Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2005, 13:52
Briseïs
Briseïs is offline
Mijn naam komt van Charlotte. En dat komt van Karel ja. Dat wist ik al.

Charlotte komt in Ndl. vooral sinds de 17e eeuw voor. De naam is, net als Karel, van vorstelijke afkomst en werd het eerst gegeven aan Charlotte van Savoye, echtgenote van Lodewijk XI van Fra.; daarna heeft deze vorm zich over Fra. en verder verbreid, later geholpen door de populariteit van Goethes 'Leiden des Jungen Werther' (1774). Ook Eng. naam.
Oud 10-03-2005, 13:54
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
PV schreef op 10-03-2005 @ 00:07 :
M'n ouders vonden het een leuke naam. Maar Petra komt van Petrus geloof ik.
petra is het latijn of grieks voor rots
Oud 10-03-2005, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 10-03-2005 @ 14:52 :
Mijn naam komt van Charlotte. En dat komt van Karel ja. Dat wist ik al.

Charlotte komt in Ndl. vooral sinds de 17e eeuw voor. De naam is, net als Karel, van vorstelijke afkomst en werd het eerst gegeven aan Charlotte van Savoye, echtgenote van Lodewijk XI van Fra.; daarna heeft deze vorm zich over Fra. en verder verbreid, later geholpen door de populariteit van Goethes 'Leiden des Jungen Werther' (1774). Ook Eng. naam.
Het komt van Karel de Grote zelfs. In het Frans heet hij Charlemange ofzoiets.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:08
Verwijderd
Alexander

Geslacht:
m

verklaring:
Gri. `de afweerder der mannen, de beschermer'. Mogelijk echter oorspr. een Hettitische naam: koning Alaksandus, ca. 1300 v. Chr., door volksetymologie later vervormd tot Gri. Alexandros. Vooral bekend door Alexander (III) de Grote, de Macedoniër. In de middeleeuwen is de naam gepopulariseerd door de zgn. Alexanderromans (vgl. de term alexandrijnen, zesvoetige jambische verzen). Ook in het N.T. komt de naam verscheidene malen voor: Alexander en Rufus, zonen van Simon van Cyrene (Marcus 15,21); Alexander, `van het geslacht van de hogepriester' (Hand. 4,6); Alexander, een jood in Efese (Hand. 19,33 e.v.). Heiligennaam o.m.: 1) Alexander, in de 4e eeuw patriarch van Alexandrië, ca. 328; kerk. feestdag: 26 febr.; 2) Alexander I, paus van ca. 105 tot ca. 125; kerk. feestdag: 3 mei. De naam kwam al vroeg in gebruik: Rijnland 1054 (Littger); Alexander, bisschop van Luik, 1128-1135; West-Vla. 12e eeuw; Holl.: 1181. Ook in keizerlijke en koninklijke geslachten was Alexander een geliefde naam, o.a. van Rusland en de middeleeuwse koningen van Schotland: Alexander I, gest. 1124 .
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 15:58
Wolter
Wolter is offline
Wolter

Geslacht:
m

Voorkomen:
Dr. en Ov. Ook Nederduits

verklaring:
Zie grondvorm -> Walter

Walter

Geslacht:
m

verklaring:
Tweestammige Germ. naam, met als eerste lid wald-, walt- `heersen' (zie -wald-); het tweede lid is `heer, leger' (zie -her-). De naam betekent dus ongeveer `de heerser over het leger'. Heiligennaam: Walter, abt van Pontoise (ten n.w. van Parijs); gest. 1099; kerk. feestdag: 8 apr. Oude vleivormen zijn soms moeilijk te herkennen: Weitkin, Weytkin, Kortrijk ca. 1400 (Debrabandere); Weytin, Dordt 1284-87 (SRD); Welt, Weltken = Wouter, Noord-Brab. 14e/15e eeuw; Weute, Ze. 14e eeuw.
Oud 10-03-2005, 16:00
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
grl schreef op 09-03-2005 @ 23:49 :
Hoe heet je?
Yannick
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 14:03
Severus
Severus is offline
Ik heet Lucille, da's een vleivorm van Lucilla, wat op zich is afgeleid van Lucia. En Lucia komt van het Latijnse woord 'lux', wat 'licht' betekent.
Oud 11-03-2005, 14:04
freud
freud is offline
Citaat:
Severus schreef op 11-03-2005 @ 15:03 :
Ik heet Lucille, da's een vleivorm van Lucilla, wat op zich is afgeleid van Lucia. En Lucia komt van het Latijnse woord 'lux', wat 'licht' betekent.

zeg je Lusieje of Lusille?
Oud 11-03-2005, 14:04
Severus
Severus is offline
Citaat:
freud schreef op 11-03-2005 @ 15:04 :
zeg je Lusieje of Lusille?
Lu-SIEL.
Oud 11-03-2005, 14:06
freud
freud is offline
Citaat:
Severus schreef op 11-03-2005 @ 15:04 :
Lu-SIEL.
Oh. Die Hollanders toch. Lusiel vind ik wel mooi klinken. Maar hier zou het Lusieje zijn, en das
Oud 11-03-2005, 14:09
Severus
Severus is offline
Citaat:
freud schreef op 11-03-2005 @ 15:06 :
Oh. Die Hollanders toch. Lusiel vind ik wel mooi klinken. Maar hier zou het Lusieje zijn, en das
Ja, dat merk ik ook als men de naam 'Lucille Werner' op TV uitspreekt.

Wij Limburgers spreken Franse namen tenminste nog uit zoals ze uitgesproken moeten worden (Lucille --> Lusiel, Camille --> Kamiel, etc.).
Oud 11-03-2005, 14:10
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Severus schreef op 11-03-2005 @ 15:09 :

Wij Limburgers spreken Franse namen tenminste nog uit zoals ze uitgesproken moeten worden (Lucille --> Lusiel, Camille --> Kamiel, etc.).
Er wordt toch altijd Lusiel Werner gezegd
Oud 11-03-2005, 14:12
freud
freud is offline
Citaat:
Severus schreef op 11-03-2005 @ 15:09 :

Op z'n Frans is het juist Camieje, Lusieje, etc.
Oud 11-03-2005, 14:13
Severus
Severus is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 11-03-2005 @ 15:10 :
Er wordt toch altijd Lusiel Werner gezegd
Mijn ervaring is dat ze echt Lu-sie-le zeggen, dus die dubbele 'l' wordt uitgesproken, zoals je dat bij namen als Marianne ook hebt (die overigens ook gewoon als Marian kan worden uitgesproken).
Oud 11-03-2005, 14:14
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Severus schreef op 11-03-2005 @ 15:13 :
Mijn ervaring is dat ze echt Lu-sie-le zeggen, dus die dubbele 'l' wordt uitgesproken, zoals je dat bij namen als Marianne ook hebt (die overigens ook gewoon als Marian kan worden uitgesproken).
Dat hoor ik nou nooit
Oud 11-03-2005, 14:16
Severus
Severus is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 11-03-2005 @ 15:14 :
Dat hoor ik nou nooit
Raar. Maar ja, het hangt er ook van af *wie* het op de TV uitspreekt. De ene zal wel Lusiel zeggen, de ander Lu-siel-le, etc.
Oud 11-03-2005, 14:24
JCG
JCG is offline
verklaring:
Tweestammige Germ. naam met de betekenis `sterk met de speer', uit Ger- `speer' (zie -ger-) en -hard `hard, sterk, stevig' (zie -hard-). Heiligennaam: 1) Gerhard, geb. 935 in Keulen, in 963 gewijd tot bisschop van Toulouse. Gest. 994; kerk. feestdag: 23 apr.; 2) Gerhard van Csanád, afkomstig uit Venetië. In 1023 werd hij eerste bisschop van Csanád; gest. 1046; kerk. feestdag: 24 sept.; 3) Famianus, zijn eigenlijke naam was Gerhard, ca. 1090 geb. in Keulen. Leefde 25 jaar als kluizenaar in S. Placido in Spa. Gest. 1150; kerk. feestdag: 8 aug.; 4) Gerhard van Sauve-Majeure, geb. ca. 1025 in Corbie. In 1075 werd hij abt van St.-Vincent in Laon; gest. 1095; kerk. feestdag: 5 apr. en 13 okt.; 5) Gerardus Majella, geb. 1726 in Muroin Zuid-It.; gest. 1755 in Caposele, waar zijn graf een bedevaartsoord werd. Hij werd in 1904 heilig verklaard; kerk. feestdag: 16 okt. Voorzover de naam Gerard in Eng. voorkomt, is hij vnl. bij r.k. te vinden, vooral o.i.v. Gerardus Majella. In Ndl. is de naam vanaf de vroege middeleeuwen in gebruik.
Oud 11-03-2005, 17:01
hasseltboy
hasseltboy is offline
Hasselt Naam niet gevonden
De naam die u zoekt, staat niet in de database. Wellicht zijn er spellingvarianten mogelijk. Als u meer wilt weten over spellingvariatie bij voornamen, dan kunt u terecht bij de pagina Variatiemogelijkheden bij voornamen.
v

Boy
Geslacht:
m

verklaring:
Deze naam kan teruggaan op het Eng. woord boy `jongen' of een variant zijn van Boye. Aangetroffen in Rotterdam 1981; als tweede voornaam in Breda 1990.

Laatst gewijzigd op 11-03-2005 om 17:35.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:35
freud
freud is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 11-03-2005 @ 18:01 :
Naam niet gevonden
De naam die u zoekt, staat niet in de database. Wellicht zijn er spellingvarianten mogelijk. Als u meer wilt weten over spellingvariatie bij voornamen, dan kunt u terecht bij de pagina Variatiemogelijkheden bij voornamen.
v

Boy
Geslacht:
m

verklaring:
Deze naam kan teruggaan op het Eng. woord boy `jongen' of een variant zijn van Boye. Aangetroffen in Rotterdam 1981; als tweede voornaam in Breda 1990.
Oud 11-03-2005, 18:56
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Kim
Geslacht:
m/v

verklaring:
Eng. naam, oorspr. een m. naam. Verkorting van Joachim, Kimberley of Kimball. Bekend geworden door Rudyard Kiplings `Kim' (1901). In dat boek is Kim een m. naam en een verkorting van Kimball (Kimball O'Hara, de Ierse held). Als filmsterrennaam: Kim Novak (vr.; geb. 1933). In Ndl. zeer populair geworden als meisjesnaam.
Reageren

Regels voor berichten