Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2004, 19:50
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 19-11-2004 @ 20:32 :
FOUTJE!! Enkelvoudige onverzadigde vetzuren zijn het beste. Daarna meervoudige. Iets van... enkelvoudige umm verhogen je goede gedoe en verlagen je slechte whatever. En meervoudige vetzuren verlagen beide ofzo. Jah...
Nog een foutje, leg dan meteen even uit dat je daarmee doelt op de omega familie, 3 6 en 9. EPA DHA GLA en oliezuur. Als je iets uitlegt doe het dan wel goed.

Die vetten vind je idd niet geheel gecombineerd in de meeste onverzadigd vet bronnen vandaar dat ook word aangeraden een verscheidenheid aan producten te nemen of een omega preparaat te nemen.

Het verlagen van HDL cholesterol door meervoudig onverzadigde vetzuren is bij mijn weten nog nooit aangetoond, wel is het zo dat de m.o.v.'s bij verhitting hydrogeniseren in transvetzuren en zo een boel vrije radicale stoffen achter laten. Ook klopt het dat enkele vetzuren verhoogde invloed hebben op de vorming prostaglandine, hormoonachtige stoffen o.a. beschikbaar voor pijn/zenuwgeleiding. Ontstaan o.a. ook bij aromatase, omzetting van testosteron tot estradiol.

Beetje ver gezocht om daar rekening mee te gaan houden, dat zou je zo onnodig in de stress doen raken dat je schildklier niveau's ontregeld raken
Oud 20-11-2004, 22:15
-Melody-
-Melody- is offline
Ik eet echt veel en veel te veel 's avonds, soms ook overdag.
Het is puur een kwestie van discipline van vandaag.
Ik ben 1.64 en 75 kilo. Ik wil graag als eerst 5 kilo eraf, om terug te komen naar de 70. Op 21 januari begin ik op de toneelschool, ik vind het wel een mooi streven om tegen die tijd 70 kg te wegen.

Om een beetje een stok achter de deur te houden, ga ik vanaf morgen bijhouden wat ik eet, en dat hier neerzetten

Ik had nog een klein vraagje, is het genoeg als ik 3 a 4 keer in de sportschool train?

:x:
Oud 21-11-2004, 07:06
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
-Melody- schreef op 20-11-2004 @ 23:15 :
Ik had nog een klein vraagje, is het genoeg als ik 3 a 4 keer in de sportschool train?
3 tot 4 keer per week neem ik aan?
Het ligt er dan natuurlijk maar aan wat je doet en hoe lang je daar traint in de sportschool. Heb je al een programma met wat voor apparaten je gaat doen en hoe lang en hoeveel herhalingen? Ga je ook cardio doen?
Oud 21-11-2004, 21:28
Mara
Mara is offline
Ik vroeg me af, de mensen die hier lijnen, ondervinden die hier in het dageljiks leven ook problemen doordat ze te dik zijn/zich te dik vinden?

Ik merk bij mezelf namelijk dat 't me enorm in de weg staat. Ik zou ook geen vriend kunnen hebben, want het idee blijft altijd spoken van dat ik te dik en minderwaardig ben. Ik merk ook dat het me bemoeilijkt met het maken van contacten, ik denk snel van "ach, ze willen toch geen contact omdat ik dik ben". Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden en 'problemen.'

Hoe is dat bij jou?
Oud 21-11-2004, 21:33
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 21-11-2004 @ 22:28 :

Ik merk bij mezelf namelijk dat 't me enorm in de weg staat. Ik zou ook geen vriend kunnen hebben, want het idee blijft altijd spoken van dat ik te dik en minderwaardig ben. Ik merk ook dat het me bemoeilijkt met het maken van contacten, ik denk snel van "ach, ze willen toch geen contact omdat ik dik ben". Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden en 'problemen.'

Hoe is dat bij jou?
Zo denk ik ook ja.
'ze vinden mij toch niets' en moeite hebben met accepteren dat iemand je leuk zou vinden..
Eigenlijk is dat ook behoorlijk stom. want van andere mensen kan ik wel snappen dat ze mensen die dezelfde bouw hebben als ik leuk vinden. Dat het niet uit maakt. maar bij mezelf maakt het ineens wel uit.
Oud 21-11-2004, 21:36
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Ik vroeg me af, de mensen die hier lijnen, ondervinden die hier in het dageljiks leven ook problemen doordat ze te dik zijn/zich te dik vinden?

Hoe is dat bij jou?
yup helemaal, vooral ook door verleden van pesterijen is er een cirkeltje ontstaan
met uitgaan, ze vinden mij toch niet leuk, he is dat .... mee is waardoor ze verplicht zijn met mij te praten enz enz
maar ik ga al de goede kant op
Oud 22-11-2004, 00:03
Verwijderd
Citaat:

Hoe is dat bij jou?
Dat idee 'ze vinden me vast te dik en dus niet de moeite waard.' heb ik niet. Mensen die je dik niet aardig vinden, zullen je heus niet aardiger vinden omdat je wat kilo's lichter bent. Ze zullen hooguit aardig doen omdat ze je dan mooier vinden. Het verschil in gedachtegang is dan: "Dat nijlpaard is een heks!" tegenover "Ze is zo geil maar wat een heks!" Ik zie geen verbetering.

Mijn probleem is dat ik op dit moment niet tevreden ben met mijn lijf en wil voorkomen dat ik te dik word. Ik heb nu al problemen met mijn rug en als daar nog meer gewicht aan gaat hangen wordt het alleen maar erger. Bovendien heb ik het idee dat ik juist nu de kans moet grijpen om een mooi figuur te krijgen. Nu is het een stuk makkelijker om af te vallen en een mooi figuur te krijgen dan over een jaar of 20/30.
Oud 22-11-2004, 12:03
YPrue
YPrue is offline
Wat is eigenlijk 'beter' om vlees in te bakken: olie of boter? Of zijn ze allebei even slecht?
Oud 22-11-2004, 12:04
Verwijderd
Citaat:
YPrue schreef op 22-11-2004 @ 13:03 :
Wat is eigenlijk 'beter' om vlees in te bakken: olie of boter? Of zijn ze allebei even slecht?
(olijf)olie, geloof ik. Dat zijn voornamelijk onverzadigde vetten, als ik het goed heb... 't is iig beter, voor zo ver ik weet.
Oud 22-11-2004, 12:24
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-11-2004 @ 13:04 :
(olijf)olie, geloof ik. Dat zijn voornamelijk onverzadigde vetten, als ik het goed heb... 't is iig beter, voor zo ver ik weet.
Meervoudig onv. vetzuur oxideert als je het verhit, dwz dat het een berg radicale gifstoffen oplevert dus blijft het idd bij olijfolie, enkelvoudig onv.
Oud 22-11-2004, 12:38
rare kwast
rare kwast is offline
ik weet alleen dat de dietiste zei: olie!!

Oud 22-11-2004, 12:43
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 22-11-2004 @ 13:24 :
Meervoudig onv. vetzuur oxideert als je het verhit, dwz dat het een berg radicale gifstoffen oplevert dus blijft het idd bij olijfolie, enkelvoudig onv.
Jah, je hebt toch ook van dat soort vloeibare olijfboter ofzo. Van Bertolli. Zal wel goed zijn om mee te koken. Veel enkelvoudige onverzadigde vetten. Maar olijfolie is dus goed om mee te koken? Ik dacht dat dat transvetten werden. En dat kokosnoot-olie het best bestand is tegen hitte ofzo (maar dat gebruik ik niet hoor...teveel verzadigde vetten).
Oud 22-11-2004, 12:51
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 19-11-2004 @ 20:30 :
Ja, onverzadigde vetten worden onder andere gebruikt voor het soepel houden van hart en bloedvaten het reguleren van de cholesterol spiegel, hormoonproductie etc.

Over dat ontslakken : neem dan een klisma, kun je tenminste normaal eten
Wat is een klisma?
Oud 22-11-2004, 13:58
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 22-11-2004 @ 13:43 :
Jah, je hebt toch ook van dat soort vloeibare olijfboter ofzo. Van Bertolli. Zal wel goed zijn om mee te koken. Veel enkelvoudige onverzadigde vetten. Maar olijfolie is dus goed om mee te koken? Ik dacht dat dat transvetten werden. En dat kokosnoot-olie het best bestand is tegen hitte ofzo (maar dat gebruik ik niet hoor...teveel verzadigde vetten).
Nee niet per direct, oxidatie is iets anders dan hydrogenase. Vraag me niet hoe dat precies zit dat weet ik zo 1 2 3 niet, dat zoek ik vanavond wel voor je op

Als het VLOEIBARE boter is dan is het dus gewoon olie. Olie die hard geworden is dat noemt men wel transvetzuren, hydrogenase is niets anders dan het binden van vetzuurmoleculen aan koolstof. Waardoor het een vast product word, boter, en als zodanig verkocht word waarna de fabrikant vervolgens claimt dat het "onverzadigd vet is dus gezond" bullshit, maar welke jan modaal weet dat nou. Daar komen idd radicalen bij vrij, plus dat het lichaam het bewerkte molecuul gewoon herkend als verzadigd zuur.

Met enkelvoudig onv. vetzuur kun je wel gewoon koken. Olijfolie dus.

En een klisma... dat is wanneer je een brandslang in je reet krijgt

Laatst gewijzigd op 22-11-2004 om 14:00.
Oud 22-11-2004, 14:07
Miracle
Miracle is offline
Citaat:

Hoe is dat bij jou?
Dat heb ik ook wel ja. De ene keer frequenter dan de andere keer. Nu heb ik dat heel erg in m'n klas. Een gedeelte kent me nog niet en dan ben ik bang dat ze alleen op m'n uiterlijk oordelen...
Oud 22-11-2004, 14:08
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 22-11-2004 @ 14:58 :
Nee niet per direct, oxidatie is iets anders dan hydrogenase. Vraag me niet hoe dat precies zit dat weet ik zo 1 2 3 niet, dat zoek ik vanavond wel voor je op

Als het VLOEIBARE boter is dan is het dus gewoon olie. Olie die hard geworden is dat noemt men wel transvetzuren, hydrogenase is niets anders dan het binden van vetzuurmoleculen aan koolstof. Waardoor het een vast product word, boter, en als zodanig verkocht word waarna de fabrikant vervolgens claimt dat het "onverzadigd vet is dus gezond" bullshit, maar welke jan modaal weet dat nou. Daar komen idd radicalen bij vrij, plus dat het lichaam het bewerkte molecuul gewoon herkend als verzadigd zuur.

Met enkelvoudig onv. vetzuur kun je wel gewoon koken. Olijfolie dus.

En een klisma... dat is wanneer je een brandslang in je reet krijgt
Oh shit serieus. Want het is echt boter hoor. Je hebt ook een vaste versie ervan met veel enkelvoudige onverzadigde vetten. En het is wel vloeibaar, maar het is wit.... dus hydrogenated transvetten staan er gewoon op als enkelvoudige???

En lekker trouwens die klisma...
Oud 22-11-2004, 15:18
rare kwast
rare kwast is offline
tis geen brandslang...tis bijna het zelfde als een thermometer
Oud 22-11-2004, 17:38
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 22-11-2004 @ 15:08 :
Oh shit serieus. Want het is echt boter hoor. Je hebt ook een vaste versie ervan met veel enkelvoudige onverzadigde vetten. En het is wel vloeibaar, maar het is wit.... dus hydrogenated transvetten staan er gewoon op als enkelvoudige???

En lekker trouwens die klisma...
Een vet is vloeibaar, verzadigd wil zeggen dat het alle maximale koolstofbindingen bezet en dan stolt het en word het hard. Wanneer een (meervoudig) onverzadigd vet gehydrogeniseerd word gebeurt dat. En dat is dus wat er bij die halvarine en margarine gebeurt. Er word geclaimed dat het heel gezond is omdat het op basis van onverzadigde vetten is maar dat die vetten zo bewerkt zijn dat ze herkend worden als verzadigde vetzuren en dat er aardig wat rotzooi door vrij is gekomen dat zegt men er niet bij.

Van de warendienst hoeft er alleen op te staan "bevat transvetzuren" en dat staat er dus ook op maar niet in aantallen verder. 9 van de 10 mensen denken dus dat ze heel goed bezig zijn terwijl ze eigenlijk net zo goed gewone boter kunnen nemen want dat is net hetzelfde en nog lekkerder ook.

En die klisma hehe dat weet ik verder niet ik weet alleen dat je dan zo'n slang in je aars krijgt waar water door gepompt word.
Oud 22-11-2004, 21:00
MieX
MieX is offline
Een klysma is een rectale toedieningsvorm waarmee een oplossing in de darmen kan worden gebracht, dat kan zijn omdat er iets in die oplossing zit dat moet worden opgenomen of omdat de darmen gespoeld moeten worden (medisch gezien kan dat zijn voor bijvoorbeeld de ziekte van Crohn)
Oud 22-11-2004, 21:38
rare kwast
rare kwast is offline
en voor darm onderzoeken en je krijgt er 1 als je 3 dagen geen ontlasting hebt gehad als je eenmaal zo ver bent en in een verpleeghuis zit
Oud 23-11-2004, 10:24
PrimRose
PrimRose is offline
twil de laatste tijd niet zo lukken. Ik wil wel, maar ik kan me er op het moment niet toe zetten. Veel stress op het moment. Dus ik begin weer als ik weer wat rust heb. Heb nu zo veel te doen + stress dat ik er het lijnen niet ook nog bij kan hebben.

Blijf wel opletten, ga niet in een vreetbuienmaand vervallen ofzo. Maar als ik trek heb in iets, dan ga ik mezelf dat niet ontzeggen.
Oud 23-11-2004, 16:37
Ilona1
Ilona1 is offline
Vandaag weer begonnen met Weightwatchers . Is tenminste goed vol te houden!
Oud 23-11-2004, 16:55
MieX
MieX is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 23-11-2004 @ 17:37 :
Vandaag weer begonnen met Weightwatchers . Is tenminste goed vol te houden!
Er zijn zoveel dieten die goed vol te houden zijn, zoals het er nu staat lijkt het alsof je zegt dat WW het enige dieet is dat goed vol te houden is
Oud 23-11-2004, 18:14
Ilona1
Ilona1 is offline
Citaat:
MieX schreef op 23-11-2004 @ 17:55 :
Er zijn zoveel dieten die goed vol te houden zijn, zoals het er nu staat lijkt het alsof je zegt dat WW het enige dieet is dat goed vol te houden is
Ja dat vind ik toch ook
Oud 23-11-2004, 18:25
MieX
MieX is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 23-11-2004 @ 19:14 :
Ja dat vind ik toch ook
En ik zeg dus dat dat niet zo is, maar ik denk ik zet het er wel even bij voor het geval dat je het misschien niet zo bedoelde en mijn bericht verkeerd zou opvatten
Oud 23-11-2004, 18:28
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 23-11-2004 @ 19:14 :
Ja dat vind ik toch ook
Waarom dat?
Oud 24-11-2004, 02:29
Verwijderd
Ik weet eigenlijk niet veel van WW, alleen dat ik een prof heb die vorig jaar zwaar overgewicht was en daar op advies van zijn dokter iets aan is gaan doen, met behulp van WW. En hij ziet er nu super uit vergeleken met een jaar geleden (Als is hij nog veels te zwaar) Erg knap van hem

WW werkt toch met punten, bepaalde dingen zijn punten waard en je eet dan zoveel punten per dag?
Oud 24-11-2004, 07:17
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef op 24-11-2004 @ 03:29 :
Ik weet eigenlijk niet veel van WW, alleen dat ik een prof heb die vorig jaar zwaar overgewicht was en daar op advies van zijn dokter iets aan is gaan doen, met behulp van WW. En hij ziet er nu super uit vergeleken met een jaar geleden (Als is hij nog veels te zwaar) Erg knap van hem

WW werkt toch met punten, bepaalde dingen zijn punten waard en je eet dan zoveel punten per dag?
Ja, Weightwatchers werkt inderdaad met punten. Ik geloof dat je iets van 21 punten (ongeveer) per dag mag eten. Ieder voedingsmiddel heeft zijn eigen puntwaarde. En als je sport, dan mag je meer eten.
Oud 24-11-2004, 09:35
MieX
MieX is offline
Alleen niet alle voedingsmiddelen hebben punten dacht ik
Oud 24-11-2004, 19:45
Verwijderd
Pff, het is even helemaal 10 keer niets met mij. Ik loop me de laatste tijd echt vol te proppen, terwijl het daarvoor nog wel redelijk ging. Stomme emotie-eten
Oud 25-11-2004, 21:37
YPrue
YPrue is offline
@ MightyDuck:
Klopt dat nou met die negatieve calorieen?
Oud 25-11-2004, 21:38
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
YPrue schreef op 25-11-2004 @ 22:37 :
@ MightyDuck:
Klopt dat nou met die negatieve calorieen?
negatieve caloriën ? waar staat dat ik volg het niet meer zo hier

Laatst gewijzigd op 25-11-2004 om 21:41.
Oud 25-11-2004, 21:42
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 25-11-2004 @ 22:38 :
negatieve caloriën ? waar staat dat ik volg het niet meer zo hier

Als je die bonen bedoeld, koolhydraten die zichzelf verteren ( onderwerp van pakweg 2 weken geleden toch ? ) ja dat klopt wel bepaalde soorten groenten kosten meer energie dan ze opleveren, nu moet je niet meteen denken aan extreme calorie verschillen daardoor maar het valt veelal onder wat vezelrijkere prut.

Enkele peulvruchten, bonen o.a. hebben die eigenschap. Staar je er niet blind op.

*vraagt zich trouwens af of er ergens een lijst beschikbaar is welke groentensoorten dit precies zijn en in welke mate ze caloriën kosten*
Ah oke, bedankt.

En dat met die lijst vraag ik me ook af.
Oud 25-11-2004, 22:28
MightyDuck
MightyDuck is offline
Ow mooi jij hebt het stuk nog, per ongeluk gedelete had niet echt zin het opnieuw te schrijven.

Het is meer een wetenswaardigheidje, niet iets om rekening mee te gaan houden. Als het 20kcal scheelt zal het al wel veel zijn. Het gaat in dit geval om groenten met een hoog vezel gehalte
Oud 26-11-2004, 15:43
D-sire
D-sire is offline
Daar ben ik weer dan. Ik ben gestopt met calorieën tellen, werd er helemaal gek van. Ik kon niet meer spontaan iets eten zonder eraan te denken hoeveel calorieën erin zouden zitten en dat maakte mij echt gek. Probeer nog wel op te letten en veel te sporten (2 uur tennis en ong 3 uur fitness in de week). Hopelijk boek ik dan ook resultaat zonder er zo mee bezig te zijn!

Wilde wel iedereen die nog steeds zo goed bezig is veel succes wensen, vind het heel knap van jullie
Oud 26-11-2004, 16:17
rare kwast
rare kwast is offline
ik let gewoon op vet enzo
en gewoon eten geen tussendoortjes
gaat heel goed...
vandaag een docent op school
en ze is nog meer afgevallen, straks blijft er niets meer van haar over..
mocht ik willen
Oud 26-11-2004, 18:34
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 25-11-2004 @ 19:47 :
Ik zou zeggen "zeik niet zo en eet wat ik zeg anders help ik je niet"
Jah inderdaad. Maar je hebt wel gelijk.

Citaat:
Enkele peulvruchten, bonen o.a. hebben die eigenschap.
Ja is dat echt zo? Het is wel gezond, en vezelrijk en zo. En het zal ook wel energie kosten om het te verteren. Maar ze zijn ook best wel calorierijk, toch. Ik denk niet dat ze meer energie kosten, dan dat ze bezitten, en dus blijft het positief? (Alleen iets lager)
Ja?
Dat is bijvoorbeeld ook zo met ananas toch... Vol met suikers maar wel thermogenic ofzo. Dus niet helemaal negatief. Wel lager? Of een appel...
Volgens mij is de enige echte negative calorie food dan gewoon selderij. Dus als je wil snacken neem je dat toch gewoon...?
Wat vind je van heldere soep trouwens? Bevat wel zout, maar kan verder niets kwaad...? Is het ok als ik het 1 of 2 keer per dag drink?
Wat is je mening over het South Beach Diet, trouwens?

Citaat:
*vraagt zich trouwens af of er ergens een lijst beschikbaar is welke groentensoorten dit precies zijn en in welke mate ze caloriën kosten*
Ik kan me nog herinneren dat ik een tijdje geleden een illegale kopie van The Negative Calorie Diet van kazaa had gedownload (Shhhh). Ik had hem uitgeprint, maar vast kwijtgeraakt. En intussen een andere PC. Maar in ieder geval, wat ik daarin las was echt onzin in het kwadraat. Bijvoorbeeld dat als je heel langzaam en diep inademde, je meer zou verbranden omdat de verbranding zuurstof nodig heeft. Dus moest je aan je ademhaling werken. Heel vaag. Ze hadden ook een negative calorie soup. Die moest je 5 dagen eten ofzo, alleen die soep. Was echt niet negatief joh... maar ja, op zich ewl gezond maar je moet wel variatie hebben. Het dieet klopt ook niet echt, de zogenaamde negatieve etenswaren, kosten waarschijnlijk wel meer energie om te verwerken dan andere etenswaren. Maar ze zijn nog lang niet negatief.
Die lijst staat er ook in ja...

Laatst gewijzigd op 26-11-2004 om 18:51.
Oud 27-11-2004, 18:14
steefos
steefos is offline
even een vraag hietussen door,
als ik mijn toelatingsexamen voor een dansopleiding en ze adviseren me om af te vallen, moet ik dat gaan proberen? (ik heb nu gezond gewicht)
Oud 27-11-2004, 18:34
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 27-11-2004 @ 19:14 :
als ik mijn toelatingsexamen voor een dansopleiding en ze adviseren me om af te vallen, moet ik dat gaan proberen? (ik heb nu gezond gewicht)
ik denk dat je daar heel erg mee moet oppassen...
Oud 27-11-2004, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Je zou dat dan misschien met begeleiding van iemand die er verstand van heeft kunnen doen; als je ook gespierder wordt (danseressen zijn vaak toch al vrij gespierd...? Ja niet met van die dikke spieren enzo), dan kun je wel slanker worden zonder lichter te worden en het zou kunnen dat je dan toch gezond blijft
Oud 28-11-2004, 12:48
Mara
Mara is offline
Zoals Sarah en rare kwast al zeggen: Kijk uit met afvallen, probeer liever om wat strakker te worden. Je ziet er dan wel slanker uit, maar krijgt geen gevaarlijk laag gewicht
Oud 28-11-2004, 13:00
Harmony
Harmony is offline
Citaat:
Ik neem niet aan dat je moet afvallen in gewicht, gewoon gezond eten(sporten doe je neem ik aan al). En altijd je gezondheid boven alles!

Regels voor berichten