet ontkomen hier.

wat wel grappig is, als ik eenpaar dagen bij die utrechtenaren logeer, ga ik vanzelf praten met een harde g en rollende r.
en als ik dan weer thuis ben, kijken ze me aan van 'wat praaat jij opeens raar?'
gwoon na 3 dagen al..
Oud 09-07-2004, 08:36
korfballer
korfballer is offline
Ik kom uit Zoetermeer en daar praten we toch wel netjes ABN.

Dialecten vind ik opzich niet zo erg, zolang je het maar kan verstaan.
Oud 09-07-2004, 08:46
Maija
Maija is offline
ik kom uit limburg, en kan wel limburgs praten, waarschijnlijk heb ik ook wel een klein accentje, maar meestal praat ik nederlands,
Het ligt ook wel een beetje aan de streek waar je uitkomt, mijn ouders kunnen gen limburgs, ze komen uit t noorden, en ik wel,
maar toen ik de eerste keer met een schoolreisje nog zuidenlijker kwam,.. (heerlen).. toen verstond ik zo'n oude vrouw met haar accent ook niet, (maar toen wasik well nog klein), nu versta ik het wel...
Oud 09-07-2004, 08:55
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 07-07-2004 @ 12:46 :
Precies, niet Oost-Brabant met hun "kei" enzo.
haha idd.. daar zeggen ze ook "ons pap en ons mam" da vind ik zo gek klinken.. hier zeggen we gewoon ons pa en ons ma... haha maarre... ja ik zeg welles "kei" maar dat is gewoon als dolletje zeg maar... haha
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 08:56
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 08-07-2004 @ 21:06 :
Ik kom uit West-Brabant, ik heb wel een zachte g maar anders dan andere Brabanders er is ook wel een verschil tussen het westen van Brabant en het oosten.
Misschien omdat er hier meer invloed van de randstad is...

Het verschil tussen west-Brabants en ABN is niet erg groot, op uitzondering van de welbekende zachte g die trouwens meer als ge dan als ga wordt uitgesproken.
ons taaltje is ook mooier dan dat andere Brabants Wat ook nog een verschil is, dat wij soms uitdrukkingen gebruiken (laatst zei ik iets tegen een vriend van me uit N-Holland en die kende dat helemaal niet terwijl wij dat best veel zeggen hier) of andere woorden, dat andere Nederlanders denken, HUH wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 12:52
smilegirl
smilegirl is offline
ik woon ook in een boerengat...en ja ik praat met een accent...dat heeft nix te maken met dat ik het wil...me ouders praten zo plat als maar kan dus jah dan praat ik met een accent ik kan ook erg plat praten maar negen van de 10 keer probeer ik een beetje normaal nederlands te praten
mja wat het abn betreft...iedereen praat verschillend abn...niemand praat 100% zuiver abn..dus wat is nou eigenlijk perfect??
ik stoor mezelf aan mijn accent...maar verder vinden mensen het vaak wel grappig..

twee dagen geleden hadden ik en mijn vriendinnen ook een discussie...
het ging erover dat L en ik zeuven zeggen inplaats van zeven...als ik zeven wil zeggen moet ik daar echt over na denken om het zo uit te spreken..
ik probeer mezelf wel wat normaler nederlands aan te leren

ik hebook een tijdje in ede gewoont en toen begon ik stads te praten nou geef mijn dan maar het boerseplat uit te achterhoek

kus
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 19:11
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 09-07-2004 @ 09:56 :
ons taaltje is ook mooier dan dat andere Brabants Wat ook nog een verschil is, dat wij soms uitdrukkingen gebruiken (laatst zei ik iets tegen een vriend van me uit N-Holland en die kende dat helemaal niet terwijl wij dat best veel zeggen hier) of andere woorden, dat andere Nederlanders denken, HUH wat is dat?
Vaak weten andere mensen niet wat tuffen betekent verder zou ik niet echt belangrijke dingen weten bv. een kiepwagen is een kruiwagen.
Oud 09-07-2004, 19:29
Gruppie
Gruppie is offline
Ik heb een beetje een R'dams accent, maar het is volgens mij niet echt storend.. wel wordt op vakantie soms gezegd; 'kommie uit Rottterdam ofzow'

Vorig jaar op vakantie hebben we een hele discussie gehouden over 'voorpiepen ' (wat in mijn ogen een doodnormaal woord was) en ' kaarsvet (ik zeg ) en kaarsenvet ( )'
Ook moet ik altijd lachen om immitaties van Johan Cruyff, Herman Finkers e.d.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 19:31
Fade of Light
Fade of Light is offline
Brabant powerrrr.... Ach ja...
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 19:34
Verwijderd
ik heb heel lang in nijmegen gewoont, daarna in de molenhoek (achter nijmegen, in limburg), dus ik spreek behoorlijk met een zachte G, een rollende r kan ik niet eens.
nu studeer ik 2 jaar in arhem...ja eeerhem, en dat pik ik ook n beetje op, aangezien het niet zo gek veel verschilt van nijmeegs.
gewoon KEi gaaf
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 20:41
Astuanax
Astuanax is offline
kei roelt echt keihard!

kaarsvet lijkt me redelijk normaal...
zachte 'g' is géén dialectvorm!
Reageren

Regels voor berichten