Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2005, 21:01
phink
phink is offline
Heej, ik ben op zoek naar iemand die zelf ervaring heeft met orthorexia en mij hierover iets meer kan vertellen.
x anne
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 22:22
Eend
Eend is offline
google? Ik ben zelf wel nieuwsgierig wat t is, dus naja, ik ga het even opzoeken

Find it:

Als gezond eten ongezond wordt. Hmmz, dus ik neem aan dat je dan helemaal gefixeerd raakt op je gezonde voedingstoffen en zo?
Oud 18-03-2005, 22:52
Roos
Roos is offline
Citaat:
Eend schreef op 18-03-2005 @ 23:22 :
Als gezond eten ongezond wordt. Hmmz, dus ik neem aan dat je dan helemaal gefixeerd raakt op je gezonde voedingstoffen en zo?
Ja dat klopt. Je vertoont dan obsessief gedrag t.o.v. wat gezonde voeding is, en wat ongezond is.

Misschien zijn er patientenverenigingen die je online kunt vindne?
Oud 19-03-2005, 08:06
Verwijderd
Een vriendin van mij had (heeft?) een eetstoornis en volgens mij een soort van kruising tussen orthorexia en anorexia. Zelf heb ik er niet echt ervaring mee.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:06
Phlox
Phlox is offline
Orthorexia (pathologische fixatie op gezond eten): een nieuwe eetstoornis ?
Steven Bratman, M.D., de auteur van 'Gezond eten junkies' ('Health Food Junkies') lanceerde de naam 'orthorexia nervosa' als nieuwe eetstoornis. Hij definieert het als 'een pathologische fixatie op gezond eten'.

Hoewel het geen officiële medische diagnose is, heeft dr. Bratman een situatie onderkent die belangrijk is voor personen met een eetstoornis. Hij heeft gelijk als hij argumenteert dat anorexia, boulimia en orthorexia allemaal inhoudt dat 'voedsel een overdreven plaats in het leven krijgt'.

Het gevaar om een nieuwe eetstoornis te lanceren is natuurlijk dat heel wat mensen (die perfect gezond zijn) zich er ten onrechte in herkennen. Misschien is dit bij jou ook het geval. De meeste mensen hebben bepaalde 'dieet-gewoonten' die ons het gevoel geven ons lichaam en onze geest te controleren. Bij voorbeeld dat we door onze voeding heel wat gevreesde aandoeningen kunnen voorkomen. Is dit dan orthorexia ? Is dit dan geestelijk niet gezond ? NEEN

Het is pas wanneer u een onaangepast grote hoeveelheid tijd en energie steekt in het plannen van maaltijden, in het nadenken hoe men kan 'weerstaan' aan voedsel, of in het zich goed voelen omwille van een 'streng dieet' dat er een probleem kan zijn, en dat er sprake kan zijn van een eetstoornis. De reden is dat dan de totale levenswaarde van een persoon wordt gemeten in de kwaliteit van zijn voedsel. En dit is net de verkeerde gedachte die de gedachtewereld van uw kind met een eetstoornis beheerst.

bron.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:16
Phlox
Phlox is offline
O dat was ik helemaal vergeten:

ik heb zelf geen orthorexia gehad, wel anorexia. Maar ik heb het idee dat die twee wel veel samen gaan. Voor vragen mag je me pm-en
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:55
Verwijderd
Ik dacht dat dat meer met sporten was. Maar dat is zeker een bijverschijnsel.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 06:57
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-03-2005 @ 21:55 :
Ik dacht dat dat meer met sporten was. Maar dat is zeker een bijverschijnsel.
Dat is anorexia athletica...maar ik denk dat veel mensen met een vorm van anorexia (of een vorm van een es die daar tegen aan ligt) veel sporten. Maar het is niet specifiek iets dat bij orthorexia hoort, dat is vooral dat iemand (naar zijn eigen "theorieën") heel "gezond" gaat eten.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 19:40
Vitamintje
Vitamintje is offline
Het verschil tussen orthorexia en anorexia is dat mensen met anorexia een laag zelfbeeld hebben en mensen met orthorexia niet. Zij voelen zich juist superieur omdat ze zo 'gezond' eten. In werkelijkheid eten ze veel te eenzijdig (bijvoorbeeld alleen sla) Mensen met orthorexia willen ook niet afvallen, mensen met anorexia wel.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten