Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2005, 22:25
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Li3vi3j schreef op 17-02-2005 @ 17:28 :
Wel donor!!!
Helemaal zeker weten, en ik baal ervan dat ik het nu nog niet mag worden,,,...

Kwil dat wel graag omdat ik zo denk van: als ik dood ga, dan heb ik zelf nix meer aan mn lichaam... en waarom zou ik alles mee de grond innemen als ik andere mensen ermee kan redden... toch??
dat mag wel...
ik ben al donor sins ik 12 ben...
Oud 18-02-2005, 22:52
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
H2O schreef op 18-02-2005 @ 21:34 :
geen donor. Ik heb namelijk geen zin om mijn nieren (of een ander willekeurig orgaan) aan iemand af te staan die zijn/haar hele leven heeft gezopen/gerookt/teveel zout gegeten/te veel vlees etc zodat die nieren uiteindelijk kapot/verrot zijn en mijn gezonde nier mag krijgen zodat die verder kan met zuipen of whatever. Kijk als het aangeboren afwijking is, dan is het een ander verhaal, maar de kans is groter dat jouw orgaan naar iemand gaat met slechte leefgewoonte dan iemand met een afgeboren afwijking.
ooit gedacht aan een erfelijke nierzeikte auto ongeluk
geboren worden met 2 slechte nieren die slechter blijven worden
etc
Oud 18-02-2005, 22:57
Tiño
Tiño is offline
van mij mogen ze alles hebben wat ze nodig denken te hebben, heb er dan zelf toch niets meer aan.
Trouwens vast laten leggen op mn 18e,, heb altijd dat kaartje bij me.
Oud 18-02-2005, 23:56
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ok, ik wil wel donor worden, maar dan mogen mijn organen alleen naar mensen die een orgaan verdienen. Iemand die rookt en daardoor een of andere ziekte krijgt heeft pech vind ik, met drinken precies zo. Ook wil ik niet dat mijn organen naar gelovigen gaan.

Ik heb nog geen formulier gekregen van het donorgebeuren. Nouja, als ze het niet opsturen hebben ze pech...

Laatst gewijzigd op 19-02-2005 om 00:35.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 00:07
Verwijderd
Raar mannetje.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 00:25
danielle84
danielle84 is offline
wel donor, ik zou het namelijk ook fijn vinden dat als er iets gebeurd met me en ik wat nodig heb het er is. ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben...
Oud 19-02-2005, 00:27
PV
PV is offline
Citaat:
M-Leentje schreef op 17-02-2005 @ 22:18 :
Ik ben donor geworden, om meerdere redenen:

- Na mijn dood heb ik niks meer aan mijn organen. Ik vind het dan van mezelf erg egoistisch als ik ze niet zou afstaan als ik dat zou kunnen. Het verandert het leven van de ontvanger zoveel..
- Als ik zelf erg ziek zou zijn, zou ik zelf ook graag een transplantatie krijgen. Dus ik vind dat ik dat nu voor die mensen die het nodig hebben mijn organen beschikbaar moet stellen.
^ wat zij zegt
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 01:31
Verwijderd
Ik weet niet meer of ik donor ben, maar wat maakt het ook uit. Als ik dood ben zal mijn lichaam niet meer een prioriteit voor mij zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 02:02
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Ben geen donor.
Maar als ik dood ben mogen ze ermee doen wat ze willen
Oud 19-02-2005, 09:37
away
away is offline
Citaat:
bob1234 schreef op 19-02-2005 @ 03:02 :
Ben geen donor.
Maar als ik dood ben mogen ze ermee doen wat ze willen
Waarom ben je dan geen donor?
Oud 19-02-2005, 09:39
H2O
H2O is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-02-2005 @ 22:24 :
Ja want je kan namelijk alleen je nieren afstaan
Daarom staat er ook *een ander willekeurig orgaan* tussen haakjes. Kijk, je hoeft mij niet te overtuigen om wel donor te zijn. Ik geef slechts mijn mening.

Citaat:

Wat is dit nou voor ondoordacht gelul? Er is een kans ja dat zo iemand er krijgt, maar er is een (waarschijnlijk veel grotere kans) dat iemand je organen krijgt die het wél verdient.
Als je mijn bericht goed hebt gelezen en begrepen, dan snap je ook wel dat er een kern van waarheid inzit. De meerderheid van de nederlandse bevolking is niet voor niets geen donor.

Citaat:

Iemand met slechte ogen kan je hoornvliezen krijgen. Je huid, voor mensen met bijv. brandwonden. Je hart, voor mensen met een aangeboren hartafwijking. Allemaal dingen die je niet zélf verneukt kan hebben.
Je kan het ook zo zien: iemand van 120 KG met decompensatio cordis doordat hij zijn hele leven zichzelf heeft vet gemest, krijgt mijn gezonde sporthart. En ik heb ook gezegd dat ik aangeboren afwijking een uitzondering vind.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 09:43
H2O
H2O is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 19-02-2005 @ 00:56 :
Ok, ik wil wel donor worden, maar dan mogen mijn organen alleen naar mensen die een orgaan verdienen. Iemand die rookt en daardoor een of andere ziekte krijgt heeft pech vind ik, met drinken precies zo. Ook wil ik niet dat mijn organen naar gelovigen gaan.
Dat gaat helaas niet zo. Men werkt met wachtlijsten. Kinderen krijgen wel meer punten toegedeeld dan volwassenen. Maar er zijn ook andere dingen die je plaats in zo'n wachtlijst beinvloeden, dus kinderen hoeven niet als eerste aan de beurt te komen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 09:51
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-02-2005 @ 01:07 :
Raar mannetje.
Eens voor het grootste gedeelte... ik vind eigenlijk ook dat iemand die geen donor is niet mijn organen verdiend, maar er zijn mensen die bv door bloedtransfusie geen donor mogen zijn, dit idee is dus in de pratijk zo goed als onmogelijk, helaas...
Oud 19-02-2005, 12:09
Eazy E
Eazy E is offline
Tot nu toe ben ik geen donor, en ben er ook nog niet over uit of ik dat wel wil worden..
Ik weet niet wat er na mijn dood gebeurd.. Maar denk wel dat er iets is na je dood, en vind het een eng idee om die dingen dan weg te laten halen... Straks heb je gewoon nog gevoel ofzo of weet ik veel wat...
Aan de andere kant kan je het leven van andere mensen redden...
hmm dilemma
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 18:35
-(L)-
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-02-2005 @ 22:24 :
Je móet niks, maar waarom zou je het níet doen? Ik weet vele argumenten vóór, waarom het goed zou zijn, maar eigenlijk geen waterdicht argument tégen.
Je hebt ook mensen die het gewoon geen prettig idee vinden dat er in hun lichaam wordt gesneden. Ik ben heel geboren, en zo wil ik ook begraven worden.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 18:39
Mara
Mara is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 19-02-2005 @ 19:35 :
Je hebt ook mensen die het gewoon geen prettig idee vinden dat er in hun lichaam wordt gesneden. Ik ben heel geboren, en zo wil ik ook begraven worden.
Dat zeg jij er niet bij. Jij zegt dat je 'gewoon' geen donor bent, 'vertel me maar waarom wel' terwijl je ook niet duidelijk aangeeft waarom jij géén donor bent.

En tsja, ik kan tegen dat argument wat jij noemt weinig inbrengen. Ik ben het volkomen met nare eens wat dit betreft.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 18:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben wel donor. Alleen mijn huid wil ik niet afstaan omdat ik dat idee een beetje naar vind. Voor de rest mogen ze alles uit me snijden.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 19-02-2005 @ 10:51 :
Eens voor het grootste gedeelte... ik vind eigenlijk ook dat iemand die geen donor is niet mijn organen verdiend, maar er zijn mensen die bv door bloedtransfusie geen donor mogen zijn, dit idee is dus in de pratijk zo goed als onmogelijk, helaas...
Nee, dat ik bedoelde niet! Eerst had hij het dat hij alleen organen wilde afstaan aan mensen met Nederlands bloed! Maar hij heeft het snel gewijzigd.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 00:15
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 00:22
Faerie
Faerie is offline
Ik zou het zo doen.
Ik ben dan toch dood dus ik merk er toch niks van.
Alhoewel ik wel goed kan begrijpen dat mensen dat niet willen, is echt voor iedereen anders..

En zo'n automatisch systeem vind ik ook wel ok, maar wie weet vergeten mensen het wel te melden dat ze dat niet willen of twijfelen ze er heel erg over? Dat is dan toch niet zo handig..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 01:17
coopergirl
coopergirl is offline
ik ben zo'n vier jaar geregistreerd als donor. Ik stel al m'n organen en weefsel na m'n dood ter beschikking.. Ten minste, als ze iets bruikbaars kunnen vinden hahaha.
Oud 20-02-2005, 11:21
Verwijderd
Ik ben donor, voor alle organen behalve mijn hoornvliezen en huid. Redenen zijn hier al genoemd.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 11:48
thunder110
thunder110 is offline
Ja, ik ben donor, zonder beperkingen. Ik weet nog niet of ik mijn lichaam beschikbaar zal stellen voor de wetenschap, med-studenten gaan er opzich niet heel erg respectvol mee om, en dat moet ik eigenlijk niet erg vinden, want ik ben toch dood, maar dat vind ik wel erg.
Oud 20-02-2005, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Voor dat soort mensen is het wel handig dat ze na hun dood gewoon toch stiekem als donor gebruikt worden, dan hebben ze geleefd met het prettige idee dat ze heel blijven maar zijn ze na hun dood toch nuttig.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 13:48
-(L)-
Citaat:
Bloedpropje schreef op 20-02-2005 @ 01:15 :
Waarom?
Omdat ik dat vind. Wat wil je nog meer horen?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 13:50
-(L)-
Citaat:
nare man schreef op 20-02-2005 @ 13:17 :
Voor dat soort mensen is het wel handig dat ze na hun dood gewoon toch stiekem als donor gebruikt worden, dan hebben ze geleefd met het prettige idee dat ze heel blijven maar zijn ze na hun dood toch nuttig.
Haha, maar zo werkt het gelukkig niet
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 13:52
Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 18-02-2005 @ 09:21 :
Zo denk ik er dus ook over. Ik wil dan dus alleen niet mijn kist zo in, maar gewoon zo gecremeerd worden. En nee, ik geef nix aan anderen, en ik hoef dus ook niets. Vind het gewoon een eng idee..

En ja, dan ga je maar dood, that's life!
Jij wilt heel zeker dat je niets hoeft?
Ook als je anders er over een half jaar niet meer bent?
Oud 20-02-2005, 13:53
Nolita
Nolita is offline
Ik vind dat mensen die geen donor zijn, ook geen recht hebben op orgaantransplantaties.
Oud 21-02-2005, 10:02
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 20-02-2005 @ 14:48 :
Omdat ik dat vind. Wat wil je nog meer horen?
euh.. een argument ofzo? Er is toch een reden dat je dat vindt.

Ik vat niet wat het grote voordeel is van onder de grond uit elkaar vallen in plaats van boven de grond.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 10:08
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Nolita schreef op 20-02-2005 @ 14:53 :
Ik vind dat mensen die geen donor zijn, ook geen recht hebben op orgaantransplantaties.
Maar dat is niet mogelijk, omdat sommige mensen geen donor mogen zijn... anderen zullen dan heel snel donor worden als je een orgaan nodig hebben, is dus onmogelijk.
Oud 21-02-2005, 10:29
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 21-02-2005 @ 11:02 :
euh.. een argument ofzo? Er is toch een reden dat je dat vindt.

Ik vat niet wat het grote voordeel is van onder de grond uit elkaar vallen in plaats van boven de grond.
wat dacht je van de keuze van een ander te respecteren?
iedereen is anders
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 20-02-2005 @ 14:50 :
Haha, maar zo werkt het gelukkig niet
Ghehe, niet echt he

Ach, iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk. Het is voor mij echter puur moreel van belang dat mensen dan tenminste de afweging hebben gemaakt of ze het een fijn idee vinden. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het niet leuk vinden dat er na hun dood in hun lichaam gesneden wordt, maar dat is dan een pragmatische overweging. Door gewauwel over 'god wil het niet' raak ik alleen maar enorm geïrriteerd.

Wat mensen die geen donor zijn uitsluiten van orgaantransplantaties betreft, het idee spreekt me aan. Het probleem is alleen dat dat zoals Gothic opmerkt op logistieke problemen stuit, en bovendien kom je dan onvermijdelijk uit op een systeem waarin je gaat kijken of iemand bewust geen donor is, bijv. door een expliciete verklaring van afwijzing in het donorregister te laten opnemen op grond van geloof oid, en dan krijgt de uitsluiting meer het karakter van een straf omdat iemand zijn geloof belijdt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 15:18
snoopy
snoopy is offline
Ik ben wel donor. Ik doneer alles. Ik zie niet in waarom niet.
Oud 21-02-2005, 20:36
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
snoopy schreef op 21-02-2005 @ 16:18 :
Ik ben wel donor. Ik doneer alles. Ik zie niet in waarom niet.
Heel aardig van je. Maar stel dat je nu dood zou gaan, zou het niet leuk zijn als je familie je dan nog enige dagen op zicht kan hebben? Ik heb de meest vreemde dingen gehoord hier die mensen willen afstaan, van huid tot hoornvlies, en de inwendige dingen die ertussen in zitten. Denk je dat je een knap lijk wordt als ze je helemaal aftuigen?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 21:05
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 21-02-2005 @ 21:36 :
Heel aardig van je. Maar stel dat je nu dood zou gaan, zou het niet leuk zijn als je familie je dan nog enige dagen op zicht kan hebben? Ik heb de meest vreemde dingen gehoord hier die mensen willen afstaan, van huid tot hoornvlies, en de inwendige dingen die ertussen in zitten. Denk je dat je een knap lijk wordt als ze je helemaal aftuigen?
Je ziet echt geen verschil tussen iemand met of zonder hart en nieren in de kist hoor.
Oud 21-02-2005, 21:52
Nolita
Nolita is offline
Idd, en iemand ligt ook niet met open ogen, dus dat hoornvlies maakt ook geen fuck uit.
Bovendien zou je nog kunnen zeggen dat je alles wilt doneren behalve bevoorbeeld huid.
Oud 22-02-2005, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Nolita schreef op 21-02-2005 @ 22:52 :
Idd, en iemand ligt ook niet met open ogen, dus dat hoornvlies maakt ook geen fuck uit.
Bovendien zou je nog kunnen zeggen dat je alles wilt doneren behalve bevoorbeeld huid.
bovendien halen ze alleen huid weg op plekken die niet zichtbaar zijn met kleding aan. dus handen, hals en gezicht worden intact gelaten
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:06
Linda1985
Linda1985 is offline
Ik ben geen donor, omdat ik het idee heb dat zo gauw een arts weet dat jij donor bent en je ligt in coma oid (btw als je als donor geregistreerd staat wil dat zeer zeker niet zeggen dat je ook echt als donor gebruikt wordt) een arts happiger is op je organen dan op het redden van je leven. Ik heb dit een keer meegemaakt, met een jongen die in coma lag zn rug op verschillende plaatsen gebroken had zn benen, al zn ribben aan 1 kant op 2 plaatsen....etc.. En de artsen kwamen direct naar de ouders toe van ja uw zoon is toch niet meer te redden zullen we hem laten doneren en de stekker eruit trekken (grof gezegd). Nou stemden die ouders er toevallig niet mee in, maar stel dat ze dat wel gedaan hadden.....te bedenken dat die jongen nu weer rondloopt en alles weer kan......

Naar aanleiding van dit verhaal ben ik toen eens op internet verder gaan zoeken en ik kwam toen nog behoorlijk wat soortgelijke verhalen tegen. En toen is het voor mij ook direct heel duidelijk geworden dat ik geen donor wil zijn.

En natuurlijk krijg ik nu reacties van je helpt die arts er niet mee, maar andere zieke mensen. Dat is waar absoluut! Maar ik wil wel dat er alles aan gedaan is om mn leven te redden en niet wil dat de stekker er bij mij uitgetrokken wordt omdat iemand anders mijn organen nodig heeft.

Btw, ze hebben sowieso al niets aan mn organen ivm ziekte en medicijngebruik

Regels voor berichten