Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
de paus die bevel gaf mensen levend te verbranden voor het geloof was ook begonnen met dat zelfde idee. toch was hij een van de mensen die vervolgens in religieus geweld vervielen.
||
Citaat:
![]() de paus deed dan toch iets niet goed, misschien. (alhoewel ik ook zwaar tegen je naasteliefhebben in bepaalde vormen ben en dat is -volgens sommigen vrome broeders dan- ook niet volgens de bijbel.) je haalt uit de bijbel wat je zelf leuk vind, en de rest laat je er in zitten. simpel zat, en elke christen doet dat wel. denk ik. oftewel, geen ene christen leeft de bijbel na, hoewel de meeste het -op hun eigen manier!- proberen. en als je alle regels naleeft, kom je op sommige punten toch vast te lopen. er zijn namelijk naast regels ook inhoudelijke zaken. botsing. en de paus had nou eenmaal een ander inzicht in de bijbel als velen anderen. en hekserijvervolging. in de tijd van de accustatoire processen, tot de 13e eeuw, was de kerk dus echt aan de macht. de kerk in spanje bijv. heeft van de 1900 aangeklaagden er maar 11 verbrand. vanaf 1550, de piek van de heksenjachten, kwam de wereldlijke rechtbank aan de macht. de 'heksen' werden toen vermoord voor hun (evt ![]() jammer dat er naast deze 'heksen' ook nog wat protestanten werden gefolterd of vermoord, maar dat zal ik maar op de koop toenemen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Zou er wel een soort waakhond voor de fatsoenlijke interpretatie bestaan dan zou selectief geloof kunnen werken, en excessen voorkomen. helaas bestaat er niet zo'n autoriteit, en zijn er zoveel meningen over interpretaties dat het onrealistisch is te denken dat zo'n autoriteit ooit zou kunnen bestaan. Vanuit die redenatie kom ik tot de conclusie dat het beter ismaar helemaal geen oude 'heiligie boeken' meer te gebruiken voor het bepalen van je moraal, aangezien het risico van verdraaiing blijft bestaan.
||
Citaat:
|
![]() |
[QUOTE]Lucky Luciano schreef op 23-11-2004 @ 12:28 :
Levi 20;13 [/QUOTE En dan verder lezen. Dit zijn de wetten van Mozes. Lees dan Romeinen. Romeinen 10:4. Het is zo makkelijk om een boek uit zijn context te lezen en met je eigen mening aan de haal te gaan. Als ik een boek lees van b.v. Grisham of Potter en ik heb de eerste 2 hoofdstukken gelezen dan kan ik toch ook geen oordeel geven over het hele boek. Hoe verklaar ik dan dat Jezus de overspelige vrouw beschermde, dat hij zegt heb u naaste lief alls uzelf (met naaste wordt niemand uitgezondert anders had dit er wel bij gestaan), dat hij de minderheden van die maatschappij bezocht.? Ging hij dan tegen de geboden van God in? Spreekt de Bijbel zichzelf tegen? Nee!!!!!!!! De Bijbel verklaart zichzelf in deze dingen. Maar als je alls uit de context leest en negatief wilt zijn dan zal dat zeker lukken. Het zijn mensen die dingen in een kwaad daglicht proberen te zetten. Maar als je SERIEUS de hele Bijbel begrijpend wil lezen dan zul je de Bijbel begrijpen. Sorry maar ik hoorde op dit forum de term suprematie van gristenen. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken wat de werkelijkheid van de bijbel is in zijn geheel. Dit probeer ik nederig en dienend te doen, hoewel ik begrijp dat dat geen uitdrukkingen zijn waar je punten mee scoort, maar daar gaat het mij niet om. Probeer eens een Alpha cursus en je zult serieus weten waar dit over gaat. Dan zul je de Bijbel ook beter willen leren kennen en misschien dat het dan tot een wat minder uit zijn context gescheurde discussie komt. Hiermee sluit ik af. Vr. gr . |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nog 1 voetbal voorbeeld. Als je bij Ajax speelt vind je raphael v.d.Vaart een aardige jongen. Als je Ajax supporter bent wil je meer van hem weten en leer je hem misschien als een aardige jongen kennen. Als je Feijenoord supporter bent dan is de kans nihil dat je v.d. Vaart aardig gaat vinden omdat je je niet in hem wilt verdiepen. Dat zegt niet dat v.d.Vaart niet aardig is. Dat legt aan jou interresse voor hem. Zo zie ik het. Ik denk niet dat het veel zin heeft om met iemand die zijn toon al gezet heeft nog verder te forummen. Toch hoop ik dat je je over dingen heen wilt zetten en eens serieus de Bijbel zult lezen. In alle discussie perikelen vergeten we dat het uiteindelijk een geweldige boodschap verkondigt die soms menselijk verstand te boven gaat en misschien juist daarom zo mooi is. Tabee |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Misschien vergeven is zeker vergeven. Vader , Zoon en Heilige Geest De vader liet zijn zoon vanaf de hemel op aarde dalen. Na diens hemelvaart werden de mensen vervult met Zijn Heilige Geest. Dus alle drie 1. Moeilijk om zomaar uit te leggen, maar wel te begrijpen door een gerichte zoektocht. Jezus was niet gewoon een sterfelijke profeet. maar de uit de dood opgestane lang voorspelde Verlosser. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik daag iedereen uit om een gebod van de Islam te viden die iets onmogelijks vraagt van de mens |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
jij begrijpt het niet helemaal. |
![]() |
||
Citaat:
het mishandelen van dronken mensen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
vanwege de speling in de interpretaties niet bepaald een klein verschil..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar omdat sommige mensen elkaars geloof niet respecteren en andere geloven afkraken en daarbij ook anderen beledigen levert dit helaas wel problemen op. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
al maak je de fout 2 keer en al leef je heel slecht |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Iedereen heeft een bron waar hij zijn wijsheden uit haalt. Waar haal jij ze vandaan. Uit de media, uit kranten, zelf verzonnen? Voor mij is de bijbel uniek en verrijkend. Iets dat voor mij geen twijfel maar juist steeds meer zekerheid geeft naarmate ik hem beter leer kennen. Maar ik val in herhaling als ik zeg dat je eerst de bijbel moet kennen wil je er een menig over kunnen hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En mijn bronnen zijn voornamelijke van wetenschappers die een onderzoek hebben gedaan. En uit die onderzoeken blijkt dat de Bijbel historisch zeer onbetrouwbaar is, maar daar hoef je in principe geen wetenschapper voor te zijn. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het wordt denk ik een welles nietes spelletje en daar stop ik mee. Jij hebt jouw standpunten en ik mijn geloofszekerheden en daar komen we toch niet uit achter een beeldscherm. Het zijn de communicatie middelen die 2004 na Christus( zelfs dan hebben we het al over Hem) populair zijn maar niet persoonlijk genoeg zijn om echt te discuseren met elkaar. Ik wens je het beste als forumbaas maar vind dat je je als "discussieleider" wel iets minder gereserveerd had op mogen stellen. Opbouwende kritiek. Vriendelijke groeten |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Het is niet mogelijk een zinvolle uitspraak te doen over de 'waarschijnlijkheid' van het bestaan van een god. Anders zou het geen geloven meer zijn. 3. Het is wél mogelijk een zinvolle uitspraak te doen over de waarschijnlijkheid van de waarheid van volledige religies. Zo weten wij bijvoorbeeld dat de bijbel zegt dat pi gelijk is aan 3, wat onwaar is. Hieruit kunnen wij concluderen dat de bijbel in elk geval niet volledig waar is, waardoor de rest van de inhoud ook twijfelachtig wordt. Overigens volgt uit het principe van de niet-superioriteit van menselijke religies boven elkaar al direct dat ze allemaal onjuist moeten zijn, mocht je die premissie accepteren. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet tegen jou, maar ik denk dat de wetenschappers waarop ik m'n mening basseer meer en beter onderzoek hebben gedaan dan jij. [quote] Een aantal wetenschappers ontkennen de FEITEN van de bijbel en een aantal niet. Het is maar net welke wetenschap je wil horen. Ben Hobrink is ook wetenschapper, Peter Scheele heeft ook wetenschappelijk onderbouwde boeken geschreven. Vorig jaar was er voorpaginanieuws in de Telegraaf dat wetenschappelijk voor 67% vast stond dat God bestaat. Waar hebben we het dan nog over. /quote] Het enige dat Scheele en Hobrink hebben getracht aan te tonen (los er van of het correct of incorrect is) is de onbetrouwbaarheid van de evolutietheorie. Stel dat ze gelijk hebben dan doet dit niets af dat er wel een evolutietheorie zou kunnen, maar dat deze dan niet geheel volgens Darwins principe zou gaan. Verder geeft het allerminst een uitsluitsel over het bestaan van God. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Terreur teistert scholier koelieboelie | 191 | 27-06-2005 01:59 | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |
Andere kijk op het geloof Moonlight fairy | 5 | 26-12-2004 09:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Individualiteit sublime | 11 | 18-01-2004 12:36 | |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 |