Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2004, 22:19
Eend
Eend is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-09-2004 @ 22:50 :
Voor mij zijn alle winkels slecht. Maar dat is omdat ik een ander uitgangspunt heb. Als je kijkt naar verzorging zal de een het beter doen dan de andere.

Ik heb nog nooit grotere hokken gezien in dierenwinkels die ik bezocht heb vroeger. Er zaten altijd kleine konijntjes enzo. Elke week weer verse nieuwe. De rest gaan weg. Naar de slacht enzo.

Handel is handel.
Vreemd dat toch alle mensen die tegen huisdieren zijn alleen maar slechte winkels tegenkomen en mensen die voor huisdieren ook goeie winkels er tussen vinden.
Sowieso kun je vroeger niet meer vergelijken met nu, dus dan zou je nu een winkel binnen moeten stappen en moeten gaan kijken. Ga alles winkels in je stad maar af, voordat je die conclusie trekt.
Oud 03-09-2004, 22:26
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eend schreef op 03-09-2004 @ 23:19 :
Vreemd dat toch alle mensen die tegen huisdieren zijn alleen maar slechte winkels tegenkomen en mensen die voor huisdieren ook goeie winkels er tussen vinden.

Zoals ik zeg ga ik niet uit van welzijnsuitgangspunten, zoals jij wel doet. Ik ga uit van een ethisch standpunt. Dus of het correct is of niet dat men 'dierenwinkels' heeft. In mijn oogpunt dus niet.
Dus voor mij zijn al die winkels 'slecht'.

Als ik naar welzijn kijk kan ik zeggen dat de ene winkel beter is dan de andere qua welzijn voor dieren.

Ikzelf heb slechte ervaringen met dierenwinkels.

Citaat:
Sowieso kun je vroeger niet meer vergelijken met nu, dus dan zou je nu een winkel binnen moeten stappen en moeten gaan kijken. Ga alles winkels in je stad maar af, voordat je die conclusie trekt.
Zoals ik zeg kijk ik naar ethische redenen. Zouden voor mij allemaal slecht zijn.

Nu is niet veel later dan vroeger hoor.
Oud 03-09-2004, 23:18
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-09-2004 @ 22:47 :
Wat vind jij goed? Een leven naar menselijke maatstaven?
Een leven waar de mens bepaald wat het dier eet, waar het slaapt, wanneer het mag blaffen, wat voor eten het krijgt, wanneer het naar buiten mag, of deze zich mag voortplanten of niet, wanneer deze weg moet, wanneer deze dood moet, etc.
Kortom een slavenbestaan.

Maar goed, weet jij of een dier lijd?

Daarnaast al zou het niet lijden, zou het dan een vrijbrief zijn om dieren maar te vangen uit het wild of te fokken om het als huisdieren te houden? Een slaaf wist vroeger ook niet beter en kon best een aardig bestaan hebben (als deze bij de goede baas zat), maar toch zouden ze vrijheid toch wel beter vinden denk ik zo of denk je van niet? Het is een zeer ethische kwestie.

Je moest eens weten dat ik ook heel blij kan zijn (van buiten ogend), maar intern toch ook ongelukkig. Blij zijn met wat je hebt.
Als een dier ongelukkig is merk je dat snel genoeg, ja.

Die beesten weten gewoon niet beter, als je ze goed verzorgt vinden ze het allemaal prima.
Oud 03-09-2004, 23:30
Eend
Eend is offline
Hmm, als jij zelf geen dieren hebt, hoe weet je dan constant zelf beter hoe huisdieren in elkaar zitten? Kunnen je dat ruiken of zo? Ik zou die gave dan ook wel willen hebben
Oud 03-09-2004, 23:44
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
M@rco schreef op 04-09-2004 @ 00:18 :
Als een dier ongelukkig is merk je dat snel genoeg, ja.

Die beesten weten gewoon niet beter, als je ze goed verzorgt vinden ze het allemaal prima.
Maar is dat omdat je je eigen 'gegevens' van de emoties op het dier projecteert of niet? Je kan het gewoon niet weten wat een dier denkt.

Daarom vind ik het lastig om daar naar te kijken. Wel kan ik kijken naar of het 'juist' is dat mensen dieren 'houden'.

Vind je het correct dat men dieren fokt? Fokt voor huisdier (bezit) of voor voedsel? Zou je dat zelf willen? Ga je er vanuit dat dieren ook emoties hebben en gedachten etc?

De reden 'weten niet beter' kan je zo overal neergooien. Het is een reden om dingen tegen te houden waarvan je weet dat het niet anders kan.

Zoals ik zei wisten/weten slaven ook niet beter. Is/was dat een reden om dat onrecht tegen te gaan? Nee denk het ook niet.

Tuurlijk zal iets bekends natuurlijk voor een dier als plezierig ervaren kunnen worden, maar jullie kijken nu daar dan ook naar. De individuele gevallen en niet naar het grote 'plaatje'. Oftewel of het juist is dat we dieren houden! En omdat je hond gelukkig lijkt zou je dus door kunnen blijven gaan met huisdieren houden? Is dat niet een ongelovelijke kutsmoes?
Oud 03-09-2004, 23:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eend schreef op 04-09-2004 @ 00:30 :
Hmm, als jij zelf geen dieren hebt, hoe weet je dan constant zelf beter hoe huisdieren in elkaar zitten? Kunnen je dat ruiken of zo? Ik zou die gave dan ook wel willen hebben
Thuis staan nog een 17-jarige goudvis en een paar oude schildpadden. Vroeger hamsters (gevangen) gehouden en konijnen.

Jammer genoeg wilde ik hamsters en die goudvis stond als 'van mij' te boek. Maar als 2 jarig kind weet je natuurlijk niets erover.

Ben altijd met dieren in de weer geweest. Wilde vroeger nog wel dierenarts worden. Maar goed dat zegt natuurlijk niks.

Ik wil dan ook niet zeggen dat ik een dierenexpert ben. Ik zou alleen willen zeggen dat we dieren kennen en herkennen, maar dat we ze toch ook weer niet kennen. Ik wil zeker niet zeggen dat ik weet wat die dieren dus willen. Maar het grote plaatje stoort mij heel erg.
Oud 04-09-2004, 11:35
11568
11568 is offline
Citaat:
Eend schreef op 03-09-2004 @ 21:41 :
Ja, dus? Dan is het dus niet de dierenwinkel die daar voor zorgt!

En ik noem je hypocriet, omdat je overal maar een beetje over loopt te zeiken. Je ziet alles maar zwart in en alles is o zo zielig.
Zo'n houding staat mij gewoon niet aan. Aan elk nadeel is een voordeel, maar in jouw geval niet. Nee, in jouw geval is het aaien van een dier nog verschrikkelijk.
Grappig, hoe goed jij mij DENKT te kennen na een paar posts
Je zit er behoorlijk ver naast.

Laatst gewijzigd op 04-09-2004 om 11:40.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 13:25
Eend
Eend is offline
Citaat:
11568 schreef op 04-09-2004 @ 12:35 :
Grappig, hoe goed jij mij DENKT te kennen na een paar posts
Je zit er behoorlijk ver naast.
Ik denk je niet te kennen, ik zeg hoe je overkomt Dusss....
Oud 04-09-2004, 16:18
11568
11568 is offline
Och, als jij dat zo ziet. Boeiend.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 21:08
duifeltje
duifeltje is offline
pffffffffff
Oud 06-09-2004, 21:24
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
Eend schreef op 04-09-2004 @ 14:25 :
Ik denk je niet te kennen, ik zeg hoe je overkomt Dusss....
Misschien eerst even nadenken hoe je zelf overkomt?! Voor je over anderen gaat oordelen! Voor als je het wil weten: op mij kom jij over als een nogal agressief persoon (niet per se in daden, maar in bewoordingen) die alles afkapt wat maar líjkt op een andere mening dan de mening die jij aanhangt. Jammer zeg, dat je dan zó over anderen gaat oordelen, en dan ook nog eens in de trand van "Jij ben...!!!! " ipv "Ik vind dat jij ...."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten