Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2005, 23:00
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Wat wil je horen? Een concreet antwoord kan niemand je geven. Hoe ik erover denk?

Zie het als een verassingstoetje zoals ej dat als kind wel eens kreeg in een restaurant. Tijdens het gehele hoofdmenu zat je daar al met je hoofd, zo is het met de dood ook...
En uiteindelijk; kom je er vanzelf achter! Verzetten heeft dan geen zin meer!
Oud 22-03-2005, 02:14
Prophecy
Prophecy is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 22-03-2005 @ 00:00 :
Wat wil je horen? Een concreet antwoord kan niemand je geven.
Spreek voor jezelf.

Er zijn al verscheidene concrete antwoorden geven in dit topic, misschien zou je die eens moeten lezen voordat je flauwekul begint te praten.
Oud 22-03-2005, 02:34
Prophecy
Prophecy is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 21-03-2005 @ 15:50 :
Je lichaam vergaat (jeej) en je geest en ziel zullen als energie nog wel even wat doordartelen
Citaat:
meisje00 schreef op 21-03-2005 @ 17:30 :
als je sterft vergaat je lichaam, maar je ziel gaat naar de hemel of naar de hel...
Citaat:
Chrome schreef op 21-03-2005 @ 18:01 :
Lichaam en geest stan LOS van elkaar. Maar je ziel blijft bestaan LOS van je lichaam!
Geven jullie es een rationele en concrete aanwijzing dat zoiets als een ziel bestaat? En wat is een ziel trouwens volgens jullie?

Een ziel is een verklaring voor het bestaan van je bewustzijn, lang geleden bedacht door mensen die nog geloofden in goden en heksen.
Maar als jullie je er goed bij voelen met het idee dat jullie een ziel hebben, dan moeten jullie dat vooral blijven geloven.
Oud 23-03-2005, 14:09
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Prophecy schreef op 22-03-2005 @ 03:34 :
Geven jullie es een rationele en concrete aanwijzing dat zoiets als een ziel bestaat? En wat is een ziel trouwens volgens jullie?

Een ziel is een verklaring voor het bestaan van je bewustzijn, lang geleden bedacht door mensen die nog geloofden in goden en heksen.
Maar als jullie je er goed bij voelen met het idee dat jullie een ziel hebben, dan moeten jullie dat vooral blijven geloven.
waar wil je je bewustzijn dan vandaan halen..uit je nieren?
Oud 23-03-2005, 14:35
AXE
AXE is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 23-03-2005 @ 15:09 :
Dit bewijst wel weer hoe DOM sommige gelovigen zijn. Ik zou zeggen, lees es een biologieboek ofzo. Ik erger me echt kapot aan figuren zoals jij. Dit is wel een mooi voorbeeld van wat voor soort mensen nog in goden en zielen geloven. Eigenlijk is het ook nutteloos dat je een uitleg krijgt want je begrijpt het onderstaande waarschijnlijk toch niet.

Citaat:
AXE schreef op 21-03-2005 @ 07:14 :
Naar mijn weten is het ook dé waarheid. Het is bewezen dat je bewustzijn in je hersens ontstaat.

Om maar enkele voorbeeldjes te noemen van wat we weten: De werking van drugs in de hersens en de gevolgen ervan die je ervaart, hersenbeschadiging dat zal leiden tot persoonlijkheidsveranderingen, de functies van de verschillende gedeeltes van onze hersens, etc. Men kan tegenwoordig zelfs het verschil zien in je hersenactiviteit tussen wanneer je aan een plaats of aan een persoon denkt.

Volgens sommige religies hebben mensen zielen. Maar nog nooit heeft iemand een ziel kunnen waarnemen, of zelfs maar een aanwijzing gevonden voor het bestaan van de ziel.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:21
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Een aantal delen van mij zullen getransplanteerd worden naar mensen die daar behoefte aan hebben (@cookie, ik hoop dat ie in mn nieren zit, want die worden meestal wel hergebruikt ), en wat er overblijft gaat waarschijnlijk de stookoven in.

Nee, ik geloof niet in een 'ziel'.
Oud 23-03-2005, 15:52
one.
one. is offline
Naar dezelfde plek voordat je eicel of zaadcel was. Naar het niets dus.

En wat hypertext al zei: "Hemel/Hel is verznnen door mensen die bang zijn voor de dood."
Oud 23-03-2005, 20:43
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Nergens heen. Dood is dood. Je verbandt of verrot onder de grond. Het klinkt hard, maar zo is het gewoon.
Oud 23-03-2005, 21:52
Prophecy
Prophecy is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 23-03-2005 @ 15:09 :
Als je niet in bewustzijn gelooft, wat geloof je dan en waarom?
Oud 24-03-2005, 11:36
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
AXE schreef op 21-03-2005 @ 07:14 :
Volgens sommige religies hebben mensen zielen. Maar nog nooit heeft iemand een ziel kunnen waarnemen, of zelfs maar een aanwijzing gevonden voor het bestaan van de ziel.
Wat men niet concreet kan waarnemen, bestaat niet.. Dat bedoel ik met cerebraal. Ik ben dus iemand die in de 'niet wetenschappelijk aangetoonde' ziel en reincarnatie geloofd.
Oud 24-03-2005, 21:59
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
AXE schreef op 23-03-2005 @ 15:35 :
Dit bewijst wel weer hoe DOM sommige gelovigen zijn. Ik zou zeggen, lees es een biologieboek ofzo. Ik erger me echt kapot aan figuren zoals jij. Dit is wel een mooi voorbeeld van wat voor soort mensen nog in goden en zielen geloven. Eigenlijk is het ook nutteloos dat je een uitleg krijgt want je begrijpt het onderstaande waarschijnlijk toch niet.
Blijf je maar lekker ergeren dan, want ik geloof niet dat je ziel alleen maar in je hersenen zit. en er is meer op de wereld dan een biologieboek hoor...misschien moet je eens wat verder kijken.
Oud 24-03-2005, 22:34
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 24-03-2005 @ 22:59 :
Blijf je maar lekker ergeren dan, want ik geloof niet dat je ziel alleen maar in je hersenen zit. en er is meer op de wereld dan een biologieboek hoor...misschien moet je eens wat verder kijken.
Hoe kom je uberhaupt bij het bestaan van een ziel? Wel leuk dat jij met een opmerking over verder kijken komt terwijl jij degene bent die zomaar voor waar aanneemt wat iemand je eens een keer verteld heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 23:56
AXE
AXE is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 24-03-2005 @ 22:59 :
Leg uit. Waar heb je het over?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 13:04
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 24-03-2005 @ 23:34 :
Hoe kom je uberhaupt bij het bestaan van een ziel? Wel leuk dat jij met een opmerking over verder kijken komt terwijl jij degene bent die zomaar voor waar aanneemt wat iemand je eens een keer verteld heeft.
ik kijk verder dan theorieboeken.
Oud 25-03-2005, 16:10
tjsa...ikke
tjsa...ikke is offline
toen ik klein was dacht ik altijd dat als je dood ging dat je dan in een grote boom ging wonen. Daar zou dan iedereen die je kende en die dood was ook zijn en dan ging je allemaal spelletjes doen en lezen enzo... wel grappig eigenlijk :")
Oud 25-03-2005, 16:14
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 25-03-2005 @ 14:04 :
Dit is geen antwoord op mijn vraag en als het een reactie is op mijn zin daarna heb ik graag dat je het even uitlegt aangezien ik niets over theorieboeken heb gezegd.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 16:39
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
een goede vriend van mij is een paar dagen geleden overleden... en ik hoop echt dat er een leuke plek is, waar hij zich nu is aant vermaken
ik heb nooit echt in een hemel en een hel geloofd (dat doe ik nog steeds niet denk ik), maar ik denk dat je teruggaat naar je favoriete plek/moment

de dood van de vriend heeft me wel doen nadenken over leven en dood, en het hiernamaals... ik ben nu nog in de war, ik weet niet goed hoe ik erover moet denken. misschien is hij nu wel een geest en zwerft ie een beetje op aarde rond. misschien is er wel helemaal niks na de dood, maar ik hoop t eigenlijk wel
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 18:05
one.
one. is offline
Citaat:
Ik acht een theorieboek dat door mensen is geschreven en op betrouwbare waarnemingen is gebaseerd betrouwbaarder dan een religieus boek meet het oogpunt mensen in iets te laten geloven waarin dingen staan opgeschreven die mensen nooit (bewust) kunnen hebben meegemaakt. (denk aan: hoe kan iemand weten dat hij gereincarneerd is en er vervolgens over schrijven)
Oud 25-03-2005, 18:05
one.
one. is offline
Citaat:
Ik kijk verder dan religie. (of een boek dat daarover gaat, met het oogpunt je te overtuigen)
Oud 25-03-2005, 18:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
En dat op Goede Vrijdag! Heiden!

Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 21:07
Verwijderd
als ik doodga, ga ik

1. in mn zondagse pak
2. de kist in
3. naar een herdenkings-iets met koffie enzo
4. de grond in

dus tot die tijd moet ik lol hebben
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 22:19
AXE
AXE is offline
Citaat:
Citaat:
AXE schreef op 25-03-2005 @ 00:56 :
Leg uit. Waar heb je het over?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 16:38
one.
one. is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 25-03-2005 @ 19:56 :
En dat op Goede Vrijdag! Heiden!

Oud 26-03-2005, 16:38
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik hoop naar de hel, lijkt me echt enorm gaaf daar
Oud 27-03-2005, 14:33
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
ik denk niet dat je ergens heen gaat. Je ziel zal misschien nog wel een tijdje op aarde blijven ofzo, dat denk ik. En misschien kom je zelfs in een ander lichaam
Oud 27-03-2005, 14:33
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 26-03-2005 @ 17:38 :
Ik hoop naar de hel, lijkt me echt enorm gaaf daar
je bent niet goed wijs
Oud 27-03-2005, 16:15
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Lelle_* schreef op 20-03-2005 @ 18:34 :
Ik denk dat je na je dood naar een mooie plaats gaat, waar je gelukkig kan zijn enzo.. Misschien is het wel de hemel..
Dat is wel een mooie gedachte, maar ik ben dr niet zo zeker van Hoop het wel natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 19:21
Subject
Subject is offline
Ik stel me doodgaan voor als flauwvallen, maar dan nooit meer bijkomen. Dood is dan ook echt dood, veel meer dan een rottend lijk zal je niet meer zijn dan.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 00:03
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Eerst de vebrandinsoven
en daarna ligt eraan welke kant de wind opstaat
Oud 28-03-2005, 00:53
Lagidse
Lagidse is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 18-03-2005 @ 14:34 :
waarom ben je er niet bang voor dan....
Ik heb geen Idee hoe ik deze vraag moet beantwoorden... maar in de Kijk van april stond iets over bijna dood ervaringen:

Iemand met een bijna dood ervaring: ''We kunnen door een bijna dood ervaring als door de bliksem getroffen worden, die kan ons tonen wat we tot op dat moment niet wisten: ons lichaam is niet meer dan een klomp vlees. Eigenlijk zijn we niet zo verschikkelijk belangrijk. Dat is een zeer bevrijdende en verlichtende ervaring''
Oud 28-03-2005, 10:22
edinora
edinora is offline
ik geloof nog het meest in reïncarnatie, voorafgaand aan een periode waarin je kan reflecteren op het leven wat je net gehad hebt, leert welke fouten je hebt gemaakt, en nog een tijdje er bent voor mensen die je nodig hebben (soort van gidsen dus). maar ja, ik merk het vanzelf wel; hou me er niet zo mee bezig.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 12:07
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
edinora schreef op 28-03-2005 @ 11:22 :
ik geloof nog het meest in reïncarnatie, voorafgaand aan een periode waarin je kan reflecteren op het leven wat je net gehad hebt, leert welke fouten je hebt gemaakt, en nog een tijdje er bent voor mensen die je nodig hebben (soort van gidsen dus). maar ja, ik merk het vanzelf wel; hou me er niet zo mee bezig.
Heb ik ook weleens over nagedacht, maar dat van die fouten leren, daar heb ik dan niets mee, misschien kom je wel terug als dier.
Maar wanneer kom je dan terug, direct ?

Ikzelf ga er vanuit, dood is dood.
Het licht gaat uit, je hersenen zijn dood, punt !
Oud 28-03-2005, 15:30
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 22:30 :
hemel of hel
Oud 28-03-2005, 15:41
edinora
edinora is offline
Citaat:
ratsja schreef op 28-03-2005 @ 13:07 :
Heb ik ook weleens over nagedacht, maar dat van die fouten leren, daar heb ik dan niets mee, misschien kom je wel terug als dier.
Maar wanneer kom je dan terug, direct ?

Ikzelf ga er vanuit, dood is dood.
Het licht gaat uit, je hersenen zijn dood, punt !
hmm, denk niet direct.
ik ken een aantal mensen (vriendinnen enzo) die weleens naar een medium zijn geweest en uit die verhalen geloof ik wel dat het zou kunnen zijn dat mensen een tijdje nog hier blijven rondzwerven. ze wist dingen zo gedetailleerd dat ik het echt knap zou vinden als het een truc zou zijn.

ach ja, misschien is dood ook wel dood, maar ik zou het wel leuk vinden als het nog een tijdje doorging. zo'n raar idee, dat alles dan afgelopen is
Oud 28-03-2005, 19:37
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 25-03-2005 @ 19:05 :
Ik kijk verder dan religie. (of een boek dat daarover gaat, met het oogpunt je te overtuigen)
keej dan doe je dat tog
dan worden we t tog nie eens..en da hoeft ook nie..jij kan mij nie overtuigen ik jou niet..
Oud 04-04-2005, 20:31
Prog
Prog is offline
Citaat:
Mushu schreef op 16-03-2005 @ 22:10 :
Dood is dood. Je gaat dus nergens heen en ligt alleen maar weg te rotten onder de grond. Je bent nergens meer. Dat is mijn realistische kant.
Wat ik stiekem toch hoop dat er is? Iets waar ik al mijn dierbaren weer zie, waar iedereen gelukkig is, geen pijn is en alles goed is.
Waar ik eeuwig gelukkig kan zijn.
Maar wat is realisme? De hele wereld waar we in leven is één grote schijnwereld. Denk maar eens over de mysterieuze vragen zoals de onbegrenzelijkheid van tijd en ruimte. De echte levensvragen weten we na al die eeuwen nog steeds niet, maar iedereen doet alsof het allemaal maar zo normaal is hier op Aarde, het leven.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:16
RIV
RIV is offline
ik geloof in de hemel, de enige toekomst die ik zie, anders was ik allang weg geweest van deze rotwereld ='[
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:21
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
RIV schreef op 04-04-2005 @ 22:16 :
ik geloof in de hemel, de enige toekomst die ik zie, anders was ik allang weg geweest van deze rotwereld ='[
Wat/wie houdt je dan tegen om er naartoe te gaan?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:26
RIV
RIV is offline
zelfmoord = hel volgens het geloof.
Ik ben niet geloofig opgeveod, maarja wat moet je als je geen andere toekomst ziet..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:33
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
RIV schreef op 04-04-2005 @ 22:26 :
zelfmoord = hel volgens het geloof.
Ik ben niet geloofig opgeveod, maarja wat moet je als je geen andere toekomst ziet..
Wat als er geen hel en hemel blijkt te bestaan? Heb je je hele leven 'uitgezeten' en dan stopt het ineens.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:35
RIV
RIV is offline
daar zeg je me wat =|
tja dat wordt kiezen tussen een heel leven voor niks lijden of een paar 100 jaat lijden in de hel...

als er geen hemel bestaat zie ik echt helemaal geen toekomst meer ='[
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:38
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
RIV schreef op 04-04-2005 @ 22:35 :
daar zeg je me wat =|
tja dat wordt kiezen tussen een heel leven voor niks lijden of een paar 100 jaat lijden in de hel...

als er geen hemel bestaat zie ik echt helemaal geen toekomst meer ='[
Je zit nog in een vrij jonge fase om daar nu al over uit te zijn. Depressie en dergelijke horen nou eenmaal bij de puberteit. Misschien groei je er overheen en krijg je ontzettend veel zin in het leven...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:43
RIV
RIV is offline
Ik kan het niet gaan afschuiven op de leeftijd en hopen dat ik erover heen groei...
Als mijn gedachten zo erg gemanipuleerd kunnen worden door weet ik wat voor hormonen, is het niet erg betrouwbaar meer...
Ik heb het al lang opgegeven en kan niet gelukkig gaan leven in de hoop dat het ooit beter wordt... dat heb ik al te lang gedaan
=[
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:47
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
RIV schreef op 04-04-2005 @ 22:43 :
Ik kan het niet gaan afschuiven op de leeftijd en hopen dat ik erover heen groei...
Als mijn gedachten zo erg gemanipuleerd kunnen worden door weet ik wat voor hormonen, is het niet erg betrouwbaar meer...
Ik heb het al lang opgegeven en kan niet gelukkig gaan leven in de hoop dat het ooit beter wordt... dat heb ik al te lang gedaan
=[
Wat is 'te lang'?
Ik ben zo'n 3½ jaar ouder dan jou en dus al 3 jaar langer 'bezig'.
Wil je mij soms een doorzetter noemen?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:49
RIV
RIV is offline
ik zei "al" lang opgegeven

yep 3 1/2 jaar ouder, ik heb dan ook medelijden met je, tenzij je heel gelukkig bent =]
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:59
Verwijderd
Je hebt 2 dingen.. Je hebt je lichaam.. en je hebt je ziel.

Je lichaam blijft op aarde en verteert, kan je niet om heen.. dat is zo.

Je ziel stijgt op en komt terecht in wat ik het best kan omschrijven als "de Hemel". Daar is het samen met alle andere zielen en geeft het raad aan mensen die via bidden hulp vragen aan God.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:05
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Lilith schreef op 04-04-2005 @ 22:59 :
Je hebt 2 dingen.. Je hebt je lichaam.. en je hebt je ziel.

Je lichaam blijft op aarde en verteert, kan je niet om heen.. dat is zo.

Je ziel stijgt op en komt terecht in wat ik het best kan omschrijven als "de Hemel". Daar is het samen met alle andere zielen en geeft het raad aan mensen die via bidden hulp vragen aan God.
Het is geen feit dat het 2e bestaat... dat is waar jij in gelooft
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Ruudje schreef op 04-04-2005 @ 23:05 :
Het is geen feit dat het 2e bestaat... dat is waar jij in gelooft
Ik moest uitleggen waar ik in geloofde en dat heb ik gedaan in simpele klare taal. Ik ga niet voor elk zinnetje zetten "Ik geloof dat", "Volgens mij..". Men snapt het zo ook wel.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:17
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Lilith schreef op 04-04-2005 @ 23:12 :
Ik moest uitleggen waar ik in geloofde en dat heb ik gedaan in simpele klare taal. Ik ga niet voor elk zinnetje zetten "Ik geloof dat", "Volgens mij..". Men snapt het zo ook wel.
Je schrijft het iig wel zo dat het overkomt op mij alsof je dat als feiten ziet

Maargoed... om even interessant te blijven: waarom denk je dat er een zogenaamde hemel is?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Ruudje schreef op 04-04-2005 @ 23:17 :
Je schrijft het iig wel zo dat het overkomt op mij alsof je dat als feiten ziet

Maargoed... om even interessant te blijven: waarom denk je dat er een zogenaamde hemel is?
Om andere mensen op aarde te kunnen helpen met jouw advies.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten