Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Geef jij bloed?
Ja, bloed 20 13.07%
Ja, plasma 2 1.31%
Nee, maar ik wil wel (als ik 18 ben) 56 36.60%
Nee, ben bang voor bloed/naalden 34 22.22%
Nee, want... 41 26.80%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2004, 20:51
Verwijderd
Nee, als ik 18 ben.
Ik wil dat wel graag doen, zo heb ik toch een beetje het idee dat ik wat kan doen voor de medemens. Hoe klein ook.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 22:21
Verwijderd
Ik en mn vriend wouden alebij al een tijdje heen, maar hebben er nooit wat mee gedaan (hij moest wachten tot er tjid genoeg verstreken was sinds hij zijn tatoo heeft laten zetten) en ik ga liever niet in m'n eentje..

Maar ik ben dus wel van plan hier mee te beginnen in de nabije toekomst.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 08:42
Joris
Joris is offline
plasma, deed eerst bloed, maar ben op vakantie geweest naar malaria gebied en zodoende plasma
Oud 27-11-2004, 10:06
Njits
Njits is offline
Nee, want daar ben ik veels te licht voor.

Maar anders zou ik het waarschijnlijk ook niet doen, heb het stiekem niet zo op naalden
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 10:13
HereIAm
HereIAm is offline
Ik heb gisteren zo'n papiertje ingevuld om je op te geven. Ik heb geen idee of ik daarvan zal flauwvallen, kom ik vanzelf wel achter.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 12:13
Flip!
Flip! is offline
Citaat:
Watermerk schreef op 26-11-2004 @ 20:43 :

Tip: Ga allemaal bloed geven!
eh, nee dankje.
Oud 27-11-2004, 14:16
Luna
Luna is offline
ja, ik geef bloed. Maar ben pas 2 keer bij de bloedbank geweest.
1 keer om mn bloed te laten testen en 1 keer voor donatie.
Oud 28-11-2004, 18:40
Firefly182
Firefly182 is offline
Nee, ben bang voor naalden

Als ik het alleen al op tv zie dan krijg ik kippenvel en een soort gevoel in me dat ik uit m'n huid barst.

Ik heb het vroeger veel moeten laten doen en ook toen ik ziek was, dus ik ben er erg op af geknapt. Heb gewoon huilend in de stoel gezeten voor een buisje bloed. Deed veel pijn, of misschien zit het tussen m'n oren. Dat is het meestal met fobieën he.

"Oh, jouw aders zijn wel dun, ik kan ze eigenlijk niet vinden"

Veel gepoer en geprik later:

"Ik denk dat ik toch even een andere naald pak, we doen het wel overnieuw"

Komt dat wijf met een vlindertje aan ofzo, dunnere naald dus, gaat ze weer miepen met die naald in m'n ader.

Nee dank je, zodra ik een ongenezelijke ziekte krijg laat ik weer bloed afnemen, voor die tijd krijgen ze me met geen mogelijkheid naar de polikliniek.
Oud 28-11-2004, 19:03
Krook
Krook is offline
Ik ga dinsdag voor de eerste keer... kreeg afgelopen week de uitnodiging.

Er worden geloof ik een paar proefbuisjes gevuld, wat gebeurt er nog meer?
Oud 28-11-2004, 19:09
Freestyler*
Freestyler* is offline
weet iemand toevallig welke ijzerwaarde je bloed minimaal moet bevatten?
psychisch kan ik het sowieso niet aan, maar ik wil wel weten of het in principe zou kunnen

Dat is overigens gene keuze hoor, bang zijn voor naalden/bloed
Ik kan dat echt niet aan, zeker niet als het minuten duurt.
IK zou best bloed willen geven, maar dan moet ik eerst al weggemaakt zijn
Oud 28-11-2004, 19:51
Souris
Souris is offline
Citaat:
Krook schreef op 28-11-2004 @ 20:03 :
Ik ga dinsdag voor de eerste keer... kreeg afgelopen week de uitnodiging.

Er worden geloof ik een paar proefbuisjes gevuld, wat gebeurt er nog meer?
de aller eerste keer krijg je een uitgebreiden keuring.
dan moet je ook echt naar de donorarts en die kijkt naar de ijzerwaarden in je bloed door een prikje in je vinger te geven,neemt je bloeddruk op en verder vragen ze nog wat dingen aan je.
owja en je moet ook een formulier invullen met soms zeer persoonlijke vragen(of drugs spuit enzo) en als laatste nemen ze wat buisjes bloed af.
maar eigenlijk moet je altijd zo n formulier invullen en nemen ze altijd ook een paar buisjes bloed af.
owja en bij de 1e keer bepalen ze je bloedgroep.

bij elke bloedgift wordt je gekeurd alleen de 1e keer nemen ze wat meer tijd voor je.
Oud 28-11-2004, 21:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik wil opzich dus wel (een keertje) bloed geven maar ik vind het dus doodeng. Kan iemand me hier proberen te overtuigen dat het niet eng is, geen pijn doet enz.

Ik heb overigens ook heel vaak last van een te lage bloedsuikerspiegel, is dat erg en is de kans dan groter dat je na het bloed geven flauw valt?
Oud 28-11-2004, 21:40
Souris
Souris is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-11-2004 @ 22:25 :
Ik wil opzich dus wel (een keertje) bloed geven maar ik vind het dus doodeng. Kan iemand me hier proberen te overtuigen dat het niet eng is, geen pijn doet enz.

Ik heb overigens ook heel vaak last van een te lage bloedsuikerspiegel, is dat erg en is de kans dan groter dat je na het bloed geven flauw valt?
ten eerste doet het echt geen pijn.
ze prikken ook goed bij de bloedbank waar ik kom.
en het is ook snel weer klaar.

ze controleren je gezondheid voor je bloed mag geven.
kijken naar het ijzergehalte in je loed en je bloeddruk.
omdat m n bloeddruk bij mij niet hoog was bij de 1e keer geven maar ook niet te laag hielden ze mij goed in de gaten.
mocht mijn ogen ook niet dichtdoen en ze kwamen regelmatig langs om te vragen hoe het ging.
als je rustig aandoet en naar je lichaam luisterd dan hoef je niet flauw te vallen.
ze kunnen zelfs die stoel waarop je ligt/zit lekker naar achter doen zodat je een beetje kan liggen.
als jij naar de bloedbank gaat als je je goed voelt en goed gegeten en gedronken hebt zal het toch wel moeten lukken
Oud 28-11-2004, 22:26
PV
PV is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-11-2004 @ 22:25 :

Er is echt niks engs aan, het is juist gezellig, met een aantal mensen naast elkaar op zo'n bed liggen, beetje kletsen enzo. Uitleg krijgen over hoe alles werkt Als je wil kan je een tijdschrift lezen, wat drinken en wat eten..
En tja een naald doet altijd pijn, maar niet zo erg dat je het uitschreeuwt van de pijn.. tis 1 seconde even pijn en that's it. Kiespijn/ongesteld zijn is erger

En zoals Souris al zei, ze controleren van te voren alles dus als er iets niet in orde is zeggen ze dat, en mag je geen bloed geven.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 22:28
PV
PV is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 28-11-2004 @ 20:09 :
weet iemand toevallig welke ijzerwaarde je bloed minimaal moet bevatten?
psychisch kan ik het sowieso niet aan, maar ik wil wel weten of het in principe zou kunnen
Is dat vergelijkbaar met hb? 8 is ongeveer het minimum geloof ik
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 23:13
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
PV schreef op 28-11-2004 @ 23:28 :
Is dat vergelijkbaar met hb? 8 is ongeveer het minimum geloof ik
jep voor zover ik weet wel
bedankt
ik denk dat ik opzich nu wel weer rond de 8 zit, laatste keer was het 7.6 ofzo

Maar bij mij gaat het flauwvallen niet zozeer om het zien van bloed, of de pijn, maar meer om de spanning ofzo.
Ik word altijd al vreselijk duizelig als ik op weg ben naar de dokter, zelfs al gaat ie geen bloed laat prikken (vorige keer hoefde het niet omdat ik het echt niet wilde )
met zo'n band om een bovenarm, is dat bloeddruk meten?, daar kan ik al niet tegen
echt heel stom
Oud 29-11-2004, 08:23
PV
PV is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 29-11-2004 @ 00:13 :
bedankt

Maar bij mij gaat het flauwvallen niet zozeer om het zien van bloed, of de pijn, maar meer om de spanning ofzo.
Ik word altijd al vreselijk duizelig als ik op weg ben naar de dokter, zelfs al gaat ie geen bloed laat prikken (vorige keer hoefde het niet omdat ik het echt niet wilde )
met zo'n band om een bovenarm, is dat bloeddruk meten?, daar kan ik al niet tegen
echt heel stom
Als je daar niet tegen kan is het niet zo slim om bloed te gaan geven nee... of je moet er juist vanaf willen komen
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 08:36
shy gurl
shy gurl is offline
ik ga het ook doen als ik 18 ben. Je hebt er zelf geen last van en je helpt er andere mensen mee. En als je zelf bloedtekort hebt, wil je ook graag bloed hebben..
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 11:07
Qamra
Qamra is offline
Nee, ik weet niet eens wat mijn bloedgroep is. De zeldzaamste bloedgroep (geen idee meer welke dat is ) zit wel bij ons in de familie, dus de kans is aanwezig dat ik die ook heb. Als ik dat te weten kom ga ik misschien ook wel bloed geven, net als mijn tantes en oom.

Echter ben ik al misselijk als ik bloed moet laten prikken (buisje of 4), laat staan dat ze een halve liter uit mijn lijf wegnemen
Oud 29-11-2004, 11:17
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Nee, maar als ik 18 ben wil ik het wel zodat er ook gelijk wordt onderzocht welke bloedgroep ik heb enzo, uit eigenbelang dus.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 17:27
Souris
Souris is offline
Citaat:
PV schreef op 28-11-2004 @ 23:26 :
Er is echt niks engs aan, het is juist gezellig, met een aantal mensen naast elkaar op zo'n bed liggen, beetje kletsen enzo. Uitleg krijgen over hoe alles werkt Als je wil kan je een tijdschrift lezen, wat drinken en wat eten..
En tja een naald doet altijd pijn, maar niet zo erg dat je het uitschreeuwt van de pijn.. tis 1 seconde even pijn en that's it. Kiespijn/ongesteld zijn is erger

En zoals Souris al zei, ze controleren van te voren alles dus als er iets niet in orde is zeggen ze dat, en mag je geen bloed geven.
ik ben zelfs al eens afgekeurd omdat m n ijzerwaarde niet hoog genoeg was.
2x gemeten maar hij bleef laag en omdat ze geen risico`s nemen hebben ze me weer naar huis gestuurd.
erg jammer,maarja soms heb je dat
Oud 29-11-2004, 17:45
Verwijderd
nee, liever niet, als ik niet zo bang was voor naalden dan waarschijnlijk wel
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 18:24
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
yupz, ik geef bloed
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 13:13
-bambi-
-bambi- is offline
Citaat:
Roos schreef op 26-11-2004 @ 19:28 :
Nee, dat mag ik niet (uit medisch oogpunt).
Inderdaad, ik heb zelf wel een paar zakjes bloed gekregen via een infuus, ziet er echt raar uit zo'n zakje bloed dat met een slangetje heel langzaam naar binnen komt hihi.
*is de mensen die bloed afgeven dankbaar*
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 16:58
madwoman
madwoman is offline
Nee. Ben wel gekeurd zeg maar. Toen was mijn Hb en bloeddruk te laag. Later nog 2x teruggeweest, maar nog steeds te laag/op het randje. Dus afgekeurd.
Oud 01-12-2004, 09:49
Drez
Drez is offline
Nee want:
Citaat:
nare man schreef op 26-11-2004 @ 11:39 :
Ik heb me er gewoon nog niet mee beziggehouden.
Oud 01-12-2004, 10:23
Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik geef nu alleen nog maar bloed, maar ik wil ook wel plasma gaan geven. En ik zit er aan te denken om beenmergdonor te worden, maar dat is dan wel weer heel zwaar. Maarja, als ze je dan nodig hebben, hebben ze je ook wel écht nodig.

Ik mis trouwens de optie 'ik geef bloed&plasma'
Oud 01-12-2004, 10:35
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 01-12-2004 @ 11:23 :

Ik mis trouwens de optie 'ik geef bloed&plasma'
Er stond op de site die de TS gaf dat dat niet mocht. omdat ze dan niet weten wanneer iemand weer bloed/plasma mag geven, want dan lopen er twee dingen door elkaar
Oud 01-12-2004, 10:59
PV
PV is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 01-12-2004 @ 11:35 :
Er stond op de site die de TS gaf dat dat niet mocht. omdat ze dan niet weten wanneer iemand weer bloed/plasma mag geven, want dan lopen er twee dingen door elkaar
Idd, plasma geven mag veel vaker. Dan heeft het weinig nut als je tussendoor ook bloed geeft, want dan moet je alsnog maanden wachten op de volgende keer..
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 15:07
Verwijderd
Geef nog geen bloed, maar heel toevallig dacht ik er gisteren net over na. En ik wil op zich wel bloed gaan geven, tis makkelijk om te doen en ook nog eens nuttig
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 19:58
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
PV schreef op 28-11-2004 @ 23:26 :
Kiespijn/ongesteld zijn is erger
ik heb er juist voor gekozen om bij het boren en vullen van mijn kiezen geen verdoving te gebruiken. Vanwege die fucking naald

Maar goed, pijn is subjectief he. Ik vond het aardig pijn doen, kan ook aan m'n aders liggen. Sowieso is m'n huid e.d. erg gevoelig. Dus Daantje_0705 moet het eigenlijk gewoon proberen en dan zelf kijken of het meevalt.
Oud 01-12-2004, 21:49
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 01-12-2004 @ 11:35 :
Ah oke, dat wist ik nog niet Wel jammer dan, lopen ze weer een plasmadonor mis.....
Oud 03-12-2004, 14:46
Verwijderd
Ik vind het eerlijk gezegd stom als mensen zeggen; nee. OM medische redenen kan ik dat wel begrijpen maar omdat je geen zin hebt vind ik zo stom.
Als er een tekort aan bloed is dan vind ik dat heel nederland verplicht een keer bloed moet geven. Iedereen rekent erop dat als ie in het ziekenhuis ligt dat je dan bloed krijgt als je het nodig hebt. Mensen die weigeren moeten geen recht hebben op bloed als zij het nodig hebben. Het is echt geen grote moeite ofzo en het is niet zo dat je 2 weken niks kan doen na bloed doneren. maw. iedereen moet bloed gaan geven als we een tekort hebben
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 16:04
PV
PV is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 01-12-2004 @ 22:49 :
Ah oke, dat wist ik nog niet Wel jammer dan, lopen ze weer een plasmadonor mis.....
Volgens mij wordt het plasma wel gebruikt als je een gewone bloeddonor bent Maar dat kan dus alleen niet zo vaak als alleen plasma geven.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 16:57
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
PV schreef op 03-12-2004 @ 17:04 :
Volgens mij wordt het plasma wel gebruikt als je een gewone bloeddonor bent Maar dat kan dus alleen niet zo vaak als alleen plasma geven.
Ja, dat is waar, het bloed wordt gescheiden in verschillende bestandsdelen
Oud 05-01-2005, 22:26
Verwijderd
Ik moet binnenkort voor het eerst, dat geldt wel als een ja he?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 22:37
U*NiQ
U*NiQ is offline
Mja, ik heb me zonet maar even aangemeld. Kleine moeite , en misschien maak ik d'r nog mensen beter mee.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nee, ik ben nog geen 18. ik moet er nog eens goed over nadenken .
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:34
mcflem
mcflem is offline
ik durf dat niet hoor!
ik ben echt superbang voor naalden..
ik wou bijna niet op vakantie gaan omdat ik daar een prik voor nodig had.. *weet dat ze maf is*
maarja.. ik ben daar echt heel bang voor..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:44
snoopy
snoopy is offline
Nee, want ik heb al "weinig bloed" ofzo... Heel vaag, maar volgens de huisarts zou ik flauwvallen als ik t deed.
Oud 06-01-2005, 13:59
marrel
marrel is offline
Nee, maar ik wil wel (als ik 18 ben)
en 2 kilo ben aangekomen dus schijnbaar
Oud 06-01-2005, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 29-11-2004 @ 00:13 :
bedankt

echt heel stom
Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. hier.

Enne niet zo aanstellen he Naalden kan ik nog enigszins inkomen, maar bloeddruk meten (en ja dat is met zo'n band om je bovenarm die dan op wordt gepompt), dat voel je niet eens. Nou ja wel een eerlijke rede van je waarom je geen bloed geeft Mss later als je groot bent
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Christian86 schreef op 03-12-2004 @ 15:46 :
Iedereen rekent erop dat als ie in het ziekenhuis ligt dat je dan bloed krijgt als je het nodig hebt. Mensen die weigeren moeten geen recht hebben op bloed als zij het nodig hebben.
Nee idd, en dan zegt niemand ineens nee ik doe het niet want ik ben bang voor naalden.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:53
Iduna
Iduna is offline
Nee, want ik heb er eigenlijk nooit echt goed over nagedacht. Misschien doe ik het in de toekomst wel, maar ik wil eerst weten hoe en wat (maar daar heb ik nu even nog geen zin in/tijd voor).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 16:19
FrantiC
FrantiC is offline
ja, alleen heb ik nog geen oproep gehad
ik heb me in september of oktober aangemeld..
Oud 10-01-2005, 15:08
esprit-chick
esprit-chick is offline
nee, want..

..je weet nooit bij wie t terecht komt, ik ben van mening dat de gezondheidszorg levens te veel rekt op onnatuurlijke wijze, ik ben hier tegen en ga dit niet op wat voor manier dan ook in stand houden

k weet dat het niet alleen voor ouwetjes van 101 wordt gebruikt n ook voor kinderen en voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn, maar ik ben van mening dsat dit door de natuur geregeld wordt en vind het geen slechte zaak dat mensen sterven door een slechte gezondheid, ook al is dit (te) jong
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 19:58
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Nee.
Ik ben als de dood voor naalden
Oud 10-01-2005, 20:03
Verwijderd
nee maar als ik 18 ben wil ik wel
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 20:06
teirg
teirg is offline
Ik heb vorig jaar een keertje bloed gegeven. Ze kwamen van het rode kruis bij ons naar school over de middag.

Maar eerst hadden ze problemen om een geschikte ader te vinden, en achteraf heb ik last gehad van overgeven (ik denk toch dat het daar mee te maken had, want anders voelde ik me goed). Dus ik denk dat ik nog een tijdje wacht voor ik nog eens ga.
Oud 10-01-2005, 20:10
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 10-01-2005 @ 16:08 :
nee, want..

..je weet nooit bij wie t terecht komt, ik ben van mening dat de gezondheidszorg levens te veel rekt op onnatuurlijke wijze, ik ben hier tegen en ga dit niet op wat voor manier dan ook in stand houden

k weet dat het niet alleen voor ouwetjes van 101 wordt gebruikt n ook voor kinderen en voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn, maar ik ben van mening dsat dit door de natuur geregeld wordt en vind het geen slechte zaak dat mensen sterven door een slechte gezondheid, ook al is dit (te) jong
Mwah ben je er ook de andere kant op tegen, ik bedoel als jij nu iets zou krijgen waarvoor je behandeld zou moeten worden, zou je dan ook nee zeggen?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten