Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2005, 09:59
Hawahaai
Hawahaai is offline
Een (verkorte) HBO-studie na het afronden van een universitaire studie (dus bachelor en master). Wie heeft iets dergelijks gedaan?

Ik ben me aan het oriënteren op wat ik wil als ik mijn studie afgerond heb, en de verkorte PABO lijkt me wel wat, omdat ik lange tijd getwijfeld heb of ik Pedagogische Wetenschappen of PABO zou gaan doen, en bovendien omdat alle beroepen die me aantrekken, enige mate van lesgeefervaring vereisen. Het enige nadeel waar ik momenteel tegen aan zit te hikken, is dat ik dan dus nog 2 jaar voltijd naar school zou moeten, en stage moet lopen. Oftewel: ik ben dan 6 jaar aan het studeren. Op zich geen probleem, maar ik moet ook aan de toekomst denken: ik kan (wil) niet tot mijn 25e thuis blijven wonen, maar als ik zelfstandig wil gaan wonen, zal ik ook (genoeg) geld moeten verdienen...
Momenteel heb ik ook nog vragen over de inhoud van de verkorte PABO-opleiding, maar ik ga binnenkort naar een informatieavond en hoop daar mijn vragen beantwoord te krijgen.

Nu wil ik dus weten of iemand ervaring heeft met het volgen van een HBO-opleiding na het afronden van een WO-opleiding. Kon je wennen aan de omschakeling, of kostte het veel moeite? En waarom heb je het gedaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 10:03
Verwijderd
Er zitten hier sowieso vrijwel geen mensen die al een academische opleiding hebben afgerond. Ik ben zelf wel bijna klaar en ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je terug zou willen naar zo'n ongelooflijk schools systeem waar stof van een veel lager niveau wordt aangeboden. Als ik nu al kijk wat mijn nicht (HBO Rechten) in haar tweede jaar moet doen, dat ligt zelfs nog ver onder ons eerstejaars niveau...en dat zou ik dan NA een volledig WO-doctoraal moeten doen? Lijkt me een erg slecht plan.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 11:03
Verwijderd
Ze zien je al aankomen als drs. in de Pedagogiek op de PABO.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 11:58
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-03-2005 @ 11:03 :
Als ik nu al kijk wat mijn nicht (HBO Rechten) in haar tweede jaar moet doen, dat ligt zelfs nog ver onder ons eerstejaars niveau...
Wat valt dan in het bijzonder op? Krijg maar weinig informatie los van tweede jaars HBO-rechten studenten. Waarschijnlijk bang dat ik ze er mee om de oren zou slaan.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 12:01
Verwijderd
Lijkt me nogal nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 09-03-2005 @ 12:58 :
Wat valt dan in het bijzonder op? Krijg maar weinig informatie los van tweede jaars HBO-rechten studenten. Waarschijnlijk bang dat ik ze er mee om de oren zou slaan.
Wat in het bijzonder opvalt is dat er absoluut geen aandacht wordt besteed aan de dogmatiek. Echt alleen maar weetjes 'als wanprestatie onder omstandigheid A dan ingebrekestelling B' zonder verdere uitleg, zonder redengeving, zonder geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 16:31
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 09-03-2005 @ 10:59 :
Nu wil ik dus weten of iemand ervaring heeft met het volgen van een HBO-opleiding na het afronden van een WO-opleiding. Kon je wennen aan de omschakeling, of kostte het veel moeite? En waarom heb je het gedaan?
ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat het veel moeite kost, omdat je als het ware een stapje 'terug' gaat.
Oud 09-03-2005, 19:47
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Snees schreef op 09-03-2005 @ 12:03 :
Tja, maar als orthopedagoog mag ik wel een Remedial Teacher vertellen wat hij moet doen bij een kind, maar mag het niet zelf uitvoeren omdat ik geen onderwijsbevoegdheid heb. En die kun je bij mijn weten alleen halen door de PABO te doen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 13:01 :
Waarom nutteloos? Als pedagoog heb je geen lesbevoegdheid. Als je de PABO gedaan hebt wel. Bovendien krijg je ermee praktijktechnieken die je met een universitaire studie niet krijgt. Als je daadwerkelijk het onderwijs in wil is het dus niet nutteloos.

Citaat:
Snees schreef:
Het is een speciale verkorte variant voor als je al een WO opleiding erop hebt zitten, dus ik denk niet dat ze heel verrast zullen zijn.

Ik denk er overigens ook aan, maar ik ben nog maar 1e jaars. Ik ben daarom ook de mogelijkheden aan het bekijken van zoiets al tijdens je WO-studie. Maar vooralsnog lijkt het me een lastige zaak om HBO met WO te combineren, dus misschien ga ik over 3 jaar ook wel de verkorte variant doen.
Oud 09-03-2005, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 13:01 :
Als dat is wat ze wil, zie ik niet precies in waarom dat nutteloos is. Het is jammer dat ze misschien een verkeerde keuze heeft gemaakt, maar ze kan waarschijnlijk een heleboel vakken overslaan. En je moet je dromen (naar alle redelijk dan) gewoon volgen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:50
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Kun je niet op de universiteit je lesbevoegdheid halen? Dat is toch wel zo als je eerstegraads leraar wilt worden? Misschien geldt dat ook voor wat jij wilt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 09-03-2005 @ 21:50 :
Kun je niet op de universiteit je lesbevoegdheid halen? Dat is toch wel zo als je eerstegraads leraar wilt worden? Misschien geldt dat ook voor wat jij wilt.
Daar moet je volgens mij een vak voor gestudeerd hebben, toch?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 21:52
Verwijderd
Een huisgenoot van mij wil dat ook doen. Zij doet nu ook pedagogiek, en wil hierna de pabo doen.

Ik vind het niet echt raar hoor, zeker niet omdat zij mij vertelde dat je dan wat meer kan met je opleiding.

Mss zal het wel even omschakelen zijn op de pabo, omdat dat toch hbo is. Ik vraag me alleen af of dat zo erg is, zeker als je er open voor staat.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 22:21
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-03-2005 @ 22:00 :
Daar moet je volgens mij een vak voor gestudeerd hebben, toch?
Dat dacht ik ook. En bovendien heb je dan een lesbevoegdheid voor het voortgezet onderwijs, terwijl ik graag in het basisonderwijs wil gaan werken, als Remedial Teacher.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 22:24
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Balance schreef op 09-03-2005 @ 21:17 :
Ik ben daarom ook de mogelijkheden aan het bekijken van zoiets al tijdens je WO-studie. Maar vooralsnog lijkt het me een lastige zaak om HBO met WO te combineren, dus misschien ga ik over 3 jaar ook wel de verkorte variant doen.
Tot die conclusie was ik ook al gekomen, vandaar dat ik de tweejarige verkorte PABO-opleiding wil doen.

Ik begrijp dus dat er meer mensen zijn die er op z'n minst aan denken om nog PABO te gaan doen na Pedagogiek op universitair niveau. Dat is wel 'fijn' om te weten; dat ik in ieder geval niet de enige ben.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 22:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 09-03-2005 @ 22:52 :
Ik vind het niet echt raar hoor, zeker niet omdat zij mij vertelde dat je dan wat meer kan met je opleiding.
Ja, ik kan een simpel voorbeeld geven.
Ik loop nu bijvoorbeeld stage op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Die kinderen zijn allemaal enkel- of meervoudig gehandicapt. Ik weet straks van alles over omgaan met die kinderen: wat autisme is, wat pdd-nos is, wat voor verstandelijke beperkingen er zijn, wat adhd inhoudt en ook hoe je met dat alles om kan gaan, wat hen kan helpen en wat juist niet.
Maar ik mag het niet toepassen in de praktijk: ik mag geen docente worden op zo'n school.
Ik vind het erg zonde; zeker omdat het onderwijs mij erg trekt.
Met zo'n verkorte PABO zou dat probleem dus verholpen zijn.
Oud 11-03-2005, 02:32
Verwijderd
Mij lijkt je oplossing:
Stop met de universiteit en ga naar de PABO. Het vooruitzicht nog 4 jaar te moeten studeren voor je kan gaan beginnen aan wat je echt wil, lijkt me heel moeilijk.
Ga op kamers wonen, zelf dan hoef je niet veel geld te hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 07:48
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 11-03-2005 @ 03:32 :
Mij lijkt je oplossing:
Stop met de universiteit en ga naar de PABO. Het vooruitzicht nog 4 jaar te moeten studeren voor je kan gaan beginnen aan wat je echt wil, lijkt me heel moeilijk.
Als ze nu stopt moet ze langer pabo doen, denk ik...volgens mij scheelt het niet zo heel veel met nu stoppen, een half jaar wachten en dan drie jaar pabo doen (ik denk iig dat dat zal moeten) of nu nog anderhalf jaar pedagogische wetenschappen afmaken en dan twee jaar pabo doen.

Citaat:
HaWaHaai schreef op 09-03-2005 @ 10:59 :
Het enige nadeel waar ik momenteel tegen aan zit te hikken, is dat ik dan dus nog 2 jaar voltijd naar school zou moeten, en stage moet lopen.
Van wie moet dat? Je kunt de pabo voor zo ver ik weet ook in deeltijd doen en je kunt hem ook duaal doen als je al een diploma hebt, dacht ik (anders kan het vanaf het derde jaar).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 11-03-2005 @ 03:32 :
Mij lijkt je oplossing:
Ik maak sowieso dit jaar af: dan heb ik mijn universitaire bachelor Pedagogische Wetenschappen. Niet dat je daar veel mee kunt in de maatschappij, maar toch: het is een diploma. Ik ben me nu aan het bedenken of ik de master nog wel ga doen; al denk ik dat ik het toch maar wel doe: anders heb ik voor niets universiteit gedaan.
En over dat laatste: op kamers kost nog altijd meer dan thuis wonen, zeker als je amper inkomsten hebt waaruit je de huur kunt betalen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:58
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2005 @ 08:48 :
Als ze nu stopt moet ze langer pabo doen, denk ik...volgens mij scheelt het niet zo heel veel met nu stoppen, een half jaar wachten en dan drie jaar pabo doen (ik denk iig dat dat zal moeten) of nu nog anderhalf jaar pedagogische wetenschappen afmaken en dan twee jaar pabo doen.
Als ik nu stop met mijn studie, kan ik inderdaad pas in september instromen en moet ik dan minstens 3 jaar (en misschien zelfs 4 jaar) de pabo doen.

Citaat:
Van wie moet dat? Je kunt de pabo voor zo ver ik weet ook in deeltijd doen en je kunt hem ook duaal doen als je al een diploma hebt, dacht ik (anders kan het vanaf het derde jaar).
De pabo kun je inderdaad in deeltijd doen, maar op de pabo waar ik ben geweest, kun je alleen het volledige programma in deeltijd doen (dus zonder vrijstellingen), en geen verkort programma in deeltijd. Bovendien volg je meer het traject van de 'normale' opleiding als je voltijd verkort studeert, zodat je iets meer hulp krijgt bij je stages, dan bij de deeltijdopleiding.
Over duaal heb ik nog niets gehoord, eigenlijk. Ik zal nog eens naar wat meer informatie gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 18:11
Verwijderd
Misschien is het de moeite waard om ook naar meer pabo's te gaan kijken?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 18:30
Verwijderd
De enige manier om lesbevoegdheid te krijgen op de basisschool is de PABO doen. Ik vind dit dus geen raar idee ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 19:03
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2005 @ 19:11 :
Misschien is het de moeite waard om ook naar meer pabo's te gaan kijken?
Ja, dat ga ik ook zeker doen. Maar ik ben in eerste instantie bij deze Pabo gaan kijken, omdat deze het dichtst bij mijn woonplaats is, en omdat deze al een aantal keer tot een van de beste Pabo-opleidingen van Nederland vernoemd is.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 19:06
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
He dat is toevallig. Dat was ook precies mijn planning na het VWO: ik wilde eerst Pedagogische Wetenschappen gaan doen en daarna de verkorte PABO. Maar aangezien ik PWO niks aan vond, ben ik daar na een half jaar mee gestopt en ben ik meteen naar de PABO gegaan. Daar zit ik nu in mijn eerste jaar en ik vind het super
WO is te theoretisch voor mij denk ik. Ik houd meer van praktisch bezig zijn.
Reageren

Regels voor berichten