Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ik wist niet dat je nog leefde?! |
![]() |
||
Citaat:
Tuurlijk leef ik nog, onkruid vergaat niet!
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zoals je misschien weet zijn er allemaal afscheidingen en samenvoegingen geweest in de kerk. De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt is dus ook een afsplitsing van een andere kerkgemeenschap. Als je meer wilt weten kijk dan ff hier en als je nog steeds vragen hebt stuur maar een pm.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
Er zijn velen die zich christelijk durven noemen, zonder dat zij in Jezus als de middelaar geloven. Zij zouden zelfs Belial nog een voorbeeldig christen kunnen noemen. Hierdoor schaft zo'n hokje duidelijkheid. Zonder veel na te hoeven denken weet ik dat de CGK zich hebben afgescheiden in 1834 van de Nederlands Hervormde kerk onder leiding van Hendrik de Cock en dat dit gebeurde om gereformeerd te blijven in leer en leven. Hoe zou men zich kunnen scharen achter dwalingen die in sommige kerkverbanden veelvuldig geleerd worden. Hoe zou men ooit christen kunnen blijven als de leer niets uitmaakt.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() maar is meer dan filosofie .. boeddhisme reikt echt handvaten aan.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als ik naar dit en anderen kijk hebben we mischien in deze discussie een term nodig in de trand van "ik zoek het zelf uit/freestyler" ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Ik heb een paar vragen; Die eclectische new-age denkers, je zegt dat ze bang zijn om zelf te denken. Volgens mij zijn dat juist denkers, en zijn ze er zeker niet bang voor. Ik denk eerder dat zij juist het lef hebben om onder ogen te zien dat alles zinloos is, en daarom op zoek gaan. Juist mensen die niet bang zijn voor het zinloze, vind ik laf. Die zijn jusit bang. Bang om ingezogen te worden in de waarheid van een geloof, omdat het niet binnen hun referentiekader past, die zogenaamd vrij was. Mijn 2e vraag is, waarom ben je zo gekant tegen iets dat niet in overeenstemming is met jouw ideeen? In een vrije wereld moet er ruimte zijn voor meerdere ideeen. En trouwens, is er bij een rechtstaat niet sprake van minstens net zoveel instutionalisering, die mensen dom houdt, door steeds datgeen te promoten, wat de staat groot maakt? De ene studeer jezelfs voor, om haar te kunnen verdedigen, en de andere veracht je ![]() Laatst gewijzigd op 02-04-2005 om 14:49. |
![]() |
||
Citaat:
Ikzelf zie onder ogen dat alles zinloos is, ik verzet me daar niet tegen door mijn heil te zoeken in een geloof dat het zinloze zin moet geven. Van mij HOEFT het geen zin te hebben. Zinloos is het juiste woord niet. Er is geen hoger doel, geen groter plan, maar dat maakt het naakte bestaan van het individu nog niet zinloos. Leef voor het hier en nu en niet voor het hiernamaals. Geen angst voor straf, geen hoop op beloning. Dit leven is alles wat er is en dat is wat mij betreft genoeg. Het leven zelf is het doel, het leven zelf heeft zin genoeg. Ik maak een strikt onderscheid tussen de publiek en private sfeer. In de private sfeer, met name het gedachten en gevoelsleven, is wat mij betreft iedereen vrij in wat hij wil binnen de grenzen van de wet. Een geloof dat graag bloedoffers plengt is dus ook binnenshuis uitgeoefend niet toegestaan. Geen voodoo offers van geiten in de kelder . Evenals een geloof dat vrouwen het passief kiesrecht wil ontnemen, zoals de oud-gereformeerden. Of een geloof dat mensen verbiedt te huwen met een partner die een ander geloof aanhangt. Publiek gezien moet religie iets zijn wat niet zichtbaar is, en aan je handelingen niet merkbaar. Je religieuze uitingen doe je maar onder gelijkgestemden, maar niet in het openbaar. Op die grond is destijds ook het gebruik van het houden van processies (een optocht) op de openbare weg verboden, omdat ze een gevaar vormden voor de verkeersveiligheid. Ik ben daarom ook tegen het klokgelui op zondag, en tegen het oproepen voor het gebed met luidsprekers, wegens de geluidsoverlast. Ik heb een hekel aan Jehova's die bij me aan de deur komen, en een hekel aan Hare Krishnas die met oranje soepjurken boekjes proberen te verkopen bij het station. Ik word graag met rust gelaten en heb geen behoefte aan een anders plicht tot verspreiding van het woord. Ook politiek dent niet religieus geinspireerd te zijn. Je mag je eigen opvattingen niet dwingend en beperkend opleggen aan anderen in het democratisch systeem. Wie tegen euthanasie is, hoeft dat zelf niet te ondergaan, maar heeft niet het recht om mensen die niet geloven ook maar euthanasie te verbieden. Hetzelfde geldt voor het homo huwelijk en abortus. In een rechtsstaat is het doel niet indoctrinatie en mensen dom houden. Dat was in het verleden nou juist het doel van de kerk en de wereldlijk despoot tesamen, om de rechtsstaat tegen te kunnen houden. Hier haal je de dingen even door elkaar. Gaarne voortaan de rechtsstaat met ingebouwde rechtswaarborgen voor andersdenkenden, (lees: andersdenkenden, niet andersdoenenden!) en een religie (met ingebouwd onderscheid tussen eigen en andersdenkenden die verdoemd zijn) niet meer verwarren! De waarheid van het geloof is wat mij betreft een contradictio in terminis. Er zijn in die optiek dan dus evenveel waarheden als geloven, en er zijn nogal wat geloven. WIe heeft gelijk en wat is waar? De eclectici pakken van ieder geloof een klein stukje wat ze aanspreekt, en husselen zo van alles door elkaar. Van mij mogen ze hoor, als ze er gelukkig door worden, maar een beetje naief vind ik het wel. Laatst gewijzigd op 02-04-2005 om 18:28. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
What do you do when you're down? kleinedraak | 9 | 18-04-2004 20:33 | |
Verhalen & Gedichten |
Let's be real Spoeleh | 1 | 19-06-2003 02:01 | |
Seksualiteit |
What does your name mean in sex??? one*girl | 3 | 19-03-2003 20:59 | |